Dommel lanceert uniek VDSL2-aanbod

Nieuws omtrent telecommunicatie
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Allez, dommel mag blijkbaar vdsl2 wholesalen en heb dus reeds besteld, email support prima en telefoon naar hun helpdesk idem ( aantal min teruggebeld door een van hun techs)..wordt dus nu afwachten op de oplevering van het product of of dat spul marcheert :wink:
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 117 keer
Bedankt: 152 keer
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

Ik wacht nog een half jaartje, om te zien hoe het e.e.a. afloopt. Tevens had ik graag een Fritz!box behouden en de VDSL2-variant (de Fon WLAN 7390) komt pas eind dit jaar op de markt. Al kriebelt het enorm, zeker ook door de hogere uploadsnelheid, waardoor een thuisproxy/tunnel nu écht aangenaam wordt. :D
ooh. shiny.
Nikon
Plus Member
Plus Member

Zou een modempje zoals deze: http://www.backoffice.be/shop/informati ... A%2FVCP+EU goed samenwerken met speedconnect of zal dat echt zon dom locked BGC ding moeten zijn?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Belgacom heeft voor het VDSL2 netwerk 1 type modem verplicht gesteld, die door hun deels kan worden beheerd (het DSL tuning gedeelte) en dit is door het BIPT goedgekeurd onder het mom van stabiliteit en mogelijke conflicterende VDSL2 apperatuur omdat het nog een nieuwe techniek is. (niet mijn tekst, vrij naar BIPT rapport)
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

qless schreef:Belgacom heeft voor het VDSL2 netwerk 1 type modem verplicht gesteld, die door hun deels kan worden beheerd (het DSL tuning gedeelte) en dit is door het BIPT goedgekeurd onder het mom van stabiliteit en mogelijke conflicterende VDSL2 apperatuur omdat het nog een nieuwe techniek is. (niet mijn tekst, vrij naar BIPT rapport)
Maar geldt dit ook voor wholesalers? Want ik vind eigenlijk nogal straf dat je bij een wholesaler maar de door hen vereiste modem moet aanschaffen aan de door hen opgelegde prijs...
ooh. shiny.
smoke2000
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kan je die router bij dommel bestellen ? of Online ergens ?
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider
Te Koop forum

smoke2000 schreef:Kan je die router bij dommel bestellen ? of Online ergens ?
Bij Dommel ja: 139€... :|
ooh. shiny.
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

Als je speedconnect besteld, wordt die automatisch meebesteld/geleverd...
Er is erg weinig info te vinden op het net ivb deze sagem 3464 vdsl2 wlan router, ik vraag me nu als een beetje leek af of/hoeveel lan poorten je er bedraad kan aansluiten ? iemand? pff alles ivb vdsl2 apparatuur is ongelooflijk moeilijk te vinden op het net zoals oa vdsl2 splitters ???De tech van dommel zei me dat die sagem ook werkt met een 5 polige adsl splitter/contactdoos ??? ga weer wat meemaken denk ik :cry:
gerree
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Beschikbaar in scherpenheuvel ;)

maar vind het momenteel nog wat te duur om over te schakelen.

Mss in de zomer van netconnect naar vdsl2 dan :D
Nikon
Plus Member
Plus Member

Zolang ze die sagem modem als een verplichting stellen zullen ze mij niet als klant zien, gaan ze nog beslissen welke apparatuur ik moet gebruiken, never!
Zelfs al is het een eis die belgacom aan dommel stelt, tis overduidelijk een reden om nog meer controle te krijgen en de klant lekker dure en overbodige brol aan te smeren.
ispwatch
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 9 keer

Nikon schreef:Zolang ze die sagem modem als een verplichting stellen zullen ze mij niet als klant zien, gaan ze nog beslissen welke apparatuur ik moet gebruiken, never!
Zelfs al is het een eis die belgacom aan dommel stelt, tis overduidelijk een reden om nog meer controle te krijgen en de klant lekker dure en overbodige brol aan te smeren.
Koppelverkoop zonder voordeel voor de klant?
Ik wacht in ieder geval af, Dommel staat er voor bekend dingen aan te kondigen die ze nadien moeten uitstellen zonder een termijn op te geven, bijkomend de activatie en die modem is eventjes meer dan 200€, goed zot.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 748 keer
Bedankt: 250 keer
Provider
Te Koop forum

Citaat uit het rapport van het BIPT ivm die Sagem modem verplichting: (ONTWERPBESLUIT VAN DE RAAD VAN HET BIPT VAN 28 JANUARI 2009 BETREFFENDE WBA VDSL2):
Volgens de alternatieve operatoren is het disproportioneel dat Belgacom slechts één type VDSL2-
modem toelaat op zijn netwerk. Volgens de OLO’s zou elke modem die de door ETSI vastgelegde
VDSL2-standaard volgt mogelijk moeten zijn (eventueel mits certificatie). Daarnaast gaan de
alternatieve operatoren niet akkoord met het feit dat Belgacom zelf de modem via remote
management wil upgraden omdat dit grote risico’s inhoudt op operationeel niveau. Het Platform vraagt
om beide verplichtingen te verbieden.

Belgacom merkt op dat er nog steeds geen standaard is bij het Broadband Forum die interoperabiliteit
garandeert tussen de DSLAM en verschillende type modems. Deze standaard wordt voorzien in
‘broadband suite 3.1’ die midden 2009 verwacht wordt, waarna het afhankelijk van de modemverkoper
en de nodige aanpassingen nog tot 6 maanden kan duren alvorens er modems volgens de standaard
verkocht worden. Deze timing van het Broadband Forum wordt door Belgacom als optimistisch
ingeschat aangezien de interoperabiliteitsstandaard waarschijnlijk verder verfijnd zal moeten worden.
VDSL2-technologie is nog niet volwassen genoeg, waardoor de chipset van zowel de modem als de
DSLAM het best dezelfde zijn om operationele problemen, performantieverminderingen en lijn-
instabiliteiten te voorkomen. Aangezien beide het best op hetzelfde moment een firmware-update
krijgen zodat de interoperabiliteit gegarandeerd blijft, stelt Belgacom voor om zelf de firmware van de
SAGEM-modems 1 à 3 keer per jaar te updaten via hun eigen management platform na een grondige
validatie van de update

Belgacom merkt op dat KPN dezelfde mening lijkt toegedeeld aangezien in het Nederlandse WBA-
aanbod op pagina 25 van Annex II staat:
“De VDSL2 technologie is nog nieuw en interoperabiliteit tussen DSLAM apparatuur en
modems moet nog worden onderzocht. KPN zal adviseren een bepaald modemtype te kiezen
waarbij de chipset van de eindgebruiker modems en DSLAM modem gelijk zijn.”

Het Instituut gaat akkoord met de beperking van het type modem en de automatische update van
deze modems want de kans is anders veel te groot dat er problemen ontstaan omdat de
interoperabiliteit niet gegarandeerd is. Belgacom moet de OLO’s minstens twee weken op voorhand
via een Flash op de hoogte brengen van een modemupgrade zodat zij hun klanten kunnen inlichten
over de korte onderbreking.

Van zodra de standaard voor interoperabiliteit van het Broadband Forum beschikbaar is, moet
Belgacom enerzijds de nodige inspanningen leveren om zo snel mogelijk de interoperabiliteit met
andere modems te implementeren en vervolgens de modemverplichting schrappen uit het WBA
VDSL2 aanbod.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

kan BGC die firmware nog updaten als je de routerfct uitzet en pppoe gebruikt?. (zelf updates uitvoeren gaat niet wss :eek: )
gentenaar1
Starter
Starter

Heb ook de bestelling gedaan.
Op hoop van zege dat alles goed gaat,en dat ze VDSL op de vooropgestelde datum kunnen leveren.
Vindt de prijs nu ook niet echt goedkoop,maar als je het op jaarbasis vergelijkt met wat andere providers bieden(Als je 4,7 km van een centrale woont en aangewezen bent op telenet of bgc vdsl voor een wat hogere snelheid)dan denk ik dat met de limieten die dommel stelt ,dat je na een jaartje er toch goedkoper af bent.
Tot nu toe,sinds 3 jaar een zeer tevreden Dommel netconnect klant :)
smoke2000
Plus Member
Plus Member

gentenaar1 schreef:Heb ook de bestelling gedaan.
Op hoop van zege dat alles goed gaat,en dat ze VDSL op de vooropgestelde datum kunnen leveren.
Vindt de prijs nu ook niet echt goedkoop,maar als je het op jaarbasis vergelijkt met wat andere providers bieden(Als je 4,7 km van een centrale woont en aangewezen bent op telenet of bgc vdsl voor een wat hogere snelheid)dan denk ik dat met de limieten die dommel stelt ,dat je na een jaartje er toch goedkoper af bent.
kan je zeggen wanneer je besteld heb en welke datum ze willen leveren? Het is maar om een idee te hebben als ik het ook doe.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

smoke2000 schreef:
kan je zeggen wanneer je besteld heb en welke datum ze willen leveren? Het is maar om een idee te hebben als ik het ook doe.
1 januari 2010 Dommel kennende :banana: :banana:
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 111 keer
Bedankt: 4 keer

Aan 4,7 km, zal je ook een laag profiel gehad hebben 3-2 mbps?
Hoe heb je besteld, stond er al een knop in de info pagina van crm?

Als ik de check doe op de site, ben ik aansluitbaar maar er is geen knop om het te bestellen in het crm (kan nog komen), die was er dus wel bij jou?
smoke2000
Plus Member
Plus Member

helemaal onderaan , laatste optie , migrate to speedconnect in control panel
gentenaar1
Starter
Starter

Onderaan de lijst van package info vindt je de optie om de migratie naar speedconnect te activeren.

Ik heb vrijdag avond de migratie aangevraagd,en heb zaterdag al een proforma factuur gekregen voor de activatie en modem :-D

Ik heb nog geen contact gehad met dommel,maar ik veronderstel (hoop niet 2010 :-D )dat de activatie toch rond 1 juni zal gebeuren.
Maandag ga ik eens contact opnemen met dommel voor wat meer uitleg over de levering van de modem en de actievatie.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 103 keer

gentenaar1 schreef:Onderaan de lijst van package info vindt je de optie om de migratie naar speedconnect te activeren.

Ik heb vrijdag avond de migratie aangevraagd,en heb zaterdag al een proforma factuur gekregen voor de activatie en modem :-D

Ik heb nog geen contact gehad met dommel,maar ik veronderstel (hoop niet 2010 :-D )dat de activatie toch rond 1 juni zal gebeuren.
Maandag ga ik eens contact opnemen met dommel voor wat meer uitleg over de levering van de modem en de actievatie.
BGC kennende zullen ze wel gebruik maken van de gekende vertragingsmanoevres.
Genghis
Pro Member
Pro Member

silencer schreef: BGC kennende zullen ze wel gebruik maken van de gekende vertragingsmanoevres.
LOL, zoals met de omzetting naar 12mbit zeker? :twisted: Heeft helemaal niets met BGC te maken...
Als er al vertraging door BGC is, dan beperkt zich dat meestal (99% van de gevallen) tot maximaal 10 werkdagen (patching/aansluiting/storingen buitenshuis/...). De rest ligt aan de afnemer (in dit geval Dommel) zelf, alhoewel het voor Dommel natuurlijk heel makkelijk is om de schuld op de netbeheerder te steken (zoals met het 12mbit gedoe, daar kwam de aap na x aantal maanden ook uit de mouw), de klant weet toch niet beter.

Trouwens, als het om welke reden ook bij BGC langer zou duren dan 'aanvaardbaar' is, dan vind ik het belachelijk dat Dommel durft zeggen: Het ligt aan BGC. Tenslotte ben je klant bij Dommel, dus ik verwacht van Dommel dat ZIJ dan achter de veren van BGC zitten, en niet dat ze hun er snel vanaf maken door 3 maand na datum wat weinig inhoudsvolle tekst op hun CRM te plaatsen.

Soit, om tot mijn punt te komen: ik heb er geen probleem mee dat er commentaar wordt gegeven op BGC (duur, weinig innovatief, belachelijke limieten, ...), maar doe het dan aub op een correct onderbouwde en geinformeerde manier, en niet door van de pot gerukte uitspraken te doen zoals hierboven, slaat namelijk nergens op :P
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

gentenaar1 schreef: Ik heb nog geen contact gehad met dommel,maar ik veronderstel (hoop niet 2010 :-D )dat de activatie toch rond 1 juni zal gebeuren.
Heb dus ook vrijdag besteld, maar had toch ook ff een mailtje gezonden ivb vdsl2 oplevering versus dat Begacom arrest Bipt/BGC dat verworpen is en hun richtdatum rond 1 juni voor het opleveren van vdsl2...verwacht maandag antwoord..laat ook es wat weten als je contact opneemt met hen maandag als je wilt :wink:
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

Idd, ook mijn gedacht..;het eerste jaar moet je dus bij je abbo prijs +20€ bijrekenen, verder wordt het een redelijk goedkoop abbo en idd er is geen andere keus voor het moment voor ons die het met een belabbert adsl1 lijntje moeten doen (hier 5.8 km van de centrale)
Als alles meevalt hoop ik ook nu eindelijk voip te bellen en die belachelijke PEPERDURE classic/happy telefoonlijn op te zeggen en toch nog die belachelijke prijs van een disco lijn te nemen maar zou toch al wat € schelen enfin...
frado
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 4 keer

nja als je nog een een alarm hebt di niet met voip wil werken, bne je wel verplicht om zo'n disco lijn te nemen. En die voip blijft toch minder goed dan de oude lijn hoor
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

tja als ik het goed begrijp ben je met je analoge telefoonlijn nog via de centrale verbonden met vdsl2, nu moet je weten dat mijn analoge telefoonlijn soms heel wat kuren heeft, soms op momenten zijn er storingen en mensen verstaan mij soms nauwelijks..mss als je voip belt via de nabije ROP het telefoonverkeer meer helder/duidelijk is hoop ik :wink:
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

kaise1 schreef:tja als ik het goed begrijp ben je met je analoge telefoonlijn nog via de centrale verbonden met vdsl2, nu moet je weten dat mijn analoge telefoonlijn soms heel wat kuren heeft, soms op momenten zijn er storingen en mensen verstaan mij soms nauwelijks..mss als je voip belt via de nabije ROP het telefoonverkeer meer helder/duidelijk is hoop ik :wink:
Als een met Belgacom contact opgenomen waarom je storing hebt als je analoog belt?
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

Yep,

Volgens hen geen storing, probleem...is echt maar op sommige momenten soms s'morgen soms eens s'avonds soms dagenlang geen probs. vermoed toch dat de lange afstand naar de centrale parten speelt ?
btw vroeger zonder adsl waren er nooit problemen.

edit/ zoals ik al meer weergaf komt de bekabeling rechtstreeks binnen in de garage met een 4-tal meter tot in de woonkamer contactdoos, die bekabeling is stokoud (28 jaar) attenuation adsl is ongeveer 5.8 dB
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

gentenaar1 schreef: Maandag ga ik eens contact opnemen met dommel voor wat meer uitleg over de levering van de modem en de actievatie.
éla, hoe zit het nu ? je laat precies nixen weten met je contact met dommel, enfin als ik morgen geen reply van mn mail terug krijg zal ik wel ff bellen :P
gentenaar1
Starter
Starter

kaise1 schreef:
gentenaar1 schreef: Maandag ga ik eens contact opnemen met dommel voor wat meer uitleg over de levering van de modem en de actievatie.
éla, hoe zit het nu ? je laat precies nixen weten met je contact met dommel, enfin als ik morgen geen reply van mn mail terug krijg zal ik wel ff bellen :P
Heb vandaag eens gebeld.(Na een klein minuutje iemand aan de lijn)

Volgens de medewerker wordt 1 tot 2 weken na dat de betaling binnen is vdsl2 geactiveerd.
De modem wordt opgestuurd met taxi post.(uiteraard ook na betaling)

Nog eens voor de zekerheid gevraagd hoe het zit met met de uitspraak van de rechtbank jongstleden,wat betreft dat bgc vdsl2 niet meer zou moeten resellen.
De medewerker verzekerde me dat hij niet op de hoogte was van eventuele uitstel, en dat de activering geen probleem zal zijn

Heb de factuur ondertussen betaald,en nu hopen dat alles vlot verloopt.
tbscope
Member
Member

Waarom zou er ook een probleem zijn met de oplevering?
Belgacom en Dommel hebben een contract waarbij Dommel VDSL2 abonnement mag verkopen.

De uitspraak van de rechtbank zegt niet dat Belgacom geen VDSL2 mag verkopen aan derden. Integendeel, dat zou compleet absurd zijn.
Het enige wat de uitspraak zegt is dat Belgacom niet gratis zijn VDSL2 infrastructuur moet openstellen. Dus in de plaats dat je 29€ zou betalen betaal je nu 39€ bij Dommel (fictieve prijs om een verschil duidelijk te maken)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

tbscope schreef:Het enige wat de uitspraak zegt is dat Belgacom niet gratis zijn VDSL2 infrastructuur moet openstellen.
Die verplichting is er ook nooit geweest !
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

gentenaar1 schreef:
Heb vandaag eens gebeld.(Na een klein minuutje iemand aan de lijn)

Volgens de medewerker wordt 1 tot 2 weken na dat de betaling binnen is vdsl2 geactiveerd.
De modem wordt opgestuurd met taxi post.(uiteraard ook na betaling)

Nog eens voor de zekerheid gevraagd hoe het zit met met de uitspraak van de rechtbank jongstleden,wat betreft dat bgc vdsl2 niet meer zou moeten resellen.
De medewerker verzekerde me dat hij niet op de hoogte was van eventuele uitstel, en dat de activering geen probleem zal zijn

Aha, hoef dus niet te bellen, antwoord op het ticket heb ik trouwens nog niet...
Wordt hier dus wat langer wachten op de oplevering gezien de factuur met domiciliëring afgehandeld wordt.
Graag wat info als het bij jouw zover is :wink:
Bedankt voor de info :beerchug:
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

gentenaar1 schreef:

idd, ondertussen mail had...

Code: Selecteer alles

Geachte,
Wij leveren dagelijks VDSL2 op momenteel.  Dit is dus zeker geen probleem!
best regards,
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Dommel levert dagelijks VDSL2 abonnementen op ? Aan wie dan ? I doubt it very much .... weer zo'n uitspraak die volledig van de pot gerukt is :roll:
kaise1
Elite Poster
Elite Poster

Nieuwe klanten ?
smoke2000
Plus Member
Plus Member

weet iemand of het fysisch mogelijk is en/of dommel het zelfs zou toelaten, om de upgrade naar VDSL aan te vragen, maar ADSL ook te behouden gedurende de eerste 2 maanden VDSL, om in geval van problemen niet zonder internet te vallen. Ik zou dan de 2 abbo's betalen gedurende die maanden.
De kosten kunnen me veel minder schelen dan zonder internet te vallen ;p

Ik heb geweldig veel schrik van overschakelingen technologie / isp
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 155 keer

Fysiek alleen mogelijk als je 2 koperparen hebt, dus 1 voor ADSL en 1 voor VDSL2.
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

De kosten kunnen me veel minder schelen dan zonder internet te vallen ;
Je gaat sowieso onderbroken worden, want VDSL2 gaat altijd over je rechtstreekse paar, waarop momenteel reeds je dommel account actief is.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 87 keer

Ik weet niet waarvoor je internet belangrijk is (dat je niet zonder wilt vallen), maar desnoods kan je

> Aankloppen bij de buren of je hun draadloos tijdelijk mag gebruiken (als je een goede relatie met uw buren hebt en als ze draadloos hebben)
> Een prepaid-kaart kopen en daarmee surfen. (bv. Mobile Vikings)

In beide gevallen heb je natuurlijk niet het volume dat Dommel je biedt.

En anders gewoon wachten tot je zekerder ben van VDSL2. (Als de eerste mensen erop surfen/aangesloten zijn)
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 34 keer

Als je echt zeker wil zijn, wacht je inderdaad nog een paar weken/maanden af (ben ik ook van plan). Dommel heeft in het verleden al wel wat problemen gehad met het opleveren van nieuwe technologieën (Homeconnect en Cityconnect om de 2 belangrijkste te noemen). In dit geval gaat het echter om een uitrol van VDSL2 vanuit Belgacom, dus ik verwacht/hoop minder problemen, maar het is en blijft koffiedik kijken.
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”