Dit is een zeer goed artikel over opties.
Ik probeer je zeker niet te ontmoedigen om aandelen te kopen.
Maar er zijn verschillende manieren om op de beurs actief te zijn: indivuele aandelen kopen, aandelenfondsen kopen, opties kopen/schrijven, hedgefunds, enz...
Welke producten je kiest is zeer persoonlijk ik heb de spreiding van mijn portefeuille ingesloten.
Zelf geef ik er de voorkeur aan om een groot gedeelte van mijn geld in producten te stoppen met kapitaalbescherming (72,5%).
Uiteindelijk heb ik voor dit kapitaal hard moeten werken en er veel belastingen moeten op betalen.
Laat me duidelijk zijn dat deze producten ook nadelen hebben. Zo betaal je instapkosten (2-3%) en zelfs als je op de vervaldag het kapitaal terugkrijgt loop je de rente mis die je op een spaarrekening of termijnrekening had kunnen krijgen. Maar dit nadeel geldt ook voor aandelen.
Een voorbeeld van zo'n product vind je
hier.
Daarnaast koop ik ook aandelen en opties (18,3%).
Sommige daarvan zijn bedoeld als lange termijnbelegging met de bedoeling regelmatig een mooi dividend te ontvangen.
Andere aandelen koop ik om ze dezelfde dag of een paar dagen later reeds opnieuw te verkopen met één of twee procent winst.
En uiteraard is er ook nog een deel liquiditeit (termijnrekening en spaarrekening).
Als ik nu zou starten met 1000 EUR zou ik het volgende doen:
- geld op een termijnrekening plaatsen voor ongeveer 6 maanden - ik denk dat de beursopportuniteiten die er nu zijn ook binnen 6 maand nog zullen zijn dus ondertussen kan je beter je geld laten opbrengen
- na die 6 maand evalueren hoe de economische situatie is en dan eventuele een fonds met kapitaalbescherming kopen
My xxxxxxxxxxxxxxxx cents