Ik denk niet dat je het appelen en peren/citroenen of wat dan ook kan noemen. Tenminste niet wat de basic mechanics van de 2 spellen aangaat.
Als je "sandbox type" games neemt, komt GTA altijd boven als een voorbeeld. Dus mag ik op dat gebied Far Cry2 vergelijken met GTA4, vooral ook omdat dit spel ook op XB360 en PS3 uitkomt en voor wat ik ervan hoor en gezien heb ook daar fenomenaal uitziet.
Ubisoft beweert continu dat zijn Dunia veel vriendelijker is op de resources als de Cryengine 2 ; dat de demo's in Parijs op de XB360 en PS3 zo goed uitzagen lijkt erop te wijzen dat ze hier wel gelijk in kunnen hebben : een heel ander houding als de "Crysis te zwaar voor consoles", nietwaar. (mijn idee : Cryengine2 was slecht geoptimaliseerd, iets wat ook wel wordt geroepen omdat "Warhead" zelfs in betastatus een stuk beter zou lopen als Crysis)
Dat de game in zijn totaliteit niet echt vergelijkbaar is, daar wil ik je nog wel in volgen, maar toch, ze hebben dezelfde sandbox approach.
Ik zelf kijk nog uit naar, pakweg DeadSpace (met een ijzersterke comic van "30daysofnight-mijnheer-Templesmith"), FarCry2, Left4Dead, Mirror's Edge, Alan Wake (optimistisch ik weet), Fear Origins, Tsunguska Files 2 (old school adventurer at heart), Stalker Clear Sky, Crysis Warhead, Fallout 3, de nieuwe Prince of Persia, .... de lijst is heeeeel lang.
Nu, mezelf kennende zal ik (moreel verantwoordbaar) geld hebben voor 5 titels, en tijd voor geen enkele. Zal dus blij zijn als ik dit jaar 1 van die titels zal spelen, en dan hoeft GTA4 voor zo niet echt meer vergeleken met wat hierboven staat ...
X3 .... tja, voor deze oude zak is er nooit een echt waardige opvolger geweest van Elite.
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
X1 en X2 heb ik beiden, maar ze misten de magie van een 8-bits wiredframed Cobra MKIII of de zo-fout-dat-het-goed-werd B-type "Privateer 2", of de actie/emotie van de FreeSpace series (Wing Commander ontbreekt omdat ik daar een haat/liefde verhouding mee had). Maar geen van de games had zo'n impact op mij als gamer als Elite indertijd.