VDSL 'modem'

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Voor een event regel ik internet voor een groot aantal personen (+500). Op het ogenblik gebeurt dit door ADSL verbindingen te bundelen met een PC.
Binnenkort zal er waarschijnlijk overgestapt worden op VDSL. Nu was mijn vraag of er iemand VDSL modems kent die nog gewoon als modem kunnen werken. Hiermee bedoel ik dus dat een PC de verbinding kan opzetten en de NAT'ing kan afhandelen. Een Speedtouch home achtige modem dus.
Ik vrees wat dat een router die pak weg voor 300 PC's NAT kan doen niet te betalen is voor een vzw :-(.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Kan je zo'n modem-router niet in bridged mode zetten dan?

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

VDSL modem, ik dacht dat VDSL dood is, en dat VDSL2 de nieuwe standaard is
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Sensei Zeon schreef:Voor een event regel ik internet voor een groot aantal personen (+500). Op het ogenblik gebeurt dit door ADSL verbindingen te bundelen met een PC.


Zitten die 500 PC's op een LAN... en dan nog iedereen z'n eigen modem of zie ik dit verkeerd ?

Sensei Zeon schreef:Hiermee bedoel ik dus dat een PC de verbinding kan opzetten en de NAT'ing kan afhandelen. Een Speedtouch home achtige modem dus.


Da's het laatste wat je wil doen wat mij betreft als die PC's tenminste op een LAN zitten.

Sensei Zeon schreef:Ik vrees wat dat een router die pak weg voor 300 PC's NAT kan doen niet te betalen is voor een vzw :-(.


En wat gaan 500 VDSL modems dan wel kosten ?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Ken schreef:Kan je zo'n modem-router niet in bridged mode zetten dan?

Dat wil ik eigenlijk weten :)
Ik heb zelf geen VDSL modem om met te testen :(

rowan schreef:VDSL modem, ik dacht dat VDSL dood is, en dat VDSL2 de nieuwe standaard is

Ah, zou kunnen, ik ken deze standaarden niet echt, even goed uitzoeken.

r2504 schreef:
Sensei Zeon schreef:Voor een event regel ik internet voor een groot aantal personen (+500). Op het ogenblik gebeurt dit door ADSL verbindingen te bundelen met een PC.


Zitten die 500 PC's op een LAN... en dan nog iedereen z'n eigen modem of zie ik dit verkeerd ?

Sensei Zeon schreef:Hiermee bedoel ik dus dat een PC de verbinding kan opzetten en de NAT'ing kan afhandelen. Een Speedtouch home achtige modem dus.


Da's het laatste wat je wil doen wat mij betreft als die PC's tenminste op een LAN zitten.

Sensei Zeon schreef:Ik vrees wat dat een router die pak weg voor 300 PC's NAT kan doen niet te betalen is voor een vzw :-(.


En wat gaan 500 VDSL modems dan wel kosten ?


Je ziet het verkeerd :)
De modems doen geen NAT, maar de PC die als router werkt doet dat, er is dus maar 1 modem per VDSL lijn.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Op zich hoeft dat niet perse. Je kan desnoods 2x NAT doen. Ik ken de opstelling niet, maar ik vermoed dat je gaat load balancen?

PS: zorgen dat je subnet groot genoeg is (/23 is genoeg voor 510 hosts).
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Ja je kan geen user / passwoord instellen in de BBOX2 van belgacom en de pppoe op een device erachter doen, dus enkel voip vlan / tv vlan termineren en het internet laatje hem al bridge spelen.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

TomG schreef:Op zich hoeft dat niet perse. Je kan desnoods 2x NAT doen. Ik ken de opstelling niet, maar ik vermoed dat je gaat load balancen?

PS: zorgen dat je subnet groot genoeg is (/23 is genoeg voor 510 hosts).


Dat is dus het probleem, de routers kunnen dat grote aantal connecties niet aan. Daarom moet een PC de NAT'ing doen.

Subnet is geen probleem :)

Tomsworld schreef:Ja je kan geen user / passwoord instellen in de BBOX2 van belgacom en de pppoe op een device erachter doen, dus enkel voip vlan / tv vlan termineren en het internet laatje hem al bridge spelen.


Dit is een antwoord waar ik op wachtte!

Bedankt Tomsworld, die BBOX2 modems zijn dus een optie!
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”