Cityconnect + Linksys AM200

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
The_One_be
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37

Hoi,

Ik heb dus Dommel cityconnect plus (overgezet van netconnect plus). Ik heb hierop eerst een Edimax ADSL2 modem+router geprobeert. Dit werkte niet. Ik ben die Edimax dan is gaan testen bij een vriend ook met cityconnect en kon daar ook geen connectie maken. Ik heb dan effe zijn ADSL2-modem (de Thompson die in den beginne te koop was via Dommel) geleend en op mijn lijn uitgeprobeerd waarmee ik een werkende connectie had en er dus vanuit ga dat er niks mis is aan de kant van Dommel/BGC.

Er van uitgaande dat het dus aan de modem lag heb ik mij een Linksys AM200 modem aangeschaft. Maar hoe ik deze modem ook configureer, het lukt mij niet een connectie op te zetten.

Hier is de status pagina van de modem:

Code: Selecteer alles

Modem Information         
Software Version: 1.19.02
ADSL Version: 7.2.3.0
Boot Code Version: 0.01
MAC Address: 00-1C-10-E9-D3-99
System Uptime: 00:05:31:08

DSL Status
DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: G.992.5 (ADSL2+)
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 2664 Kbps
Upstream Rate: 963 Kbps
Downstream Margin: 8 db
Upstream Margin: 9 db
Downstream Line Attenuation: 50
Upstream Line Attenuation: 53
Downstream Transmit Power: 21
Upstream Transmit Power: 12
LOS Errors: 0

PVC Connection            
PVC Status: DOWN
Encapsulation: RFC 1483 Routed
Multiplexing: LLC
Autodetect: Enable
VPI: 8
VCI: 35


Als ik dit vergelijk met de informatie hier, dan is het enige verschil de PVC status. Bij mij is deze down terwijl dit bij die gebruiker up is. Ik heb nog geen kans gehad om die Linksys bij mijn vriend te gaan testen maar ik hoop nog deze week bij hem te kunnen passeren.

Elke hulp is welkom


PS: Mijn lijnwaarden zijn zo laag/slecht wegens een redelijke afstand van de centrale (+-4km).
A post without a signature is like a fish without a bike
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

Je modem syncht wel maar krijgt geen IP. Ik kan niet zien in je log of DHCP ingeschakeld is (langs de WAN kant). Er is ook nog wel een verschil : jij gebruikt RFC 1483 Routed en de andere RFC 1483 Bridged maar volgens de mail van Dommel zouden beide moeten gaan voor cityConnect.

PS : PM me als je interesse hebt in een SpeedTouch 780 WL
The_One_be
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37

Ik heb zowel routed als bridged geprobeerd. Ik heb aan de modem via een UTP kabel mijn laptop gehangen en deze via DHCP een IP proberen te verkrijgen. geen success.
A post without a signature is like a fish without a bike
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

The_One_be schreef:Ik heb zowel routed als bridged geprobeerd. Ik heb aan de modem via een UTP kabel mijn laptop gehangen en deze via DHCP een IP proberen te verkrijgen. geen success.


Neen je modem moet via DHCP een IP adres krijgen van Dommel. Dus je WAN kant moet zo ingesteld staan om via DHCP te werken. Geen idee of dat het geval is bij jou (ik ken die modem niet). Zijn er nergens geen logfiles te bekijken ? Daarin moet normaal de DHCP request staan naar buiten toe.
The_One_be
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37

De enige logfiles die beschikbaar zijn via de webinterface op de modem is van incoming/outgoing LAN-verkeer. Geen idee of je via een andere methode aan meer logging kan geraken.

Als ik de modem in RFC1483 routed/bridged instel, word de optie voor een WAN-IP dynamisch of statisch in te stellen gedisabled. Deze optie is wel beschikbaar als ik hem in PPPoE of PPPoA instel.
A post without a signature is like a fish without a bike
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

The_One_be schreef:Als ik de modem in RFC1483 routed/bridged instel, word de optie voor een WAN-IP dynamisch of statisch in te stellen gedisabled. Deze optie is wel beschikbaar als ik hem in PPPoE of PPPoA instel.


Tja de vraag is wat doet hij dan bij RFC1483. DHCP of niet? Indien niet probeer dan eens het WAN adres in te geven (je krijgt een vast IP van Dommel, dit staat normaal in de mail die je krijgt). Dan zal je ook de DNS manueel moeten ingeven.
The_One_be
Pro Member
Pro Member
Berichten: 232
Lid geworden op: 27 nov 2007, 10:37

ok, Ik had gisteren toen ik deze posts maakte geen access tot de modem

Gisterenavond toen ik thuiskwam heb ik dan nog eens met de settings gespeeld. Bij RFC1483 Bridged kan je een dynamisch of statisch IP instellen. Bij RFC1483 Routed word die optie grayed out.

In ieder geval, gisterenavond na een namiddagje googlen over die RFC1483 nog eens met de settings van de modem zitten spelen en opeens had ik een werkende internetconnectie.

De modem staat nu RFC1483 bridged met een Dynamisch IP. Ik heb een static IP gekregen maar ik snap Dommel niet goed waarom ze je verplichten om te bellen om de subnetmask en default gateway te weten te komen. Misschien vinden ze dat ze nog niet genoeg telefoon krijgen op hun helpdesk ;)
Nuja, ik heb momenteel geen behoefte aan statisch IP, de enigste reden dat ik een netconnect plus had was voor de 200G volume tov 100G van de gewone netconnect.
A post without a signature is like a fish without a bike
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Anthogno
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:03

Ik heb ook AM200 met Cityconnect+ en in de brief die ik ontvangen heb stond

"
protocol: rfc 2684 (before 1483) multi-protocol over atm (bridged or routed)
"

Het probleem is dat ik 2684 niet als optie heb staan. Enkel 1483, maar hierbij kan ik geen wachtwoord of login ingeven.
Nu vraag ik mij af, als jullie toch 1483 gebruiken, waar moeten dan news-login en news-pass komen?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

The_One_be schreef:PS: Mijn lijnwaarden zijn zo laag/slecht wegens een redelijke afstand van de centrale (+-4km).
en welke snelheden haal je nu met cityconnect?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippepoppe
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 28 jun 2008, 20:07

Ik heb ook AM200 met Cityconnect+ en in de brief die ik ontvangen heb stond

"
protocol: rfc 2684 (before 1483) multi-protocol over atm (bridged or routed)
"

Het probleem is dat ik 2684 niet als optie heb staan. Enkel 1483, maar hierbij kan ik geen wachtwoord of login ingeven.
Nu vraag ik mij af, als jullie toch 1483 gebruiken, waar moeten dan news-login en news-pass komen?


Voor cityconnect+ heb je geen login/pass nodig.
Even overlopen:
-protocol instellen op rfc 1483
-dynamic-ip kiezen (ook al heb je een fixed-ip)
-VPI/VCI => 8/35
-data encapsulation => LLC
-shedule type => UBR

Normaal zou dan alles moeten werken (als de modem synct tenminste)
Dommel zal je automatisch een ip toewijzen (en indien je een fixed-ip abonnement hebt, zal dit steeds hetzelfde zijn)

Als er nog vragen zijn, laat maar weten...

Edit:
Even aanvullen i.v.m. newslogin en pass...
Deze login en pass gebruik je enkel om verbinding te maken met de dommel nieuwsserver. Hiervoor heb je speciale software nodig zoals "SABnzbd". Hiermee kun je downloaden uit de nieuwsgroepen.
Anthogno
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:03

Wat heb jij juist veranderd aan je instellingen? Ik heb nu


Software Version: 1.19.02
ADSL Version: 7.2.3.0
Boot Code Version: 0.01
MAC Address: 00-1C-10-E9-E1-FB
System Uptime: 00:00:00:41

DSL Status

DSL Status: UP
DSL Modulation Mode: Auto
DSL Path Mode: FAST
Downstream Rate: 4096 Kbps
Upstream Rate: 384 Kbps
Downstream Margin: 22 db
Upstream Margin: 31 db
Downstream Line Attenuation: 31
Upstream Line Attenuation: 29
Downstream Transmit Power: 19
Upstream Transmit Power: 11
LOS Errors: 0

PVC Connection

PVC Status: DOWN
Encapsulation: RFC 1483 Bridged
Multiplexing: LLC
Autodetect: Disable
VPI: 8
VCI: 35


Internet Connection

PPP Login: N/A
Internet IP Address: 0.0.0.0
Internet Netmask: 0.0.0.0
Internet Gateway: 0.0.0.0


PVC is dus down, ik krijg geen IP adres, geen netmask geen getaway...
Anthogno
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:03

84 min gebeld naar de helpdesk en wat blijkt er misgelopen te zijn...
Wij hebben een ADSL raw copper verbinding die uiteindelijk op een verkeerd profiel door belgacom was aangesloten.
Bij mijn status staat nu Downstream Rate: 4096 Kbps, dat is dus werkelijk ADSL1 verbinding, ADSL2/+ zou tegen 24000 moeten werken. Het is dus gwn wachten tot de mannen van Belgacom alles in orde brengen. Het is ookal vrijdag 18 uur, dus toch zeker nog 2 dagen zonder internet...

Ondertussen heb ik al een nieuwe factuur aangekregen van 48 voor de komende maan.
Ik betaal dus 48 euro voor de "eerste maand", er is nog niets aangesloten geweest, geen verbinding, geen dag gesurft en nu moet ik weeral 48 euro betalen voor de werkelijke eerste 26 dagen
Laatst gewijzigd door Anthogno op 21 sep 2008, 16:17, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

cityconnect heeft toch niets meer te maken met belgacom? zit toch op hun eigen lasns
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

Anthogno schreef:Ondertussen heb ik al een nieuwe factuur aangekregen van 48 voor de komende maan.
Ik betaal dus 48 euro voor de "eerste maand", er is nog niets aangesloten geweest, geen verbinding, geen dag gesurft en nu moet ik weeral 48 euro betalen voor de eerste 30 dagen


Anthogno even is via zoekfuntie opzoeken maar je zal geen cent teveel betalen,ook gewoon volgende factuur betalen en vanaf dat je internet hebt zal alles verrekend worden.
Anthogno
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:03

Dommel werkt via belgacom voor raw copper ADSL aansluiting

ketter, waarom juist moet ik 2x betalen voor de eerste maand? Of hoe werkt het
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

Omdat je altijd een maand vooraf betaald.
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Anthogno schreef:Bij mijn status staat nu Downstream Rate: 4096 Kbps, dat is dus werkelijk ADSL1 verbinding, ADSL2/+ zou tegen 24000 moeten werken.

Die 24000 is enkel haalbaar als je woont tot bijna 1 km vd centrale, jij hebt een 31db line attenuation... wat betekent 2,5 tot 3km van centrale
Haalbaar zou zijn tussen de 10000 en 15000.

zie ook : http://www.kitz.co.uk/adsl/max_speed_calc.php
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Anthogno
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 19 sep 2008, 00:03

Ketter, ja jij zegt t zelf, een maand. 96 euro lijk mij wel eerder 2 maand

Patje, 10 000 is in ieder geval sneller dan 4096
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

Anthogno als je een contract aangaat bij Dommel dan krijg je meeteen een factuur voor de eerste maand.Dan vrij kort ernaa krijg je idd al een nieuw factuur voor de daarop volgende maand.En waarom is dat vrij kort achter elkaar omdat de centjes van de 2de maand op tijd op de rekening van Dommel moet staan.Bij Belgacom betaal je ook altijd op voorhand hoor Anthogno.Maar zoals je zegt heb je idd al 1 maand betaald zonder dat je internet had maar ik zeg het nogmaals dat zal achteraf rechtgezet worden door Dommel.Maar gebruik toch is de zoekfunctie hier dan had je deze antwoorden al een 20 tal keer tegen gekomen. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”