bron: HLN - 25/11/08
pagina 1
Een vrouw die werd ontslagen omdat ze op het werk privémails stuurde en dat ontslag aanvocht, heeft gelijk gekregen. Volgens de rechter staat niet in het arbeidsreglement dat dit niet mag. Sophie Vanmalleghem (35) uit Bredene was op staande voet ontslagen. Volgens haar werkgever had ze in één maand 500 privémails naar haar vriend gestuurd. Om dat te bewijzen, had de werkgever haar mailbox gekraakt, en ook dat mocht niet.
p 7
Ontslag na privémails is ongeldig
vrouw wint proces omdat verbod niet in arbeidsreglement staat DAT DE MAILBOX VAN DE VROUW GEOPEND WERD ACHTER HAAR RUG mag NIET ALS ZIJ NIET WIST DAT ZOIETS MOGELIJK was. DE RECHTER HEEFT dus GELIJK Professor Blanpain
Een Brugse rechter heeft een vrouw gelijk gegeven die haar ontslag wegens 'te veel versturen van privémails' aanvocht. «Nergens stond in het arbeidsreglement dat privémails verboden waren», luidt het vonnis. De vrouw, Sophie Vanmalleghem (35) uit Bredene, krijgt drie maand loon als schadevergoeding.
De vrouw werkte op de toeristische dienst in Bredene toen ze vorig jaar op staande voet ontslagen werd. «Ik ontving er de bezoekers aan de balie en deed er wat administratie», vertelt de vrouw die intussen nog geen nieuwe job vond. «Net zoals de collega's verstuurde ik - op rustige momenten - wat privémailtjes, en dan vooral naar mijn vriend. Dat was nooit een probleem. Tijdens de drie jaar dat ik er werkte, kreeg ik er geen enkele opmerking over.» Tot ze in februari vorig jaar een week met verlof ging. «Toen ik de maandag terugkwam, werd ik op het matje geroepen bij de gemeentesecretaris. Hij vertelde me dat ze mijn mailbox hadden geopend en dat ik in één maand tijd 500 mailtjes naar mijn vriend had gestuurd. Ik werd op staande voet ontslagen. Natuurlijk ging ik niet akkoord. Ze zaten achter mijn rug te neuzen in mijn mails en pakten me op iets waarover nooit één opmerking was gemaakt.» Of het aantal mailtjes klopte? «Kijk, ik stuurde regelmatig een mailtje, maar 500 is zwaar overdreven. Die lijst is gemanipuleerd, dat is zeker. Ik had dus reden genoeg om naar de rechter te stappen. Zeker als je weet dat ik drie jaar op rij een positieve evaluatie kreeg en dan plots om zo'n reden de deur werd gewezen.»
Onrechtmatig
De rechter gaf haar gelijk omdat er nergens in het arbeidsreglement van het gemeentebestuur van Bredene vermeld stond dat privémails of privételefoontjes er verboden zijn. «Daarnaast werd de mailbox onrechtmatig geopend tijdens de afwezigheid van de vrouw», wist de rechter nog.
Professor Arbeidsrecht Roger Blanpain volgt de uitspraak van de rechter. «Kijk, het is een moeilijke problematiek. De werkgever betaalt zijn werknemers om te werken, niet om te mailen naar vrienden of te surfen naar bijvoorbeeld reissites. Surfen of mailen om privéredenen, kan dus wel degelijk verboden worden door de werkgever. Maar dan moeten daar wel afspraken over gemaakt worden binnen de ondernemingsraad en die moeten in het arbeidsreglement komen. Daarin moet ook opgenomen worden hoe de controle zal gebeuren, achter de rug een mailbox openen kan niet als de werknemer niet weet dat zoiets mogelijk is. En zo zitten we bij het belangrijkste aspect. Elke werknemer moet op de hoogte zijn van alle regels en controlemogelijkheden. Is dat allemaal het geval niet, dan kun je als werkgever niet veel doen, zoals hier dus. Let wel op, dit is ook geen vrijgeleide voor de werknemer. Er zijn grenzen aan de redelijkheid. Ooit stond een man terecht die op het werk via mail en telefoon een zaak aan het runnen was die hij als bijverdienste had opgestart. In dat geval kun je als werkgever wel ingrijpen.»
Privémails op werk geen reden voor ontslag (HNL 25/11/08)
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Als ik thuis ben en per ongeluk over zaken van het werk denk betaald mijn baas mij ook niet, 'k vind het niet meer als normaal dat als je dan op het werk bent dat er ook zaken zijn van thuis waar je aan denkt.
-
- Pro Member
"mailbox gekraakt". Daar moet ik toch even bij glimlachen.
- brooklyn
- Elite Poster
Baas moet maar meer werk geven aan zijn volk , bedienden hebben massaal tijd over.
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
PC2: AMD3600 - 1GB DDR - ASUS A8N Deluxe - ATI 3850 -
Dvico Tvix 6500A user
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Hahabrooklyn schreef:Baas moet maar meer werk geven aan zijn volk , bedienden hebben massaal tijd over.
Gekraakt; ik gok eerder: ingelogd op de pc en dan dankzij automatisch inloggen via cookie in de externe mailbox geraakt ...
- localhost
- Elite Poster
- Twitter: amedee
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 5 keer
- Contacteer:
Ik denk eerder, administratieve toegang op de Exchange-mailbox.meon schreef:Hahabrooklyn schreef:Baas moet maar meer werk geven aan zijn volk , bedienden hebben massaal tijd over.
Gekraakt; ik gok eerder: ingelogd op de pc en dan dankzij automatisch inloggen via cookie in de externe mailbox geraakt ...
Nergens in het bericht staat er dat het over een externe mailbox ging, ik ga er dus van uit dat het de bedrijfsmailbox was.
De professor heeft gelijk: zelfs in de bedrijfsmailbox mag de werkgever niet zomaar kijken. Daar bestaat wetgeving over.
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Privé mails stuur je toch ook niet via e-mail adres van het werk.
En wie zegt dat bedienden tijd over hebben
Kom mijn job maar eens doen, vreselijk druk met werken en mailtjes sturen en internetten en userbase lezen en ...
Grapje natuurlijk.
En wie zegt dat bedienden tijd over hebben
Kom mijn job maar eens doen, vreselijk druk met werken en mailtjes sturen en internetten en userbase lezen en ...
Grapje natuurlijk.
- brooklyn
- Elite Poster
Het is toch wel heel toevallig dat vrienden van mij die als bediende werken , van 's morgens tot 's avonds constant online zijn. binnen de minuut heb je antwoord. Wij als arbeiders hebben meestal nog geen tijd om te plassen laat staan een beetje surfen.
PC1: Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC6400 - ASUS P5B Deluxe - GeForce 8800GTS 320MB DDR3 - Western Digital 35GB Raptor - 3.1TB HD space
Dvico Tvix 6500A user
- localhost
- Elite Poster
- Contacteer:
privé-mails ok, maar hoe zit het met surfen naar userbase?
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Dat doen we toch alleen tijdens onze surfpauses?localhost schreef:privé-mails ok, maar hoe zit het met surfen naar userbase?
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Zou het verschil niet liggen aan het feit dat een bediende meestal een PC als arbeidsinstrument voor zich heeft en een arbeiders niet de mogelijkheid hebben om even online te gaan zonder een bureau te moeten zoeken?brooklyn schreef:Het is toch wel heel toevallig dat vrienden van mij die als bediende werken , van 's morgens tot 's avonds constant online zijn. binnen de minuut heb je antwoord. Wij als arbeiders hebben meestal nog geen tijd om te plassen laat staan een beetje surfen.
90% van mijn surfen en mails gebeurt tijdens wachtmuziek aan telefoon, conference calls, eten aan bureau, etc...
Heeft niets te maken met veel werken of niet, wel met wat doe je en hoe organiseer je jezelf... Time management
There are two types of planes : Fighters and Targets
- brooklyn
- Elite Poster
Ja ,idd maar als ik baas zou zijn, zou ik alles blokkeren wat je niet nodig hebt voor het werk (facebook, netlog, hotmail, etcc..)Zou het verschil niet liggen aan het feit dat een bediende meestal een PC als arbeidsinstrument voor zich heeft en een arbeiders niet de mogelijkheid hebben om even online te gaan zonder een bureau te moeten zoeken?
Er word massaal tijd verspeeld met surfen voor privé. ( enige jaren geleden werkte ik voor een firma en 1 op de 7 bedienden had internet, en hun antwoord was eenvoudig: waarom moeten wij internet thuis we kunnen toch hier surfen.)
90% van mijn surfen en mails gebeurt tijdens wachtmuziek aan telefoon, conference calls, eten aan bureau, etc...
Heeft niets te maken met veel werken of niet, wel met wat doe je en hoe organiseer je jezelf... Time management
Tijdens het wachten hoef je niet te surfen maar je kan gewoon ook ander werk doen, rendement heet dat.
Dvico Tvix 6500A user
- localhost
- Elite Poster
- Contacteer:
Dat hangt van het werk af.brooklyn schreef:Tijdens het wachten hoef je niet te surfen maar je kan gewoon ook ander werk doen, rendement heet dat.
Ik doe jouw werk niet, en jij doet mijn werk niet, dus we kunnen dat niet beoordelen van elkaar.
Bij mij persoonlijk vergt werk concentratie, iets wat ik in die korte wachttijden niet volop kan opbrengen daar je andere dingen in je hoofd hebt.brooklyn schreef:Tijdens het wachten hoef je niet te surfen maar je kan gewoon ook ander werk doen, rendement heet dat.
Effe surfen is voor mij een no-brainer.
Daarbij kom nog het feit dat, sorry voor de veralgemening - ik viseer NIEMAND, een arbeider stopt als de bel gaat en een bediende werkt tot zijn werk klaar is. Lange dagen van 8 tot 20 zijn geen uitzondering, je werkt zo snel of traag als je zelf wil. Verantwoordelijkheid heet dat.
There are two types of planes : Fighters and Targets
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Inderdaad... anderen hangen constant aan de koffiemachine, zijn gaan roken, lezen de krant tussendoor, kletsen met collega's, bellen met hun GSM, ...seagull schreef:Dat doen we toch alleen tijdens onze surfpauses?