Hey, malinwa001.malinwa001 schreef:En dit is weer Gent32m ten top, Een ISP is een Internet SERVICE Provider. Ik dacht nochtans dat ook dommel een ISP was.
Maar voor u en vele van uw collega's hier ligt elke fout aan de kapotte modem want dat heeft mijn papa voor gehad of aan de achterlijkheid van 80% van hun klanten.
Ik hoor u ook niks meer zeggen over uw 12Mbits die ge nog moest hebben want ge zat zo dicht bij de server. Zelfs uw gatlekken heeft daar niet bij geholpen.
Als er problemen zijn gemeld door de klant MOET dommel dus uitzoeken wat het is, komen ze er zelf niet achter doen ze beroep op een technieker van belgacom. En daar betalen ze dan ook voor, zowel de klant als dommel.
Is de klant die in de fout was betaalt die een bedrag aan dommel voor de interventie, anders op kosten van dommel.
Pff ik wordt hier echt ziek van al die fanboys hier. met u als uitschieter Voor de rest niks persoonlijks.
Kunnen mss is
Ik wil gerust eens een pint met je gaan pakken. Is er hier ergens een cybercafe
Wat is een ISP ? Welke lading dekt dat woord ? (geen idee, lijkt me een discussie apart waard). Naar mijn ervaring is Dommel een internet provider, die je internet aanbiedt, maar je je problemen toch grotendeels zelf moet oplossen (vanop afstand). Waarmee ik bedoel. Dat je naar de helpdesk kunt bellen voor vragen, maar het dan toch zelf zult moeten oplossen en uitzoeken.
Om je een concreet voorbeeld te geven (en ja, het is van mijn pa, maar mijn pa kent dan ook niet veel van computers, zoals er een heleboel mensen zijn. Niet iedereen is zo een nerd of pc freak als ik )
Mijn vader is van netconnect naar homeconnect gegaan. Hij kreeg hiervoor een email van dommel in de bus. Met wat hij allemaal moest uitvoeren. Daar verstond hij dus geen jota van. Ik heb dit voor hem gedaan. Maar dan lichtte dat welgekende VOIP lampje dus niet op. Hiervoor heb ik vele keren met de helpdesk gebeld. Die gaven me allerlei antwoorden terug. Zoals van. Die poort staat niet open, doe eens een telnet sessie, of geef ons je ip adres door, reset de modem, log manueel in, volgens die codes, zet forward porting op je modempagina uit, etc.. En dan spreek ik nog niet over de aansluiting van de kabels (waar ook wat mis kan gaan, zeker als je zoals bij ons met stroomadapters, powerbloks, e.d. zit). Je kan die telecom materie toch moeilijk eenvoudig noemen ? Ofwel ?
Een ander voorbeeld. De vader (nog een vader ) van mijn vriendin. Die zit bij telenet. Hij heeft een volledige telenet installatie bij hem thuis gekregen. Haar vader kent niet ook veel van computers. Nu wou die vader draadloos kunnen surfen (via zijn laptop). 1 jaar geleden kwam telenet dit bij je doen, voor 199 euro ofziets (dacht ik). Gewoon weggegooid geld. Als je weet dat je voor 50 euro zelf al een goede draadloze modem kan kopen. Ik heb die draadloze installatie toen voor hem uitgevoerd. Maar daar ook serieus mee afgezien. Dit was op Vista (zijn pc) en ik kreeg die modempagina niet open. De software liep ook mank. Het was nochtans een modem van Linksys. Zeker geen slecht merk. Maar zeker niet echt gebruiksvriendelijk, vond ik. Enfin, je kan je hier ook mijn eigen geklungel verwijten. Misschien deed ik het niet helemaal goed of zoals het hoort. Eenvoudig was het toch niet. Na vele uurtjes zoeken heb ik uiteindelijk het toch aan de praat gekregen..
Dit allemaal maar om je mee aan te tonen, dat ik na al die ervaringen die telecom materie toch verre van eenvoudig vind. Idem met mensen op de helpdesk. Kun je je voorstellen, wat voor klanten zij allemaal aan de lijn krijgen ? Die onmiddellijk een oplossing willen. Mijn internet werkt niet, fix het nu, onmiddellijk. Zo eenvoudig is dat dus allemaal niet.. Ik zou dan ook (maar dat heb ik hier al eens gezegd) zelf geen helpdesker willen zijn. Is niet echt een dankbare job.
In welke mate is Dommel dan meer een Doe het zelf pakket dan bv een Belgacom of Telenet. Dommel beschikt over geen "DOMMEL" techniekers, die ze bij je thuis kunnen langssturen. Ok, ze kunnen een Belgacom technieker naar je sturen, maar dan is dat voor je Belgacom lijn. Als jij er niet in slaagt om bv die Dommel software correct op je pc te installeren of om bv je modem aan de praat te krijgen, dan kan Dommel niet veel voor je doen. Je moet (IN THE END!) het uiteindelijd altijd zelf doen. Ze kunnen je emails sturen, je handje vasthouden aan de telefoon, maar een Dommel technieker sturen, doen ze niet.
Dommel is een doe het zelf pakket, maar daarom nog geen pakket enkel voor nerds ofzo. Iedereen kan het doen. Iedereen kan het leren. Mits je er het geduld de bereidheid voor op kunt brengen. Als je dat niet hebt, als je wilt dat een ander (bv een technieker) alles voor je komt regelen, neem dan nooit Dommel, vind ik. Neem je wel Dommel, dan pas je jezelf aan (aan hun werkwijzen). D.w.z. probeer je met de helpdesk zo goed mogelijk samen te werken, om tot een oplossing voor je te komen. Bezint dus, eer ge begint !
Mijn 12 Mpbs is bij de ombudsdienst in behandeling. Zoals eerder aangegeven, interesseert dit me ondertussen al lang niet meer of ik die nu krijg of niet (life goes on). Wel wou ik dit misbruik van Belgacom aan de kaak stellen. En dat heb ik gedaan. De kous is hiermee voor mij af.
Het laatste wat je schreef is wel correct. Dommel kan een Belgacom technieker naar de klant sturen. Maar dan wel enkel voor Belgacom problemen (bv problemen met de ADSL sync van je lijn, maar niet om je modem voor Dommel te komen configureren, ofzo). Als de fout dan bij Belgacom ligt, betaal jij niets. Ligt de fout bij jou. Je hebt bv je kabels verkeerd aangesloten of geen splitters gestoken of weet ik wat, dan moet jij die interventiekosten betalen. En die zijn alvast niet mals. Toch rond de 80 euro. Bovenal, is daarmee je probleem veelal nog niet opgelost. Zo kan Belgacom bv zeggen van. Je lijn werkt (ik meet dat hier met mijn apparatuur). Waarom jij met Dommel nu nog niet kan surfen, zoek je maar met Dommel verder maar uit. Misschien is je modem wel stuk of iets anders. Moet je een andere modem kopen (weer kosten maken, etc).. Ik zeg het, het is materie waar je soms grijs haar van kan krijgen.
Enifn, dit is volledig oftopic. Als dat voor Bettina ok is. Ok.
Zoniet, stoppen we daar beter mee...
Correct. Voor 80% van de gebruikers gaat dit waarschijnlijk ook op. Maar daar is geen onderzoek naar gedaan. Die feiten kennen we niet. Mijn eigen ervaringen liepen alvast niet zo soepel. De schuld ligt daarvoor niet bij Dommel, vind ik. Noch bij mezelf (de klant). Maar gewoon aan de telecom materie, die bij momenten heel complex kan zijn.ispwatch schreef: de installatie en beheer van het pakket gebeurt via een simpel softwareprogramma dat u kan vinden in de gigaset homebox (starterkit).
Dit laatste kun je (misschien) ergens staven, aan de wederom forse groei van Telecom klachten dit jaar (bij de ombudsdienst). Ik denk dat ook dat heel wat mensen problemen hebben (zij het bij Dommel, Belgacom, Tele2, etc) om hun digitale TV, internet, telefonie, etc aan de praat te krijgen. De techniek gaat er dan ook op vooruit hé..
Herinner je je de eerste TV's nog. Daar stond een aan/uit knop op. En een paar cijfer toetsen om je programma's mee te selecteren. Heb je de afstandbediening van de huidige tv's en digiboxen al eens bekeken ? Een overdaad een toetsen. Veelal nog met extra toetsen om andere toestellen mee te kunnen bedienen. Komen daarbij nog eens al die menus en pijltjes waar je dan mee moet werken. Vroeger hadden we ook aan één afstandbediening genoeg. Nu komen we met vier soms nog niet toe.
Ik ervaar dit zelf genoeg, want mijn beide ouders sukkelen hier ook veel mee. En oude mensen onthouden ook alles niet zo goed meer. Waardoor je alles om de zoveel weken vaak terug eens mag herhalen. Onlangs nog stond ik in een Belgacom shop, waar een (jonge) man, een oudere vrouw aan het uitleggen was dat haar Digitale tv abbo bij Belgacom wel volledig werkte, maar dat ze voor die functie eerst op die knop en dan die en dan die moest klikken.. Je zag die vrouw zo kijken en maar vragen. Ja, maar en dit dan ?
Zijn wij mensen dan zo dom ? Nee, de technologie is gewoon veel ingewikkelder geworden, vind ik.
Maar dat is maar mijn mening.
P.S. Best interessante discussie dit hier
Maar misschien ook best iets om af te splitsen ? Ik weet niet.
Mods ?