'leren' programeren door een syntax te leren? een veel voorkomende misvatting denk ik zo
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
. Ik denk dat je best eerst object georienteerd leert denken (niet dat OO heilig is maar wees even eerlijk ... het komt steed meer voor en met goede reden). Lees eens een boek over ontwerp patronen welke een oplossing voor een probleem beschrijven. Taal onafhankelijk dus. Als je niet probleem oplossend kan denken , heeft het geen nut om een syntax te leren. Je moet natuurlijk een taal kiezen om te oefenen en later naar ge lang wat je nodig hebt een goede taal kiezen. Maar om te leren maakt het echter niet zo veel uit.. Nu als je OO wil leren moet je wel een OO taal gebruiken
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
. PHP5 heeft wel goede OO support tov php4 maar tov java komt het toch nog wel wat tekort. Maar php is relatief simpel om mee te beginnen. Java en .net (vb,c#,..) komen op eerste zicht nogal verwarrend over. Het hangt natuurlijk allemaal ook een beetje af wat je uiteindelijk wil doen.. Met java kan je zowat alles en .net is ook wel krachtig maar een beetje windows platform afhankelijk dan. Ik zou php op jezelf leren zodat je wat basis hebt en dan verder gaan met Java (netbeans,eclipse). .net is ook geen slechte keuze en je hebt er inderdaad direct een mooie ide bij , maar persoonlijk spreekt .net mij minder aan wegens ms gericht.
De baseline : Het denkproces 80% (ontwerp), het omzetten in code 10% (kwestie van secretaresse te spelen (ge kunt zelfs alle syntax googlen in geval ge iets niet weet) en 10% debuggen. (ja das weinig maar normaal als 80% van je tijd in ontwerpen gestoken hebt , zal het spel wel doordacht zijn
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
).
ontwerpen,probleem oplossen (design patterns,uml,...) ==> PHP om te oefenen ==> java (alwat serieuzer) / .net (c/j#?)
is natuurlijk mijn idee erover en idd sql is ook belangrijk.