Help: lanverbinding en raspppoe problemen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

Hallo iedereen

Mijn fout ikweet het maar ik kan geen verbinding meer krijgen. Heb een adsl ethernet modem type alcatel speedtouch home (zwart groot model)

ik had die modem via telnet gewijzigd en dan kon ik via mijn brower op de modem inloggen, en in de modem zelf kon ik dan mijn username en password van de isp provider (edpnet) ingeven. Gemakkelijk enerzijds want bij het opstarten hoefde ik niet meer te klikken op die raspppoe snelkoppeling om de verbinding tot stand te brengen, want de modem zelf maakte de verbinding. Anderzijds, allicht te wijten aan mijn zeer beperkte kennis van netwerken, werkten er sommige zaken niet zoals mijn mediacentersoftware xmbc want die kon niet "naar buiten" want bij ip stond 10.0.0.1 en al helemaal geen dns

Wat heb ik dan allemaal uitgespookt
1: Alle gegevens die nog in de modem stonden gewist (via de webbrowser)
2 Modem heropgestart
3 De pc heropgestart

Wat krijg ik
rechts onderaan op het scherm staat er een uitroepteken bij de lanverbinding. Er staat "Beperkte of geen verbindingsmogelijkheden"
Kijk ik verder: Snelheid 10,0Mbps
Netwerkeigenschappen
IP Adres 169.254.86.219 en ping geeft antwoord. Waar komt dit ipadres dan vandaan, want ik ben onder xp overal gaan kijken ipadres is overal leeg
Subnet: 255.255.0.0
Standardgateway: 169.254.86.219
Dns server: leeg

IK heb zelfs de telefoonkabel uitgetrokken maar dat ipadres blijft
Waar komt dat vandaan.

Ik kan helaas via de webbrowser niet meer inloggen op de modem :-( en via telnet lukt het ook nog niet

Ik ben nog tot 12:25 u op het werk, daarna ga ik vlug naar huis (5 min) en dan kan ik al eens een oplossing van jullie uitproberen.

Iedereen op voorhand zeer hartelijk bedannkt
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:Standardgateway: 169.254.86.219

IK heb zelfs de telefoonkabel uitgetrokken maar dat ipadres blijft
Waar komt dat vandaan.


Dit is een speciaal IP-adres dat Windows zichzelf geeft als het geen DHCP server kan vinden.

Geen je PC dus even 10.0.0.1 en probeer dan eens te connecteren naar 10.0.0.38 (dacht dat dat het default IP-adres was van zo'n Alcatel)
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Je hebt dus je Alacatel omgevormd tot een router. Gebruik dan volgende instellingen op je netwerkkaart:

IP: 10.0.0.1
MASK: 255.255.255.0
GW: 10.0.0.38
DNS: 208.67.222.222 & 208.67.220.220

Stel wel even terug je verbinding in op de modem hé (user/pass van je edpnet connectie)

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

inderdaad, ik logde via firefox in met 10.0.0.138

kan pas om 12.30 thuis uw oplossing uitproberen.

De bedoeling is van terug de "oude" werkwijze te installeren via raspppoe.

Hoewel ik al raspppoe via toevoegen protocol al geinstalleerd werkt raspppoe toch nog niet. Raspppoe geeft nog een foutmelding en kan dus nog geen query? doen
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

bartman schreef:inderdaad, ik logde via firefox in met 10.0.0.138

kan pas om 12.30 thuis uw oplossing uitproberen.

De bedoeling is van terug de "oude" werkwijze te installeren via raspppoe.

Hoewel ik al raspppoe via toevoegen protocol al geinstalleerd werkt raspppoe toch nog niet. Raspppoe geeft nog een foutmelding en kan dus nog geen query? doen


Als jij je Speedtouch hebt omgevormd tot router (via firmware aanpassing) zal RasPPPoE niet meer werken. Maar dat is ook voor niks nodig hé, gebruik mijn instellingen van hierboven en dan heb je die raspppoe niet meer nodig. Ook je mediacenter zal dan werken.

Hier de volledige uitleg: http://www.petri.co.il/upgrade_from_alc ... to_pro.htm

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

X-2datop schreef:
bartman schreef:inderdaad, ik logde via firefox in met 10.0.0.138

kan pas om 12.30 thuis uw oplossing uitproberen.

De bedoeling is van terug de "oude" werkwijze te installeren via raspppoe.

Hoewel ik al raspppoe via toevoegen protocol al geinstalleerd werkt raspppoe toch nog niet. Raspppoe geeft nog een foutmelding en kan dus nog geen query? doen


Als jij je Speedtouch hebt omgevormd tot router (via firmware aanpassing) zal RasPPPoE niet meer werken. Maar dat is ook voor niks nodig hé, gebruik mijn instellingen van hierboven en dan heb je die raspppoe niet meer nodig. Ook je mediacenter zal dan werken.

Grtz,
X


ha ok nu worden er mij een aantal zaken duidelijk. Ik ga dat hier afprinten en dan straks eens toepassen.
Ik had niet verwacht dat jullie al zo snel zouden reageren. 't is precies of jullie op mijn vraag zaten te wachten :-)
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Oeps, *busted* ... :)
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

X-2datop schreef:DNS: 208.67.222.222 & 208.67.220.220


Normaal moet je die niet opgeven, zo krijg je deze van je provider (de hierboven vermelde zijn deze van OpenDNS).

En wat die raspppoe betreft... tracht dat gewoon voor eeuwig en altijd te vergeten :wink:
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

r2504 schreef:
X-2datop schreef:DNS: 208.67.222.222 & 208.67.220.220


Normaal moet je die niet opgeven, zo krijg je deze van je provider (de hierboven vermelde zijn deze van OpenDNS).

En wat die raspppoe betreft... tracht dat gewoon voor eeuwig en altijd te vergeten :wink:


ben terug en de instellingen van jullie geprobeerd maar kan voorlopig nog niet op het internet.....

Er is wel al een grote stap voorwaarts geboekt want de lanverbinding werkt nu terug (zonder dat uitroepteken) en ik kan via de browser en 10.0.0.138 terug inloggen. oef.

Raar maar waar want ik ben er zeker van dat ik mijn edpnet logingegevens had gewist maar nu staat dat bij authentication al terug ingevuld. de oude dns'en staan er ook nog 212.71.8.10 en 212.71.0.33

Verder staat in de modem dhcp op no (ok?)

Ik kies bij dial-in voor connect en de status gaan van down --trying---naar up. blijkbaar ben ik toch ergens met edpnet verbonden denk ik want bij ip adress table staat 3 regels
edpnet 213.219.161.85
etho 10.0.0.138 en 255.0.0.0
loop 127.0.0.1 en 255.0.0.0

als ik goed begrijp moet ik bij de lanverbinding onder windows die opendns adressen wissen en de rest mag blijven staan?
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Nope,

Laat die opendns maar staan, eventueel kan je het vervangen door 10.0.0.138.

Echter, blijkbaar staat jouw subnetmask op 255.0.0.0, dus dat moet ook zo staan op je LAN verbinding.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:Verder staat in de modem dhcp op no (ok?)


Nee, die moet normaal net opstaan... daarom kreeg je geen IP-adres, en heb je nu dus manueel één moeten ingeven.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

r2504 schreef:
bartman schreef:Verder staat in de modem dhcp op no (ok?)


Nee, die moet normaal net opstaan... daarom kreeg je geen IP-adres, en heb je nu dus manueel één moeten ingeven.


dit staat dus los van het feit of met je abonnement een fixed of dynamische ip gemoeid is? ik heb geen fixed ip

ik zet in de modem dhcp op aan en het ipadres 10.0.0.1 onder in windows maak ik teurg leeg (daar staat nu nog 10.0.0.1, zie de eerdere posts)
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:dit staat dus los van het feit of met je abonnement een fixed of dynamische ip gemoeid is? ik heb geen fixed ip


Het is al heel lang geleden dat ik nog zo'n Alcatel modem heb gezien, maar er bestaat inderdaad DHCP WAN, en DHCP LAN op de meeste modems.

De DHCP WAN optie moet normaal steeds opstaan (zelfs voor een fixed IP doen de meeste providers dit op basis van statische DHCP entries bij hun). Ook de DHCP LAN moet normaal opstaan aangezien je zelf meestal IP's wil krijgen op je netwerk (tenzij je een andere DHCP server zou draaien, of het toch liever manueel doet).

DHCP NO zal dus normaal uiterst zelden de correcte instelling zijn.

bartman schreef:ik zet in de modem dhcp op aan en het ipadres 10.0.0.1 onder in windows maak ik teurg leeg (daar staat nu nog 10.0.0.1, zie de eerdere posts)


Uitblanken is niet nodig... gewoon "Obtain IP address automatically" aanvinken, alsook voor DNS servers.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

r2504 schreef:
bartman schreef:dit staat dus los van het feit of met je abonnement een fixed of dynamische ip gemoeid is? ik heb geen fixed ip


Het is al heel lang geleden dat ik nog zo'n Alcatel modem heb gezien, maar er bestaat inderdaad DHCP WAN, en DHCP LAN op de meeste modems.

De DHCP WAN optie moet normaal steeds opstaan (zelfs voor een fixed IP doen de meeste providers dit op basis van statische DHCP entries bij hun). Ook de DHCP LAN moet normaal opstaan aangezien je zelf meestal IP's wil krijgen op je netwerk (tenzij je een andere DHCP server zou draaien, of het toch liever manueel doet).

DHCP NO zal dus normaal uiterst zelden de correcte instelling zijn.

bartman schreef:ik zet in de modem dhcp op aan en het ipadres 10.0.0.1 onder in windows maak ik teurg leeg (daar staat nu nog 10.0.0.1, zie de eerdere posts)


Uitblanken is niet nodig... gewoon "Obtain IP address automatically" aanvinken, alsook voor DNS servers.


ok straks toepassen. als ,het me gelukt is post ik het hier.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

X-2datop schreef:Nope,

Laat die opendns maar staan, eventueel kan je het vervangen door 10.0.0.138.

Echter, blijkbaar staat jouw subnetmask op 255.0.0.0, dus dat moet ook zo staan op je LAN verbinding.

Grtz,
X


moet ik die subnetmask op de modem terug veranderen? onder lanverbindingen xp staat het terug op 255.255.255.0

en moet ik nu wel of niet die opendnsnummers ingevuld laten of beide vervangen door 10.0.0.138 of niets invullen en aanvinken 'obtain dns automaticaly?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bartman schreef:moet ik die subnetmask op de modem terug veranderen? onder lanverbindingen xp staat het terug op 255.255.255.0


Hoe je ze zet maakt niet uit, maar ze moeten wel overal hetzelfde staan (maar eens je DHCP werkt zal dit automatisch zo zijn). Voor een 10.x.x.x adres is het subnetmask in theorie 255.0.0.0

bartman schreef:en moet ik nu wel of niet die opendnsnummers ingevuld laten of beide vervangen door 10.0.0.138 of niets invullen en aanvinken 'obtain dns automaticaly?


Op je PC moet zowel IP-adres als DNS op "obtain automatically" staan.

Op je modem kan je ervoor kiezen ofwel niets te zetten (normaal neem je ze dan over van je ISP), ofwel te overrulen met andere DNS server (bv. die van OpenDNS).
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1892
Lid geworden op: 08 nov 2004, 12:13
Locatie: Nossegem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 24 keer

jammer genoeg heb ik tot zondagavond het zonder internet moeten stellen. Niet lukte wat ik ook probeerde. Dacht zelfs dat door verkeerde adressen en zo in te vullen dat de alcatel modem deels stuk was geraakt. En ik wist ook niet of telkenmale bij verandering in de modem, deze al dan niet diende eens uit en terug aan te zetten) Bij een ping www.naam.be kreeg ik wel de overeenstemmende nummerreeks, vb www.vub.ac.be (gaf 134.184.129.2) maar verder niets, ook een tracert ging maar tot aan de modem, niet verder. Ik had bijna alle hoop opgegeven en dacht al een nieuwe modem te moeten kopen, tot ik gelukkig gisterenavond laat nog eens probeerde en bij alles in de modem terug op defaults te zetten kwam mijn google startpagina terug.
oef dus
helaas, mijn mediacenter software lijkt nog steeds geen toegang te hebben. Al ben ik niet zeker, maar als ik kijk in hun handleiding naar de screenshots bij networksettings zie ik daar velden die ik zelfs niet heb (oa dns velden)
Voorlopig blijf ik maar van de netwerkinstellingen af
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Nu niet om je te kleineren bartman, maar je bent eigenlijk begonnen met te sprinten terwijl ik uit je uitleg begrijp dat je alleen nog maar kan stappen en al eens gehoord had dat "sprinten" mogelijk was.

Enfin, ben blij dat je terug internet hebt. Maar ik zou gewoon eens rondhoren bij jou in de buurt of er niemand is die wat van netwerken kent. Dan is dat op 5 minuutjes in orde.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”