sync. problemen, alles al getest?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Beste, momenteel heb ik sync. problemen maar zelf kom ik er niet uit.

Huidig abonnement: Scarlet unlimited.

Probleem: ik kan slechts enkele webpagina’s bezoeken voordat de sync. weg valt.

Situatie: ‘t koper komt binnen in de kelder, hier vertrekt er een een lijn naar de woonkamer (zeker ouder dan 1950). In de jaren ’90 is er door een toenmalige planet internet-installateur nog een lijn getrokken naar het 2de verdiep. Op beide punten zijn er splitters geïnstalleerd.

Reeds geprobeerd:
1)vervangen van de modem door een ander exemplaar, wag200g vervangen door een oude alcatel speed touch home (gehackt naar pro versie)
2)zowel op’t 2de als op het gelijkvloers aangesloten.
3)nu werk ik zonder splitters: de sync blijft langer maar nog steeds niet permanent. De waarden zijn met en zonder splitters quasi identiek. Maar de afwezigheid van de telefoon en splitters laat volgens mij nu toe dat de sync. veel langer behouden blijft.
4)modem aansluiten in de kelder kan ik niet, daar dat ik niet weet hoe ik het zou moeten doen. Er is geen socket, enkel een kabel welke in twee wordt gesplitst…


Vraag: wat kan ik nog proberen?

reeds nen dikke merci voor het lezen van deze epistel.... :wink:

Ps. Onlang ben ik wel overgegaan naar een hoger profiel (6mbit) maar dit heeft zeker een dikke week correct gewerkt

Enkele waarden bij sync:

Operational data report : near end (Downstream)
-----------------------------------------------
Attainable line rate : 5632 kbit/sec
Attainable Atm rate : 5120 kbit/sec
Used line rate : 5604 kbit/sec
Fast used Atm rate : 5120 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 100
Noise Margin : 7 dB (zakt soms tot 3-4, maar zonder telefoon en splitters heb ik meestal wel nog verbinding)
Line attenuation : 29 dB
Output Power : 19 dBm

Operational data report : far end (Upstream)
--------------------------------------------
Attainable line rate : 956 kbit/sec
Attainable Atm rate : 832 kbit/sec
Used line rate : 736 kbit/sec
Fast used Atm rate : 640 kbit/sec
Interleaved used Atm rate : 0 kbits/sec
Rel. capacity occupation : 77
Noise Margin : 11 dB
Line attenuation : 15 dB
Output Power : 12 dBm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 110 keer
Provider

Van waar ben je? Misschien dat mensen in je regio/buurt je kunnen helpen op technisch vlak...
Gelieve Scarlet gerelateerde problemen ook in het Scarlet forum te plaatsen.
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Halle,

sorry, ik ben nieuw op het forum dus ik ken niet zo goed men weg op dit forum
Persoonlijk denk ik niet dat het probleem bij scarlet zal liggen.
ofwel belgacom ofwel bij me zelf :?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Met een Noise Margin van 7 dB (en soms lager) is het logisch dat je problemen krijgt.
Ik zou terug naar een lager profiel gaan.

Dat je 6Mb een week gewerkt is waarschijnlijk puur toeval.
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

het zou wel spijtig zijn dat ik niet sneller kan.
een medewerker van scarlet heeft me eens gezegd dat ik op 2,3km van de telefooncentrale zit.

wat me verder opvalt is dat tijdens het syncen download blijkbaar ok is, maar de upload niet.
voor de download krijg ik de waarden die ik anders ook krijg, voor upload staat er cijfers niet beschikbaar
en het up-gedeelte in het grafiekje is gewoon blanco...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als de afstand van 2,3 km klopt dan zijn jouw waardes inderdaad niet bijzonder goed.
Maar om te weten of je hier zelf iets aan kan doen zal je toch in de kelder aan de slag moeten...

Als ik het goed begrijp vertrekken er twee kabels vanuit de kelder.
Hoe zijn die aan de binnenkomende kabel bevestigd? Doosje, klemmen, enz...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

paljas schreef:2)zowel op’t 2de als op het gelijkvloers aangesloten.
Maar nog niet in de kelder ?
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

neen, ik zou niet weten hoe :s

de kabel van op straat gaat een klein zwart bakje in en vandaar uit vertrekken dan de twee kabels...
ik heb daar geen gelegenheid om zo nen "telefoonstekker" in te steken....

vermoedelijk ligt daar het probleem, wat dat is echt oud!
anders neem ik even een foto...
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

voila

iemand een idee hoe ik daar een modem op aansluit? :???:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door paljas 31 mei 2009, 11:15, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

paljas schreef: de kabel van op straat gaat een klein zwart bakje in en vandaar uit vertrekken dan de twee kabels...
ik heb daar geen gelegenheid om zo nen "telefoonstekker" in te steken....
vermoedelijk ligt daar het probleem, wat dat is echt oud!
anders neem ik even een foto...
Goed idee zo'n foto, maar nog beter als je dat doosje eens opent ;)
Jouw probleem ligt echt aan je binnenbekabeling, je moet dus toch in je kelder:
Ofwel ga je daar zelf aan de slag, ofwel vraag je een Belgacom technieker: die gaat in je kelder het "zwarte bakje" vervangen door een moderner aansluitpunt.
Maar het is niet zo moeilijk hoor:
* open het "zwarte bakje" en ontwar de draadjes.
* je zal zien dat er 2 koperdraadjes verbonden zijn vanuit de Belgacom kabel, met telkens 2 draadjes van de 2 lijnen die vandaar vertrekken.
* probeer nu eens de (oude) lijn naar de woonkamer volledig te ontkoppelen. En sluit dan je modem eens aan op de 2de verdieping. Als je nu merkbare verbetering ziet, weet je dat er een storing zit op het oude lijntje naar de woonkamer.
* indien vorig niet helpt: terug woonkmaer aansluiten, en de lijn naar de 2de verdieping ontkoppelen: het is niet omdat dit lijntje nieuwer is (door planet-installateur aangelegd in de jaren '90) dat daar geen storing op zit .. misschien niet het goede type kabel gebruikt.
* indien beide geen oplossing geven zou ik toch de modem eens proberen aan te sluiten in de kelder: ga gewoon naar een doe-het-zelf zaak, en koop er een 5-polige Belgacom wandkontaktdoos. Sluit direkt de 2 draadjes aan op kontakt a en b. Sluit nu je modem aan, direkt op de binnenkomende Belgacomlijn (splitter niet nodig). Als je nu geen verbetering hebt, dan heb je toch een heel slechte telefoonlijn ....

Maar geen paniek: zelfs in dit geval bestaat er nog een mogelijkheid tot verbetering: De Belagcam kabel bevat een 2de koperpaar, de zogenoemde "retour". In sommige gevallen brengt het overbrengen (door Belgacom) van je signaal op het 2de koperpaar aanzienlijke verbetering. De "afstand tot de centrale" is niet noodzakelijk dezelfde voor beide koperparen.
Success.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

bedankt, ik hou jullie op de hoogte!
paljas
Starter
Starter
Berichten: 13
Lid geworden op: 31 mei 2009, 07:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hier ben ik terug:

ik heb zowel de lijn van boven als deze van beneden eens alleen aangesloten.
de resulaten verbeterde lichtjes. (+2 bij Downstream Margin: nu 9 db)
eveneens kon ik weer bellen tijdens het internetten zonder dat de lijn niet meer gesync. was.

nu komt het opmerkelijke:
momenteel zijn weer beide aangesloten en toch behoud ik mijn betere resulaten en is het sync. probleem verholpen.
dus mogelijk was dit gewoon een slecht contact --> oxidatie? :roll:


extra vraagje: zou ik veel kunnen winnen met de modem in de kelder te plaatsen?
dit dus
... ga gewoon naar een doe-het-zelf zaak, en koop er een 5-polige Belgacom wandkontaktdoos. Sluit direkt de 2 draadjes aan op kontakt a en b. Sluit nu je modem aan, direkt op de binnenkomende Belgacomlijn (splitter niet nodig).
om zo adsl2+ (20mbit) te krijgen ?

edit: de kortste kabel is momenteel zo'n 7meter schat ik
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

paljas schreef:dus mogelijk was dit gewoon een slecht contact --> oxidatie?
Kan best.
paljas schreef:extra vraagje: zou ik veel kunnen winnen met de modem in de kelder te plaatsen?
De modem zo snel mogelijk plaatsen na het binnenkomen van de telefoonkabel is altijd de beste oplossing. Bij een goede bekabling zal het verschil klein zijn, maar het kan zeker geen kwaad.
paljas schreef:dit dus om zo adsl2+ (20mbit) te krijgen ?
In princiepe moet je op 2.3 km nog mooie resultaten halen met ADSL2+... maar het blijft moeilijk te voorspellen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18369
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

paljas schreef: ik heb zowel de lijn van boven als deze van beneden eens alleen aangesloten.
de resulaten verbeterde lichtjes. (+2 bij Downstream Margin: nu 9 db)
eveneens kon ik weer bellen tijdens het internetten zonder dat de lijn niet meer gesync. was.
Dit is een aanzienlijke verbetering. Een SNR boven of beneden de 9 db kan nu eenmaal het verschil maken tussen veelvuldige disconnects en een stabiele verbinding !!!
Met een SNR van 9 db op een 6mbits profiel (ADSL) zal je toch wel geen 20Mbits/s halen op ADSL2+
Misschien, met een beetje geluk 9 of 12 Mbits/s ??
In ieder geval is dit nogmaals het bewijs dat een goede binnen bekabeling heel veel uitmaakt: alle contacten eens grondig nakijken, reinigen, op kortrsluitingen checken ... doet wonderen
Philippe
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”