nonkie schreef:Dat dommel alleen is voor gevorderde computer gebruikers vind ik zever. Want dan is elke adsl provider alleen voor gevorderde gebruikers. Je moet gewoon een modem/router kunnen aansluiten en de account gegevens invullen om te kunnen internetten. Mail enz.. is overal zowat hetzelfde.
Jij gaat ervan uit, dat elke gebruiker zomaar een modem/router kan aansluiten (en configureren). Ik denk dat je nog heel raar zou opkijken moest men een enquete (niet hier natuurlijk
) organiseren.
Dommel is een kleine ISP met een beperkte capaciteit aan helpdesk. Als teveel basic gebruikers hier abbonnee worden, zullen de helpdesk calls naar omhoog gaan en de kwaliteitsbeoordeling naar omlaag.
Wat nu al ergens het geval is door HomeConnect (denk ik).
Maar dit terzijde.
Dommel heeft een sterk product (al moeten ze zeker nog wat problemen erbij oplossen). Echter is hun product maar zo sterk, als dat je het aan de praat krijgt. Daarvoor is kennis, helpdesk en soms wat geluk nodig.
Ik ben zelf geen IT leek, maar heb toch behoorlijk wat problemen ondervonden om die Homeconnect aan de praat te krijgen.
Enerzijds omdat Belgacom (bij de activatie van mijn telefoonlijn) bewust (?) wat tegenwerkte. Anderzijds omdat de software (zeker de eerste versie) wat buggy was. Het mijn nieuwe pc hardware niet herkende (ik moest het op een oude pc installeren). Dat zijn allemaal 'simpele' dingen, waar veel mensen al grijs haar van krijgen, vrees ik.
Zeker wanneer iedereen massaal naar de helpdesk begint te bellen en maar niet beginnen geraakt (dus niet geholpen kan worden).
Wat ben je dan met een sterk product ?
Nee, ik blijf erbij. Dommel lijkt me meer een ISP voor de alternatieve downloader. Of voor de man op de straat die veel geduld kan opbrengen.
Ik spreek hier nu wel over HomeConnect (waar de meeste problemen mee zijn). Die andere producten (netconnect, cityconnect) lijken me perfect installeerbaar door Jan met de Pet. Mits hij een klein beetje hulp van buitenaf krijgt.
Zo heeft Dommel geen gratis 0800 nummer (wat Belgacom wel heeft). Al je serieus problemen hebt, kan je telefoonrekening hierdoor al enorm oplopen. Met weer extra frustratie (bij de klant) tot gevolg...
Zulke dingen kunnen allemaal vermeden worden, als je op voorhand goed weet waar je aan begint. En dat kun je op userbase hier nalezen.
Beetje zoals met een pc. Ofwel koop je een merk pc (alles staat erop klaar, geen werk er meer aan). Ofwel koop je een cloon. Maar dan moet je bereid zijn daaraan te sleutelen. Er veel tijd in te steken. En hopen (in the end) dat alles goed werkt...
Ik heb me zelf een kloon pc samengesteld. En ik ben daar heel tevreden over. Net zoals ik dat van Homeconnect ben. Andere mensen echter zou ik zo een pc nooit aanraden. Niet zozeer omdat ik vrees dat zij daar te weinig van afkennen. Maar vooral omdat ik aanvoel, dat zij daar niet echt bezig mee willen zijn. Die willen simpel hun pc kunnen aanzetten en direct ermee aan de slag gaan. En niet eerst zitten zoeken hoe ze heel dat zootje aan de praat kunnen krijgen (en door wie ze daarbij precies geholpen kunnen worden)
Edit: Hierbij wil ik nog even optekenen. Dat je geduld (op de lange termijn) wel beloond kan geraken. Na die paar installatie problemen, ben ik nu op HomeConnect aangesloten. En alles werkt naar behoren(enkel de telefonie doet soms wat raar). Ik beschik nu over een sterk product, aan een lage prijs. En ben ook geen klant meer bij Belgacom of Telenet. Aan die bedrijven wens ik geen enkel geld meer te geven. Zo heb ik ook bewust voor DVB-T televisie gekozen (zodat ik geen TV abonnement bij hen hoefde te nemen).
Naast DVB-T, lijkt TV via internet me alvast de toekomst! Zo kijk ik nu naar Ecpeditie Robinson (via de website van RTL5) en volg de debatten tussen Mc Cain en Obama via websites in Amerika. Dit alllemaal gratis. Het enige wat je nodig hebt, is een groot downloadvolume. En was juist Dommel niet één van de eerste ISP's die ons dit aanboden ? Ipv telenet en belgacom met hun extra betalende gigabytes packs
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).