Spelen op de beurs

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Hey all,

ik vroeg me af of iemand onder jullie ervaring heeft met (niet-professioneel) kopen en verkopen van aandelen.
Zelf had ik me graag hierin verdiept maar de hoeveelheid info is enorm...

Wat zijn de te ondernemen stappen tussen "niets weten" en "ik koop/verkoop" een aandeel?
- Moet dit via een bank lopen?
- Wat zijn voor- of nadelen van online kantoren?
- Wat zijn de kosten hieraan verbonden? (buiten de eventuele verliezen en risico's)
- Iemand suggesties waar/hoe te beginnen?

Er zijn enkele aandelen die ik op het oog had, weliswaar kleine bedragen, maar je moet ergens beginnen hé :wink:

Alvast bedankt voor alle feedback.

Stephan
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Weetgraag
Erelid
Erelid
Berichten: 2117
Lid geworden op: 15 sep 2002, 08:50
Locatie: Zelzate Belgie
Contacteer:

Misschien eens je licht opsteken bij
http://www.beursduivel.be

greetz
Weetgraag :-D
"Carpe Diem"
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Aan- en verkopen van aandelen doe je liefst niet via de klassieke bank.
Het is vaak een extra stap die het vaak duurder en minder flexibel maakt.

Ik zie alleen maar voordelen aan online werken.
Zelf gebruik ik Bolero voor Europese aandelen en TD Ameritrade voor Amerikaanse aandelen.

De prijslijst van Bolero kan je hier vinden en bij TD Ameritrade betaal je 9,99 USD per transactie.

De eerste vraag die je jezelf moet stellen is: waarom wil ik op de beurs beleggen?
Post je antwoord en ik zal proberen uitleggen waarom je het misschien niet moet doen.
Klinkt waarschijnlijk nogal tegenstrijdig met het begin van mijn post? Wait and see...
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Astralon schreef:waarom wil ik op de beurs beleggen?


Verschillende redenen, gaande van "bezigheid" tot "no risk no gain"...
Heb me altijd al wat willen verdiepen in de beurswereld, en nu dat ik de mogelijkheden heb wil ik dit wel even goed bekijken.

Ik ben me volledig bewust van verschillende pijnpunten :
- Speculeer niet op krediet
- Reken steeds op 100% verlies
- Gebruik geen geld dat je op korte termijn zal nodig hebben
- etc...

Ik heb momenteel 1 specifiek aandeel in gedachten, waarvan ik er toch "enkele" zou willen kopen :) (XETRA & DAX)

Wat zijn je ervaringen met Bolero?

Thanks
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Bolero, heeft nu niet de meest sexy interface (TD Ameritrade is bijvoorbeeld wel zeer goed) maar het doet wat het moet doen.
De keuze voor Bolero is gewoon historisch gegroeid uit het feit dat ik klant ben bij KBC.
Dus ik hoop dat er ook mensen zijn die hun ervaringen met andere systemen hier posten.

Een paar kritische opmerkingen...

Als je 100% verlies accepteert waarom koop je dan aandelen en geen opties of futures?
Het hefboomeffect (lees potentiele winst) is veel groter als je opties gebruikt.

Waarom kies je voor dit ene aandeel? Waarom denk je dat dit beter zal presteren dan andere aandelen?

Je hoeft uiteraard niet te antwoorden maar dit soort vragen moet je jezelf gewoon durven stellen.
Mensen kiezen vaak voor dingen (in dit geval aandelen van een bedrijf) die ze kennen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Astralon schreef:Als je 100% verlies accepteert waarom koop je dan aandelen en geen opties of futures?


Het is niet omdat je 100% verlies wil accepteren, dat je ook graag 100% kans hebt op dat verlies !

Astralon schreef:Waarom kies je voor dit ene aandeel? Waarom denk je dat dit beter zal presteren dan andere aandelen?


Het probleem is dat alle logica rond marktwaarde de laatste tijd wel erg zoek is... maw. dan gaan argumenteren is er niet eenvoudiger op geworden (zeker niet wanneer je over korte termijn spreekt).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik probeer te achterhalen wat Stephan wilt want je kan nogal wat technieken toepassen op de beurs en ik kan ze hier moeilijk allemaal uitleggen.
Als ik "Spelen op de beurs", "weliswaar kleine bedragen", "Reken steeds op 100% verlies" in één topic zie dan denk ik onbewust aan opties en futures.

r2504 schreef:Het probleem is dat alle logica rond marktwaarde de laatste tijd wel erg zoek is... maw. dan gaan argumenteren is er niet eenvoudiger op geworden (zeker niet wanneer je over korte termijn spreekt).

Klopt, maar ik blijf erbij dat het rangschikken van aandelen nog steeds essentieel is een beleggingsstrategie.
Toen ik nog in de US woonde heb ik het boekje Beating the Dow gekocht en dat is voor mij nog altijd het boek met de beste strategie.
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Met spelen, kleine bedragen en 100% verlies accepteren bedoel ik enkel "je moet ergens beginnen"...

Ik heb nu zoiets van, het interesseert me echt, ik geef toe dat ik een leek ben, en zou ermee willen "leren spelen".
Ik spreek nu wel slechts van een 500 à 1000eur.

Wat opties en futures zijn, geen idee. Zal het vanavond opzoeken maar nu nét niet genoeg tijd voor de zoektocht.
Ik heb ook de indruk dat je het idee van aandelen uit mijn hoofd wil krijgen (no offence taken), waarom eigenlijk juist?


Alvast bedankt.
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dit is een zeer goed artikel over opties.

Ik probeer je zeker niet te ontmoedigen om aandelen te kopen.
Maar er zijn verschillende manieren om op de beurs actief te zijn: indivuele aandelen kopen, aandelenfondsen kopen, opties kopen/schrijven, hedgefunds, enz...

Welke producten je kiest is zeer persoonlijk ik heb de spreiding van mijn portefeuille ingesloten.

Zelf geef ik er de voorkeur aan om een groot gedeelte van mijn geld in producten te stoppen met kapitaalbescherming (72,5%).
Uiteindelijk heb ik voor dit kapitaal hard moeten werken en er veel belastingen moeten op betalen.

Laat me duidelijk zijn dat deze producten ook nadelen hebben. Zo betaal je instapkosten (2-3%) en zelfs als je op de vervaldag het kapitaal terugkrijgt loop je de rente mis die je op een spaarrekening of termijnrekening had kunnen krijgen. Maar dit nadeel geldt ook voor aandelen.
Een voorbeeld van zo'n product vind je hier.

Daarnaast koop ik ook aandelen en opties (18,3%).
Sommige daarvan zijn bedoeld als lange termijnbelegging met de bedoeling regelmatig een mooi dividend te ontvangen.
Andere aandelen koop ik om ze dezelfde dag of een paar dagen later reeds opnieuw te verkopen met één of twee procent winst.

En uiteraard is er ook nog een deel liquiditeit (termijnrekening en spaarrekening).

Als ik nu zou starten met 1000 EUR zou ik het volgende doen:
- geld op een termijnrekening plaatsen voor ongeveer 6 maanden - ik denk dat de beursopportuniteiten die er nu zijn ook binnen 6 maand nog zullen zijn dus ondertussen kan je beter je geld laten opbrengen
- na die 6 maand evalueren hoe de economische situatie is en dan eventuele een fonds met kapitaalbescherming kopen

My xxxxxxxxxxxxxxxx cents
Bijlagen
kbc_spreiding_portefeuille.JPG
(33.94 KiB) 48 keer gedownload
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

stephan schreef:Ik heb nu zoiets van, het interesseert me echt, ik geef toe dat ik een leek ben, en zou ermee willen "leren spelen".


Waarom dan niet gewoon virtueel... je gaat dan wel een beetje voorbij aan het concept van het aankopen/verkopen en de koersvorming zelf, maar op zich is dat gemis beperkt. Als je vandaag de dag één of meer aandelen zou selecteren kan je binnen een maand al eens zien hoeveel je nog zou overhebben van je 1000 euro.
JanY
Plus Member
Plus Member
Berichten: 100
Lid geworden op: 12 dec 2007, 16:39
Bedankt: 6 keer

Virtueel op de beurs vind ik zo wat hetzelfde als alcoholvrij bier drinken 8)
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Maar net zoals je met alcoholvrij bier niet tegen een boom rijdt, verlies (of win) je met virtueel handelen geen geld.

Het is alleszins een goed middel om 'het spel' te leren kennen.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Overweeg zeker ook de fondsen. Als je met kleinere bedragen werkt, zijn de instapkosten/beurstaks voordeliger. Hierdoor kan je ook meer spreiden (sector/regio/munt/waardering/..). Met fondsen kan je ook geleidelijk aan instappen. BV elke maand een stukje. Als je denkt dat het nog lager kan is dit zeker aan te raden.

Voor wat het waard is, ik spreid zelf tussen een gemengd fonds (type low), een fonds dat belegt in Europese bedrijven gebaseerd op waarderingsregels en een BRIC-fonds. Aangezien de meeste fondsen meecrashen, ben ik blij met die gespreide instapmomenten.

Nadeel van een fonds is dat je 3 dagen op de inventariswaarde moet wachten.

Van welk bedrijf wil je trouwens aandelen kopen?
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Astralon schreef:...
Zelf geef ik er de voorkeur aan om een groot gedeelte van mijn geld in producten te stoppen met kapitaalbescherming (72,5%).
...
Daarnaast koop ik ook aandelen en opties (18,3%).
...


Astralon, je kent er blijkbaar toch iets van. Waarom maak je u zelf geen constructie met zerobonds en opties?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dfrog schreef:Astralon, je kent er blijkbaar toch iets van. Waarom maak je u zelf geen constructie met zerobonds en opties?

Omdat de constructies tegenwoordig zo complex zijn dat je dat met een beperkt kapitaal gewoon niet zelf kan.

De meeste van de fondsen die ik heb volgen niet een beursindex maar volgen bijvoorbeeld 20 financiele instellingen van over gans de wereld.
Dus je moet al optie-contracten afsluiten in verschillende landen (inclusief US, Japan, enz...) wat op zich al niet evidend is.

Daarnaast heb je het probleem van de wisselkoers. Veel van die fondsen volgen ook Amerikaanse bedrijven en je krijgt dan bijvoorbeeld de procentuele stijging uitgekeerd: dus als een aandeel van 20 USD naar 22 USD stijgt (10%) dan krijg je 10% stijging in euro ongeacht wat er ondertussen met de wisselkoers EUR <> USD is gebeurd.

Daarnaast het je ook het probleem van de looptijd. Als je op dit moment zo'n constructie zou willen opzetten dan moet je denk toch met looptijden gaan werken van 2 jaar en waarschijnlijk zelfs meer. Het is bijna onbegonnen werk om voor 30 aandelen geografisch gespreid contracten met zo'n looptijd (2, 3 of 4 jaar) af te sluiten.

Misschien is mijn eigen verwijzing naar het KBC fonds nog het beste antwoord: probeer zo'n constructie maar eens op te zetten met een beperkt kapitaal.
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

r2504 schreef:
stephan schreef:Ik heb nu zoiets van, het interesseert me echt, ik geef toe dat ik een leek ben, en zou ermee willen "leren spelen".


Waarom dan niet gewoon virtueel... je gaat dan wel een beetje voorbij aan het concept van het aankopen/verkopen en de koersvorming zelf, maar op zich is dat gemis beperkt. Als je vandaag de dag één of meer aandelen zou selecteren kan je binnen een maand al eens zien hoeveel je nog zou overhebben van je 1000 euro.


Bestaat er zo'n site waar je virtueel aandelen kan kopen van belgische/europese bedrijven die de real time koers volgen vanop de "echte" beurs?

Greetz
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Argon schreef:
r2504 schreef:
stephan schreef:Ik heb nu zoiets van, het interesseert me echt, ik geef toe dat ik een leek ben, en zou ermee willen "leren spelen".


Waarom dan niet gewoon virtueel... je gaat dan wel een beetje voorbij aan het concept van het aankopen/verkopen en de koersvorming zelf, maar op zich is dat gemis beperkt. Als je vandaag de dag één of meer aandelen zou selecteren kan je binnen een maand al eens zien hoeveel je nog zou overhebben van je 1000 euro.


Bestaat er zo'n site waar je virtueel aandelen kan kopen van belgische/europese bedrijven die de real time koers volgen vanop de "echte" beurs?

Greetz


www.beursduivel.be . Er bestaat daar ook een ranking; kan je u nog wat meten met uw collega-beleggers :)
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

Argon schreef:Bestaat er zo'n site waar je virtueel aandelen kan kopen van belgische/europese bedrijven die de real time koers volgen vanop de "echte" beurs?


Ik heb er zo één gezien maar vind em niet meer terug :oops:
Maar het bestaat dus weldegelijk.



\ edit : ik haat qwertz-toetsenborden
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Argon schreef:Bestaat er zo'n site waar je virtueel aandelen kan kopen van belgische/europese bedrijven die de real time koers volgen vanop de "echte" beurs?

dat is oa mogelijk bij keytrade & binckbank, op beide kan je gratis inschrijven en kan je virtuele portefeuille maken.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik dacht dat je bij kbc ook een virtueel iets had, daar hadden zelfs een wedstrijd rond, .. die gelijk liep met de echte beurs.. en er was natuurlijk een prijs aan verbonden, .. trouwens ik geloof dat het zelfs gevolgd werd door kanaalZ want ze wisten dagelijks updates te geven op kanaalZ was wel een tijdje terug 'k weet niet of dat nu nog gebeurd.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

als iemand 125 euro aan transactiekosten wil laat me iets weten
"vrienden"actie bij binckbank
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Betalen of krijgen :p

zeg ik heb juist eens bij binckbank gaan kijken, ik merk dat ze een vergelijkingstabel hebben met mijn huidige bank, ik dacht dat transactie kosten per transactie gingen, maar als ik dat daar zo zie lijkt het alsof het een abonnementskost is.. omdat ze het jaarlijks vergelijken, ..

- Moet je jaarlijks iets betalen + transactie kost ?
- Moet je enkel transactie kosten betalen ?
- Moet je enkel jaarlijks bedrag betalen ?

welk van het bovenstaande is het ?
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

als transactie bij binckbank 100 euro kost en bij dexia 101
dan heb je besparing van 1% ze voegen gewoon nog "op jaarbasis" eraan toe
maar neen geen abbonementskosten bij Binck
hanske
Member
Member
Berichten: 94
Lid geworden op: 26 apr 2005, 22:13

Indien er nog mensen zijn die interesse hebben in de klantenwervingsaktie van Binck, ik kan nog steeds een paar mensen aanbrengen.
Indien interesse stuur maar een PB met je gegevens dan maak ik het zo snel mogelijk in orde.

De actie loopt nog tot 1 maart.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

€ 1.000 aan gratis transacties bij binckbank
Ik denk da je het nu zonder invitatie van een klant krijgt
PS: als je vriendelijk bent kan je het natuurlijk ook via een klant doen zodat die ook een extra krijgt :P
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”