Chiptuning
-
- Elite Poster
- Berichten: 1565
- Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 32 keer
Chiptuning .... misschien een idee voor een nieuw draadje
Ik zou graag de motor van mijn volgende wagen wat meer pit willen geven, maar ik wil er wel zeker van zijn dat dit geen extreem negatieve gevolgen heeft voor de levensduur van de wagen/motor. Als leek is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Welke syste(e)m(en) is/zijn aan te raden en welke systemen zijn te mijden ?
Ik zou graag de motor van mijn volgende wagen wat meer pit willen geven, maar ik wil er wel zeker van zijn dat dit geen extreem negatieve gevolgen heeft voor de levensduur van de wagen/motor. Als leek is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Welke syste(e)m(en) is/zijn aan te raden en welke systemen zijn te mijden ?
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
PM mij?Uzzi schreef:Chiptuning .... misschien een idee voor een nieuw draadje
Ik zou graag de motor van mijn volgende wagen wat meer pit willen geven, maar ik wil er wel zeker van zijn dat dit geen extreem negatieve gevolgen heeft voor de levensduur van de wagen/motor. Als leek is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden. Welke syste(e)m(en) is/zijn aan te raden en welke systemen zijn te mijden ?
- Sasuke
- Elite Poster
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Mijn X5 is afgesteld naar beneden, omdat die standaard 160kW had, maar dat kostte dan het dubbel aan inschrijving. Dus staat die nu op 155kW afgesteld door de vorige eigenaar (met certificaat).
Ik vraag me af of dit dan wel bedoelen dat die "gechipped" is zoals ze zeggen, en of daar nog een voordeel voor mij uit te halen is.
Grtz,
Sasuke
Ik vraag me af of dit dan wel bedoelen dat die "gechipped" is zoals ze zeggen, en of daar nog een voordeel voor mij uit te halen is.
Grtz,
Sasuke
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Mijne is standaard ook 177pk, maar wegens de taks etc is die teruggeschroefd naar 163pk (520d)
gereduceert vermogen noemt dit.
Dit toont aan dat je idd speling hebt op de motor via "eenvoudige" programmatie.
Je moet weten dat ELKE autofabrikant, de ene al meer dan de andere, zijn motor met X % terugschroeft.
Waarom?
Elke motor moet onder de meeste extreme weersomstandigheden kunnen rijden, dus zowel met +50° als -50° en rotslechte olie in brandstof!
Dit betekent dat we in ons Belgenlandje echt goed zitten. Prachtige weersomstandigheden, zeer goeie kwaliteitsolie etc...
Daarom kan je de motor terug naar zijn origineel pk's brengen.
Om een voorbeeld te geven van mijn auto (520d 163pk)
- standaard heeft die 177 pk, maar in de fabriek zal die rond de 210pk gelegen hebben.
Ze reduceren dus het vermogen om in alle omstandigheden te kunnen rijden. Staar je trouwens niet blind op die pk's op papier.
Je mag 2 auto's naast elkaar zetten die op dezelfde dag van de band rollen: de ene 165pk, de andere 172pk. Zelfde motor
Er zijn zelfs gereduceerde die +177pk hebben!
Wat wij doen is elke auto apart uitlezen en voor elke auto een uniek geoptimaliseerd programma schrijven.
Je kan hier kiezen: standaard van de motor (dus voor mij van 163pk naar +-210pk) of nog ietsje meer (wat hier ook nog veilig is)
Bovendien maken we een buffer zodat je ECU niet volledig in het begin wordt overschreven. Stel dat er iets fout gaat, neemt hij onmiddelijk weer de backup van de ECU over en heb je geen problemen.
Voordeel?
je auto draait veel soepeler, hij draait op het vermogen waarvoor hij gemaakt is.
Lager brandstofverbruik: raar é? sneller vooruit gaan en minder verbruik? Dit komt omdat je meer koppel onder krijgt en daarom sneller een je gewenste snelheid zit met minder gas in te duwen. Je inspuitingen zijn geoptimaliseerd en staan op punt waarvoor de motor is gemaakt.
vragen? PM
gereduceert vermogen noemt dit.
Dit toont aan dat je idd speling hebt op de motor via "eenvoudige" programmatie.
Je moet weten dat ELKE autofabrikant, de ene al meer dan de andere, zijn motor met X % terugschroeft.
Waarom?
Elke motor moet onder de meeste extreme weersomstandigheden kunnen rijden, dus zowel met +50° als -50° en rotslechte olie in brandstof!
Dit betekent dat we in ons Belgenlandje echt goed zitten. Prachtige weersomstandigheden, zeer goeie kwaliteitsolie etc...
Daarom kan je de motor terug naar zijn origineel pk's brengen.
Om een voorbeeld te geven van mijn auto (520d 163pk)
- standaard heeft die 177 pk, maar in de fabriek zal die rond de 210pk gelegen hebben.
Ze reduceren dus het vermogen om in alle omstandigheden te kunnen rijden. Staar je trouwens niet blind op die pk's op papier.
Je mag 2 auto's naast elkaar zetten die op dezelfde dag van de band rollen: de ene 165pk, de andere 172pk. Zelfde motor
Er zijn zelfs gereduceerde die +177pk hebben!
Wat wij doen is elke auto apart uitlezen en voor elke auto een uniek geoptimaliseerd programma schrijven.
Je kan hier kiezen: standaard van de motor (dus voor mij van 163pk naar +-210pk) of nog ietsje meer (wat hier ook nog veilig is)
Bovendien maken we een buffer zodat je ECU niet volledig in het begin wordt overschreven. Stel dat er iets fout gaat, neemt hij onmiddelijk weer de backup van de ECU over en heb je geen problemen.
Voordeel?
je auto draait veel soepeler, hij draait op het vermogen waarvoor hij gemaakt is.
Lager brandstofverbruik: raar é? sneller vooruit gaan en minder verbruik? Dit komt omdat je meer koppel onder krijgt en daarom sneller een je gewenste snelheid zit met minder gas in te duwen. Je inspuitingen zijn geoptimaliseerd en staan op punt waarvoor de motor is gemaakt.
vragen? PM
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
1 tip: neem GEEN powerbox! Valt dadelijk op voor verzekering enzo. Je kan ze zelf makkelijk wijzigen, maar als je er over gaat verkort het de levensduur van je wagen aanzienlijk.
De mijne heeft standaard 105pk en zit nu op 133pk, koppel van 250Nm -> 300Nm. Het verschil is overduidelijk voelbaar en ik zou het onmiddellijk opnieuw doen. Ik kan het ook iedereen aanraden
Een leuk neveneffect is inderdaad het lagere verbruik. Bijna 1 liter minder per 100km enzo.
De mijne heeft standaard 105pk en zit nu op 133pk, koppel van 250Nm -> 300Nm. Het verschil is overduidelijk voelbaar en ik zou het onmiddellijk opnieuw doen. Ik kan het ook iedereen aanraden
Een leuk neveneffect is inderdaad het lagere verbruik. Bijna 1 liter minder per 100km enzo.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
How SZ.. niet alle PB's over dezelfde kam scheren!
je hebt heel wat verschil in PowerBoxen!! De meeste, bijna 90%, zijn gewoon enkele weerstanden.
Wij kunnen ook powerboxen geven, maar dit zijn digitale die wel degelijk rekening houden met de motor en deze nog altijd in noodloop kunnen laten gaan als er iets fout gaat. Die andere brol laat gewoon uw leidingen doorbranden.
Wat voor auto heb jij, want dat is niet echt veel verschil..?
Is het een naft, dan kloppen de waarden, maar voor een diesel is het verschil veel te klein!
je hebt heel wat verschil in PowerBoxen!! De meeste, bijna 90%, zijn gewoon enkele weerstanden.
Wij kunnen ook powerboxen geven, maar dit zijn digitale die wel degelijk rekening houden met de motor en deze nog altijd in noodloop kunnen laten gaan als er iets fout gaat. Die andere brol laat gewoon uw leidingen doorbranden.
Wat voor auto heb jij, want dat is niet echt veel verschil..?
Is het een naft, dan kloppen de waarden, maar voor een diesel is het verschil veel te klein!
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Als de vitessebak/koppeling het maar houdt...tegenwoordig zal dat wel minder een probleem geven zeker?!
Laatst gewijzigd door silencer 16 apr 2009, 20:47, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2432
- Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
- Locatie: Herent
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
Allemaal goed en wel. Maar tenzij er een herkeuring is en correctie van de verkeersbelasting na de tuning kan dit bij een ongeval wel een duur grapje worden of niet ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Het heeft mss wel voordelen voor de auto en mooi dat dit kan gedaan worden... maar niet voor mijn geldbeugel.
Voorbeeld Op deze site:
http://www.cth.be/index.php/chiptuning/benzine/
550€ en slechts +11PK winst voor mijn auto (1.8i Standaard 129 pk)
op een andere site dan +15pk (met powerchip)
(is voor mij veel te duur)
Voorbeeld Op deze site:
http://www.cth.be/index.php/chiptuning/benzine/
550€ en slechts +11PK winst voor mijn auto (1.8i Standaard 129 pk)
op een andere site dan +15pk (met powerchip)
(is voor mij veel te duur)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
-
- Elite Poster
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
- Locatie: Hoboken
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
Ik ga altijd met mijn wagens of wagens van familie naar ziptuning in holland (utrecht) (tegenwoordig ook een vestiging in belgie maar ik vertrouw toch meer op de oude garde van de hollandse vestiging).
Ziptuning is trouwens de enige die ik ook degelijk vertrouw en die altijd voor je klaarstaan.
ziptuning.nl is hunne website.
Laatste keer met opel zafira 2006 19CDTi 120 pk geweest. gechipt naar 143pk en dat is meer dan voldoende. (prijs was 349€)
Ze doen trouwens alles sofwarematig ipv van al die powerbox rommel.
Ziptuning is trouwens de enige die ik ook degelijk vertrouw en die altijd voor je klaarstaan.
ziptuning.nl is hunne website.
Laatste keer met opel zafira 2006 19CDTi 120 pk geweest. gechipt naar 143pk en dat is meer dan voldoende. (prijs was 349€)
Ze doen trouwens alles sofwarematig ipv van al die powerbox rommel.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Ik ben naar de vestiging in de haven van Gent geweest. Prima service en vriendelijke mensen (er is blijkbaar maar 1 kerel die dat doet en 't is een geïmporteerde Nederlander).Opus schreef:Ik ga altijd met mijn wagens of wagens van familie naar ziptuning in holland (utrecht) (tegenwoordig ook een vestiging in belgie maar ik vertrouw toch meer op de oude garde van de hollandse vestiging).
Ziptuning is trouwens de enige die ik ook degelijk vertrouw en die altijd voor je klaarstaan.
ziptuning.nl is hunne website.
Laatste keer met opel zafira 2006 19CDTi 120 pk geweest. gechipt naar 143pk en dat is meer dan voldoende. (prijs was 349€)
Ze doen trouwens alles sofwarematig ipv van al die powerbox rommel.
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Sz, raar, want de VW familie zijn net de beste auto's om te tunen.
Wij doen alle auto's, buiten de hogere klasse, aan 300€, en je moet rekenen met zeker VW motors, met speciaal dan nog de 1.9 TDI een vermogenswinst van 40% en soms (een klasse van A3 en Leon) tot 50%!
Dit in samenspraak met Audi die alles onderzocht hebben en PERFECT veilig hebben verklaard.
Nu ja, ieder zijn ding natuurlijk. Mensen geloven nog altijd liever dat als iemand 1000€ vraagt, die beter is dan iemand die 300€ vraagt
Wij doen alle auto's, buiten de hogere klasse, aan 300€, en je moet rekenen met zeker VW motors, met speciaal dan nog de 1.9 TDI een vermogenswinst van 40% en soms (een klasse van A3 en Leon) tot 50%!
Dit in samenspraak met Audi die alles onderzocht hebben en PERFECT veilig hebben verklaard.
Nu ja, ieder zijn ding natuurlijk. Mensen geloven nog altijd liever dat als iemand 1000€ vraagt, die beter is dan iemand die 300€ vraagt
Weet er iemand hoe dat eigenlijk zit met chippen en de Belgische wetgeving?
Op de ziptuning website leggen ze alles vrij degelijk en schijnbaar professioneel uit,
maar in hun FAQ beweren ze dan weer dat dit niet uitgelezen kan worden door de fabrikant,
wat dan weer radicaal wordt tegengesproken / weggelachen door een schade-expert,
dus ik weet gewoon nimeer wie/wat te vertrouwen
De expert zegt: Als ge accident doet en er is nog maar flauw vermoeden dat u wagen gechipped is,
dan lezen ze performance graph uit, en leggen ze die naast stock-graph. Wijkt deze teveel af van stock,
dan trekt verzekering zich terug, en kunde u daarbovenop nog aan serieuse boete verwachten
omdat u wagen werkelijk meer KW heeft dan opgegeven bij inschrijving.
Iemand hier ervaring mee? Lijkt me toch ni zo leuk om zoets voor te hebben, zeker ni als het ne lease is
Op de ziptuning website leggen ze alles vrij degelijk en schijnbaar professioneel uit,
maar in hun FAQ beweren ze dan weer dat dit niet uitgelezen kan worden door de fabrikant,
wat dan weer radicaal wordt tegengesproken / weggelachen door een schade-expert,
dus ik weet gewoon nimeer wie/wat te vertrouwen
De expert zegt: Als ge accident doet en er is nog maar flauw vermoeden dat u wagen gechipped is,
dan lezen ze performance graph uit, en leggen ze die naast stock-graph. Wijkt deze teveel af van stock,
dan trekt verzekering zich terug, en kunde u daarbovenop nog aan serieuse boete verwachten
omdat u wagen werkelijk meer KW heeft dan opgegeven bij inschrijving.
Iemand hier ervaring mee? Lijkt me toch ni zo leuk om zoets voor te hebben, zeker ni als het ne lease is
-
- Elite Poster
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
- Locatie: Hoboken
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
40 tot 50% vind ik nogal overdreven veel hoor.Dafke schreef:Sz, raar, want de VW familie zijn net de beste auto's om te tunen.
Wij doen alle auto's, buiten de hogere klasse, aan 300€, en je moet rekenen met zeker VW motors, met speciaal dan nog de 1.9 TDI een vermogenswinst van 40% en soms (een klasse van A3 en Leon) tot 50%!
Dit in samenspraak met Audi die alles onderzocht hebben en PERFECT veilig hebben verklaard.
Nu ja, ieder zijn ding natuurlijk. Mensen geloven nog altijd liever dat als iemand 1000€ vraagt, die beter is dan iemand die 300€ vraagt
meeste chiptuners doen het maar ongeveer tot een 20 a 30% om toch nog redelijk te blijven en binnen de limieten te blijven.
ga je 40 a 50% chippen dan ga je meer tegen de limiet komen wat niet goed voor de motor is dan weer denk ik zelf.
in ieder geval ik denk dat de meeste onder ons ziptuning kennen en ook vertrouwen (niet dat ik u niet vertrouw ofzo hoor) + ja mag bij zip ook nog eens op zandvoort gaan rondjossen met uw karreke :d
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
-
- Elite Poster
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
- Locatie: Hoboken
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
Alles valt te achterhalen maar uwe gewone garagist zal daar niet zo makkelijk naar kijken en u derover aanspreken.Genghis schreef:Weet er iemand hoe dat eigenlijk zit met chippen en de Belgische wetgeving?
Op de ziptuning website leggen ze alles vrij degelijk en schijnbaar professioneel uit,
maar in hun FAQ beweren ze dan weer dat dit niet uitgelezen kan worden door de fabrikant,
wat dan weer radicaal wordt tegengesproken / weggelachen door een schade-expert,
dus ik weet gewoon nimeer wie/wat te vertrouwen
De expert zegt: Als ge accident doet en er is nog maar flauw vermoeden dat u wagen gechipped is,
dan lezen ze performance graph uit, en leggen ze die naast stock-graph. Wijkt deze teveel af van stock,
dan trekt verzekering zich terug, en kunde u daarbovenop nog aan serieuse boete verwachten
omdat u wagen werkelijk meer KW heeft dan opgegeven bij inschrijving.
Iemand hier ervaring mee? Lijkt me toch ni zo leuk om zoets voor te hebben, zeker ni als het ne lease is
Een schade expert gaat daar ook niet direkt naar kijken tenzij der redenen voor zijn (bv met uw 2cv'ke tegen 200kmph tegen nen andere auto geknald enzo van die dingen)
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
- Locatie: Holsbeek
- Bedankt: 1 keer
Volgens wat ik vernomen heb kan de chiptuning op zich niet meer uitgelezen worden door de garagist.
Wat ze wel kunnen uitlezen is de motor logging. Blijkbaar loggen die moderne auto's wat er allemaal gebeurt in de motor, en als die ineens 30% meer koppel genereert weten ze in de garage ook wel hoe laat het is.
Dafke: die tuning van jullie is wel extreem vind ik De meeste professionele tuners geven zo'n 30PK extra.
Ik ben zelf al 3x bij Heinz geweest en altijd heel tevreden van geweest. Je krijgt daar ook de grafiek mee van hun vermogensbank om te bewijzen dat er niks mis is en je effectief het vermogen en koppel krijgt waarvoor je betaald hebt. Heinz vind ik echter wat duur geworden de laatste jaren
Wat hierboven vermeld wordt van factory vermogen dat hoger ligt dan aangegeven op de roze kaart: dat kan ik 100% bevestigen. Mijn Golf 5 (stock 105PK) had zelfs tegen de 120PK.
Ik wil tenslotte nog even inpikken op dat 'lager verbruik' dat iedereen altijd vermeld als 1 van de grote voordelen van chiptuning: dat is wel mits het rijgedrag hetzelfde blijft he Eenmaal je auto gechipped is zal je merken dat je makkelijker al eens iemand kan voorbij steken, nog die ene vrachtwagen inhalen voor de wisselaar, etc ... en dan verbruik je op dat ogenblik natuurlijk iets meer.
Wat ze wel kunnen uitlezen is de motor logging. Blijkbaar loggen die moderne auto's wat er allemaal gebeurt in de motor, en als die ineens 30% meer koppel genereert weten ze in de garage ook wel hoe laat het is.
Dafke: die tuning van jullie is wel extreem vind ik De meeste professionele tuners geven zo'n 30PK extra.
Ik ben zelf al 3x bij Heinz geweest en altijd heel tevreden van geweest. Je krijgt daar ook de grafiek mee van hun vermogensbank om te bewijzen dat er niks mis is en je effectief het vermogen en koppel krijgt waarvoor je betaald hebt. Heinz vind ik echter wat duur geworden de laatste jaren
Wat hierboven vermeld wordt van factory vermogen dat hoger ligt dan aangegeven op de roze kaart: dat kan ik 100% bevestigen. Mijn Golf 5 (stock 105PK) had zelfs tegen de 120PK.
Ik wil tenslotte nog even inpikken op dat 'lager verbruik' dat iedereen altijd vermeld als 1 van de grote voordelen van chiptuning: dat is wel mits het rijgedrag hetzelfde blijft he Eenmaal je auto gechipped is zal je merken dat je makkelijker al eens iemand kan voorbij steken, nog die ene vrachtwagen inhalen voor de wisselaar, etc ... en dan verbruik je op dat ogenblik natuurlijk iets meer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 29 sep 2008, 21:43
- Locatie: Hoboken
- Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
- Bedankt: 49 keer
idd wat dafke zegt is een beetje te extreem en ik zou niemand aanraden om zijn auto bij dafke te laten chippen dan als ze zover gaan.
Dreambox 800 / Open-Pli image / eSATA 750Gb / CCcam 2.1.4 / Schotel draaibaar
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
Core2duo E6600 Debian CCcam 2.1.4 server
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
LOLOpus schreef:idd wat dafke zegt is een beetje te extreem en ik zou niemand aanraden om zijn auto bij dafke te laten chippen dan als ze zover gaan.
ik ga hier niet verder op in gaan hoor
Ik werk samen met iemand die al meer dan 8j ervaring heeft in remappen van ECU's (ikzelf doe dit niet) en is zelfs al gevraagd door ZIP en HEINZ (is een Nederlander).
Deze gast heeft zoveel kennis dat hij gewoon meer verdient op zichzelf. Zelfs hele fleets in Nederland (waar het wel mag) worden door hem behandelt.
Bon, ik heb wel die 40%-50% over de TDI's van VW en dan speciaal die AUDI en LEON, die supergoed te chippen zijn.
Ondertussen hebben we al +80 auto's gechipped en iedereen is extreem tevreden. We houden ons ALTIJD binnen de marge, en als iemand meer wil, sturen we hem rechtstreeks door naar onze man in Nederland, omdat we daar zelf niet in meegaan. Standaard vermogen wordt terug gegeven..
En iemand die zegt dat je maar max 20pk bijkrijgt bij Heinz etc.. check de site maar eens van heinz: A3 130pk -> 170pk = 40pk + ze kunnen hem dan ook nog overchippen, staat er zelf bij!
Vooraleer je iemand beschuldigd of wil in het donker zetten, informeer je eerst!
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
- Locatie: Holsbeek
- Bedankt: 1 keer
Ik wil toch even mijn 'extreem' uitspraak nuanceren
40% op zich is niet extreem ... 40% à 50% 'gewoon' vinden terwijl het eigenlijk nog meer kan is dat in mijn ogen wel.
Je kan natuurlijk wel heel ver gaan met chiptuning, en het kan inderdaad allemaal wel redelijk veilig zijn, maar je weet niet aan wie je die auto meegeeft he ... Iemand die 's morgens in de auto stapt en vol gas vertrekt rijdt die motor compleet in de vernieling. Als je daarentegen altijd heel voorzichtig met die wagen rijdt, mooi opwarmt, etc ben ik ervan overtuigd dat je zelfs met 60% en meer de motor niet stuk rijdt voor de auto aan vervanging toe is.
Daarnaast heb je natuurlijk ook de nuancering eigen wagen/leasingwagen. Een leasing wagen gaat 4 jaar mee (bij veel bedrijven zelfs minder) en er zijn altijd chauffeurs die zich dan niks aantrekken van de slijtage. Als het je eigen wagen is ben je sowieso voorzichtiger, al moet ik zeggen dat ik persoonlijk voorzichtiger ben met mijn leasingwagen dan dat ik met een eigen wagen zou zijn ... gewoon uit respect en appreciatie voor mijn werkgever.
Er zijn al meerdere garagisten en tuners geweest die mij vertelden dat einde-leasing wagens dikwijls gechipped worden door de opkopers ... dit naar aanleiding van mijn vraag of de chiptuning er kon afgehaald worden na 4 jaar.
Bij mijn huidige wagen had ik gelukkig budget genoeg om een 2.0 te nemen met 136PK. Die rijdt standaard al lekker genoeg dus ik heb geen behoefte meer aan chiptuning
40% op zich is niet extreem ... 40% à 50% 'gewoon' vinden terwijl het eigenlijk nog meer kan is dat in mijn ogen wel.
Je kan natuurlijk wel heel ver gaan met chiptuning, en het kan inderdaad allemaal wel redelijk veilig zijn, maar je weet niet aan wie je die auto meegeeft he ... Iemand die 's morgens in de auto stapt en vol gas vertrekt rijdt die motor compleet in de vernieling. Als je daarentegen altijd heel voorzichtig met die wagen rijdt, mooi opwarmt, etc ben ik ervan overtuigd dat je zelfs met 60% en meer de motor niet stuk rijdt voor de auto aan vervanging toe is.
Daarnaast heb je natuurlijk ook de nuancering eigen wagen/leasingwagen. Een leasing wagen gaat 4 jaar mee (bij veel bedrijven zelfs minder) en er zijn altijd chauffeurs die zich dan niks aantrekken van de slijtage. Als het je eigen wagen is ben je sowieso voorzichtiger, al moet ik zeggen dat ik persoonlijk voorzichtiger ben met mijn leasingwagen dan dat ik met een eigen wagen zou zijn ... gewoon uit respect en appreciatie voor mijn werkgever.
Er zijn al meerdere garagisten en tuners geweest die mij vertelden dat einde-leasing wagens dikwijls gechipped worden door de opkopers ... dit naar aanleiding van mijn vraag of de chiptuning er kon afgehaald worden na 4 jaar.
Bij mijn huidige wagen had ik gelukkig budget genoeg om een 2.0 te nemen met 136PK. Die rijdt standaard al lekker genoeg dus ik heb geen behoefte meer aan chiptuning
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
- Locatie: Puurs
- Bedankt: 5 keer
Als ik mijn Golf VI 110pk 2.0 diesel zou laten chiptunen door Heinz dan ga ik volgens hun website naar 180pk 834.9€
Als ik ditzelfde zou doen bij ziptuning ga ik van 110pk naar 132pk voor 599€
Als ik ditzelfde zou doen bij Apec ga ik van 110pk naar 180pk voor 599€
Het is duidelijk dat er nogal verschillen zijn. ten eerste vind ik van 110 naar 170pk nogal vrij veel klinken om nog gezond te zijn?
Uit deze 3 bovengaande is duidelijk dat Apec er het beste uitkomt. Maar ze veranderen het koppel van 250 naar 330 Nm en bij hein is dit van 250 naar 370 Nm en je komt uit op hetzelfde aantal pk's... (hoe komt dit?)
IEmand enige ervaring met deze zaken?
Als ik ditzelfde zou doen bij ziptuning ga ik van 110pk naar 132pk voor 599€
Als ik ditzelfde zou doen bij Apec ga ik van 110pk naar 180pk voor 599€
Het is duidelijk dat er nogal verschillen zijn. ten eerste vind ik van 110 naar 170pk nogal vrij veel klinken om nog gezond te zijn?
Uit deze 3 bovengaande is duidelijk dat Apec er het beste uitkomt. Maar ze veranderen het koppel van 250 naar 330 Nm en bij hein is dit van 250 naar 370 Nm en je komt uit op hetzelfde aantal pk's... (hoe komt dit?)
IEmand enige ervaring met deze zaken?
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Zoals gezegd hangt veel af van de persoon die de remap of ingesteldheid van de firma.
Sommige pakken graag uit met PK's (wat minder belang speelt voor een diesel), andere met Nm's, maar die dan weer niet correct zijn afgesteld tov PK's.
Maar ik blijf erbij, deze vermogenswinsten zijn niet raar voor VW motors!! Maar van 110 naar 170pk is wel trop! Als je wil kan ik dit eens navragen hoeveel vermogen en pk je kan winnen, maar dan wel correct afgesteld.
Ik meen uit het hoofd te zeggen dat je van je 110pk (niet vergeten dat deze een 2.0 heeft, wat op zich al meer mogelijkheden biedt dan een 1.9) toch ZEKER 150 - 155pk kan halen, en zeker een extra van 70 tot zelf 90Nm.
Sommige pakken graag uit met PK's (wat minder belang speelt voor een diesel), andere met Nm's, maar die dan weer niet correct zijn afgesteld tov PK's.
Maar ik blijf erbij, deze vermogenswinsten zijn niet raar voor VW motors!! Maar van 110 naar 170pk is wel trop! Als je wil kan ik dit eens navragen hoeveel vermogen en pk je kan winnen, maar dan wel correct afgesteld.
Ik meen uit het hoofd te zeggen dat je van je 110pk (niet vergeten dat deze een 2.0 heeft, wat op zich al meer mogelijkheden biedt dan een 1.9) toch ZEKER 150 - 155pk kan halen, en zeker een extra van 70 tot zelf 90Nm.
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
- Locatie: Puurs
- Bedankt: 5 keer
Dus maw wat Apec voorzegt is correct. 35pk winst, niet overdreven en toch voldoende. En dat voor 499€ is nog een cva prijs vind ik.
Nu eerst nog wachten op mijn golfke
Nu eerst nog wachten op mijn golfke
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
mijn PM niet gezien?GunSmoke007 schreef:Dus maw wat Apec voorzegt is correct. 35pk winst, niet overdreven en toch voldoende. En dat voor 499€ is nog een cva prijs vind ik.
Nu eerst nog wachten op mijn golfke
dat was 300€
-
- Elite Poster
- Berichten: 3984
- Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
- Locatie: 398m van de [email protected]
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
een kleine piek kan toch wel, je hebt meer aan een goed verloop.Dafke schreef:
Maar ik blijf erbij, deze vermogenswinsten zijn niet raar voor VW motors!! Maar van 110 naar 170pk is wel trop!
-
- Administrator
- Berichten: 6181
- Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
- Locatie: Herzele
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Al 80+ auto's... Die mannen van Zip en Heinz doen er 80 elke 2 weken. Dit schept toch wat meer vertrouwen in hun moet ik zeggen. En 40% prestatiewinst lijkt me er ook echt over. Ik weet dat die reeks motoren heel goed te chippen zijn, maar 't moet gezond blijven voor de motor he. Zoals hij nu staat (28 pk winst op de stock) is 't perfect. Nog extra vermogen is echt niet nodig. Als het nu nat ligt moet ik al opletten bij het accellereren of ik blijf slippen tot een stuk in 3e.Dafke schreef:Ondertussen hebben we al +80 auto's gechipped en iedereen is extreem tevreden. We houden ons ALTIJD binnen de marge, en als iemand meer wil, sturen we hem rechtstreeks door naar onze man in Nederland, omdat we daar zelf niet in meegaan. Standaard vermogen wordt terug gegeven..
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Dafke schreef:
Bon, ik heb wel die 40%-50% over de TDI's van VW en dan speciaal die AUDI en LEON, die supergoed te chippen zijn.
Vooraleer je iemand beschuldigd of wil in het donker zetten, informeer je eerst!
je bent hier kak aan t verkopen, de motoren die in de audi's en seat leon worden geleverd kan men ook terugvinden in het skoda en vw gamma dus waarom zouden die in de audi's of de leon beter te chippen zijn?
Laatst gewijzigd door decat 19 apr 2009, 18:02, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1656
- Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
- Locatie: Brabant
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 104 keer
Patje schreef:Het heeft mss wel voordelen voor de auto en mooi dat dit kan gedaan worden... maar niet voor mijn geldbeugel.
Voorbeeld Op deze site:
http://www.cth.be/index.php/chiptuning/benzine/
550€ en slechts +11PK winst voor mijn auto (1.8i Standaard 129 pk)
op een andere site dan +15pk (met powerchip)
(is voor mij veel te duur)
chippen is enkel ruim winstgevend voor turbomotoren
-
- Elite Poster
- Berichten: 911
- Lid geworden op: 26 maa 2004, 20:01
- Locatie: Holsbeek
- Bedankt: 1 keer
Je moet bovendien ook oppassen met te hoog in koppel te laten chippen ... ex-collega van mij is zo moeten teruggaan om de Nm terug te laten verlagen want zijn koppeling kon het niet aan Slipte door bij hard optrekken en lang leven deed die ook niet zo
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Heb je gelijk in, maar wou even de 2 meest voorkomende eruit halen.decat schreef:Dafke schreef:
Bon, ik heb wel die 40%-50% over de TDI's van VW en dan speciaal die AUDI en LEON, die supergoed te chippen zijn.
Vooraleer je iemand beschuldigd of wil in het donker zetten, informeer je eerst!
je bent hier kak aan t verkopen, de motoren die in de audi's en seat leon worden geleverd kan men ook terugvinden in het skoda en vw gamma dus waarom zouden die in de audi's of de leon beter te chippen zijn?
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
- Locatie: Puurs
- Bedankt: 5 keer
Tis zoals ze hierboven al aanhaalden, iemand die 80 otto's eeft gedaan of er 80 elke week doet, dat schept een ander soort vertrouwen, stel dat ik later moet teruggaan en die van jou "300€" bestaat niet meer dan ben ik alles kwijt, terwijl die "grotere" bedrijfjes wel meer zekerheid bieden op dat gebied.
En op dat vlak ziet Apec er het beste uit op mijn auto. 35pk extra is niet zo overdreven en het koppel viel ook mee. En toch voor 499€ wat in mijn ogen nog een zeer schappelijke prijs is.
Zijn er toevallig nog mensen die daar al geweest zijn?
En op dat vlak ziet Apec er het beste uit op mijn auto. 35pk extra is niet zo overdreven en het koppel viel ook mee. En toch voor 499€ wat in mijn ogen nog een zeer schappelijke prijs is.
Zijn er toevallig nog mensen die daar al geweest zijn?
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Hoe zit dat nu met de verzekering? Want daar heb ik het meeste schrik voor.
Verder heb ik al zitten denken mijn Polo 1.4TDI (51kW/70pk) te laten chiptunen, maar vooral dat verzekeringsvraagstuk, samen met de vraag of de andere onderdelen van mijn wagen dit wel aan zouden aankunnen (zoals versnellingsbak, koppeling, banden die misschien iets te dun zijn dan, etc.) houden mij tegen. Verder is mijn wagen al met een lager vermogen van de VW-band gerold (zie vermogentest van mijn wagen ingesloten), 47kW i.p.v. 51kW, dat kan zoals hier al gezegd en valt net binnen de VW-marges volgens de man die de test deed. Maar is het dan wel slim die wagen op te voeren als ze bij VW hem lager hebben afgesteld Overigens ben ik best tevreden van mijn sportief bakje (al ben ik natuurlijk niet veel gewoon).
Misschien kan ik het ook zelf doen (geen idee of de nodige parameters aanpasbaar zijn met VAGCOM en ik heb natuurlijk geen rollerbank etc. ter beschikking).
Verder heb ik al zitten denken mijn Polo 1.4TDI (51kW/70pk) te laten chiptunen, maar vooral dat verzekeringsvraagstuk, samen met de vraag of de andere onderdelen van mijn wagen dit wel aan zouden aankunnen (zoals versnellingsbak, koppeling, banden die misschien iets te dun zijn dan, etc.) houden mij tegen. Verder is mijn wagen al met een lager vermogen van de VW-band gerold (zie vermogentest van mijn wagen ingesloten), 47kW i.p.v. 51kW, dat kan zoals hier al gezegd en valt net binnen de VW-marges volgens de man die de test deed. Maar is het dan wel slim die wagen op te voeren als ze bij VW hem lager hebben afgesteld Overigens ben ik best tevreden van mijn sportief bakje (al ben ik natuurlijk niet veel gewoon).
Misschien kan ik het ook zelf doen (geen idee of de nodige parameters aanpasbaar zijn met VAGCOM en ik heb natuurlijk geen rollerbank etc. ter beschikking).
- Bijlagen
-
- vermogen.jpg
- (91.56 KiB) 16 keer gedownload
-
- Pro Member
- Berichten: 236
- Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
- Locatie: Puurs
- Bedankt: 5 keer
Volgens mij gaat de verzekering dit enkel doen als je een "speciaal" ongeval veroorzaakt. BV zeer overdreven snelheid ofzo, ... maar als je gewoon rijd en niks speciaals doet is de kans zeer miniem dat je iets tegenkomt.
Het is niet gemaakt voor een
En veel hangt denk ik ook af bij welke verzekering je zit. Lokaal kantoortje waar je de persoon goed kent, of een groot kantoor waar je maar een nummer bent. Op een klein kantoor denk ik dat ze sneller zullen zeggen ok het is goed zonder verder te gaan kijken. Terwijl ze op een groot kantoor denk ik sneller zullen uitspitten wat het probleem is... (dit is wat ik denk en geen zekerheid).
En om te overtunen, zorg gewoon als je het laat doen dat je nergens overdrijft en dan denk ik wel dat bijna elke wagen dit aankan hoor, ook jouw poloke.
Het is niet gemaakt voor een
En veel hangt denk ik ook af bij welke verzekering je zit. Lokaal kantoortje waar je de persoon goed kent, of een groot kantoor waar je maar een nummer bent. Op een klein kantoor denk ik dat ze sneller zullen zeggen ok het is goed zonder verder te gaan kijken. Terwijl ze op een groot kantoor denk ik sneller zullen uitspitten wat het probleem is... (dit is wat ik denk en geen zekerheid).
En om te overtunen, zorg gewoon als je het laat doen dat je nergens overdrijft en dan denk ik wel dat bijna elke wagen dit aankan hoor, ook jouw poloke.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Ik kan mij wel voorstellen dat het bv. niet erg netjes is een bluemotion te kopen, te genieten van de overheidspremie en dan de motor te 'unlocken'. Natuurlijk zijn er ook nog zaken als de banden met lage weerstand en verbetering dragcoëfficiënt die je al dan niet laat zitten. Maar toch, en dat is dan nog volledig los van de verzekering (als we er even van uit gaan dat zo'n tuning in geval van bluemotion meer zal verbruiken).
Add: even gezocht achter info van de verzekering enzo en dat is dus inderdaad niet zo eenvoudig. Bovendien is een Polo chiptunen niet echt nuttig. Dusja, ik ga er maar vanaf zien
Add: even gezocht achter info van de verzekering enzo en dat is dus inderdaad niet zo eenvoudig. Bovendien is een Polo chiptunen niet echt nuttig. Dusja, ik ga er maar vanaf zien
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
en wat bedoel je hiermee?GunSmoke007 schreef:stel dat ik later moet teruggaan en die van jou "300€" bestaat niet meer dan ben ik alles kwijt, terwijl die "grotere" bedrijfjes wel meer zekerheid bieden op dat gebied.
hey ik verplicht niemand é
Ik zeg enkel dat wij dezelfde apparatuur hebben en zeker beschikken over de juiste know how, maar tegen een degelijkere prijs.
We zijn ook nog maar 2 maand bezig, dus zo gek zijn die 80 auto's niet
- Dafke
- Elite Poster
- Berichten: 2755
- Lid geworden op: 04 mei 2006, 21:31
- Uitgedeelde bedankjes: 181 keer
- Bedankt: 142 keer
- Contacteer:
Die bluemotions zijn veel moeilijker te chippen!
En je mag wel chiptunen, enkel moet je dan de nieuwe Kw's aangeven aan je verzekering, die dus ook naar boven zal gaan.
En je mag wel chiptunen, enkel moet je dan de nieuwe Kw's aangeven aan je verzekering, die dus ook naar boven zal gaan.