Voor een event regel ik internet voor een groot aantal personen (+500). Op het ogenblik gebeurt dit door ADSL verbindingen te bundelen met een PC.
Binnenkort zal er waarschijnlijk overgestapt worden op VDSL. Nu was mijn vraag of er iemand VDSL modems kent die nog gewoon als modem kunnen werken. Hiermee bedoel ik dus dat een PC de verbinding kan opzetten en de NAT'ing kan afhandelen. Een Speedtouch home achtige modem dus.
Ik vrees wat dat een router die pak weg voor 300 PC's NAT kan doen niet te betalen is voor een vzw .
VDSL 'modem'
-
- Administrator
- Contacteer:
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Kan je zo'n modem-router niet in bridged mode zetten dan?
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zitten die 500 PC's op een LAN... en dan nog iedereen z'n eigen modem of zie ik dit verkeerd ?Sensei Zeon schreef:Voor een event regel ik internet voor een groot aantal personen (+500). Op het ogenblik gebeurt dit door ADSL verbindingen te bundelen met een PC.
Da's het laatste wat je wil doen wat mij betreft als die PC's tenminste op een LAN zitten.Sensei Zeon schreef:Hiermee bedoel ik dus dat een PC de verbinding kan opzetten en de NAT'ing kan afhandelen. Een Speedtouch home achtige modem dus.
En wat gaan 500 VDSL modems dan wel kosten ?Sensei Zeon schreef:Ik vrees wat dat een router die pak weg voor 300 PC's NAT kan doen niet te betalen is voor een vzw .
-
- Administrator
- Contacteer:
Dat wil ik eigenlijk wetenKen schreef:Kan je zo'n modem-router niet in bridged mode zetten dan?
Ik heb zelf geen VDSL modem om met te testen
Ah, zou kunnen, ik ken deze standaarden niet echt, even goed uitzoeken.rowan schreef:VDSL modem, ik dacht dat VDSL dood is, en dat VDSL2 de nieuwe standaard is
Je ziet het verkeerdr2504 schreef:Zitten die 500 PC's op een LAN... en dan nog iedereen z'n eigen modem of zie ik dit verkeerd ?Sensei Zeon schreef:Voor een event regel ik internet voor een groot aantal personen (+500). Op het ogenblik gebeurt dit door ADSL verbindingen te bundelen met een PC.
Da's het laatste wat je wil doen wat mij betreft als die PC's tenminste op een LAN zitten.Sensei Zeon schreef:Hiermee bedoel ik dus dat een PC de verbinding kan opzetten en de NAT'ing kan afhandelen. Een Speedtouch home achtige modem dus.
En wat gaan 500 VDSL modems dan wel kosten ?Sensei Zeon schreef:Ik vrees wat dat een router die pak weg voor 300 PC's NAT kan doen niet te betalen is voor een vzw .
De modems doen geen NAT, maar de PC die als router werkt doet dat, er is dus maar 1 modem per VDSL lijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Op zich hoeft dat niet perse. Je kan desnoods 2x NAT doen. Ik ken de opstelling niet, maar ik vermoed dat je gaat load balancen?
PS: zorgen dat je subnet groot genoeg is (/23 is genoeg voor 510 hosts).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 208 keer
Ja je kan geen user / passwoord instellen in de BBOX2 van belgacom en de pppoe op een device erachter doen, dus enkel voip vlan / tv vlan termineren en het internet laatje hem al bridge spelen.
-
- Administrator
- Contacteer:
Dat is dus het probleem, de routers kunnen dat grote aantal connecties niet aan. Daarom moet een PC de NAT'ing doen.TomG schreef:Op zich hoeft dat niet perse. Je kan desnoods 2x NAT doen. Ik ken de opstelling niet, maar ik vermoed dat je gaat load balancen?
Subnet is geen probleem
Dit is een antwoord waar ik op wachtte!Tomsworld schreef:Ja je kan geen user / passwoord instellen in de BBOX2 van belgacom en de pppoe op een device erachter doen, dus enkel voip vlan / tv vlan termineren en het internet laatje hem al bridge spelen.
Bedankt Tomsworld, die BBOX2 modems zijn dus een optie!