Vdsl2 bij Dommel

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Post hier alles ivm Vdsl2 bij dommel.

Edit: ondertussen zijn er al een behoorlijk aantal userbasers overgeschakeld op vdsl2.
Het is echter niet altijd even duidelijk, dit topic kan daarbij helpen.
Duur oplevering: oplevering varieert tussen de 3weken en 7weken (domiciliëring), je kan een periode zonder internet zitten (max een week?), wat meestal niet het geval is.
Splitter: bedrading tot de splitter zo kort mogelijk houden, liefst direct eraan hangen(house income), vdsl2 maakt gebruik van een 6 polige splitter (full rate).
Modem: als het vdsl signiaal is geactiveerd dan brand het 1e lichtje van de modem constant(en kan je vdsl statistics opvragen).Het 2e lichtje is voor de verificatie, dit is constant aan als je je dommel gebruiksgegevens ingeeft in de modem.Dit lichtje is uitgeschakeld wanneer je je sagem enkel als modem gebruikt:
Advanced Settings: Network Interfaces:

Wan eth1.20 VoIP Disabled
WAN PPPoE Disabled
=> zo kun je je sagem gebruiken als modem only, voip kun je niet gebruiken(BGC limiaties, geen telnet login gegevens bekend ).Het is mogelijk dat je de sagem moet rebooten eer de settings actief worden.Hou er rekening mee dat dit een erg trage modem is(+-30s eer de link up is).
Als je 192.168.0.1 is als router gebruikt geef je je sagem best ook een ander vast ipadres: bvb 192.168.0.10: LAN Bridge:settings:use the following ip.
Je kunt maar 2 poorten van de sagem gebruiken, dit kan niet veranderd worden (nog niet?, wegens geen telnet login, webinterface is afgeschermd).

Het is mogelijk dat je je settings kwijt bent na een upgrade van de firmware door BGC/dommel, je kunt deze niet opslaan, je print deze dus best af.

edit6: login als admin: pasw: OLOVDSL2 en je hebt telnet rechten en je kunt zelfs je configuratie opslaan en terugzetten.
edit7: Er is al teveel gewijzigd om nog up to date te zijn: zo werkt dyndns,voip,externe hdd, nu wel.

printscreen settings:

Afbeelding

12Mbit abbonnement maar toch aan 18Mbit downloaden: het is mogelijk met dual pppoe+load balancer (ClearOS 5.1)
Bijlagen
advanced.png
(44.53 KiB) 65 keer gedownload
Laatst gewijzigd door silencer op 26 feb 2010, 08:17, 10 keer totaal gewijzigd.
gentenaar1
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 feb 2006, 19:05
Locatie: Destelbergen

Rond 15 mei de migratie naar vdsl2 aangevraagd.
Op 19 mei de factuur betaald,en op 27 mei de modem ontvangen zonder vdsl splitter.
De verwachte activatie datum is op 2 juni tussen 14u en 18 u.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Wegens betaling via domi die altijd wat vertraging heeft nog geen activatie datum. Maar zoals ik al eens meegaf heeft een technicus van Dommel mij gezegt dat een vdsl2 aansluiting gewoon werkt met de 5 polige contactdoos (adsl splitter)...wat er van waar is ? trouwens vindt maar heel weinig over die beruchte vdsl splitter (stekker)(schijn die 6 polig te zijn ?) , Iemand die hier meer weet over die vdsl2 splitters ?

Edit: toch ff een frustratie meegeven, heb al meerdere mensen info, wat bescheiden technische info ea meegegeven en het valt me op als ik even een vraag stel ik NOOiT een reply krijg, scheelt het aan mij mss maar allé na wat zoekwerk kon ik toch mijn problemen oplossen.Anderen krijgen hier standepede een reply voor hun vraag enfin ga in het vervolg wat minder lezen hier en zeker minder replyen vandevoorts (juist ff een statement)
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

kaise1 schreef: trouwens vindt maar heel weinig over die beruchte vdsl splitter (stekker)(schijn die 6 polig te zijn ?) , Iemand die hier meer weet over die vdsl2 splitters ?

inderdaad 6-polig, zie tekening in bijlage
Philippe
Bijlagen
1208816089_ntp2007fr1.jpg
6-polige splitter
(35.83 KiB) 4158 keer gedownload
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
maXter
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mei 2009, 22:37

Ik heb op deze vraag een antwoord gekregen in een ander forum Topic:

Benbits schreef:moet niks veranderen, gewoon de modem vervangen, de frequentieband van vdsl2 begint op de zelfde frequentie als adsl over isdn. dus ge kunt de zelfde filter gebruiken.
b.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

dank u wel :wink: We zullen zien als het zover is of er een technicus van Belgacom gaat moeten langskomen om een nieuwe contactdoos (pstn) gaat moeten placeren...
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

gentenaar1 schreef:Rond 15 mei de migratie naar vdsl2 aangevraagd.

Ik heb deze nu ook aangevraagd (de zomer komt eraan, adsl problemen idem).
Hoe zit het verdere verloop eruit? (krijg je een e-mail met vraag tot betaling, ...?)
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

update 02/06 : proforma ontvangen.
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

De eersten zouden vandaag geactiveerd worden. Ik ben eens benieuwd naar hun feedback.
sospiet
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

geen nieuws = ....geen internet ? :p
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

philippe.deleye schreef:
kaise1 schreef: trouwens vindt maar heel weinig over die beruchte vdsl splitter (stekker)(schijn die 6 polig te zijn ?) , Iemand die hier meer weet over die vdsl2 splitters ?

inderdaad 6-polig, zie tekening in bijlage
Philippe


Dit is geen splitter maar een contactdoos. Hierop kun je een full-rate splitter zetten. Als je enkel raw copper op de lijn hebt hoef je zelfs geen splitter te plaatsen. Je kan met een rj-11 kabeltje direct in de contactdoos verbinden.
Indien wel telefonie: splitter zetten en eventueel binnenbekabeling waar alleen telefoon op moet komen aansluiten op het groene blokje. Kabel van BGC in het zwart blokje. Een splitter scheidt de telefoonlijn en het DSL gedeelte.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Thanks maar daarop heb ik nog geen antwoord of vdsl2 werkt op een vijf polige gewone contactdoos met bijhorende gewone adsl splitter zoals die technieker van dommel beweerde van wel ?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Nog geen comments van dommel vdsl2 gebruikers , zou de aansluiting verschoven zijn of zijn er andere problemen? :angel:
gentenaar1
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 feb 2006, 19:05
Locatie: Destelbergen

Het verlossende nieuws.(voor sommigen misschien teleurstellend ; ) )

Vandaag overschakeld op vdsl2.

Laat ons zeggen dat ik redelijk tevreden ben. :-D

Afbeelding
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

gentenaar1 schreef:Het verlossende nieuws.(voor sommigen misschien teleurstellend ; ) )

Vandaag overschakeld op vdsl2.

Laat ons zeggen dat ik redelijk tevreden ben. :-D

Afbeelding

proficiat! Ik heb weer domiciliëringsproblemen blijkbaar.

Hoeveel kB/s down en up haal je?
Heb je nog een mail gehad of verliep de gehele overschakeling via crm.schedom?
Geen technieker langsgeweest? Geen vdsl-splitter nodig zeker(gescheiden filter=ok?)?
Heb je nog steeds een 36u disconnect?
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

silencer schreef:Hoeveel kB/s down en up haal je?


De waarde die hij opgeeft kan je gewoon omrekenen hoor.
1400KB/s down en 110KB/s up zo snel uit het hoofd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

bah hier wachten we een maand omdat er deze maand al zat veel grote kosten zijn geweest, nu kan ik niet wachten :p
VMax
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 apr 2006, 00:32

Hoe zit het met de modem? Is deze helemaal dichtgetimmerd? Valt hij in bridge mode te zetten? Kunnen de firewalls er compleet uit?
ruben
Pro Member
Pro Member
Berichten: 292
Lid geworden op: 11 sep 2005, 22:38

gr4vity schreef:
silencer schreef:Hoeveel kB/s down en up haal je?


De waarde die hij opgeeft kan je gewoon omrekenen hoor.
1400KB/s down en 110KB/s up zo snel uit het hoofd.


Dat zijn toch al vrij mooie waardes. Dit was met het gewone speedconnect abonnement neem ik aan? Als je die waardes doortrekt dan zou het speedconnect plus zo rond een 2000KB/s down en 130KB/s up moeten komen? Ben benieuwd naar de eerste speedtests :-)
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Vandaag ook die sagem 3464 ontvangen maar nixens van handleiding in doos :evil: , modem enkel 1 lan poort. Gezien mijn pc's bedraad zijn, kan ik dan mijn gewone adsl Belkin modem/router gebruiken als gewone router met die vdsl2 modem ?
(Over die blauwe kabel met een tussenstuk die je op de xDSLpoort moet pluggen denk ik dat dit een vdsl splitter is toch wel ) allé Gentenaar1 laat fff wat weten van deze installatie:configuratie van dit spul :wink:
VMax
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 13 apr 2006, 00:32

kaise1 schreef:Vandaag ook die sagem 3464 ontvangen maar nixens van handleiding in doos :evil: , modem enkel 1 lan poort. Gezien mijn pc's bedraad zijn, kan ik dan mijn gewone adsl Belkin modem/router gebruiken als gewone router met die vdsl2 modem ?
(Over die blauwe kabel met een tussenstuk die je op de xDSLpoort moet pluggen denk ik dat dit een vdsl splitter is toch wel ) allé Gentenaar1 laat fff wat weten van deze installatie:configuratie van dit spul :wink:


Ja, normaal je kan je router gebruiken om op die één uitgang te hangen. Daar kan je dan gewoon verschillende pc's aan hangen. Als je wat geluk hebt werkt het onmiddelijk, anders moet je misschien wat instellingen veranderen ivm. routes maar dat lijkt mij niet onmiddelijk nodig..
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

silencer schreef:

proficiat! Ik heb weer domiciliëringsproblemen blijkbaar.


Heb je nog een mail gehad of verliep de gehele overschakeling via crm.schedom?
Geen technieker langsgeweest? [/quote]

Woensdag wordt mn lijn vdsl2 geactiveerd, mail heb je met ongeveer dezelfde inloggegevens...

Code: Selecteer alles

In principe dient er niemand op dat moment op het installatieadres aanwezig te zijn aangezien we de activatie/aanpassingen volledig vanop afstand kunnen uitvoeren.


ps :
geavanceerde modem/router instellingen:

protocol: pppoe
vlan: 10

ps2: thanks VMax (we zullen zien of ik met al mn pc's op t'net geraak :lol: )
Laatst gewijzigd door kaise1 op 08 jun 2009, 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
tbscope
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jul 2003, 21:48

kaise1 schreef:Vandaag ook die sagem 3464 ontvangen maar nixens van handleiding in doos :evil: , modem enkel 1 lan poort.


Ben je zeker dat het een Sagem 3464 is?
http://www.sagem-communications.com/ind ... d=1226&L=0

Deze zou toch 4 ethernet poorten moeten hebben?
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

tbscope schreef:
kaise1 schreef:Vandaag ook die sagem 3464 ontvangen maar nixens van handleiding in doos :evil: , modem enkel 1 lan poort.


Ben je zeker dat het een Sagem 3464 is?
http://www.sagem-communications.com/ind ... d=1226&L=0

Deze zou toch 4 ethernet poorten moeten hebben?


SAGEM F@ST 3464 AB BGC , 2 Phone poorten,xDSL poort,1 usb poort,1 lan poort .(b-box2 zekers)
ps: dacht ik ook ivb die 4 poorten)
ps2: versta er mij ook niet meer aan, die b-box, Belgaschit geeft dit meee als info http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... =hbs_b_box
sospiet
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

dus die modem die je bij dommel heeft ook niet die samba dlna en andere server dinges want bij de bbox werken die toch ook niet ?
of is het echt digene die op de sagem site staat
tbscope
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 25 jul 2003, 21:48

Ohh my dear god... ziet dat ding er echt zo uit als op die foto van Belgacom?

Maar goed dat bij mij alles uit het zicht staat.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

sospiet schreef:of is het echt digene die op de sagem site staat


Nee, geen modem/router met 4 ethernet poorten. (btw 139€ :twisted: )
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

tbscope schreef:Ohh my dear god... ziet dat ding er echt zo uit als op die foto van Belgacom?

Maar goed dat bij mij alles uit het zicht staat.


Sorry nee is wel de sagem 3464 http://www.sagem-communications.com/ind ... d=1226&L=0 maar die heeft maar 1 ethernet/lan1 poort.
sospiet
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

kaise1 schreef:
sospiet schreef:of is het echt digene die op de sagem site staat


Nee, geen modem/router met 4 ethernet poorten. (btw 139€ :twisted: )

maar wel de andere functies ? of die ook al niet ?
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

weet ik begot niet, woensdag maar activatie, de enige Gentenaar1 kan hier wat zinnigs zeggen :wink:

BTW SAGEM F@ST 3464 AB BGC (doen die laaste 3 letters een belletje rinkelen (denk dat ge niet veel kunt met deze MODEM)

ps: in de mail geven ze geneens het ip adress mee voor de modem interface, of zoiets als een easy cd config+ info hanleiding in de doos... ( wat 192.168.1.1 is dacht ik)
maXter
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 18 mei 2009, 22:37

kaise1 schreef:weet ik begot niet, woensdag maar activatie, de enige Gentenaar1 kan hier wat zinnigs zeggen :wink:

BTW SAGEM F@ST 3464 AB BGC (doen die laaste 3 letters een belletje rinkelen (denk dat ge niet veel kunt met deze MODEM)

ps: in de mail geven ze geneens het ip adress mee voor de modem interface, of zoiets als een easy cd config+ info hanleiding in de doos... ( wat 192.168.1.1 is dacht ik)

Soo what dommel is er voor de computernerds onder ons :P Geen overbodig papier werk :angel:
gentenaar1
Starter
Starter
Berichten: 24
Lid geworden op: 03 feb 2006, 19:05
Locatie: Destelbergen

Zo technisch ben nu ik ook weer niet aangelegt om op al jullie vragen te antwoorden.
Wat ik wel kan vertellen,is dat de inlog gegevens van de modem inderdaad 192.168.1.1 zijn.
Gewoon uw bestaande inlog gegevens gebruiken.
Beveiliging met WAP simpel in te stellen.
Heb er een desktop via lan en een laptop via wifi op aangesloten.
Ik heb ook een printer via lan op een lanpoort aan de zijkant van de modem aangesloten.
De printer is draadloos bereikbaar via de laptop.

Hoop dat jullie iets wijzer geworden zijn.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Sooory, shit heb toch wel niet naar de zijkant van de modem gekeken zekers :oops: zijn daar nog drie lanpoorten (waarvan er 2 kunnen gebruikt worden voor tv) Denk dus wel dat die functies beschreven op http://www.sagem-communications.com/ind ... d=1226&L=0 werken... :oops:
sospiet
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

:beerchug:

dus het is een voledig functioneerende sagem 3464 :p ben ergens wel geïnsterseerd , ma kga wel ff wachten tot ik meer ervaring heb gelezen en dan is met de mamie en papie klappen :p
ma ergens toch wel best wachten tot de kosten wa omlaag gaan , wat meer modems en dus deze nimmer verplicht enzooow
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

idd 139€ is toch wel een hoge kost maar na 3 jaar aan 2.2 Mbit te surfen ben ik het een beetje beu en telenet is geen optie meer :evil:

ps wat die actievatie kost betreft denk ik niet dat die vlug zal zakken, en de promo's ivb speedconnect lang zullen duren.
sospiet
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

amai 2.2mb marginaal weinig
bij mij schommelt het wa meestal 3-4 soms minder maar heb een periode rond 7 gezeten maar dan zijn er word snr magrain veel te hoog , etc binnekort gewoon modem al rechtstreeks op pstn aanlsuiten en zien wa da geeft
wingman
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 06 okt 2006, 14:32

Vandaag wordt mijn VDSL2 actief volgens de mail welke ik mocht ontvangen.
Nu heb ik dus al wat zitten snuisteren in da spel (Sagem modem).
Nu zie ik nergens de optie om de interne ip's een andere nummer te geven ipv de standaard 192.168.1.*******
Dit zou toch ergens moeten mogelijk zijn? Dit kan men toch in elke router wijzigen?
En waarom hebben ze daar de manual uitgehaald ?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik had dezelfde vraag een eind geleden gesteld op een Franstalig forum: http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php? ... highlight=

Oplossing:

network interface --> connect propriété (= iets van connectie eigenschappen in het NL) --> settings
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
sospiet
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 apr 2009, 20:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

kweni ma andere ip's kunt ge normaal ook gewoon in windows instellen.
ma de router functi is mss ook uitgeschakes ofzo , alé zodat ge een max ip's hebt
anders kunde ook kijken onder zaken als DHCP of NAT lan settings , zo van die dinges

edit : hmm iemand was me dus voor :p
Bobbe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 14 nov 2008, 01:27
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

1. Is de sagem die Dommel levert, dezelfde als de sagem die je in de winkel of ergens online zou kopen of staat er een custom firmware van Dommel op?
2. Kan je die sagem enkel wired gebruiken en dus de wireless functie afzetten?
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”