PHP, Java of .net

Plaats reactie
pennywise
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21 aug 2007, 15:26
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

zou graag cursus gaan volgen voor een van de drie bovenstaande,

maar weet niet echt goed wat te kiezen. T gaat me vooral om de manier van een programmeertaal te leren, niet zo direct de taal zelf, mag dus voor mij de taal zijn waar het meeste uitdaging in zit.

Zal hoe dan ook achter de andere twee dan wel zelf bijleren.

Momenteel ben ik geneigd om voor java te gaan, omdat het naar het schijnt de moeilijkste taal is, moest er hier nog iemand goede raad hebben, hoor ik het graag :-)

thx guys,
Penny
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pennywise schreef:Zal hoe dan ook achter de andere twee dan wel zelf bijleren.


Mooie ambities... waarschijnlijk nog tussen de soep en patatten ook ?
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Berichten: 381
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

Zeker Java om object-geörienteerd te leren programmeren. PHP kan je zelf leren en wanneer je Java onder de knie hebt komt .net wel vanzelf.
pennywise
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21 aug 2007, 15:26
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

r2504 schreef:
pennywise schreef:Zal hoe dan ook achter de andere twee dan wel zelf bijleren.


Mooie ambities... waarschijnlijk nog tussen de soep en patatten ook ?


ik heb tijd genoeg, behalve dan voor tv te zien :p

Ieder zijn hobbies he, sporten en studeren zijn die van mij. Goede raad van mijn grootvader, studeren doe je zo lang dat het makkelijk gaat, er komt een tijd in je leven dat het ineens niet meer zo simpel zal zijn, :=)
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

THDBASED schreef:Zeker Java om object-geörienteerd te leren programmeren. PHP kan je zelf leren en wanneer je Java onder de knie hebt komt .net wel vanzelf.


Ik beaam dit helemaal. Java is veruit het moeilijkste van diegene die je opsomt. .NET (en vooral in C#) is een "close second", maar eenmaal je OO onder de knie hebt, is dat een makkie en PHP is iets voor in de vrije tijd... ;)
ooh. shiny.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik durf te stellen dat C# moeilijker is dan Java want C# is een "samensmelting" van C++ en Java.

Zo ondersteunt C# pointers en pointerbewerking (in unsafe mode).
De support voor Generics van Java komt niet in de buurt van de support die C# biedt.
Maar misschien nog wel het belangrijkste is dat als je C# onder de knie wil krijgen eingelijk bijna verplicht bent om het .NET framework te kennen.
En dat laatste is bijzonder moeilijk (veel).
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Astralon schreef:En dat laatste is bijzonder moeilijk (veel).


Vandaar ook mijn opmerking over tussen de soep en de patatten... een taal kennen is veel meer dan een "Hello world" applicatie kunnen schrijven. Voor .Net heb je de runtime, bij Java heb je dan nog eens de tientalle frameworks.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Misschien nog een paar andere ideetjes:

- actionscript 3 / AIR(met tools als flex)
- ruby on rails (web) -> licentie vrij + snelle ontwikkeling
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Astralon schreef:Ik durf te stellen dat C# moeilijker is dan Java want C# is een "samensmelting" van C++ en Java.

Hét grote verschil is dat er voor C# een bijna kinderlijk eenvoudige development tool is (Visual Studio), alwaar je al makkelijk gewend geraakt aan de wizards en de WYSIWYG-modus. Dat is nefast als je écht iets wil leren. Java is wat dat betreft toch wat meer "hardcore", zodat je je echt kan toespitsen op de code.

Eigenlijk zou ik het durven samenvatten alsvolgt: kan je een betalende cursus krijgen, dan zou ik eventueel voor C# gaan, als het louter zelfstudie betreft, dan lijkt me Java een uitstekende start wat betreft OO.
ooh. shiny.
pennywise
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21 aug 2007, 15:26
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

oki, thx for the info :)

was in grote lijnen ook mijn visie, dus t zal java worden :-)
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Astralon schreef:En dat laatste is bijzonder moeilijk (veel).

Als ik dan ook nog zie dat dit in het webapp sub forum gepost is, heb je zeker je werk. Het is niet zo dat als je C# kan dat je asp.net webpagina's kan ontwikkelen.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

In mijn visie de dingen die het meeste toekomst hebben:

PHP
Zend Framework
Adobe Flex 3 (actionscript 3 voor RIA development)
Adobe AIR

Ze zijn trouwens allemaal te combineren. RonR zou ik gewoon overslaan, buiten een hype zie ik dit niet direct iets worden.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Euh, alles waar Microsoft zich achter zet heeft ook toekomst hoor, dus zet ASP.NET maar heel zeker en allicht bovenaan dat lijstje...
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

cloink schreef:Euh, alles waar Microsoft zich achter zet heeft ook toekomst hoor, dus zet ASP.NET maar heel zeker en allicht bovenaan dat lijstje...


Je zou gelijk kunnen hebben cloink, maar ik denk dat je de talen of tools die ik gaf toch niet mag onderschatten hoor :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

gr4vity schreef:
cloink schreef:Euh, alles waar Microsoft zich achter zet heeft ook toekomst hoor, dus zet ASP.NET maar heel zeker en allicht bovenaan dat lijstje...


Je zou gelijk kunnen hebben cloink, maar ik denk dat je de talen of tools die ik gaf toch niet mag onderschatten hoor :)

True, maar PHP is en blijft en scriptingtaal. In een taal waar je de ene moment een string in een variabele steekt, 2 regels later een array en er niemand komt klagen over het feit dat ht niet kan/mag... Das geen programmeertaal he.

Ik zou eigenlijk ook C# aanraden om te leren. De leercurve is relatief laag, maar toch is de taal uitgebreid genoeg om er heel geavanceerde dingen mee te doen. Tel daar nog eens een kick ass editor bij (Visual Studio) en je bent vertrokken.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Sub Zero schreef:True, maar PHP is en blijft en scriptingtaal. In een taal waar je de ene moment een string in een variabele steekt, 2 regels later een array en er niemand komt klagen over het feit dat ht niet kan/mag... Das geen programmeertaal he.

Ik zou eigenlijk ook C# aanraden om te leren. De leercurve is relatief laag, maar toch is de taal uitgebreid genoeg om er heel geavanceerde dingen mee te doen. Tel daar nog eens een kick ass editor bij (Visual Studio) en je bent vertrokken.


Heb je gelijk in, maar in hoeverre maakt het in dit geval uit? :)

Trouwens voor PHP kan ik iedereen Zend Studio for Eclipse aanraden (of indien het gratis moet Eclipse met PDT). De eclipse IDE heeft zijn degelijkheid al vele keren bewezen he :)

Als we trouwens puur naar inter-platform werken en implementatie kijken is Java de enige oplossing :) al is flex/air ook goed op weg.

Als ik de TS een tip mag geven, verwaarloos het werken met SQL ook niet ;)
Het maakt niet uit welke taal je wil/zal leren, maar leer degelijk en goed met SQL werken. Er zijn teveel developers die super zijn in hun taal maar niet in SQL (MySQL, PostgreSQL, Oracle, mssql...)
Laatst gewijzigd door gr4vity op 20 jan 2009, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Toevoeging
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

'leren' programeren door een syntax te leren? een veel voorkomende misvatting denk ik zo :) . Ik denk dat je best eerst object georienteerd leert denken (niet dat OO heilig is maar wees even eerlijk ... het komt steed meer voor en met goede reden). Lees eens een boek over ontwerp patronen welke een oplossing voor een probleem beschrijven. Taal onafhankelijk dus. Als je niet probleem oplossend kan denken , heeft het geen nut om een syntax te leren. Je moet natuurlijk een taal kiezen om te oefenen en later naar ge lang wat je nodig hebt een goede taal kiezen. Maar om te leren maakt het echter niet zo veel uit.. Nu als je OO wil leren moet je wel een OO taal gebruiken :roll: . PHP5 heeft wel goede OO support tov php4 maar tov java komt het toch nog wel wat tekort. Maar php is relatief simpel om mee te beginnen. Java en .net (vb,c#,..) komen op eerste zicht nogal verwarrend over. Het hangt natuurlijk allemaal ook een beetje af wat je uiteindelijk wil doen.. Met java kan je zowat alles en .net is ook wel krachtig maar een beetje windows platform afhankelijk dan. Ik zou php op jezelf leren zodat je wat basis hebt en dan verder gaan met Java (netbeans,eclipse). .net is ook geen slechte keuze en je hebt er inderdaad direct een mooie ide bij , maar persoonlijk spreekt .net mij minder aan wegens ms gericht.

De baseline : Het denkproces 80% (ontwerp), het omzetten in code 10% (kwestie van secretaresse te spelen (ge kunt zelfs alle syntax googlen in geval ge iets niet weet) en 10% debuggen. (ja das weinig maar normaal als 80% van je tijd in ontwerpen gestoken hebt , zal het spel wel doordacht zijn :) ).

ontwerpen,probleem oplossen (design patterns,uml,...) ==> PHP om te oefenen ==> java (alwat serieuzer) / .net (c/j#?)

is natuurlijk mijn idee erover en idd sql is ook belangrijk.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

pennywise schreef:oki, thx for the info :)

was in grote lijnen ook mijn visie, dus t zal java worden :-)

Ik weet niet of je nog behoefte aan nog meer informatie maar het is blijkbaar niet helemaal duidelijk wat je met die programmeertaal wilt doen.

Als het inderdaad is om web sites te maken dan zou ik Java zelfs op de laatste plaats durven zetten en blijven PHP en .NET over.
Wil je echter ook standalone (thick of thin) clients kunnen ontwikkelen dan kan je kiezen tussen Java en .NET.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Astralon schreef:Als het inderdaad is om web sites te maken dan zou ik Java zelfs op de laatste plaats durven zetten en blijven PHP en .NET over.


Hangt ervan af... of het hobby doeleinden zijn, of bedrijfsapplicaties... in het eerste ga je veel PHP tegenkomen, in het tweede zo goed als niet.

Astralon schreef:Wil je echter ook standalone (thick of thin) clients kunnen ontwikkelen dan kan je kiezen tussen Java en .NET.


Dan zou ik Java laten vallen... Microsoft is nog altijd dominant op de desktop (al bestaan er mooie dingen zoals RCP).
pennywise
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21 aug 2007, 15:26
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Astralon schreef:
pennywise schreef:oki, thx for the info :)

was in grote lijnen ook mijn visie, dus t zal java worden :-)

Ik weet niet of je nog behoefte aan nog meer informatie maar het is blijkbaar niet helemaal duidelijk wat je met die programmeertaal wilt doen.

Als het inderdaad is om web sites te maken dan zou ik Java zelfs op de laatste plaats durven zetten en blijven PHP en .NET over.
Wil je echter ook standalone (thick of thin) clients kunnen ontwikkelen dan kan je kiezen tussen Java en .NET.


is niet echt om websites te doen, is meer om het principe van een programmeertaal gestructureerd te leren, en OO gericht. (alst met java lukt, kan k achteraf nog atlijd zien, wat ik er nog wil bij doen, maar ff beginnen met het begin eerst)

Volgende stap voor mij is programmeertaal leren, en daar begin ik nu aan. Wss Java, al was het maar omdat iedereen zegt dat het moeilijk is en omdat ik OO tot in de puntjes wil beheersen. En hou wel van een uitdaging.

En wat wil ik daar mee doen ... eerste prioriteit is zorgen dat ik het kan en begrijp wat ik aan het doen ben. Als het lukt om op niveau applicaties te schrijven en te ontwikkelen, oo kan denken, en problemen kan oplossen, kan het zijn dat ik ga freelancen(verre toekomst muziek), lukt het niet, heb ik me toch weeral een paar jaar nuttig beziggehouden.
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

pennywise schreef:Als het lukt om op niveau applicaties te schrijven en te ontwikkelen, oo kan denken, en problemen kan oplossen, kan het zijn dat ik ga freelancen(verre toekomst muziek), lukt het niet, heb ik me toch weeral een paar jaar nuttig beziggehouden.


Vergeet dan Java zou ik zeggen... amuseer je wat met PHP. Ik betwijfel of je zelfstandig in Java ooit het niveau (zoals ik al schreef vraagt dat heel wat meer - denk maar aan Hibernate, EJB3, Struts, JSF, Spring, Seam, ... - dan een taal syntaxis kennen) kan bereiken om te gaan freelancen.
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1485
Lid geworden op: 16 nov 2005, 09:05

Het maakt nu nog niet uit wat je als programmeer taal gaat leren. wat je uiteindelijk gaat gebruiken zal van het OS (windows, linux, osx, ...) afhangen en van wat jouw applicatie moet bereiken en welke interactie met de user vereist is (website, driver, met/zonder gui, ...). Laat je vooral niet strikken door te denken "ik heb C# geleerd dus ik ga alles doen in C#".

C++ of C# is een goed start punt om de principes van OO programmeren te leren. Er is meer dan voldoende leerstof en voorbeelden online en in boeken te vinden. Er zijn goede IDE's voor te vinden en voldoende mensen die je daar kunnen bij helpen. Desnoods ook avond cursus voor gevorderde topics als je dat wilt.
Please help, looking for a way to get rich and fast
pennywise
Pro Member
Pro Member
Berichten: 243
Lid geworden op: 21 aug 2007, 15:26
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

tis dus java geworden,

en t wil best lukken :-)

weet er iemand een aantal goede forum ivm java? (op google vind je net iets teveel fora waar amper iets op beweegt), en tussen al die scripters hier zal wel iemand een goed forum kennen)

ben niet zo direct opzoek om zelf te posten, maar eender om te leren van de ander hun fouten :-)
9/11 Was an inside job, re-open the 9/11 Investigation!
Nob
Erelid
Erelid
Berichten: 3373
Lid geworden op: 09 sep 2002, 18:19
Locatie: Belgium, Bever
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Plaats reactie

Terug naar “Development”