Mijn scarlet ADSL(2+) NO LIMIT ervaringen

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

Hi all,

sinds kort heb ik een scarlet ADSL2+ no limit abo. Aangezien ik zelf geen belgacom lijn had, heb ik er dus eentje bijgevraagd voor 5€ / maand. Volg gerust even mee:

- Besteld op zondag (pasen) tegen 22h savonds online. Ik heb gekozen voor eigen installatie.
- maandag was paasmaandag, niks gehoord, zoals verwacht
- dinsdag kreeg ik een bevestiging van mijn bestelling en de vermelding dat ze er mee bezig waren
- woensdag kreeg ik al mijn login papieren!
- donderdag kreeg ik een sms dat er de vrijdag een belgacom medewerker zou langskomen (om de last mile te regelen). Wel een beetje gek dat ze de dag ervoor hiervoor een sms sturen. Maar goed, ik heb dan maar gewoon een dag verlof genomen. je kon de afspraak wel laten verzetten. But hey.. i wanted my abo fixed ;).
- vrijdag kwam de belgacom man langs. Hij heeft het bij mij prima geinstalleerd, enkel heeft hij de benedenverdieping (ik heb appartement) hun telefoon afgesloten (lol).

Van wat ik nadien hoorde heeft Belgacom nadien iemand anders (lees: meer ervaring/skills) gestuurd om het probleem van de buren beneden op te lossen..
In ieder geval, tegen de vrijdag avond kon ik surfen.. Qua timing = zeker niks op aan te merken. Integendeel.

Nu de speeds ! Van de Belgacom man weet ik dat ik 350 meter van de centrale zit. ADSL2+ is normaliter nog niet actief in mijn gemeente. Maar goed:

Downloads van onze server op het werk (die op een 100Mbit in vilvoorde staat (met 50Mbit gegarandeerd) resulteren in een nette 1.2MB/s.. Daar ben ik persoonlijk heel tevreden mee. Het is geen 20 Mbit, maar dat kan ook niet aangezien mijn gemeente zeker nog geen ADSL2+ installatie heeft.

Het enige wat ik mij nu nog afvraag is wanneer scarlet mij een klacht e-mail zou kunnen sturen omdat ik hun FUP overschrijd. Ik heb momenteel geen idee hoe ver ik kan gaan. Het zou me wel verbazen als ze beneden de 200GB/maand zouden klagen.

De connectie van mijn ADSL blijkt ook stabiel te zijn. Op mijn vorige woonst, die wel 4KM van de centrale zat en ooit skynet als provider had, was dat wel anders. Hoewel dat mogelijk meer te maken zal hebben met de afstand uiteraard. En mss ook met het verbeteren van de technologie sinds 6-7 jaar terug..
Naast mijn ADSL lijn heb ik ook nog een goldshake van telenet. Daar ben ik qua connectie ook tevreden van.. maar het zijn die limieten he..

Als iemand opmerkingen heeft rond de FUP, please share ;). En geen verzinsels aub.

Bedankt.
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

Wat ik hier al gelezen heb is dat je tot 999 gigabyte/maand kan downloaden.
Azza
Starter
Starter
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 mei 2008, 17:23
Bedankt: 4 keer

Ik download elke maand ongeveer 250GB en heb nog geen klachten gehad..
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Ben nu ook een aantal maanden bij scarlet,voorheen bij Dommel,en ik ben absoluut tevreden.Ik wacht mijn snelheid nog af,ik haal nu max 660 kb/s.Maar ze zijn al bezig met vdsl te leggen.Zit een 1.6 km van de centrale af dus de volle 20 haal ik zowieso niet.
Bij Dommel zat ik altijd tegen mijn 300 gb aan te hikken en dan betaalde ik €63 euro,nu betaal ik voor unlimited €19.95 en ik kom nu rond de 200 gb toe.
Dus alleen maar positief :beerchug:
Radix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 jan 2006, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

zoveel downloads per maand... heeft scarlet een goede nieuwsgroepen server of kopen jullie een abo erbij?
Gebruikersavatar
regeri
Pro Member
Pro Member
Berichten: 414
Lid geworden op: 30 okt 2006, 14:04
Locatie: Riemst
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 2 keer

Ik gebruik tweaknews als newsserver.Super :angel:
Live life to the Max
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Radix schreef:zoveel downloads per maand... heeft scarlet een goede nieuwsgroepen server of kopen jullie een abo erbij?


Alsof *newsservers* het enige zijn waarmee je zaken kan downloaden ? Zelf heb ik nog nooit nieuwsgroepen gebruikt trouwens :p

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
peterke007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 feb 2009, 22:07
Locatie: Oostende
Contacteer:

AnD schreef:Wat ik hier al gelezen heb is dat je tot 999 gigabyte/maand kan downloaden.

heb vandaag ook scarlet besteld, volgens hun gaan ze niet moeilijk doen als je onder de 250gb per maand blijft.
maar ik zou wel eens willen weten waar dat staat dat je dan tot 999gb mag gaan.
Dreambox 600PVR with cccam.
Dreambox 5620 with cccam
Telenet shake met Digitale TV en Prime
peterke007
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 06 feb 2009, 22:07
Locatie: Oostende
Contacteer:

AnD schreef:Wat ik hier al gelezen heb is dat je tot 999 gigabyte/maand kan downloaden.

en waar heb jij dat dan gelezen, volgens scarlet zouden ze niet moeilijk doen als je onder de 250GB blijft
Dreambox 600PVR with cccam.
Dreambox 5620 with cccam
Telenet shake met Digitale TV en Prime
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik denk niet dat scarlet rap moeilijk gaat doen. Of je nu 250 of 500Gb of meer download.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

Joe de Mannen schreef:Ik denk niet dat scarlet rap moeilijk gaat doen. Of je nu 250 of 500Gb of meer download.

J.


Geen idee eigenlijk. Ik kan tot nu toe alleen staven dat ik voor mijn eerste maand (260GB) geen klacht heb gekregen. Nu ben ik ook niet echt van plan om hier ver boven te gaan, maar ik stel me toch vragen bij het feit of iemand herhaaldelijk 500 GB/maand doet en nog steeds niks ontvangt van waarschuwing.

Kan iemand uit eigen ervaring bevestigen > 250 GB/maand te doen en niks ontvangt van FUP schendingen?
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

ophidian schreef:
Joe de Mannen schreef:Ik denk niet dat scarlet rap moeilijk gaat doen. Of je nu 250 of 500Gb of meer download.

J.


Geen idee eigenlijk. Ik kan tot nu toe alleen staven dat ik voor mijn eerste maand (260GB) geen klacht heb gekregen. Nu ben ik ook niet echt van plan om hier ver boven te gaan, maar ik stel me toch vragen bij het feit of iemand herhaaldelijk 500 GB/maand doet en nog steeds niks ontvangt van waarschuwing.

Kan iemand uit eigen ervaring bevestigen > 250 GB/maand te doen en niks ontvangt van FUP schendingen?


Bij deze bevestigd. Mijn normaal verbruik is rond de 60-70Gb/maand, maar vorige maand had 291Gb omdat ik 15 dual layers moest downloaden :p

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3824
Lid geworden op: 18 okt 2003, 12:29
Locatie: Hasselt
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer

peterke007 schreef:
AnD schreef:Wat ik hier al gelezen heb is dat je tot 999 gigabyte/maand kan downloaden.

en waar heb jij dat dan gelezen, volgens scarlet zouden ze niet moeilijk doen als je onder de 250GB blijft

viewtopic.php?f=48&t=22019&p=277237&hilit=999+scarlet+download#p277237
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

Juridisch gezien mag je zoveel giga's downloaden als je wil, want scarlet verkoopt hun abo als "no limit". In geval Scarlet eist dat je onder de 250 of 500 giga moet blijven, dan hoef je je daar niets van aan te trekken, want juridisch zijn ze zelf in fout. Het is bedrieglijke reclame. Is al eens gebeurd met Base unlimited, moesten ze na problemen met justitie ook aanpassen.

Als de limiet voor NO LIMIT 250 giga is, dan dient men dat duidelijk te corresponderen met de klant. FUP heeft voor de ISP geen enkele juridische waarde als het op het verdedigen van een limiet voor een rechter aankomt. Geen enkele rechter kan een ISP in het gelijk stellen op basis van FUP. Enkel op basis van duidelijk afgesproken limieten. ISP's ronselen klanten door leugens te vertellen, want no limit is in werkelijkheid geen limietloze trafiek. Juridisch gezien wel, volgens de ISP's niet.

De eerste klant met een NO LIMIT verbinding die op smalband wordt gezet vanwege de fup niet gerespecteerd kan succesvol naar de rechter stappen met de nodige schadevergoeding er bovenop. Deze primeur kan niet lang uitblijven. Het zal er vroeg of laat wel van komen.

FUP is gebaseerd op een juridische schemerzone. Zo werkt rechtspraak niet. Ofwel is het no limit, ofwel is het met een limiet.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 mar 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

Koekie , graag zou ik je willen geloven , maar denk je dat een rechter in dit land echt de kant van de klant gaat kiezen?
In de overeenkomst met scarlet staat duidelijk dat ze het recht behouden om de klant af te sluiten indien hij over het "gemiddelde" gebruik gaat.
Je kan wel raden met welke cijfers scarlet dan gaat aan komen draven voor de rechter. Het zou me niet verbazen moest het "gemiddelde" rond de 10gb liggen in dit apenland ( volgens scarlet dan , *kuch kuch*)
koekie
Forumtroll
Forumtroll
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 feb 2009, 15:26
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 229 keer

gm123 schreef:Koekie , graag zou ik je willen geloven , maar denk je dat een rechter in dit land echt de kant van de klant gaat kiezen?
In de overeenkomst met scarlet staat duidelijk dat ze het recht behouden om de klant af te sluiten indien hij over het "gemiddelde" gebruik gaat.
Je kan wel raden met welke cijfers scarlet dan gaat aan komen draven voor de rechter. Het zou me niet verbazen moest het "gemiddelde" rond de 10gb liggen in dit apenland ( volgens scarlet dan , *kuch kuch*)



Neemt niet weg dat je met een juridische tegenstrijdigheid zit. Aan de éne kant ronselen ze klanten met "no limit", aan de andere kant laten ze de klant een contract zien waar het niet om "no limit" gaat. Het gaat hier dus niet alleen om bedrieglijke reclame, maar zelfs om oplichting! Ik heb niets tegen Scarlet of wathever, maar dit soort van praktijken kunnen voor mij niet door de beugel. :nono:

Als er gecommuniceerd kan worden over een limiet van 50 giga, dan kan dat klaar en duidelijk ook over pakweg 250 giga. No limit daarentegen is en blijft no limit.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Als "advocaat van de duivel" wil ik toch even nuanceren dat er nergens sprake is dat de term "NO LIMIT" op de traffiek slaat. Het product noemt dan wel NO LIMIT, maar dit kan evengoed over een internet verbinding zonder afstandslimieten gaan, dan wel zonder limieten op de verbindingssnelheid (onderhavig aan technische kenmerken) of ....

In het geval van specifiek Scarlet heb je wel gelijk, zij adverteren als zijnde "onbeperkt downloaden", maar zetten kleine lettertjes dat ze u mogen afsluiten als je teveel boven het gemiddelde zit ... Lijkt mij een "contradictio in terminis" te zijn dus :p

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

Hehe, allebei een fair point eigenlijk ;).
Ik vermoed dat de tijd wel zal uitwijzen wat scarlet precies onder hun NO LIMIT verstaat. Als mensen zo vrij zijn hun 'resultaten' te posten althans ;).

Voorlopig ben ik nog steeds super tevreden van zowel snelheden, datahoeveelheden als stabiliteit. Maar dat is uiteraard slechts mijn persoonlijke ervaring. Laten we hopen dat het zo blijft! :banana:
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

NO LIMIT slaat misschien op de verbindingstijd: je kan 24u op 24, 7d op 7 online zijn. Maar dat kan eigenlijk met alle adsl abo's (behalve BGC's "time")...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 mar 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Goztow schreef:NO LIMIT slaat misschien op de verbindingstijd: je kan 24u op 24, 7d op 7 online zijn. Maar dat kan eigenlijk met alle adsl abo's (behalve BGC's "time")...


t' is inderdaad maar hoe je het interpreteert. Zo hadden we eens een leverancier die, in geval van problemen, garandeerde dat er binnen de 24 uur een technieker ter plaatse zou zijn. Toen we de kleine lettertjes lazen, bleek dat zij 'binnen de 24 uur' als 'binnen de 3 werkdagen van 8 uur' interpreteerden.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

ophidian schreef:...een nette 1.2MB/s.. Daar ben ik persoonlijk heel tevreden mee. Het is geen 20 Mbit, maar dat kan ook niet aangezien mijn gemeente zeker nog geen ADSL2+ installatie heeft....


Een klassieke adsl dslam kan toch maar toch tot 8Mbit gaan, of vergis ik me?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

Block schreef:
ophidian schreef:...een nette 1.2MB/s.. Daar ben ik persoonlijk heel tevreden mee. Het is geen 20 Mbit, maar dat kan ook niet aangezien mijn gemeente zeker nog geen ADSL2+ installatie heeft....


Een klassieke adsl dslam kan toch maar toch tot 8Mbit gaan, of vergis ik me?


Kijk eens op http://en.wikipedia.org/wiki/ADSL#ADSL_standards ;)
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Thenk joe veri match!!

Weer iets bijgeleerd sé.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
osieke
Member
Member
Berichten: 91
Lid geworden op: 26 dec 2006, 23:52

Besteld op 6 mei en sinds gisteren surf ik via Scarlet (overschakeling van Dommel). Aan Scarlet-kant alles vlot verlopen...nu maar hopen dat de opzeg bij Dommel even vlot verloopt. Ze hebben me blijkbaar een 4mbit profiel toegewezen. Weet niet of er meer uit te halen valt met onderstaande waarden:

SNR margin (dB): 19.9 21.0
Attenuation (dB): 30.0 13.0
Output power (dBm): 19.8 11.9
Attainable rate (Kbps): 9600 1108
Afbeelding
Logic
Starter
Starter
Berichten: 14
Lid geworden op: 30 apr 2008, 20:22

als ik die snelheden hier lees...wow

ik heb ook adsl no limit en ik haal maar 320 kb/sec download...

klopt dit? (locatie gent)
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

Logic schreef:als ik die snelheden hier lees...wow

ik heb ook adsl no limit en ik haal maar 320 kb/sec download...

klopt dit? (locatie gent)


Dat hangt echt vooral af van je afstand tot de centrale en de bekabeling ertussen. (Dus ook je interne apparatuur). Er kunnen mss wel wat andere technische factoren je snelheid beinvloeden, maar allicht zijn er hier meer capabele mensen aanwezig om dat even uit te doeken te doen :).
hey69
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mei 2006, 13:44
Bedankt: 5 keer

Logic schreef:als ik die snelheden hier lees...wow

ik heb ook adsl no limit en ik haal maar 320 kb/sec download...

klopt dit? (locatie gent)


ik heb dat ook in de avonduren.je zal zien (als je op 6mbit synct) dat je op daluren veel sneller gaat)
Comabelg
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20 jun 2009, 13:47

Hoi,

ik ben ook bij scarlet.

mijn abbo: Scarlet Adsl no limit

Nu is het bij ons vrij traag,

Afbeelding

wij wonen op zo'n 3km van de centrale dacht ik.

het spijtige is dat ze de centrales van landelijke gemeentes niet upgraden...

Hoe je eigenlijk teweten komen hoever je van je centrale zit?

Want bij belgacom willen ze dit niet echt zeggen, en bij scarlet ook niet...

Over de limiet... Ze zeggen wel dat we no limit hebben, maar dit schrijven ze in de kleine lettertjes:

** Fair Use Policy
Scarlet behoudt zicht het recht voor om de klant, die op regelmatige basis significant meer verbruikt dan de gemiddelde Scarlet ADSL klant te waarschuwen omtrent dit meerverbruik. Indien de klant zijn surfgedrag hier niet aan aanpast, behoudt Scarlet zich het recht om de toegang van de klant tot het netwerk te blokkeren of te limiteren.

Ik gebruik het progje "ISPMonitor" hier kan ik mijn verbruik nakijken,
er staat dus een limiet op, 255 GB per maand... Ik ga nu wel is proberen naar 260gb te gaan, en zien of ze iets doen...

Groetjes.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

dat progje is geen officieel prog. Wrs staat er gewoon een getal op.
ophidian
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 43
Lid geworden op: 06 mei 2009, 19:20

belgacom schreef:Hoi,

ik ben ook bij scarlet.

mijn abbo: Scarlet Adsl no limit

Nu is het bij ons vrij traag,

Afbeelding

wij wonen op zo'n 3km van de centrale dacht ik.

het spijtige is dat ze de centrales van landelijke gemeentes niet upgraden...

Hoe je eigenlijk teweten komen hoever je van je centrale zit?

Want bij belgacom willen ze dit niet echt zeggen, en bij scarlet ook niet...

Over de limiet... Ze zeggen wel dat we no limit hebben, maar dit schrijven ze in de kleine lettertjes:

** Fair Use Policy
Scarlet behoudt zicht het recht voor om de klant, die op regelmatige basis significant meer verbruikt dan de gemiddelde Scarlet ADSL klant te waarschuwen omtrent dit meerverbruik. Indien de klant zijn surfgedrag hier niet aan aanpast, behoudt Scarlet zich het recht om de toegang van de klant tot het netwerk te blokkeren of te limiteren.

Ik gebruik het progje "ISPMonitor" hier kan ik mijn verbruik nakijken,
er staat dus een limiet op, 255 GB per maand... Ik ga nu wel is proberen naar 260gb te gaan, en zien of ze iets doen...

Groetjes.


Ik zat over de schouder mee te kijken van de belgacom man. Vandaar dat ik die 350m waarde heb afgelezen ;). Heb er dan iets van gezegd en toen heeft ie het gewoon bevestigd.

Dat progje van je is idd unofficial.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”