En omdat het niet alleen op Edpnet van toepassing is,heb ik het hier gezet.
pakliterke schreef:Hij is er, maar wel met de (gebruikelijke) nodige isp-gebreken = ( m'n Scarlet is niet meer alleen )
'k zou sinds 8/10/08 op Dyn12 met 12Mbps zitten
Maar had daar nog niks van gemerkt,
buiten het feit,dat er een nieuwe onaangekondigde (gewoonlijk sturen ze een emailtje) ?????? dubbele maand ??????? (8/10 tot 8/11 en 8/11 tot 8/12 ) + activatiekost factuur ,bij " Mijn Edpnet" te zien is .
Toevallig is de periode Dyn6 van 6/10 tot 6/11 al wel betaald.
Zullen we nu bij Edpnet,ook al D(r)ommelse toestanden gaan tegenkomen ? ?
Mijn Dyn12 'ffen getest en ik krijg niet meer downloadsnelheid,dan ik kreeg met mijn Dyn6.
Dan maar eens gebeld en te horen gekregen dat ik maar een 6 mbps met mijn dyn12 kan krijgen.
Wat die nieuwe factuur betreft ,Edpnet kennende maak ik me daar weinig zorgen over (voorlopig toch).
Hun automaat kan wel ( Dommel indachtig) kredietnota's maken
Maar dat ik nu wel 1 jaar moet betalen voor een Dyn12 = 60GB/maand + 12 mbps
en 1 jaar verder moet doen met de 60GB/maand + 6 mbps van een Dyn 6,
en ondertussen m'n geduld moeten botvieren op hunne Dyn 24
waar ze mij niet blij mee kunnen maken![]()
Ik heb ze dan maar een ticketje gestuurd waarin ik hen zeg,gebruik te willen maken van het verzakingsrecht,
en binnen de 7 dagen opzeg zonder kosten
waar over sprake is in ,:
http://www.tik.be/tik_vzw/pagina/wet_op ... op_afstand
en er hen op wijs dat ze niet voldoen aan het artikel,:De verplichte tekst “ De consument beschikt niet over het recht om van een aankoop af te zien.",: is bij bestelling nergens te zienArt. 78
Bij de tekoopaanbieding op afstand moet de consument ondubbelzinnig, op heldere en begrijpelijke wijze ingelicht worden door elk middel dat aangepast is aan de gebruikte techniek voor communicatie op afstand, meer bepaald over de volgende elementen:
6° het al dan niet bestaan van een verzakingsrecht;
en
3° bij ontstentenis van verzakingsrecht, in de veronderstellingen voorzien in artikel 80, § 4, het volgende beding, in vetgedrukte letters en in een kader los van de tekst, op de eerste bladzijde:
“ De consument beschikt niet over het recht om van een aankoop af te zien.”
pakliterke schreef:Edpnet heeft geantwoord op mijn ticket en beschuldigt me ervan,:Mijn antwoord daarop was simpel,:Edpnet schreef:Indien u een bestelling plaatst hebt u aangevinkt dat u afstand doet van het verzakingsrecht.
Nergens komt men tijdens de online bestelling de cruciale regel “ De consument beschikt niet over het recht om van een aankoop af te zien.” met een vakje ernaast,dat men kan aanvinken tegen.
De geciteerde tekst moet er volgens de wet wel in het groot,vet en omkaderd staan,maar staat er niet.
Wel heb ik een vinkje gezet naast,:
" Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden"
En dat is geheel iets anders.
Algemene voorwaarden kunnen o.a. gewijzigd worden,(zie Dommel die ineens zegt dat men niet meer per email kan opzeggen)
er kunnen zelfs artikelen instaan die in strijd zijn met wetten die regelmatig aangepast worden en moeten de mensen maar akkoord zijn met die voorwaarden.
Ik hou me dus aan mijn opzeg van mijn Dyn12 en vraag mijn Dyn6 terug,tenzij u me de langbeloofde Dyn24 ondertussen al zouden kunnen leveren.
Zover een quote uit ADSL Max 12 vanaf 22 julipakliterke schreef:Uitleg met voorbeeld aan de leerlingen op het Collegenet3.6 Verzakingsrecht
Eens je je bestelling hebt bevestigd, ben je door een verkoopsovereenkomst gebonden. Als de webwinkel geen bevestiging per e-mail stuurt, print dan de pagina met je bestelling af, zodat je een bewijs hebt mocht er achteraf discussie ontstaan.
Als je een bestelling hebt geplaatst dan kan je dit in sommige gevallen nog annuleren: het verzakingsrecht. Dit is zeer belangrijk bij een verkoop op afstand. Omdat je het product niet fysisch kan bekijken voor de bestelling, voorziet de wet een bedenktijd van minimum zeven dagen na de levering (de verkoper kan je in zijn verkoopsvoorwaarden dus ook een langere termijn geven). Binnen die bedenktijd kan je kosteloos en zonder verantwoording aan de verkoper je bestelling annuleren.
Dit recht geldt niet bij een product dat je op maat laat maken (bv. kleding), producten die snel bederven (bv. eetwaren), bij een aankoop van audio- of video-opnamen of computerprogramma's van zodra je de verzegelde verpakking verbroken hebt, en bij de aankoop van dagbladen en tijdschriften. Ook als je aan een loterij deelneemt of een dienst koopt waarover je meteen wil beschikken (toegang tot een database bijvoorbeeld) kan je niet van dit recht gebruik maken. De verkoper moet je voor je de bestelling deed, meedelen of je zo'n verzakingsrecht hebt of niet en nadat je je bestelling hebt doorgegeven, moet hij je volgende informatie meedelen, in vetgedrukte letters en in een kader los van de andere tekst, als je recht op bedenktijd hebt:
De consument heeft het recht aan de verkoper mee te delen dat hij van de aankoop afziet, zonder een boete te betalen en zonder een reden op te geven, gedurende ... werkdagen vanaf de dag die volgt op de levering van het product of op het sluiten van de dienstverleningsovereenkomst.
Als je geen recht hebt op bedenktijd, moet de verkoper volgende zin duidelijk vermelden:
De consument beschikt niet over het recht om van een aankoop af te zien.
Als je ten laatste bij de levering deze informatie niet gekregen hebt van de verkoper, mag je het product houden zonder te betalen; in dat geval gaat de wetgever ervan uit dat het product je is toegestuurd zonder dat je iets bestelde.
Wens je af te zien van de bestelling, dan volstaat het binnen de opgegeven termijn (minimum zeven dagen) de verkoper ervan per fax, mail of brief op de hoogte te brengen. Je moet wel opdraaien voor de portokosten om het product terug naar de verkoper te sturen. Die retourkosten vallen ten laste van de verkoper als hij werkelijk een compleet verkeerd product geleverd heeft (je bestelde bijvoorbeeld een cd van Radiohead maar de verkoper leverde je eentje van Pavarotti).
Ik heb nog eens gebeld en voorgesteld omdat volgens ,: http://nl.wiki.edpnet.be/index.php/Wat_ ... d_van_ADSL 9mbps kunnen halen,
om mijn Dyn12 op mijn kosten 1 week te syncr op 9 mbps en als er problemen zouden zijn kunnen ze niet anders,
maar dan blijft mijn opzeg via verzakingsrecht van kracht.
Hun antwoord was,dat ze mij met Dyn12 niet meer kunnen geven omdat dan de verbinding onstabiel zou zijn.
Ik heb hen dan gevraagd mijn contract op te schorten
,want ik ga hun raad opvolgen en me tegen mijn zin tot de Ombudsman wenden.6.7 In geval van ernstige tekortkomingen vanwege
EDPnet mag de klant/abonnee de overeenkomst
opschorten, of in geval van zeer ernstige
tekortkomingen, de overeenkomst opzeggen.
Dat kon niet,niettegenstaande het ook in hun voorwaarden vermeld staat en ik hen er op wees.
De klacht zal niet gaan over de maar 6mbps levering,dan wel over het gebruik of het ontbreken van de regel11.1 EDPnet verbindt zich ertoe om problemen
waarvan zij op de hoogte wordt gebracht en waaraan
zij kan verhelpen, zo spoedig mogelijk op te lossen.
Indien de klant niet tevreden is met het antwoord of
de geboden oplossing, kan hij zich wenden tot de
Ombudsdienst voor Telecommunicatie:
Bariccadenplein 1, 1000 Brussel – E-mail:
[email protected].
Bron; http://www.edpnet.be/docs/general_conditions_nl.pdf
“ De consument beschikt niet over het recht om van een aankoop af te zien.”
tijdens het plaatsen van een bestelling en de wettelijkheid van de manier waarop isp's die regel ge(mis?)bruiken.
Een mooi voorbeeld vinden we bij Edpnet als we de Algemene voorwaarden voor Belgie met
en de Algemene voorwaarden voor Nederland metBij online-bestellingen geniet de consument van een
verzakingsrecht gedurende zeven (7) werkdagen,
vanaf de dag na de levering of, ingeval van een
dienst, de dag na de aanvaarding door EDPnet van
het passende bestelformulier. Evenwel houdt dit
recht van opzegging automatisch op te bestaan vanaf
het moment dat de consument gebruik maakt van de
dienst, zelfs indien het gebruik van de dienst
tussenkomt voor het einde van voornoemde termijn
van zeven (7) werkdagen.
Als ik deze voorwaarden vergelijk vermoed ik dat onze isp's ,toen de wet er op europees vlak doorkwam de wet wat in hun voordeel hebben laten aanpassen.3.1 De Overeenkomst komt tot stand door
aanvaarding van het aanbod door de Klant en door
acceptatie daarvan door EDPnet BV.
3.2 EDPnet BV stuurt een schriftelijke of
elektronische bevestiging van de acceptatie aan de
Klant.
3.3 Bij Overeenkomsten op afstand, zoals bedoeld in
artikel 7:46a van het BW, kan de Klant binnen zeven
werkdagen na de bevestiging van de Overeenkomst
door EDPnet BV deze schriftelijk of elektronisch
ontbinden. EDPnet BV kan in dat geval, behoudens
ten hoogste de rechtstreekse kosten van het
terugzenden van de zaak, aan de koper geen
vergoeding in rekening brengen. Na deze periode is
EDPnet BV gerechtigd de kosten in rekening te
brengen zoals overeengekomen.
Daar de Belgen brave volgzame mensen zijn en praktisch geen consumentenverdedigers hebben is zoiets hier mogelijk en in Nederland niet
En uit bovenstaande kan men ook al zien,hoe dubbelzinnig een bedrijf kan zijn en foefeld waar het kan.
ps.Ik stel voor dat ze bij onze Noorderburen de Belgische voorwaarden eens proberen toe te passen.
Jolijt alom gegarandeerd !