Bekabeling vervangen?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
DoubleD
Plus Member
Plus Member

Hey,,

Ik zou graag mijn binnenbekabeling vervangen, omdat ik denk dat mijn 20 jaar oude kabel rot is.

Nu woon ik in een los huis, en in mijn voortuin staat zo dat "bakje" waar dat mijn kabel tv & telefoon binnen komen, en dan van dat bakje naar mijn huis.

Het is de kabel van dat "bakje" tot aan mijn huis die ik graag wil vervangen.

Hoe noemt dit "bakje"?

En kan ik er zomaar in om mijn bekabeling te vervangen?

Alvast bedankt ;)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

In zo'n bakje komt enkel de teledistributie binnen dacht ik (niet Belgacom dus). Indien het zo'n klein grijs bakje met zwart onderstuk is.

Je zal dus wat graafwerk(en) hebben ook... Je mag de kabel(s) die van je huis tot aan dat bakje lopen doorknippen, ik zou zeggen laat nog 1m marge over.
Om je dan terug aan te sluiten zal je wel een technieker van Telenet moeten vragen ;-) Maar... Je zou het misschien nog zelf kunnen doen... :p

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
DoubleD
Plus Member
Plus Member

Ja sorry ik was dus niet duidelijk :oops:

Ik bedoelde dus mijn telefoonlijn te vervangen, en heb inderdaad al op tik.be gehoord dat dit bakje (inderdaad grijs bakje met zo zwart eronder) enkel coax binnenkomt.

Dus nu vraag ik mij af hoe dit loopt...

En trouwens aansluiten kan ik zelf ook wel, stelt niet veel voor :P
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Yup, de diepte is vrij diep, toen we onze oprit vernieuwden, was ik verrast dat het zo diep ging :o
DoubleD
Plus Member
Plus Member

Haha, dat heb ik inderdaad ook gemerkt toen ik die kap er af trok :-D

Verschoot er van hoe diep dat was :P
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Het grijze bakje waarover je het hebt, wordt door TN-medewerkers/-techniekers de paddestoel genoemd.
Onder zijn hoedje zit enkel de aansluiting voor Telenet, niet voor Belgacom.

Als je vreest dat je binnenbekabeling rot is, dan moet je de binnenbekabeling vervangen. De buitenbekabeling is, wat Belgacom betreft, niet eens jouw eigendom (en moet je dus afblijven! :nono: ). Dit om hun infrastructuur zo storingsvrij mogelijk te houden.

Je zal voor jouw specifieke situatie moeten nagaan waar de Belgacomdraad binnenkomt. Vanaf dat punt (het IS/RA-punt genoemd) mag je (binnenshuis) vervangen wat je wil, maar niet ervoor!

Als je de Belgacom-aansluiting/draad verdenkt, dan kan je door Belgacom een lijntest laten uitvoeren. Indien hieruit blijkt dat er inderdaad een probleem is, zullen ze bij jou langs komen. Indien blijkt dat je maar 2 koperdraadjes hebt, zullen ze de boel komen opengooien en een nieuwe aansluiting maken. Indien je 4 koperdraadjes hebt, is het mogelijk dat ze je aansluiten op de twee andere koperdraadjes (op dezelfde aansluiting dus).
Computer(k)nul
DoubleD
Plus Member
Plus Member

niet echt de binnenbekabeling, ik bedoel vanaf het punt waar mijn kabel BUITEN vertrekt (zeg maar de "kabelbos" van BGC) tot aan het punt waar mijn kabel binnenkomt in mijn huis.
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

DoubleD schreef:niet echt de binnenbekabeling, ik bedoel vanaf het punt waar mijn kabel BUITEN vertrekt (zeg maar de "kabelbos" van BGC) tot aan het punt waar mijn kabel binnenkomt in mijn huis.
Daar moet je met je fikken afblijven :!: Dat deel is eigendom van Belgacom.
Zoals voorgesteld in een vorig bericht vraag je best een lijntest aan bij Belgacom.
Als hieruit blijkt dat de aansluiting inderdaad verrot is, dan komen ze een nieuwe leggen.

BTW: Wáár die aftakking van Belgacoms kabelbos juist ligt, dat weet enkel Belgacom (vrees ik).
Computer(k)nul
DoubleD
Plus Member
Plus Member

Sinna schreef:
DoubleD schreef:niet echt de binnenbekabeling, ik bedoel vanaf het punt waar mijn kabel BUITEN vertrekt (zeg maar de "kabelbos" van BGC) tot aan het punt waar mijn kabel binnenkomt in mijn huis.
Daar moet je met je fikken afblijven :!: Dat deel is eigendom van Belgacom.
fikken jom

bijt mene neus der ni af e onnoezeler kvraag et mor

toch bedankt voor de overige reacties iedereen ;)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster

DoubleD schreef:fikken jom

bijt mene neus der ni af e onnoezeler kvraag et mor
Blijkbaar wordt mijn Westvlaamse achtergrond niet echt geapprecieerd :-D
'k Wou maar aangeven dat je daar best afblijft (als je tenminste geen problemen met Belgacom wil).

BTW: ikke onnoezeler :???: Even mijn A'pse accent bovenhalen...
Computer(k)nul
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Sinna schreef: Blijkbaar wordt mijn Westvlaamse achtergrond niet echt geapprecieerd :-D
'k Wou maar aangeven dat je daar best afblijft (als je tenminste geen problemen met Belgacom wil).

BTW: ikke onnoezeler :???: Even mijn A'pse accent bovenhalen...
'k denk dat dat eerder uit Halle ofzo is. Onnozelaar dus :p
DoubleD
Plus Member
Plus Member

kwas ook niet van plan zene om aan die BGC rommel te komen :P
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”