ADSL2+ "annex M" profiel gewijzigd of niet !!

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Gesloten
fouteboel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2009, 01:52

Dag allemaal,


Sinds een aantal maanden ben ik overgeschakeld van Netconnect naar Cityconnect " adsl2+ annex m " met de beloofde 3mbit up en 24 Mbit down!!

Nu tot zo een maand geleden heb ik kunnen genieten van snelheden die schommelden tussen 2 - 2,5 Mbit > upload < en tussen de 15 - 17 Mbit download en een zalig ping van maar slechts 13-15 msec !!

Sindsdien is mijn aparatuur (modem, pc) noch de instellingen ervan veranderd , toch lees ik van mijn modem waardes af dat mijn upload in het bijzonder is gedaald naar beneden de 1 Mbit en de ping is gestegen naar maar liefst 70ms :evil: . De enige verklaring die ik voor het moment kan bedenken is dat dommel iets aan mijn adsl profiel heeft veranderd zonder mij daarin te kennen. Ik heb dus maar contact opgenomen met een medewerker en mij de vraag gesteld hoe dit mogelijk was.
Al gauw, was het duidelijk dat de oorzaak bij de eindgebruik (bij mij dus) moest liggen en ergens iets verkeerd ingesteld was bij mij thuis en dat men niets zou hebben veranderd aan mijn adsl lijn!! M.a.w de instelling die al die tijd bij mij juist stonden, staan plots verkeerd zonder ook maar iets te hebben veranderd :| !! Maar dan versprak die kwibus hem zich , toen ie zei dat men plots maar "1 mbit" upload kon leveren aan mij !! Maar aan de ander kant beweerd ie dan ook dat er niets werd veranderd aan mijn profiel terwijl ik lang aan 2Mbit+ heb kunnen surfen met dezelfde apparatuur onder dezelfde instellingen!!



En als klap op de vuurpijl kreeg ik op het einde van het gesprek dan nog eens te horen van die vriendelijke meneer en ik citeer ; ..zoek het nu maar zelf uit... waarna hij de telefoon inhaakte !
Het is maar wat je klantsvriendelijk noemt!


Wat moet ik daar nou allemaal van geloven !?

Bij deze doe ik ook een oproep aan tal van mensen die dit aan de lijve hebben ondervonden om dit mee te delen in dit draadje aub.

edit: Nog eventjes dit vermelden: Ik woon slechts een 6 a 700 meter van de centrale (oostende). Als ik die kwibus van dommel helpdesk mag geloven staat zelfs de korte tot héél korte afstand tussen centrale en gebruiker niet meer garant voor mooi lijnwaardes en/of snelheden :eek: Desondanks het feit dat ik maanden lang lekker snel ging zonder probleem !!

groetjes

Fouteboel,
Afbeelding
bmantra
Plus Member
Plus Member
Berichten: 186
Lid geworden op: 07 jan 2008, 10:33
Bedankt: 1 keer

Klantvriendelijkheid en Dommel past niet in dezelfde zin... Dommel hanteert een ongeziene vorm van arrogantie tov zijn klanten.

Soit, heb je al eens geprobeerd om je modem opnieuw te laten syncen?
Gewoon de telefoonkabel een half minuutje uittrekken en terug in de modem steken, dan zal hij een nieuwe snelheid onderhandelen met de centrale.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

gewoon ipv kabel uittrekken de modem coldbooten (minuutje strom uit)

kan ook gewoon zijn dat modem "kreupel is" van teveel connecties te hebben geslikt

en anders ligt er iets aan u lijn/modem

dommel laat zijn gebruikers op hun eigen dslam op max mogenlijke connectie syncen dus daar zie ik geen graten in jouw bewering dat dommel tegen jou zou zijn

wel zijn ze zeer oncommunicatief , naar het arrogante toe ja maar (en ik zeg niet dat dit bij jou het geval is geweest) in vele gevallen terrecht dat het niet aan hun ligt maar aan jouw installatie (binnenbekabeling/modem etc) of de lijn van belgacom
The eternal and true pessimist :D
fouteboel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2009, 01:52

a3ke schreef:gewoon ipv kabel uittrekken de modem coldbooten (minuutje strom uit)

kan ook gewoon zijn dat modem "kreupel is" van teveel connecties te hebben geslikt


1.kabel in en uit getrokken meer dan lief is naast het hard/soft reboot van modem + pc = pc = uit modem = uit dan modem = aanzetten, daarna pc!!
2 Ook heb ik andere adsl2+ "anex ms" modems van vrienden getest allebei minder dan 1mbit. Lijkt me onwaarschijnlijk dat alle 3 de modems "toevallig" kreupel zijn !!!

a3ke schreef:dommel laat zijn gebruikers op hun eigen dslam op max mogenlijke connectie syncen dus daar zie ik geen graten in jouw bewering dat dommel tegen jou zou zijn


Is dat zo? Mij hadden ze me ook al duidelijk gemaakt dat adsl profiellen "AUTIMATISCH" (zonder de gebruiker daarin te kennen) worden verlaagd bij tevéél problemen (langs hun kant dan, want mijn huidige linksys wag200 firm 1.08.03 = annex m viel maar 1 of 2 maal weg dagelijks wat voor mij helemaal geen hinder was). Dus tot daar heb ik een eigen keuze als je het mij vraagt!!
En dan is er nog altijd de vraag, waarom zegt men enerzijds dat er niets is veranderd maar anderzijds weten ze en bevestigen ze dat ze maar 1 mbit kunnen leveren. M.a.w ik kan toch maar uit die modem halen wat ze mij "kunnen / willen" leveren toch !!

a3ke schreef:wel zijn ze zeer oncommunicatief , naar het arrogante toe ja maar (en ik zeg niet dat dit bij jou het geval is geweest) in vele gevallen terrecht dat het niet aan hun ligt maar aan jouw installatie (binnenbekabeling/modem etc) of de lijn van belgacom

[/quote]

Wel heb ik gemerkt dat er véél statisch geruis op de TELEFOON zat wanneer ik ermee wou bellen. Dat heeft belgacom ondertussen mooi nagekeken in hun "permanente bemande" centrale (naar verluid) en opgelost (geen geruis op de lijn meer)!!

Niet dat de binnenbekabeling er slecht aan toe was, maar dat allemaal heb ik ook al reeds vernieuwd vanaf de dag ik ben overgeschakeld naar cityconnect! Heb ooit BGC technieker over de vloer gehad die mijn telefoon bekabeling helemaal van boven tot onderaan het huis heeft uitgemeten, en daar was TOEN HELEMAAL NIETS MIS MEE.

Hoe dan ook, toch ben ik ervan overtuigd dat men daar ginder mijn profiel heeft gecapped (zoals dat heet) en wil men dat niet toegeven!

Tzal het laatste jaar zijn dan, als men die arogante aanpak blijft hanteren. Scarlet lijkt mij de volgende stap in de goede richting (voor zover ik erover lees en hoor). Bovendien hoef ik ook geen aparte telefoon lijn meer te nemen en dus geen aparte facturen meer te betalen van bgc wat ook een administratief rompeslomp met zich meebrengt.

groetjes,
foute boel,
Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

fouteboel schreef: Wel heb ik gemerkt dat er véél statisch geruis op de TELEFOON zat wanneer ik ermee wou bellen. Dat heeft belgacom ondertussen mooi nagekeken in hun "permanente bemande" centrale (naar verluid) en opgelost (geen geruis op de lijn meer)!!

Kan je eens uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Ik dacht dat "Annex M" alleen mogelijk was bij "raw-copper" lijnen: gezien er op zulke lijnen geen telefoonsignaal aanwezig is, kan er een grotere bandbreedte gereserveerd worden voor de ADSL upload (vandaar de max 3.5 Mbit/s)
Hoe kan er ruis zitten op de TELEFOON, als er op die lijn geen telefoonsignlaal aanwezig is ?
Of heb ik het helemaal verkeerd voor met Annex M ?
Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
fouteboel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2009, 01:52

philippe.deleye schreef:
fouteboel schreef: Wel heb ik gemerkt dat er véél statisch geruis op de TELEFOON zat wanneer ik ermee wou bellen. Dat heeft belgacom ondertussen mooi nagekeken in hun "permanente bemande" centrale (naar verluid) en opgelost (geen geruis op de lijn meer)!!

Kan je eens uitleggen wat je hiermee bedoelt?
Ik dacht dat "Annex M" alleen mogelijk was bij "raw-copper" lijnen: gezien er op zulke lijnen geen telefoonsignaal aanwezig is, kan er een grotere bandbreedte gereserveerd worden voor de ADSL upload (vandaar de max 3.5 Mbit/s)
Hoe kan er ruis zitten op de TELEFOON, als er op die lijn geen telefoonsignlaal aanwezig is ?
Of heb ik het helemaal verkeerd voor met Annex M ?
Philippe


@philipe

Mijn dsl2+ werkt degelijk wel op een actief telefoonlijn! Volgens mij kan het op beide of zonder als je me begrijpt! Of je hebt alsnog een actieve telefoonlijn nodig of je kiest voor rawcopper = geen telefoonlijn = geen telefoon abbo meer van toepassing (als ik het goed heb begrepen) rawcopper= de manier scarlet volgens nu werkt die een meerprijs van slechts 5euro vraagt bovenop je internet abbo in plaats van een telefoon abbo.

Rawcopper bied dommel ook aan, maar is nog steeds een pak duurder dan mijn huidige telefoon abbo! Terwijl Scarlet rawcopper kan leveren voor minder dan de helft van het bedrag dommel vraagt :?

Bij deze zou ik nogmaals willen vragen aan de mensen die dit lezen, om een reactie te plaatsen indien ook hun upload precies is gedaald van 2+ Mbit naar net onder de 1 Mbit :x


groeten,

fouteboel,
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Je registreerd je en post 3 keer je geklaag maar geen enkele keer duidelijke technische gegevens zoals je modem en deze zijn lijnwaarden ....

Is maar een bevinding eh

Iedereen kan moord en brand komen schreeuwen mijn gedacht maar wil je geholpen worden of niet ?
The eternal and true pessimist :D
fouteboel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2009, 01:52

a3ke schreef:Je registreerd je en post 3 keer je geklaag maar geen enkele keer duidelijke technische gegevens zoals je modem en deze zijn lijnwaarden ....

Is maar een bevinding eh

Iedereen kan moord en brand komen schreeuwen mijn gedacht maar wil je geholpen worden of niet ?


Mij hoor je niet echt klagen, maar neem het op zoals je wil als je daarbij beter voelt.
Trouwens, mijn 3e reactie was nochtans een constructieve mededeling aan philipe! Of dat was toch althans de bedoeling!

Het is niet meer zozeer een kwestie van geholpen te worden , want volgens mij is er maar éne die iets aan die situatie kan verhelpen en dat is dommel!

Eens zien wat ik daar nog kan aan toevoegen !! Die lijwaardes zijn héél relatief en irrelevant naar mijn mening, juist omdat die niets verschillen met de waardes van toen ik wel nog 2+ Mbit had !! Daarbij heb ik 3 adsl2+ annex m modems getest die gemakkelijk 3 mbit upload horen aan te kunnen maar niet dus!! Blijft onder de 1mbit!

Maar hier komt die lijnwaardes:

Mijn modem:
WAG200 modem

Wanneer ik ADSL2+ (geen annex m) profiel verkies,

zit ik op

Downstream Rate: 16413 kbps
Upstream Rate: 944 kbps
Downstream margin = 6db
upstream margin = 10


Met ADSL2+ (annex m) profiel:

Downstream Rate: 15413 kbps
Upstream Rate: 844 kbps
downstream margin = 6 db = net toegelaten marge naar wat ik heb gelezen her en der
maar. Bovendien meet dommel 6,5db naar verluid en is zou net geen problemen mogen geven!
Upstream = 33 db


Het valt enorm op dat alleen de upstream marge mee veranderd met de profiel in kwestie.

de groeten,

fouteboel,
Afbeelding
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Hier zijn we nu wat mee zie

En die andere modem's warmee je hebt getest , welke zijn dat dan ?

Want maar weinige zijn native annex M compatibel , als je al weet dat dommel's eigen siemens modem's een andere firmware moeten om annex M aan te kunnen ....

Welke waarden had je dan vroeger ?

Waarom laat de attenuation en transmit power weg ?

Maar natuurlijk als je dit alles irrelevent vind dan vrees ik dat niemand je hier kan helpen
The eternal and true pessimist :D
fouteboel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2009, 01:52

a3ke schreef:Welke waarden had je dan vroeger ?


Opnieuw, als je dit draadje goed zouden hebben gevolgd in plaats van het te bekritiseren zou je gelezen hebben dat ik zei dat de waardes die ik heb gepost niets verschillen met de waardes die ik toen had en 2+Mbit behaalde zonder noemenswaardige problemen afhankelijk van het profiel!


a3ke schreef:Maar natuurlijk als je dit alles irrelevent vind dan vrees ik dat niemand je hier kan helpen



Ja irrelevant omdat :

a. Line autenuation heb ik ook vermeld omgezet in afstand namelijk iets van 6 a 700 meter afgaanded op de DLA wat helemaal geen obstakel zou mogen zijn "I-N-E-E-N-S"! Ook heb ik dit geverifieerd met een bgc technieker toen ik nog bij bgc was en zei mij net hetzelfde. Dat de afstand zo een 5 a 600 meter was. En neen ik ben ondertussen nog altijd niet verhuist!!
Wat je mij misschien wel kan uitleggen is dat de ULA maar slechts 3db tegenove DLA 9db. Horen die 2 niet hetzelfde te zijn als men hier over de afstand tot de centrale spreekt !?

b. Met wel 3 verschillende modem/routers loop ik tegen een 1Mbit muur aan! Waarvan 1 modem maar slechts een jaar nieuw is en het heel lang perfect upload snelheden haalde van wel 200 - 260 Kbyte/sec. Die snelheden stond ook aangegeven in de modem config pagina zijnde 25xx+ (precies weet ik niet meer) en nu tussen 840 - 944 Kbps !? Wat mij doet vermoeden dat dit alles met dommel heeft te maken en véél minder zo niet helemaal niets heeft te maken met mijn apperatuur noch instellingen.

Hier zijn de modems die ik heb getest zijn:
wag200 linksys, Linksys WAG54Gv2, en d-link dsl-320b


fouteboel,
Afbeelding
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Als je echt zo dichtbij de centrale zit zoals je zegt, waarom synct de modem dan maar op 15 a 16 Mbps ? terwijl dat 20 a 24 Mbps zou moeten zijn!
Het moet dan zijn dat de waarden niet echt zo goed zijn aangezien de modem synct op een lagere bitrate ....
je blijft steeds zeggen 5 a 600m maar waarom post je die waarden dan niet vd attenuation
blijkbaar zal uw bekabeling niet te goed zijn.
btw: zit er eigelijk wel een splitter tussen? (als het op een actieve telefoonlijn is)
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Patje schreef:Als je echt zo dichtbij de centrale zit zoals je zegt, waarom synct de modem dan maar op 15 a 16 Mbps ? terwijl dat 20 a 24 Mbps zou moeten zijn!
Het moet dan zijn dat de waarden niet echt zo goed zijn aangezien de modem synct op een lagere bitrate ....
je blijft steeds zeggen 5 a 600m maar waarom post je die waarden dan niet vd attenuation
blijkbaar zal uw bekabeling niet te goed zijn.
btw: zit er eigelijk wel een splitter tussen? (als het op een actieve telefoonlijn is)


Omdat ie nu al volgens mij doorheeft dat er echt wel iets technisch moet schelen aan de lijn/installatie

Vanaf uw eerste post "fouteboel" is er een reukje aan geweest maarja , we probeerden toch allessinds

Waarom denk je trouwens ook dat er weinig tot niet geantwoord word ? Terwijl dit wel zoveel gelezen word ? Ja hoor , men geloofd je niet :cop: ( en niemand , zelfs niet iemand dat op exact 160 Meter van een centrale van cityconnect woont heb ik weten raporteren te syncen aan 2500+ kbps upload op annex M )

Wat is eigenlijk je doel met deze post ? Want hulp wil je klaarblijkelijk zeker niet want als je al antwoord op vragen lach je ze weg of weet je zeker dat het niets te maken heeft met je probleem ...
The eternal and true pessimist :D
Burny
Pro Member
Pro Member
Berichten: 268
Lid geworden op: 13 feb 2006, 22:18
Locatie: Zolder
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

@ TS: vervang al uw splitters eens. Bij dit soort problemen is het in de meeste gevallen de binnenbekabeling.
Wel vreemd dat Dommel u vertelde dat ze opeens maar max 1 mbit upload kunnen leveren.
fouteboel
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 26
Lid geworden op: 27 feb 2009, 01:52

ja man, waarom doe ik nog moeite om mijn situatie uit te leggen aan jullie! Als jullie toch maar reacties vol ongeloof kunnen plaatsen en mij bekritiseren!!

En je ak3 ik had inderdaad 2500+ kbits / sec hoe kwam ik anders aan snelheden tussen de 250 tot zelfs 260+ Kbytes/sec kereltje!


en neen patj geen splitter , en waarom moet ik perssee tussen 20 a 24 mbit syncen dan? Niemand haalt de "theoretische" 24 Mbit in praktijk. Heb zelfs al reacties gelezen van mensen die betere waardes hadden dan mij en toch nog lager syncen dan mij !!?

Trouwens , dit draadje ging hem niet over de download snelheid die niet eens is gezakt en maar wel over mijn upload snelheid die volgens mij is gecapped .

Alles wijst duidelijk in die richting !

Ik had het wel gedacht en nog gezegd dat dit draadje tot nergens toe ging leiden met luitjes als jullie die hier er maar errop los zeiken en rond de pot draaien zoals stront in een pispot.

ik hou het hier voor bekeken;,
Afbeelding
dionysos
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 dec 2008, 14:17

fouteboel schreef:ik hou het hier voor bekeken;,

Doen! :)
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2377
Lid geworden op: 07 nov 2007, 21:52
Locatie: 2800 Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

fouteboel schreef:En je ak3 ik had inderdaad 2500+ kbits / sec hoe kwam ik anders aan snelheden tussen de 250 tot zelfs 260+ Kbytes/sec kereltje!


En er gaat ook een slotje op , manneken ;)
The eternal and true pessimist :D
Gesloten

Terug naar “Dommel”