Auvibel wil ook heffing op mp3-spelers en usb-sticks

Nieuws omtrent telecom
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

khsw schreef:De rechtbank stelde de vraag aan het Grondwettelijk Hof. Maar dat oordeelt dat het forfaitaire systeem van de billijke vergoeding verantwoord is. Een systeem invoeren dat rekening houdt met het effectieve gebruik van de dragers zou hoge administratieve kosten met zich meebrengen en allerminst efficiënt zijn, meent het Hof.
Mooie argumentatie... laten we dan maar meteen iedereen beboeten voor snelheidsovertredingen, het is duidelijk dat het correct beboeten ook daar allerminst efficient is :evil:

Wat is dit voor BS uitspraak :???:
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ze hebben die taks wsl ooit domweg berekend door: mogelijks mislopen opbrengsten / aantal verkochte cd's in referentiejaar te doen.

De teller kan wsl al helemaal niet correct geschat worden en de noemer is nooit aangepast, hoewel het aantal verkochte cd's wsl zal toegenomen zijn.

M.a.w. het bedrag komt met niks meer overeen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Goztow schreef:mogelijks mislopen opbrengsten
Moet mij eens iemand vertellen hoe je dit in de verste verte nog maar kan berekenen. Sabam is en blijft wat mij betreft staatsgesteunde maffia !
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Goh, zal ik eens een voorbeeld geven van hoe ze het waarschijnlijk gedaan hebben:

op een lege audio cd kunnen een 20-tal liedjes, aan 50 cent per liedje en we zullen er maar vanuit gaan dat de helft van de verkochte cd's dienen om illegale audio cd's te branden. Done!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

De markt van lege cd's stort in waarschijnlijk ook mede als oorzaak van hun heffingen. En nu dat ze zien dat daar niet veel meer te rapen is gaan ze zich maar op andere media richten :evil:
Ze gaan het waarschijnlijk nog mogen doen ook.

Pas op, binnenkort komen ze er nog op om op gewoon blanco papier een heffing te vragen, want je kan op een blanco blad een pagina van een boek printen hé
De rechtbank stelde de vraag aan het Grondwettelijk Hof. Maar dat oordeelt dat het forfaitaire systeem van de billijke vergoeding verantwoord is. Een systeem invoeren dat rekening houdt met het effectieve gebruik van de dragers zou hoge administratieve kosten met zich meebrengen en allerminst efficiënt zijn, meent het Hof.

Maar dit zou wel een eerlijker systeem zijn. Maarja, hoge administratieve kosten zorgen ervoor dat ze minder geld in hun zakken kunnen steken hé. En die kosten is iets wat zij moeten betalen. Die heffing op lege cd's en dvd's moeten wij betalen, dus dan maar gewoon iedereen zo'n heffing laten betalen.
Ik vraag mij af hoe die mensen nog in de spiegel kunnen kijken
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Nob schreef:
Ik denk dat het hoog tijd is dat we ons als consumenten ook eens gaan groeperen om een halt toe te roepen aan deze maffiapraktijken.
Misschien kunnen we vanuit userbase iets doen. Samen eens een bezoekje regelen met Q ofzoiets...
Daar valt zeker iets te doen en ik denk ook wel dat ze er aan de ministeriële kant oren zouden kunnen naar hebben. Maar alles hangt af van hoe we het organiseren, ik zal het alvast bij de volgende vergaderpunten zetten :-)

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
tooslow
Plus Member
Plus Member

Ik snap niet dat deze maffiabende zomaar geld mag innen op lege schijven en andere zaken.

Opdoeken die handel.

Daarbij in het buitenland betaal je die taks niet ... tip !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

tooslow schreef:Daarbij in het buitenland betaal je die taks niet ... tip !
In Nederland nochtans ook... maar daar mag je dan ook copieren (wat hier niet mag).
Praetorian
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
tooslow schreef:Daarbij in het buitenland betaal je die taks niet ... tip !
In Nederland nochtans ook... maar daar mag je dan ook copieren (wat hier niet mag).
niet voor lang meer, heb ik ooit es gehoord of gelezen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Ik vind Aubivel heel arrogant als ze denken dat alle usb opslag media gebruikt wordt voor muziek.

Het wordt eens tijd dat deze mensen eens op een computer werken ipv steeds muziek te zitten spelen en filmkes bekijken dan weten ze ook dat usb opslag media voor andere doeleinden kan gebruikt worden dan enkel en alleen voor filmkes en muziek. Want ik heb het idee dat deze mensen geen eens weten wat je met een computer allemaal kan doen buiten downloaden van films en muziek, .. toont enkel aan wat deze mensen zelf doen op hun computer en laat nog maar eens zien hoe hypocriet deze organisatie wel niet is.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Ofloo schreef:Ik vind Aubivel heel arrogant als ze denken dat alle usb opslag media gebruikt wordt voor muziek.

Het wordt eens tijd dat deze mensen eens op een computer werken ipv steeds muziek te zitten spelen en filmkes bekijken dan weten ze ook dat usb opslag media voor andere doeleinden kan gebruikt worden dan enkel en alleen voor filmkes en muziek. Want ik heb het idee dat deze mensen geen eens weten wat je met een computer allemaal kan doen buiten downloaden van films en muziek, .. toont enkel aan wat deze mensen zelf doen op hun computer en laat nog maar eens zien hoe hypocriet deze organisatie wel niet is.
het heeft hier al meerdere keren gestaan
ze denken niet dat alle cd's etc worden gebuikt voor illegale dingen. Omdat het onmogelijk is om te weten welke juist wel, spreiden ze de "boete"
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

liger schreef: het heeft hier al meerdere keren gestaan
ze denken niet dat alle cd's etc worden gebuikt voor illegale dingen. Omdat het onmogelijk is om te weten welke juist wel, spreiden ze de "boete"
Het is ook al meermaals geschreven dat dit een zeer oneerlijke manier van werken is. Moet iedere automobilist een heffing betalen omdat snelheidscontroles/roodlichtcontroles niet 100% kunnen gedaan worden? Iedereen een fiscale heffing omdat belastingsfraude niet 100% kan gecontroleerd worden?
De voorbeelden zijn legio maar blijkbaar zijn er nog genoeg mensen die deze manier van werken "normaal" vinden :twisted:

Ik heb al lang geen CDs/DVDs gekocht waarop een heffing werd betaald. Ik gebruik al niet veel van deze media maar ik vertik het om te betalen voor mijn digitale foto's en vacantievideo. Ik koop wel CDs/DVDs als ik in het buitenland ben, een spindle van 25 is vlug meegebracht.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

liger schreef:
Ofloo schreef:Ik vind Aubivel heel arrogant als ze denken dat alle usb opslag media gebruikt wordt voor muziek.

het heeft hier al meerdere keren gestaan
Dus gij gaat binnen kort een paar jaar in de gevangenis zitten om te boeten voor de onopgeloste moorden,diefstallen, .. in dit land, ..

Ik vind dat die taks in tegenspraak is met ons rechtssysteem, onschuldig tot bewezen schuldig, aubivel gaat er vanuit dat iedereen schuldig is, erger nog betalen is schuld bekennen, maw elke keer jij een cd koopt met deze taks beken je in principe schuld.

En het is geen boete, het is een taks omdat jij het recht hebt om voor persoonlijk gebruik zaken te kopiëren of backups te maken, .. dus het is zeker geen boete, .. waar je dat ook vandaan haalt. Het is wel zo dat elke backup vereist dat je opnieuw auteurs rechten betaalt daarvan die taks.

Deze taks moet afgeschaft worden, en men zou dit gewoon moeten verwerken in taks on web of zoiets, dat je kan aanduiden hoeveel cd's je gebruikt hebt voor auteursrechtelijk werk te kopiëren, .. en dat je hier dan voor een bewijs krijgt .. alles hangt dan wel af van de goodwill van de mensen, maar waarom zouden mensen moeten beschreven worden als leugenaars, .. moeten we aubivel soms aanklagen wegens smaad en eerroof.
Laatst gewijzigd door Ofloo 09 nov 2008, 13:30, in totaal 1 gewijzigd.
Vladimirke
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 8 keer

on4bam schreef:Ik heb al lang geen CDs/DVDs gekocht waarop een heffing werd betaald. Ik gebruik al niet veel van deze media maar ik vertik het om te betalen voor mijn digitale foto's en vacantievideo. Ik koop wel CDs/DVDs als ik in het buitenland ben, een spindle van 25 is vlug meegebracht.
Groot gelijk, ik breng ook een spindle mee als ik in Duitsland of Nederland kom. Ik copieër geen muziek of films maar gebruik mijn schijfjes om eigen filmpjes op te zetten of om een compilatie-cd te maken van braaf betaalde muziek. Dus waarom zou ik dan nog eens betalen voor iets waar ik al betaald voor heb?
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster

principieel ben je verplicht om te betalen op het kopiëren van reeds betaald auteursrechtelijk werk, .. deze taks laat jouw niet toe om illegaal verkregen muziek te gebruiken deze taks is enkel voor het dupliceren van auteursrechtelijk werk waar jij reeds auteursrechten op betaald hebt, maw backups. Dat is gewoon de wet.
liger
Elite Poster
Elite Poster

eh ma seg, het gebeurd weeral he. Elke keer als ik zeg van "ze denken niet dat iedereen illegale dingen erop zet" komt iedereen af hoe slecht "mijn" systeem is en wat nog allemaal niet. Het is JULLIE regering die dit heeft gecreerd. Regering, die jullie hebben gezegd dat zij mogen jullie vertegenwoordigen.

Ik vind Aubivel heel arrogant als ze denken dat alle usb opslag media gebruikt wordt voor muziek.
DIT, was verkeerd. Dat was al dat ik wou aantonen. Ze zeggen overal dat ze dat niet denken.
Er zijn duizenden vb waarbij zo'een princiepe goed en slecht werkt.

Andere vb zijn: belastingen, sociale zekerheid etc
tooslow
Plus Member
Plus Member

liger schreef:Het is JULLIE regering die dit heeft gecreerd. Regering, die jullie hebben gezegd dat zij mogen jullie vertegenwoordigen.
Tja dat klopt niet helemaal. En dit legt meteen ook het pijnpunt van onze democratie (uhm of iets dat daarvoor moet doorgaan ) bloot nl dat wij niet op partijen stemmen ivm deze zaken. We stemmen op een partij omdat die iets wil doen dat wij belangrijk vinden gewoonlijk is dat echter maar een klein deel van het programma van die partij. En ze vertelt ons niet dat ze bijv zo een taks wil invoeren of dat ze bijv een databank wil oprichten dat zeggen ze altijd pas nadat ze verkozen zijn ... .

Dus nee ik stem helemaal niet voor dergelijke zaken. Ik stem voor een partij (alhoewel volgende keer is het blanco vanwege enkel slechte keuzes) omdat ik me "overwegend" kan vinden in de richting dat hun programma uitgaat.

Ik zou graag zien dat er veel meer referendums komen zodat de bevolking zich kan uitspreken over dit soort zaken. Maar ja geen enkele partij wil dit ... .

Of er zou moeten een wet komen die elke partij verplicht om voor de verkiezing een programma op te stellen voor 4 jaar waarbij als ze willen afwijken een referendum moeten organiseren over elke wet apart waarvoor ze afwijken van hun programma.
liger
Elite Poster
Elite Poster

Maja tuurlijk :)
Als je niet akkoord bent met hun handelingen moet je hen contacteren en zeggen: doe X of ik stem niet meer. Als genoeg mensen dat doen, verschijnt het op hun proggramma.

Tis duidelijk dat meeste mensen dit een te verwaarlozen probleem (of vinden het een goed maatregel) vinden en dus gebeurt er niks
Praetorian
Premium Member
Premium Member

tooslow schreef:
Ik zou graag zien dat er veel meer referendums komen zodat de bevolking zich kan uitspreken over dit soort zaken. Maar ja geen enkele partij wil dit ... .

Of er zou moeten een wet komen die elke partij verplicht om voor de verkiezing een programma op te stellen voor 4 jaar waarbij als ze willen afwijken een referendum moeten organiseren over elke wet apart waarvoor ze afwijken van hun programma.
en wie gaat dat betalen? Hogere belastingen daarvoor? Zul jij om de zoveel weken willen gaan stemmen? Ik dacht het niet.

ps: stem nooit blanco: stem op een partij die anders de kiesdrempel niet zou halen, dan is het toch geen helemaal verloren stem. De kiesdrempel is al zo'n misbaksel van een wet....
ceurrrix
Premium Member
Premium Member

Advokaat v/d duivel ? ?

Mogen we al blij zijn dat er op harde schijven nog geen heffing is ? ?
Kenneth
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 6 keer

Die belasting op usb sticks, harde schijven, ... komt er toch. Ze zien hoeveel geld de heffing op blanco cd's en dvd's opbrengt dus vroeg of laat zal er wel iemand op het idee komen van "tiens, die cd's en dvd's, da brengt nog veel op. Zouden we dat niet eens toepassen op ... " (... = zelf in te vullen)

Dat is een beetje het grote nadeel van een belasting. Er hoeft eigenlijk niets tegenover te staan. En zoals hiervoor al gezegd, het ene is goed, het andere niet
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ik begin zo langzaamerhand te denken dat het beter, goedkoper, simpeler en doeltreffender is om van elk persoon in Belgie gewoon 10 euro aan belastinggeld aan de platenmaffia te geven, das bij 6 miljoen belastingbetalers een dikke 60 miljoen, is dat genoeg omzet om niet meer met dit soort maffia stichtingen en rare verdeelsleutels te moeten werken?
Plaats reactie

Terug naar “Telecom nieuws”