Dommel Siemens doet geen NAT

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

Ben anderhalf jaar tevreden Netconnect klant geweest en heb in Juni een overschakeling naar Homeconnect aangevraagd. Ik heb de doos met Siemens model aldus MOETEN kopen omdat die door hun ondersteund wordt.

Ik krijg de CD met activatiecode na een maand en vervang de modem en volg de instructies (ook na de userbase FAQ zorgvuldig gelezen te hebben).

Ik ben rustig met de vorige modem & account blijven surfen.

Dag 1. Geen internet, de FAQ zei geduld (al bedoelden ze voor de VOIP waarschijnlijk). Ik laat die dus s'nachts aanstaan en zijn updates/reboots doen.
Dag 2. VOIP lampje brandt nu, ik probeer niets ... nada.... nog meer geduld
Dag 3. Nog altijd niets, ik probeer alles opnieuw, reset etc... lees de FAQ en forums na
Dag 4. Ik maak een ticket aan bij Dommel
Dag 5. Al een paar dagen zonder internet, ik heb dat nodig voor mijn werk, dus ik bel.... ja meneer, we zien signaal, het moet bij u liggen. Nochtans werkte alles tot voordat ik de modem verving.
Dag 6. Ik vul het ticket aan met gedetailleerde informatie. (zie beneden)
Dag 7-10 Ik wacht geduldig en experimenteer met de modem, nog altijd niets

Jan 1 01:00:38 War kernel: cpc5621_open: open devNum=0, chNum=0, pDev=00000000, CPC5621_Devices=c00c2348
Jan 1 01:00:38 War kernel: cpc5621_open: open devNum=0, chNum=0, pDev=80273380
Jan 1 01:00:40 War scm: 050-20-00 QDisciplineCM:handleEvent skipping EV_Link_InterfaceStatus (no linuxdevice name)
Jan 1 01:00:40 Err scm: 086-00-00 PortTriggering received EV_NET_IPSTATUS
Jan 1 01:01:03 War kernel:
Jan 1 01:01:04 Err kernel: channel is fastkernel: set_qsb: Class=1 MAX_PCR=0 PCR=0 MIN_PCR=0 SCR=0 MBS=0 CDV=15
Jan 1 01:01:04 Err kernel: set_qsb: tprs:0 twfq:16383 ts:0 taus:0
Jan 1 01:01:04 Err scm: 077-00-00 FirewallComponent::NAT Notification. Unable to remove NAT for address none
Jan 1 01:01:25 War scm: 995-00-00 WebGUI::prepareDataForPageLoad Apply Rollback on existing scm session:
Jan 1 01:01:49 Err pppd: Unable to complete PPPoE Discovery
Jan 1 01:01:49 Err scm: 049-00-00 PPP:: EV_COMM_RX_DATA error code NONE
Jan 1 01:01:49 Eme scm: 049-00-00 PPP:: Normal exit(0).
Jan 1 01:01:49 War scm: 049-00-00 PPP:: PPPConnection stopped, trying to restart in 10 secs.
Jan 1 01:02:01 Err scm: 049-00-00 PPP:: EV_COMM_RX_DATA error code NONE
Jan Jan 1 01:02:03 Err scm: 077-00-00 Commit failed: iptFix sent back commit_failed
Jan 1 01:02:03 Err scm: 077-00-00 Commit failed: iptFix sent back commit_failed
Jul 31 01:05:20 Err scm: 086-00-00 PortTriggering received EV_NET_IPSTATUS
Jul 31 01:05:20 Err scm: 086-00-00 PortTriggering add NAT rule: 83.101.9.136
Jul 31 01:11:54 Err scm: 077-00-00 Commit failed: iptFix sent back commit_failed
Jul 31 01:11:54 Err scm: 077-00-00 Commit failed: iptFix sent back commit_failed
Jul 31 01:11:54 Err scm: 077-00-00 Commit failed: iptFix sent back commit_failed

Verbindingsstatus: Verbonden (0:00:15:32)
Verbindingsmodus: Altijd aan
IP-adres: 83.101.9.XXX
MAC-adres: 00:01:E3:XX:XX:XX
Standaard gateway: 83.101.9.1
Voorkeurs-DNS-server: 193.109.184.75
Alternatieve DNS-server: 193.109.184.72
Downstream-snelheid: 4640 kbps
Upstream-snelheid: 512 kbps
PPPoE-doorvoer: Uitgeschakeld
ADSL-lijn

Status: Kabel aangesloten
Lijnmodus: G.DMT
Maximale lijnsnelheid: 8128 kbps (downstream) / 1168 kbps (upstream)
Ruismarge: 31.3 dB (downstream) / 24 dB (upstream)
Lijndemping: 13.2 dB (downstream) / 7 dB (upstream)
Uitgangsvermogen: 15.8 dBm (downstream) / 11.9 dBm (upstream)


Dag 11 (vandaag), ik steek mijn Thomson modem terug met de Homeconnect settings, en het werkt.

Waarom? Omdat mijn theorie het volgende is.... Hij maakt de PPPoE sessie en krijgt IP addressen en DNS servers. Hij update zijn tijd, zie loggegevens modem. Dus connecties vanaf de modem werkten. Alleen als ik tracert's op IP deed van machines achter de modem, nada.

NATing staat aan, doch werkt niet. Gezien (in vergelijking met vele verhalen hier) de Dommel helpdesk zijn calls niet tijdig kan verwerken, ga ik hier vragen? Moet ik de modem vervangen? Het lijkt me een software setting probleem. Misschien een slechte firmware, maar dit wordt allemaal door Dommel beheerd (via de homelink software?) . Wat kan ik doen?

Via de Thomson kan ik tijdelijk verder met internet. Telefonie is niet het belangrijkste maar moet uiteindelijk toch gaan werken.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

NAT werkt bij mij ook niet hoor... En als je de firewall en NAT uitzet nog evenmin, dan werkt er bij mij helemaal niks meer.

Wat ik heb gedaan is dus de homebox met standaard instellingen terug opgezet (dommel firmware). Admin wachtwoord aangepast en pppoe sessies throughput ofzo aangezet.

En erachter draait mijn Linksys WRTGL met Tomato erop die een pppoe sessie maakt via de homebox.

Dit werkt nu perfect en ik kan mooi bellen. En heb dus ook 2 IP's.
Een voor m'n homebox en één op m'n Linksys.
Maar m'n homebox gebruik ik enkel voor te bellen want NAT werkt niet. Door die belachelijke NAT die niet werkt liggen meeste services ook plat in m'n home netwerk die naar buiten connectie maakt of omgekeerd.

Maar dankzij m'n WRTGL kan ik terug werken zoals ik wil zonder dat onprofessioneel gedoe van Dommel met hun Siemens Homebox die op niks trekt (NAT).

En jammer dat ze de voip instellingen niet doorgeven ook. Dat zou heel wat mensen helpen met een eigen voip modem/router die ze al hadden.

Met de marges die ze hebben op die homeboxen kan ik me moeilijk inbeelden dat ze daar grote winsten op hebben.

Mijn Zyxel ADSL2+ modem/router staat hier nu, ik had die perfect kunnen gebruiken. Maar neen, ene bij die firma was wat koppig of had het laatste woord natuurlijk...

Nu goed dat ik beide homebox en wrtgl kan gebruiken en dat ze momenteel nog meerdere pppoe sessies toelaten. Misschien was dat omdat ik vroeger een netconnect plus had en dat dit nog niet aangepast is. Ik weet het niet, tenzij iemand me kan zeggen dat die dit ook kan.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Als nat niet aanligt heb je geen internet! Das logisch, het is alsof je in uw zekeringskast de hoofdschakelaar uitzet, dan heb je ook geen elektriciteit hé.

Als je klachten hebt over port forwarding, deze werkt wel maar van in je netwerk heb je het gevoel van niet! Ik heb met dezelfde frustratie gezeten.

Ivm het voip kan ik niet meespreken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

reyntjensw schreef:Als nat niet aanligt heb je geen internet! Das logisch


Je hoeft absoluut geen NAT te hebben voor internet... in dat geval heb je namelijk een Access Point, en geen router... nu de Siemens box is een router, en het zou men dus ten zeerste verbazen dat de NAT erop niet werkt.
reyntjensw
Pro Member
Pro Member
Berichten: 419
Lid geworden op: 14 jan 2007, 21:07
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ik had het op een router
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

r2504 schreef:nu de Siemens box is een router, en het zou men dus ten zeerste verbazen dat de NAT erop niet werkt.
Bij mij werkt NAT & portforwarding alleszins niet.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

r2504 schreef:
reyntjensw schreef:Als nat niet aanligt heb je geen internet! Das logisch


Je hoeft absoluut geen NAT te hebben voor internet... in dat geval heb je namelijk een Access Point, en geen router... nu de Siemens box is een router, en het zou men dus ten zeerste verbazen dat de NAT erop niet werkt.


Tuurlijk niet. Als ik een rechstreeks IP adres krijg niet, en normaal krijg je er eentje van je ISP. Maar ik zit dus met 2 PC's en 1 laptop en heb de standaard NAT nodig die elke router standaard doet.

Boven heb ik mooi aangetoond dat er een probleem is met NAT, de traceroutes zelf had ik er nog niet bijgeplaatst. Ik kan tot aan de router. Ik krijg mooi het ipadres op de router te zien. Ik probeer te surfen, het werkt niet. Ping niet ok. Ik doe een traceroute, ik krijg enkel de gateway terug (hop 1).

De VOIP op de modem staat geregistreerd, dus je ziet dat de router zelf naar buiten geraakt. De PC's erachter (ikzelf) niet. Dus routering&connectiveit ok, NAT'ing niet. Maar het staat aan. Port forwarding heb ik niet nodig om te surfen want dat is voor binnenkomende poorten. Zoiets basis als NAT werkt dus niet.

Bedankt voor de hulp van userbase.be !!! Want op de helpdesk van dommel kan ik nog lang wachten voordat zij gaan helpen.

Ik zal die PPPoE passthrough proberen, al gaat het extra stroomverbruik me op jaarbasis wat extra kosten. Een tijdelijk oplossing dus.
spykE
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 sep 2007, 19:10

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt onder het werken van een NAT, maar ik heb hier een Xbox 360 staan en na het invoegen van de nodige gegevens bij portforwarding werkt NAT hier perfect op die console (hij geeft NAT = Open).
sikk
Member
Member
Berichten: 56
Lid geworden op: 31 maa 2008, 01:17
Contacteer:

Hier geen probleem met de sx762:
-Nat werkt goed (2 draadloze verbindingen en 2 gewone ethernet verbindingen werkende)
-Geen probleem met de firewall (staat op prioriteit "hoog" en ik heb gewoon via toegangsbeheer van de firewall bepaalde poorten opengezet)
-Draadloos werkt ook correct (ik lees dat dit bij veel mensen niet zo is?)

Mijn enige echte klacht over Homeconnect is die echo op de lijn als je gebeld word! (Als ik zelf bel is dit minder geloof ik...) --> Iemand hier ook last van? En misschien een oplossing? :lol:
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

spykE schreef:Ik begrijp niet precies wat je bedoelt onder het werken van een NAT, maar ik heb hier een Xbox 360 staan en na het invoegen van de nodige gegevens bij portforwarding werkt NAT hier perfect op die console (hij geeft NAT = Open).


Je hebt buitengaande NAT en binnenkomend NAT. In onze gevallen spreken we eigenlijk van Hide NAT of ook Dynamische NAT. Al is het laatste eigenlijk PAT.

Je PC's hebben een netwerkadres 192.168.1.x of iets gelijkaardig volgens internet RFC1918. Dit is voor interne netwerken bedoeld en kan niet werken op het internet. Dus je PC kan met dat adres niet communiceren met het internet.

Je router krijgt daarentegen een publiek ipadres die dat wel kan. Dus elke connectie die je PCs maken, gaat hij vervangen met zijn eigen IP adres en houdt een overzichtstabel bij. Alle binnenkomende pakketten vervangt hij aldus terug met de privéadressen.

Dit is dus buitengaande NAT. Nu binnenkomende NAT

Probleem is dus bij een verbinding die initieel van buiten naar binnen moet. Je PC heeft nog geen pakketten verstuurt, maar een PC of server vanop het internet wil rechtstreeks verbinding maken met je XBOX. De router krijgt dus een pakket binnen maar weet niet voor welke van de interne toestellen dit bestemd is. Hier ga je dus een statische PAT Port Address Translation voor configureren. Een bepaalde poort vanbuiten ga je statisch mappen met een IP vanbinnen. Voor sommige internet diensten is dit nodig. Surfen, mailen, chatten etc heeft dit niet nodig. Iemand die een gameserver bij jou wil bereiken en een rechstreekse file transfer wil doen, daarvoor moet dit wel.

Beide zijn gevallen van NAT. Het laatste noem je eigenlijk beter PAT.

Ik heb het dus over de normal doorgaanse Hide of Dynamische NAT die standaard op een router werkt en je nodig hebt om met meerdere PC's op het internet te geraken.
Jij hebt het dus over PAT, die je nodig hebt om heel specifieke services te laten werken.

Als het nog altijd niet duidelijk is, lees dit maar eens http://computer.howstuffworks.com/nat.htm

Dus samengevat, ik kan met geen enkele PC, met geen enkele service naar het internet, terwijl Dommel zegt dat de lijn actief is en werkt. ----> NAT van die Siemens router is om 1 of andere reden niet functioneel.

Tenzij jij een andere oorzaak van mijn probleem kunt geven, shoot.
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Berichten: 136
Lid geworden op: 09 nov 2007, 20:59
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 6 keer

het is iig geen structureel probleem met de hardware, want ook hier geen problemen (meer) met NAT en port forwarding.

Welke settings heb je ingesteld voor de firewall? Ik moest het aanvalsdetectieniveau op laag of gemiddeld moest zetten om port forwarding te laten werken en als ik me goed herinner werkte NAT bij mij ook helemaal niet met de firewall uitgeschakeld.

Ik zie ook veel errors in de logfile, dus ik vermoed dat de firmware borked is. Heb je al eens geprobeerd om de meest recente Siemens firmware te laden? Als die ook niet werkt kan het bijna niet anders dan een hardware issue zijn.
Radix
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 31 jan 2006, 14:11
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Blijkbaar veel problemen met de dommel siemens router & homeconnect.

Spijitig dat je Siemens hardware moet gebruiken voor homeconnect.
strife
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 31 okt 2003, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ninjai,

Zoals je je probleem beschrijving lees zou ik in de eerste plaats denken dat er iets mis met de TCP/IP instellingen op je PC, xbox, ...

Misschien heb je onderstaande al gedaan en zucht je nu gewoon bij het lezen ... maar voor hetzelfde geld heb je iets over het hoofd gezien:

- Staan deze op DHCP of hebben deze een statisch IP ?
- Zelfs als ze op DHCP staan zou ik even de gateway en DNS controleren.
- Ik neem aan dat wel weet dat de gateway het IP van je router zou moeten zijn.
- DNS, kan ofwel de DNS van Dommel zijn ofwel het IP van je router.
- Maar als je met het IP adres van je router niet verder geraakt zou ik dit toch even configureren naar de DNS'en van Dommel.


Een ander punt is dat ik heb gelezen hoe mensen hun Linksys achter de Dommel Siemens router hangen. 2x NAT'en achter elkaar kan problemen veroorzaken met fort forwardings, enz ... Als ik jullie was zou ik proberen om de router (vermoedelijk siemens) die de telefoonlijn in zijn gat geprikt heeft in bridge mode te zetten.

Bij mij werkt alles vlekkeloos (ook dommel homeconnect) ... zelfs PAT.
spykE
Starter
Starter
Berichten: 16
Lid geworden op: 26 sep 2007, 19:10

Bedankt voor de uitleg Ninjai, maar ik vrees dat ik je zelf niet verder kan helpen.
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

strife schreef:Ninjai,

Zoals je je probleem beschrijving lees zou ik in de eerste plaats denken dat er iets mis met de TCP/IP instellingen op je PC, xbox, ...

Misschien heb je onderstaande al gedaan en zucht je nu gewoon bij het lezen ... maar voor hetzelfde geld heb je iets over het hoofd gezien:

- Staan deze op DHCP of hebben deze een statisch IP ?
- Zelfs als ze op DHCP staan zou ik even de gateway en DNS controleren.
- Ik neem aan dat wel weet dat de gateway het IP van je router zou moeten zijn.
- DNS, kan ofwel de DNS van Dommel zijn ofwel het IP van je router.
- Maar als je met het IP adres van je router niet verder geraakt zou ik dit toch even configureren naar de DNS'en van Dommel.


Een ander punt is dat ik heb gelezen hoe mensen hun Linksys achter de Dommel Siemens router hangen. 2x NAT'en achter elkaar kan problemen veroorzaken met fort forwardings, enz ... Als ik jullie was zou ik proberen om de router (vermoedelijk siemens) die de telefoonlijn in zijn gat geprikt heeft in bridge mode te zetten.

Bij mij werkt alles vlekkeloos (ook dommel homeconnect) ... zelfs PAT.


Punt 1, 2 & 3 Mijn PC heeft een statisch IP
Punt 4. Beide fout, ik gebruik OpenDNS, dus aan mijn PC heb ik nooit iets moeten veranderen
Punt 5. Met het IP adres van de router? Die opmerking snap ik niet. In een traceroute is je eerste hop je eigen router... daarna stopt het. Heeft niet met DNS settings te maken. Als je DNS niet werkt, begint hij niet aan zijn traceroute.

Dus opnieuw, PC settings heb ik nog nooit gewijzigd. Siemens wordt terug vervangen door de Thomson, en magisch werkt alles terug. Dus logischerwijze kan het niet aan de PC liggen. Beide routers bouwen hun sessie via PPPoE op en krijg een IP van dommel zonder foutmelding en beide hebben zoals een router het moet doen NAT aanstaan. Accountsettings van dommel kunnen het dus ook niet zijn.

De Siemens firewall heb ik al van hoog, tot laag, tot gewoon af gezet. Geen verschil.

Bedankt voor de stap voor stap troubleshooting maar op TCP/IP vlak ben ik geen noob. :P
strife
Plus Member
Plus Member
Berichten: 170
Lid geworden op: 31 okt 2003, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Ninjai,

Je hebt niets gewijzigd aan je computer sinds je een statisch IP hebt. Ik neem dan aan dat jouw Siemens Gigaset SX762 hetzelfde IP heeft als je Thompson ? Anders moet je natuurlijk de gateway aanpassen.

Je werkt met OpenDNS, ok. Als je de DNS'en van Dommel gebruikt had je ook niets moeten wijzigen. Je zegt dat DNS in orde is anders had je nooit een trace kunnen starten. Dat zou kunnen zijn, dat weet ik op dit punt niet.

Maar als je een trace uitvoert naar een domein waar je in de laatste 15 minuten op hebt gezeten via jouw Thompson router dan had je deze vermoedelijk ook kunnen starten als je op je Siemens aangesloten hebt. Dit omdat DNS pas na 15 minuten geflushed wordt uit je cache. En dan pas opnieuw gaat opzoeken.

De router kan gewoon stuk zijn .. dat is altijd mogelijk. Als alles getest is en alles op de router lijkt te wijzen. Heb je deze dan al geflashed met een nieuwe firmware ? Al is het dezelfde firmware .. of het laden van de factory defaults heeft mij eerder ook al geholpen, al was dat toen met een linksys.

Ik heb nooit beweerd of zelfs willen uitschijnen dat je een noob bent op TCP/IP of op enig ander vlak. Geloof me ... je hebt al snel iets over het hoofd gezien. The devil is in the details ... ;)
Ninjai
Member
Member
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 feb 2005, 13:27

Ja, beide router heb ik hetzelfde gateway adres gegeven.

Ik merk dat omdat ik op dat IP moet inloggen om ze te configureren en om de settings aan te passen en te testen.

Ik werkte al 1,5 jaar via the Thomson en werk al een dikke week er terug mee, na 2 weken wachten op Dommel helpdesk en testen te doen. De DNS cache zal al geflushed zijn? Trouwens, ik ken enkel ip addressen op het internet vanbuiten en ik start the traceroute op IP en niet op naam. Zo schakel ik DNS uit mijn test. DNS is niet het doel van mijn test, internetconnectiviteit wel.

Flashen of upgraden kan men niet want Dommel zet deze functie uit. Zij zijn verantwoordelijk voor de firmware updates alsook de VOIP settings. Daar kan je zelf niets aan doen.

Een hardware probleem lijkt het mij niet. Omruilen heeft geen zin. Ik kan enkel een aangetekende brief sturen en als klant van Testaankoop een zaak laten starten, want op Dommel wachten duurt een eeuwigheid.

Als alternatief stap ik eventueel naar EDPnet over. Ze zijn niet goed bezig voor een bedrijf dat het van mond op mond reclame moet hebben.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”