WeePee en bezet-toon

Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb enkele weken geleden een nomadisch nummer gekocht bij Weepee. Ik wou het eens uittesten voor we het Belgacom-nummer laten overbrengen.
En ja , er is toch een nadeel: als iemand je opbelt terwijl je al aan de lijn hangt dan krijgt die nooit de bezet-toon. Je heb maar 2 keuzes bij de instellingen: voicemail of laten doorschakelen ( bv naar je GSM). Beiden zijn niet wat we willen.
:-( Ik dacht eerst dat dit een bug was. Maar het is blijkbaar een feature !

:-) Ik heb ook contact opgenomen met 3starsnet. Daar zou een bezet-toon geen probleem zijn.

Vraagje: is er een andere provider die Belgische nummers aanbiedt zonder maandelijkse kost ? En met mogelijkheid tot bezet-melding.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Ik ervaar dezelfde 'problemen' met die bezet-toon, ttz. het ontbreken ervan. :roll:
In mijn geval wordt dit veroorzaakt door het feit dat mijn VoIP gateway de lijn niet van de haak haalt als ik uitbel. Ook dit is een feature: ik hoor nl. een aantal biepjes als er tijdens het gesprek een ander gesprek binnenkomt. (Hoe ik dan moet overschakelen, daar ben ik nog niet uit. :oops: )

Nalezen op verschillende fora wijst uit dat het technisch wel mogelijk moet zijn om de lijn off-hook te zetten, maar dat het niet toegelaten is. Blijkbaar sluit je op dat ogenblik ergens een circuit kort :?

Hoe het bij het opgebeld worden zit, is mij nog niet helemaal duidelijk. Volgens mij zit je dan met een vergelijkbaar 'probleem'. :roll:
Blijkbaar opteert 3starsnet om je nummer off-hook te zetten als er al een verbinding opgezet is op je nummer. Waarom WeePee dit niet doet is mij een raadsel.
Wanneer is een gesprek trouwens afgelopen? Houdt 3starsnet je lijn dan ook nog opzettelijk wat langer open (zoals Belgacom doet) om eventueel van toestel te veranderen?

BTW: Die voicemail-functie vind ik nog eens zo slecht niet. Je krijgt dan gewoon een wav-bestandje in je mailbox.
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Waarom Weepee geen bezet-toon geeft is mij wel duidelijk: die twee andere opties genereren inkomsten:
- bij voicemail krijgt de opbeller een gesprek aangerekend. Zelf als dit voor hem gratis is (bv Happy-time) moet Belgacom terminatietarief betalen aan Weepee.
- bij doorschakelen hebben ze rechtstreeks inkomsten van jouw rekening.

Die voice-mail vind ik maar niets. Als mijn vrouw een half uur aan de lijn hangt en iemand anders probeert ons elke 5 minuten op te bellen geeft dat een resem e-mails.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Sommige ATA's (bvb Fritz!box) hebben een instelling hiervoor: signaal 2de oproep wel of niet toelaten. Indien je geen signaal 2de oproep toelaat, dan wordt dit gemeld aan de VOIP provider bij een poing tot oproep. Die beslist dan wat er gedaan wordt: voicemail, bezettoon, eventueel doorschakeling, ...

Bij 3starsnet kan je je account via verschillende ATA's tegelijk registreren. In dit geval zou je dus enkel een bezettoon moeten krijgen als ze allemaal het signaal 2de oproep niet aktief hebben. Of dat in de praktijk zo is, heb ik nog niet getest.

Verder heb ik ook gemerkt dat er enkele VOIP providers zijn die toch gesprekskosten aanrekenen (enkele seconden gesprek) als je naar een nummer belt dat in gesprek is, en je de bezettoon hoort.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Sinna schreef:Nalezen op verschillende fora wijst uit dat het technisch wel mogelijk moet zijn om de lijn off-hook te zetten, maar dat het niet toegelaten is. Blijkbaar sluit je op dat ogenblik ergens een circuit kort :?

Geloof niet alles wat je op Internet leest, hoor :-D
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Edward Valckx schreef:
Sinna schreef:Nalezen op verschillende fora wijst uit dat het technisch wel mogelijk moet zijn om de lijn off-hook te zetten, maar dat het niet toegelaten is. Blijkbaar sluit je op dat ogenblik ergens een circuit kort :?

Geloof niet alles wat je op Internet leest, hoor :-D

Dat opent perspectieven :eek: :-) :eek:
Kan je mij op weg helpen om de juiste instellingen te maken op een Linksys SPA-3102 (of een andere VoIP Gateway)?

Moest ik mijn lijn bezet krijgen bij het uitbellen (en graag ook inbellen), dan zou dat heel wat ergernis aan de overkant van de lijn besparen... :evil:


Merci!
Computer(k)nul
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Sinna schreef:
Edward Valckx schreef:
Sinna schreef:Nalezen op verschillende fora wijst uit dat het technisch wel mogelijk moet zijn om de lijn off-hook te zetten, maar dat het niet toegelaten is. Blijkbaar sluit je op dat ogenblik ergens een circuit kort :?

Geloof niet alles wat je op Internet leest, hoor :-D

Dat opent perspectieven :eek: :-) :eek:
Kan je mij op weg helpen om de juiste instellingen te maken op een Linksys SPA-3102 (of een andere VoIP Gateway)?

Moest ik mijn lijn bezet krijgen bij het uitbellen (en graag ook inbellen), dan zou dat heel wat ergernis aan de overkant van de lijn besparen... :evil:


Merci!

Ik had het over dat "circuit kortsluiten", wat wel grappig klonk in een VOIP context...

Zoals ik hogerop al schreef: indien uw ATA bij een binnenkomende oproep aangeeft aan de VOIP provider dat hij bezet is, dan hangt het van de VOIP provider af wat hij ermee doet (maw. dat heb je niet in de hand).

Bij een Fritz!box is er een optie "Busy on busy" of zoiets (heb nu geen Fritz!box in de buurt) dat je kan aanvinken.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Edward Valckx schreef:Ik had het over dat "circuit kortsluiten", wat wel grappig klonk in een VOIP context...

Zoals ik hogerop al schreef: indien uw ATA bij een binnenkomende oproep aangeeft aan de VOIP provider dat hij bezet is, dan hangt het van de VOIP provider af wat hij ermee doet (maw. dat heb je niet in de hand).


Blijkbaar was ik niet echt duidelijk in wat ik nu juist wil gaan bereiken :?
Mijn bedoeling is om, als iemand mij opbelt op de vaste lijn (POTS/PSTN, géén VoIP dus), hem/haar een bezettoon te kunnen voorschotelen als ik op dat moment een gesprek aan het voeren via VoIP. Op dat ogenblik ligt de hoorn blijkbaar niet van de haak, terwijl ik dat wél zou wensen. Ik heb geen boodschap aan het feit dat ik erop geattendeerd wordt dat er een tweede lijn binnenkomt.

Wellicht dat je dat circuit kortsluiten nu beter in zijn context kan plaatsen :-)
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Sinna schreef:Moest ik mijn lijn bezet krijgen bij het uitbellen (en graag ook inbellen), dan zou dat heel wat ergernis aan de overkant van de lijn besparen... :evil:


Volgens mij kan de SPA3102 dat niet. Op het forum 'Voxilla.com' heb ik al meerdere keren die vraag gezien. Niemand geeft positief antwoord. De documentatie van deze ATA geeft ook nergens aan dat het kan. Er is geen interactie mogelijk tussen de twee 'helften' van de SPA3102.

De Fritzbox kan het waarschijnlijk wel, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Eigenlijk wijken we af van het onderwerp van de oorspronkelijke topic.

Toch nog: Ik heb het probleem v/d POTS-lijn hier opgelost met wat hardware ( een relais, een optocoupler, etc..) Dat werkt al enkele weken met voldoening. Maar een software oplossing om ze 'off-hook' te nemen zou veel gemakkelijker zijn.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Ik ben er van overtuigd dat die Linksys het wel kan, het kan alleen ingewikkeld zijn, ik heb zelf hier een spa-9000 en een pap2t liggen.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

dbr schreef:Ik ben er van overtuigd dat die Linksys het wel kan, het kan alleen ingewikkeld zijn, ik heb zelf hier een spa-9000 en een pap2t liggen.


En met die toestellen lukt het wél? Indien zo, dan zou het in principe ook op de SPA-3102 moeten werken! De meeste handleidingen beslaan immers zowat alle SPA-modellen.

Enig idee? Ik heb nl. niet zo'n trek in een hardware-oplossing zoals MarkDM voorstelt ...
MarkDM schreef:Ik heb het probleem v/d POTS-lijn hier opgelost met wat hardware ( een relais, een optocoupler, etc..) Dat werkt al enkele weken met voldoening.

... omdat mijn toestellen draadloos zijn en ik vrees dat die schakelaar wel eens teveel misbruikt ipv. juist gebruikt zal worden. :roll:
Computer(k)nul
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Sinna schreef:
dbr schreef:Ik ben er van overtuigd dat die Linksys het wel kan, het kan alleen ingewikkeld zijn, ik heb zelf hier een spa-9000 en een pap2t liggen.


En met die toestellen lukt het wél? Indien zo, dan zou het in principe ook op de SPA-3102 moeten werken! De meeste handleidingen beslaan immers zowat alle SPA-modellen.


Ja maar mijn pap2t hangt aan een pbx dus in dit geval stuurt de pbx die toon aan, en geeft hij gewoon wachtmuziek aan de beller als ik in gesprek ben.

Verschil met de SPA-3102 is wel dat deze een ptsn lijn omzet naar ip en/of voip en analoog combineerd.
Ik denk dat je ergens in moet kunnen stellen hoeveel voip gesprekken je lijn aankan, en dat die default op 1 staat.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

dbr schreef:Verschil met de SPA-3102 is wel dat deze een ptsn lijn omzet naar ip en/of voip en analoog combineert.
Ik denk dat je ergens in moet kunnen stellen hoeveel voip gesprekken je lijn aankan, en dat die default op 1 staat.

Ik ben blijkbaar geen meester in het maken van een situatieschets.
Mijn probleem is niet het aantal VoIP-gesprekken beperken, maar het aantal PSTN-gesprekken. In het geval ik zélf aan het bellen ben (over VoIP) dan zou iemand die me op PSTN probeert te bereiken, een bezettoon moeten krijgen. Nu krijg ik een signaal dat er een lijn binnenkomt.
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

MarkDM schreef:Ik heb enkele weken geleden een nomadisch nummer gekocht bij Weepee. Ik wou het eens uittesten voor we het Belgacom-nummer laten overbrengen.
En ja , er is toch een nadeel: als iemand je opbelt terwijl je al aan de lijn hangt dan krijgt die nooit de bezet-toon. Je heb maar 2 keuzes bij de instellingen: voicemail of laten doorschakelen ( bv naar je GSM). Beiden zijn niet wat we willen.
:-( Ik dacht eerst dat dit een bug was. Maar het is blijkbaar een feature !
:-) Ik heb ook contact opgenomen met 3starsnet. Daar zou een bezet-toon geen probleem zijn.
Vraagje: is er een andere provider die Belgische nummers aanbiedt zonder maandelijkse kost ? En met mogelijkheid tot bezet-melding.

Goed nieuws voor uw probleem:
Sedert vandaag kan je ook bij WeePee een bezettoon instellen. Je hebt nu dus 3 keuzes bij de instellingen: VOICEMAIL, BUSY of laten doorschakelen.
Ik moet zeggen dat ik (tot nu toe) de service van WeePee super vind. Telkens je een probleem aankaart, wordt eraan gewerkt, en komen ze zo vlug mogelijk met een oplossing.

PS - Wanneer je nummer off-hook gezet wordt hangt van je hardware af. Ik deed zopas volgend testje met de FritzBox:
* met vaste telefoon mijn Weeee nr gebeld en opgenomen (1 gesprek bezig)
* tijdens dit gesprek, via Voipcheap nogmaals hetzelfde nummer gebeld en opgenomen met een 2de toestel (dus nu 2 gesprekken bezig)
* tijdens deze 2 gesprekken met mijn GSM terug naar hetzelfde nummer gebeld. Nu kreeg ik mijn Voicemail (ik had "BUSY" nog niet ingesteld)
In de logfile zie ik dat ook deze 3de oproep binnen kwam, maar door de FritzBox geweigerd werd (error code 486 "Busy here")
Conclusie: zolang je hardware het toelaat, en geen "busy here" code terugstuurt naar de Voip centrale blijven er oproepen binnenkomen. Het max aantal gelijktijdige oproepen dat je kan voeren, hangt van je hardware af.

Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

philippe.deleye schreef:Goed nieuws voor uw probleem:
Sedert vandaag kan je ook bij WeePee een bezettoon instellen. Je hebt nu dus 3 keuzes bij de instellingen: VOICEMAIL, BUSY of laten doorschakelen.
Ik moet zeggen dat ik (tot nu toe) de service van WeePee super vind. Telkens je een probleem aankaart, wordt eraan gewerkt, en komen ze zo vlug mogelijk met een oplossing.

Bedankt voor het meedelen!
Nu nog mijn toestel off-hook krijgen als er een PSTN-gesprek binnenkomt terwijl ik aan het bellen ben dmv. VoIP (zonder extra hardware) :roll:
Computer(k)nul
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Sinna schreef:
philippe.deleye schreef: Bedankt voor het meedelen!
Nu nog mijn toestel off-hook krijgen als er een PSTN-gesprek binnenkomt terwijl ik aan het bellen ben dmv. VoIP (zonder extra hardware) :roll:

Graag gedaan
PSTN off-hook krijgen lukt niet zonder extra hardware. Dit kan alleen door de lijn fysisch open te houden (of een kortsluiting over een 600 ohm weerstand). En dan mag er ook geen "signaal 2de oproep" op je telefoonlijn aktief zijn, of een voicemail ..., anders krijgt de beller toch nog geen bezet toon. Bij PSTN betsaan er geen signalerings protokollen, waarbij je de centrale kan meedelen dat je het egsprek niet kan aannemen.
Bij ISDN bestaat het kenmerk "Busy on busy", waarbij je een oprep kan afwimpelen, zelfs als er nog een gesprekskanaal vrij is.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb mij recent een Fritzbox aangeschaft ipv de Linksys SPA3102. De Linksys was mij te beperkt om met meerdere providers te werken.
Op die Fritzbox kan je dus wel de PSTN-lijn bezet laten klinken terwijl je belt via SIP.
De Linksys kan dit niet. Sinds 22 maart staat mijn hardware-oplossing op Voxilla.com. Het is er al druk bekeken maar nog niemand heeft gereageerd dat het ook via software kan.
http://forum.voxilla.com/linksys-sipura-voip-support-forum/spa3102-pstn-line-busy-line1-use-solution-34417.html

Groeten,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

[email protected] schreef:There seems to be no (software) solution to take the PSTN-line off-hook(engaged) when Line 1 (VOIP) is in use.
I made a hardware solution for this purpose. It mainly consist of a relay and a opto-coupler. The circuit fits in a electric wallbox. It already works well for several weeks.
I hope one day the developers of Linksys will add this option to the configuration pages of the SPA3102.

Kan je die PDF hier ook eens posten? Ik heb geen account op voxilla...
Thx!

BTW: Ik denk niet dat er nog echt doorontwikkeld wordt aan die Linksys SPA-3102 :-(

MarkDM schreef:Ik heb mij recent een Fritzbox aangeschaft ipv de Linksys SPA3102. De Linksys was mij te beperkt om met meerdere providers te werken.

In welke zin is die Linksys te beperkt? Ik werk momenteel met zo'n 4 providers tegelijkertijd, dmv. gateways en een gericht dialplan.
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Hierbij het schema in bijlage.

Probleem om met meerdere providers te werken met Linksys zit voor mij in de nummerweergave.
Bij Betamax wordt het 'User ID'-veldje gebruikt voor uw (geregistreerde) telefoonnummer dat de bestemmeling te zien krijgt. Uw username bij Betamax plaats je dan in het 'Auth id'-veldje.

Als je echter de Line1 registreerd bij bv Weepee dan komt in het 'User ID' uw accountinfo van die provider.
In het dialplan geef je dan opdracht om uit te bellen via een gateway-account met Betamax. Geen probleem, maar de bestemmeling krijgt je nummer niet te zien. Want de 'User ID' van Line1 wordt ook voor de Gateway-accounts gebruikt. En daar staat nu niet meer mijn telefoonnr maar mijn Weepee-accountinfo.

Bij de Fritzbox is elke account volledig apart en onafhankelijk instelbaar.

Verder hadden we op de Linksys regelmatig echo's op de gesprekken via de PSTN-line. Zelfs met 'More Echosuppression' op 'Yes'. Ook gespeeld met de impedantie-instellingen, enz. Met Fritzbox werkt dat allemaal perfect. Het is wel effe slikken als je ziet hoe weinig opties je kan instellen op de Fritzbox. Maar hij kan wel alles wat ik er mee wil doen ...

gr, Mark
Bijlagen
Linksys SPA3102_circuit2.pdf
Linksys spa3102 PSTN-busy schema
(177.71 KiB) 53 keer gedownload
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

MarkDM schreef:Probleem om met meerdere providers te werken met Linksys zit voor mij in de nummerweergave.
Bij Betamax wordt het 'User ID'-veldje gebruikt voor uw (geregistreerde) telefoonnummer dat de bestemmeling te zien krijgt. Uw username bij Betamax plaats je dan in het 'Auth id'-veldje.

Als je echter de Line1 registreerd bij bv Weepee dan komt in het 'User ID' uw accountinfo van die provider.
In het dialplan geef je dan opdracht om uit te bellen via een gateway-account met Betamax. Geen probleem, maar de bestemmeling krijgt je nummer niet te zien. Want de 'User ID' van Line1 wordt ook voor de Gateway-accounts gebruikt. En daar staat nu niet meer mijn telefoonnr maar mijn Weepee-accountinfo.


Vreemd! Ik gebruik die SPA3102 op zowat een identieke manier en bij mij wordt weldegelijk het nummer dat ik geregistreerd heb bij Betamax meegestuurd als CallerID. Mijn WeePeeID wordt enkel meegestuurd als ik WeePee laat registreren op mijn PSTN Line, niet op Line 1.
MarkDM schreef:Verder hadden we op de Linksys regelmatig echo's op de gesprekken via de PSTN-line. Zelfs met 'More Echosuppression' op 'Yes'. Ook gespeeld met de impedantie-instellingen, enz

Die echo's zijn zeer afhankelijk van omgevingsvariabelen. Da's toch mijn ervaring ermee. Blijkbaar hangt veel af van welk type/merk telefoontoestel je gebruikt...
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik configureer dus het volgende in de SPA3102 op de Line1-pagina:

Proxy: ssw2.weepee.org
User ID: 'mijn sip username bij weepee'
Password: 'mijn pwd bij weepee'
Use Auth ID: No
Auth ID: blanco

bij de Gatewayaccounts:
Gateway1: sip.justvoip.com
GW1 Auth ID: 'mijn username bij justvoip'
GW1 Password: 'mijn pwd bij justvoip'

Zo is Weepee de defaultprovider.
In het dialplan kan ik via justvoip bellen maar dan komt bij de bestemmeling 'Privénr'. logisch ook want ik geef hem nergens door. Het veldje 'Display name' wordt volgens mij nergens voor gebruikt. Het helpt niet daar mijn nummer te plaatsen

Probleem is dat ik de hoofdaccount bij Weepee niet kan registreren met de 'Auth ID', zoals Justvoip dat nodig heeft voor de nummerweergave.
Ik heb hierover met hen al gemaild maar heb de indruk dat ze het niet (kunnen of willen) begrijpen.

Voor Justvoip moet in het veldje 'User ID' v/d hoofdaccount mijn telefoonnr staan (+32...). Zij krijgen dan een username via het veldje 'Auth ID'.

Het probleem v/d Linksys is dus dat het veldje 'User ID' gemeenschappelijk is voor de hoofdaccount en de Gateway-account. Maar Weepee en Betamax gebruiken het voor iets anders.
gr, Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

Om te vergelijken, mijn configuratie:
  • Proxy: ssw7.weepee.org
  • Display Name: zelf te kiezen
  • User ID: SIP UserName bij WeePee
  • Password: SIP Pwd bij WeePee
  • Use Auth ID: No
  • Gateway 1: [email protected]
  • GW1 NAT Mapping Enable: No
  • GW1 Auth ID: SIP UserName bij JustVoip
  • GW1 Password: SIP Pwd bij JustVoip
  • Gateway 2: [email protected]
  • GW2 NAT Mapping Enable: No
  • GW2 Auth ID: SIP UserName bij SMSDiscount
  • GW2 Password: SIP Pwd bij SMSDiscount
  • GW3-4 gelijkaardig ingesteld
  • Dialplan: (*xx|1[01]xS0<:@gw0>|1[2-9]xxS0<:@gw0>|090[0-5]!|077!|07xxxxxxx|0800xxxxx<:@gw0>|<:003250>[2-9]xxxxxS0<:@gw1>|<0:0032>4[7-9]xxxxxxx<:@gw2>|<0:0032>[1-9]xxxxxxx<:@gw1>|00xx.<:@gw1>)

Als je mijn Dialplan even bekijkt, dan merk je dat ik nooit WeePee gebruik om uit te bellen, tenzij naar 07x-nummers (Betamax ondersteunt die voor een duistere reden niet).
Als GW1 heb ik het telefoonnummer van WeePee laten verifiëren bij JustVoip. Op die manier lijkt het alsof het gesprek via WeePee komt, maar is het eigenlijk via JustVoip.
Als GW2 heb ik hetzelfde gedaan maar dan bij SMSDiscount (die is wat goedkoper om te bellen naar GSM's).

Bovenstaande configuratie werkt bij mij als een tierelier. :-D

MarkDM schreef:In het dialplan kan ik via justvoip bellen maar dan komt bij de bestemmeling 'Privénr'. logisch ook want ik geef hem nergens door. Het veldje 'Display name' wordt volgens mij nergens voor gebruikt. Het helpt niet daar mijn nummer te plaatsen

Probleem is dat ik de hoofdaccount bij Weepee niet kan registreren met de 'Auth ID', zoals Justvoip dat nodig heeft voor de nummerweergave.
Ik heb hierover met hen al gemaild maar heb de indruk dat ze het niet (kunnen of willen) begrijpen.

Voor Justvoip moet in het veldje 'User ID' v/d hoofdaccount mijn telefoonnr staan (+32...). Zij krijgen dan een username via het veldje 'Auth ID'.

Hetgeen JustVoip dus meldt, is volledig correct als je weet dat UserID voor een gateway overeenkomt met Gateway X. :angel:
Computer(k)nul
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Sinna schreef:Gateway 1: [email protected]

Dit is het ontbrekende element in mijn configuratie. Ik wist niet dat je hier ook je telefoonnr kon doorgeven. Bedankt!
Verder zie ik dat jouw dialplan veel compacter is dan bij mij, om uiteindelijk hetzelfde te bereiken. Ik ga dat ook aanpassen.

Sinna schreef:Als je mijn Dialplan even bekijkt, dan merk je dat ik nooit WeePee gebruik om uit te bellen, tenzij naar 07x-nummers (Betamax ondersteunt die voor een duistere reden niet).

Ik heb ondervonden dat een 078-nummer wel werkt via Justvoip, gratis binnen de freedays. 070-nr werkt inderdaad niet, maar dat is veel duurder.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Gebruikersavatar
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2417
Lid geworden op: 14 nov 2008, 08:22
Twitter: KrSi78
Locatie: Brugge
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

MarkDM schreef:Verder zie ik dat jouw dialplan veel compacter is dan bij mij, om uiteindelijk hetzelfde te bereiken. Ik ga dat ook aanpassen.

Ik heb mij behoorlijk mogen ingraven om uiteindelijk tot dit dialplan te komen. Het is opgesteld voor configuraties waarbij er een vaste lijn beschikbaar is (géén raw-copper dus), en inkomende en uitgaande gesprekken via een verschillende provider verlopen. Daarnaast is er rekening gehouden met verschillende tariefstructuren binnen de Betamax-klonen.
Indien gewenst wil ik de volledige uitleg wel eens posten (die uitleg heb ik onlangs nog eens mogen doen voor een collega van me, maar zonder vast nummer).
MarkDM schreef:Ik heb ondervonden dat een 078-nummer wel werkt via Justvoip, gratis binnen de freedays. 070-nr werkt inderdaad niet, maar dat is veel duurder.

Thx for sharing! Ik pas mijn dialplan in die zin aan...
Computer(k)nul
[email protected]
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2009, 13:25
Bedankt: 11 keer

MarkDM schreef:Waarom Weepee geen bezet-toon geeft is mij wel duidelijk: die twee andere opties genereren inkomsten:
- bij voicemail krijgt de opbeller een gesprek aangerekend. Zelf als dit voor hem gratis is (bv Happy-time) moet Belgacom terminatietarief betalen aan Weepee.
- bij doorschakelen hebben ze rechtstreeks inkomsten van jouw rekening.

Die voice-mail vind ik maar niets. Als mijn vrouw een half uur aan de lijn hangt en iemand anders probeert ons elke 5 minuten op te bellen geeft dat een resem e-mails.
Vanaf heden kan men dit wel als optie kiezen,
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Inderdaad, en dat is zeer handig! Echter als ik 'BUSY' als instelling kies, dan krijg je - als ik niet opneem - na een tijdje óók die bezettoon te horen.

Idealiter zou ik de BUSY toon enkel willen horen indien er effectief een gesprek bezig is en moet hij op VOICEMAIL springen wanneer ik na x aantal seconden niet opneem.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Voor mij hoeft VOICEMAIL niet. De meeste van mijn bellers zijn er niet mee gediend. Wie mij dringend nodig heeft kan op GSM bellen. Zo beslist de opbeller wat hij doet.

Eigenlijk zijn er 3 situaties mogelijk:
  • Bestemming is onbereikbaar 'Phone Offline'
  • Bestemming is in gesprek 'Busy'
  • Bestemming antwoord niet 'ringing, no answer'
Ik heb een nummer bij sipgate.co.uk waarmee ik vroeger nog wat testen gedaan heb. Bij hen kan je voor elk v/d 3 situaties een aparte optie instellen. Dat is pas ideaal.

gr,
Mark
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
[email protected]
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2009, 13:25
Bedankt: 11 keer

Maglor schreef:Inderdaad, en dat is zeer handig! Echter als ik 'BUSY' als instelling kies, dan krijg je - als ik niet opneem - na een tijdje óók die bezettoon te horen.

Idealiter zou ik de BUSY toon enkel willen horen indien er effectief een gesprek bezig is en moet hij op VOICEMAIL springen wanneer ik na x aantal seconden niet opneem.
Ivm busy toon na niet opnemen ... zullen we aanpassen want dat kan inderdaad niet,

Het idealiter zou wel eens in de toekomst kunnen worden geïmplementeerd ... maar momenteel zou dat een work-arround breken voor
een hoop mensen die nog een oude grandstream ata hebben,
[email protected]
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 29
Lid geworden op: 28 mei 2009, 13:25
Bedankt: 11 keer

Werd aangepast, even terug op voicemail zetten, dan terug op busy ....
en normaal zou hij moeten blijven rinkelen ...
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Thanks, hij blijft idd bellen. :-)

Nu vol ongeduld wachten op de gecombineerde mogelijkheid: bezettoon als het effectief bezet is en voicemail indien na x aantal seconden niet opgenomen wordt...
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

SPA3102 en bezet-toon.
Ik heb hier enkele jaren geleden (6 jaar !) in dit topic een hardwareschema gepost. Iemand wil dit nu gebruiken en meldt me dat hij het niet meer kan downloaden. Het diende om de pstn-lijn off-hook te plaatsen gedurende een voip-call.

Ik denk dat die moeilijke omweg niet meer nodig is. In de huidige firmware kan je dat softwarematig instellen zoals bij een Fritzbox.
Ga naar tabblad "PSTN-line"
dan paragraaf "PSTN-To-VoIP Gateway Setup"
Setting: "Off Hook While Calling VoIP:" op "yes" zetten.

Zelf heb ik dat niet meer nodig: geen vaste lijn meer...

Kan iemand bevestigen of het werkt ?
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Naar 't schijnt zou die setting niet werken voor hetgeen wij willen.
In bijlage het schema van toen.
Bijlagen
Linksys SPA3102_circuit2.pdf
(177.71 KiB) 154 keer gedownload
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

MarkDM schreef:Het diende om de pstn-lijn off-hook te plaatsen gedurende een voip-call.
In de huidige firmware kan je dat softwarematig instellen zoals bij een Fritzbox.
Kan je me zeggen waar in de FRITZ!Box settings dit te vinden is? Ik zie dat zo niet meteen.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb dat vroeger getest en het werkte op een Fritzbox. Was het niet deze setting ?:
Call rejection on busy (busy on busy)
Incoming calls will be rejected when the number called is configured on a telephony device on which a call is already being conducted.
Natuurlijk mag er maar één extentie doorverbonden zijn met de pstn, anders gaat de andere toch nog bellen.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
edautz
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:53

Ik kan uit ervaring bevestigen dat de instelling "Off Hook While Calling VoIP" het bezet-toon probleem niet oplost. De instelling "Off Hook While Calling VoIP" op een SPA-3102 werkt alleen maar bij het doorschakelen van een PSTN gesprek naar een VOIP bestemming.

Zie ook:

https://groups.google.com/forum/m/#!top ... gEiF7rOiRo

Mark bedankt voor je schema. Ik heb wel een vraag over dit schema. In het PSTN gedeelte van het schema zie ik een ringer staan?
Wat bedoel je hiermee?
Is deze noodzakelijk of kan deze achterwege gelaten worden?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Die bel (ringer) kan je weglaten. Zij biedt het voordeel dat ze vroeger belt dan de telefoon aan de SPA. Die begint pas vanaf de tweede rinkel op de Belgacomlijn. De SPA wacht immers op de nummerweergave-info tussen de 2 beltonen (ook als die er niet is).
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
edautz
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:53

Nog een vraagje over het schema.
Waarom zit er verschil in de capaciteit van C1 330 uF en C2 33 uF, terwijl ze in beide circuits een soortgelijke functie vervullen?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Het is niet dezelfde functie.
C1 is een bypass voor het audiosignaal die niet door de relaisspoel geraakt.
C2 beschermt de diodes tegen spannings/stroom-pieken van het belsignaal. Audio kan hier zonder probleem door de diodes.

Waarom kan het AC audio signaal door de diodes ? Omdat dit gesuperponeerd zit op de DC lusstroom. De audio is een kleine rimpel op de lusstroom van 20mA. De diode geeft die rimpel gewoon door. De relaisspoel niet.
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
edautz
Starter
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jan 2015, 16:53

Bedankt.
Kan ik achter de onderdelen aan.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
Gebruikersavatar
tommekentom
Premium Member
Premium Member
Berichten: 571
Lid geworden op: 31 maa 2012, 16:41
Twitter: MisterTommie
Locatie: Lille, FR
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 24 keer
Contacteer:

Als ik bij Weepee iemand in hold zet, hoort deze persoon niets, geen muziekje ofzo helemaal niets. Kan dit worden aangepast op de een of andere manier?
[Home] Bouygues Bbox ultym fibra
[Home] Tadaam Premium
[Pro] iPhone XS Max - Orange Shape Traveller
[Private] Samsung Note 20 ultra - Bouygues Sensation 120GB
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”