Hallo,
Ik zou mijn ADSL snelheid willen upgraden van 4 Mbps naar 12 Mbps. Aangezien ik niet beschik over Belgacom TV zal ik grapje me 50,00 euro kosten. Helaas stopt het hier niet bij. Mijn ADSL modem kan geen 12 Mbps aan. Ook deze zal ik moeten vervangen wil ik aan 12 Mbps gaan surfen.
Mijn vraag:
Stel ik laat mijn ADSL lijn upgraden naar 12 Mbps en ik koop me een nieuwe modem dan zal ik probleemloos kunnen surfen en downloaden aan 12 Mbps. De “oude” modem zou ik dan een tweede wat oudere pc willen gaan gebruiken om enkel e-mail te raadplegen. Is dit mogelijk? M.a.w. kan ik nadat mijn lijn naar 12 Mbps is gebracht afwisselend (uiteraard niet tesamen) gebruikmaken van een ADSL2+ modem (aan de snelheid van 12 Mbps) en een NIET ADSL2+ modem (aan de snelheid van 4,6 Mbps) op dezelfde lijn?
Groeten
Karel p
Belgacom ADSL Go
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Simpel antwoord: ja.
Ze mogen wel niet samen aan staan! (da's niet hetzelfde als samen verbinding hebben).
Je klassieke modem zal zelfs tegen z'n hoogste snelheid gaan synchroniseren, dus iets van van 7,8 Mbps of zo.
Al denk ik dat dat niet de beste/makkelijkste/stabielste oplossing gaat zijn hoor.
Ze mogen wel niet samen aan staan! (da's niet hetzelfde als samen verbinding hebben).
Je klassieke modem zal zelfs tegen z'n hoogste snelheid gaan synchroniseren, dus iets van van 7,8 Mbps of zo.
Al denk ik dat dat niet de beste/makkelijkste/stabielste oplossing gaat zijn hoor.
-
- Starter
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 12 jun 2008, 18:30
Niet als de snelheidsverhoging enkel mogelijk is via VDSL2.
Dan zal de oude modem niet meer werken, dat is toch wat ze mij verteld hebben in de belgacomwinkel
Dan zal de oude modem niet meer werken, dat is toch wat ze mij verteld hebben in de belgacomwinkel
Je kan die 2de pc ook via de nieuwe/snellere modem tegelijk met uw eerste pc laten verbinden.
Afhankelijk van de nieuwe modem, en of deze al dan niet een draadloze ontvanger/router heeft, hoef je die 2de pc enkel daarop 'aan te sluiten'
't Is natuurlijk allemaal afhankelijk van de mogelijkheden/middelen/wensen maar om maar te zeggen dat dit technisch mogelijk is.
Afhankelijk van de nieuwe modem, en of deze al dan niet een draadloze ontvanger/router heeft, hoef je die 2de pc enkel daarop 'aan te sluiten'
't Is natuurlijk allemaal afhankelijk van de mogelijkheden/middelen/wensen maar om maar te zeggen dat dit technisch mogelijk is.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Pas op met die 12 Mbpskarel p schreef:Stel ik laat mijn ADSL lijn upgraden naar 12 Mbps en ik koop me een nieuwe modem dan zal ik probleemloos kunnen surfen en downloaden aan 12 Mbps.
a) Als je modem synct aan 12 Mbps (= max bij ADSL 2+), wil dit zeggen dat je maximale downloadsnelheid 10.2 Mpbs zal zijn (en niet 12 Mpbs zoals Belgacom laat doorschijnen)
b) Als je de resultaten bekijkt van de Userbase Speedtest, zie je dat er weinig zijn die deze snelheid halen. Ik heb de indruk dat ADSL 2+ nog gevoeliger is voor de lijnkwaliteit dan ADSL (bij mij is de sync 9 Mpbs, ik haal maximaal 7.6 Mpbs)
Zoals reeds beantwoord door vorige posters: Ja (niet gelijktijdig), en wellicht hoger dan 4.6 Mpbs (op mijn lijn synct ADSL nu aan 6Mpbs)karel p schreef:De “oude” modem zou ik dan een tweede wat oudere pc willen gaan gebruiken om enkel e-mail te raadplegen. Is dit mogelijk? M.a.w. kan ik nadat mijn lijn naar 12 Mbps is gebracht afwisselend (uiteraard niet tesamen) gebruikmaken van een ADSL2+ modem (aan de snelheid van 12 Mbps) en een NIET ADSL2+ modem (aan de snelheid van 4,6 Mbps) op dezelfde lijn?
Philippe.
- meon
- Administrator
- Berichten: 16609
- Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
- Twitter: meon
- Locatie: Bree
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Jup. Tenminste als je op ADSL2+ wordt gezet en niet VDSL(2)chrisvdp schreef:Maar wat is een oude modem? Ik heb de Philips modem (Blauwe), kan ik hiermee op 12Mbit surfen na de snelheidsverhoging?
Als je al een snelheidsverhoging kunt krijgen.meon schreef:Jup. Tenminste als je op ADSL2+ wordt gezet en niet VDSL(2)chrisvdp schreef:Maar wat is een oude modem? Ik heb de Philips modem (Blauwe), kan ik hiermee op 12Mbit surfen na de snelheidsverhoging?
Ook ik heb een vraagje
Ben ADSL GO klant bij Belgacom en zou graag van die snelheidsverhoging naar 12 mb/sec genieten.
Ben me ervan bewust dat ik hiervoor 50 euro zal moeten ophoesten.
Mijn modem Belkin zou compatibel zijn voor ADSL2+ (volgens verpakking)
Belgacom vertelde me dat een technieker iets moet doen in de centrale en OOK bij mij thuis dient langs te komen...
Nu is mijn vraag : WAT KOMT DIE MAN HIER DOEN !?
Ik wil helemaal geen van die "bakskes" in mijn huis hiervoor !!!
en gepruts aan de modem zie ik ook niet zitten.
Als ik aan Belgacom de vraag stel krijg ik amper antwoord.
Ofwel spreekt men van een "geringe aanpassing" daar waar de aansluiting binnenkomt, ofwel van een jumper (?) ofwel van "draadjes" die moeten verwisseld worden of...
Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
Hij komt volgende week dinsdag al !
bedankt voor uw reakties
D.
Ben ADSL GO klant bij Belgacom en zou graag van die snelheidsverhoging naar 12 mb/sec genieten.
Ben me ervan bewust dat ik hiervoor 50 euro zal moeten ophoesten.
Mijn modem Belkin zou compatibel zijn voor ADSL2+ (volgens verpakking)
Belgacom vertelde me dat een technieker iets moet doen in de centrale en OOK bij mij thuis dient langs te komen...
Nu is mijn vraag : WAT KOMT DIE MAN HIER DOEN !?
Ik wil helemaal geen van die "bakskes" in mijn huis hiervoor !!!
en gepruts aan de modem zie ik ook niet zitten.
Als ik aan Belgacom de vraag stel krijg ik amper antwoord.
Ofwel spreekt men van een "geringe aanpassing" daar waar de aansluiting binnenkomt, ofwel van een jumper (?) ofwel van "draadjes" die moeten verwisseld worden of...
Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
Hij komt volgende week dinsdag al !
bedankt voor uw reakties
D.
Destiny,
De technieker moet in de VN (verdeler,cross of centrale) en in de KVD (kabelverdeler) jumpers trekken.
En bij u thuis een nieuwe contactdoos plaatsen en testen. Hij komt absoluut niet aan uw modem/router !
De technieker moet in de VN (verdeler,cross of centrale) en in de KVD (kabelverdeler) jumpers trekken.
En bij u thuis een nieuwe contactdoos plaatsen en testen. Hij komt absoluut niet aan uw modem/router !
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
camille hoe verklaar je dan dat ze bij morro niet zijn langs geweest? en toch heeft hij zijn upgrade naar 12Mb al gekregen.camille schreef:Destiny,
De technieker moet in de VN (verdeler,cross of centrale) en in de KVD (kabelverdeler) jumpers trekken.
En bij u thuis een nieuwe contactdoos plaatsen en testen. Hij komt absoluut niet aan uw modem/router !
Ik heb al 3 keer die optie aangevraagd en krijg steeds een ander smoesje te horen waarom het nog niet geactiveerd is.
Nu zeggen ze dat ik moet wachten tot 18 augustus, dat het dan automatisch en gratis voor iedereen zal zijn. (ze zijn nog alles aan het testen voor optimale service te geven)
Als ze echt bij iedereen thuis moeten gaan zal dat nogal een soep worden volgens mij ....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Toen wij hier werden overgezet op ADSL2+ dan moest er zogezegd ook een technieker ter plaatse langs komen.
Nadat hij in de centrale het nodige had gehad,kwam hij thuis langs. Maar iedereen lag nog te slapen, dus niemand heeft de deur open gedaan.
Kwartiertje later belt hij ons om te zeggen dat hij de snelheidsverhoging heeft door gevoerd... Stel u dus niet te veel voor van zijn bezoekje.
Mijn modem syncht trouwens aan 12Mbit.
Nadat hij in de centrale het nodige had gehad,kwam hij thuis langs. Maar iedereen lag nog te slapen, dus niemand heeft de deur open gedaan.
Kwartiertje later belt hij ons om te zeggen dat hij de snelheidsverhoging heeft door gevoerd... Stel u dus niet te veel voor van zijn bezoekje.
Mijn modem syncht trouwens aan 12Mbit.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2048
- Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
- Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
- Bedankt: 56 keer
Komen ze zo geen full rate splitter plaatsen? Of doen ze dat enkel wanneer je op VDSL(2) gezet wordt? Dit hebben ze bij toch komen doen toen ik BTV besteld heb.
Voor de rest sluit ik me bij Patje aan: het zou wat zijn moesten ze bij iedereen moeten langskomen om ze over te zetten naar 12 mbps.
Voor de rest sluit ik me bij Patje aan: het zou wat zijn moesten ze bij iedereen moeten langskomen om ze over te zetten naar 12 mbps.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Bij mij heeft de technieker in de centrale 2 zaken moeten doen: een ADSL2+ poort steken op mijn telefoonlijn, en 2 koperparen verwisselen. Dan heeft hij bij mij thuis, daar waar Belgacom binnenkomt, ook 2 paren gewisseld.destiny schreef:Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
bedankt voor uw reakties
D.
Blijkbaar hadden ze dus mijn lijn uitgemeten, en kwamen erachter dat het 2de paar dat bij mij binnenkomt van betere kwailiteit was (lees: kortere afstand naar de centrale)
Dus in sommige gevallen wel nuttig als iemand voorbij komt !
- Patje
- Elite Poster
- Berichten: 3412
- Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
- Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
- Bedankt: 79 keer
Kan verschillende oorzaken zijn dat ze moeten langskomen, is het niet zo dat jij een isdn lijn hebt ?philippe.deleye schreef:Bij mij heeft de technieker in de centrale 2 zaken moeten doen: een ADSL2+ poort steken op mijn telefoonlijn, en 2 koperparen verwisselen. Dan heeft hij bij mij thuis, daar waar Belgacom binnenkomt, ook 2 paren gewisseld.destiny schreef:Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
bedankt voor uw reakties
D.
Blijkbaar hadden ze dus mijn lijn uitgemeten, en kwamen erachter dat het 2de paar dat bij mij binnenkomt van betere kwailiteit was (lees: kortere afstand naar de centrale)
Dus in sommige gevallen wel nuttig als iemand voorbij komt !
dat ze daarom de draden hebben moeten switchen.
Kan me niet echt voorstellen dat het 2de koperpaar langer of korter is dan de andere (leg dat eens uit)
mss wel van betere kwaliteit.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Bedankt voor de reacties !
Voel me al ietsje beter op mijn gemak
Heb absoluut geen zin om hier vanalles geinstalleerd te krijgen, draden te laten trekken, bakskes te laten plaatsen, routers te laten testen enz...
zal dus blijkbaar allemaal zo'n vaart niet lopen.
In ieder geval, in hou jullie op de hoogte.
Dinsdag 5 aug. ZOU hij moeten langskomen
groet
D
Voel me al ietsje beter op mijn gemak
Heb absoluut geen zin om hier vanalles geinstalleerd te krijgen, draden te laten trekken, bakskes te laten plaatsen, routers te laten testen enz...
zal dus blijkbaar allemaal zo'n vaart niet lopen.
In ieder geval, in hou jullie op de hoogte.
Dinsdag 5 aug. ZOU hij moeten langskomen
groet
D
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
* Ja, ik heb inderdaad 2 ISDN lijnen: eentje voor prive, eentje voor 't werk. Het ADSL signaal zit op mijn 2de lijn. Blijkbaar is mijn privelijn korter, vandaar dat ze de 2 lijnen omgewisseld hebben, zodat het ADSL2+ signaal op de beste lijn geplaatst wordt.Patje schreef:Kan verschillende oorzaken zijn dat ze moeten langskomen, is het niet zo dat jij een isdn lijn hebt ?
dat ze daarom de draden hebben moeten switchen.
Kan me niet echt voorstellen dat het 2de koperpaar langer of korter is dan de andere (leg dat eens uit)
mss wel van betere kwaliteit.
* Het is wel zo dat in vele gevallen beide koperparen niet even lang zijn. Kan eens properen om het uit te leggen:
Als Belgacom jouw huis aansluit aan het telefoonnet, sluiten ze de kabel die jouw huis binnenkomt (2 paar) aan op de hoofdkabel in de straat (honderden paren). Hiervoor knippen ze één paar door > ze hebben dan 4 eindjes, waar ze de kabel naar jouw huis op aansluiten. Met andere woorden: één paar komt direkt van de centrale (op dit paar sluiten ze jouw telefoon aan), het andere paar gaat terug "de straat in" - in de andere richting. Als je dan later ooit een 2de lijn aanvraagt, dan zetten ze het signaal op dat ander paar (door in de volgende verbindingskast een lus te maken)
Dus in mijn geval komt mijn eerste lijn binnen vanuit Waregem, mijn 2de lijn vanuit Zulte (maar uiteindelijk komen beide van dezelfde centrale in Waregem. Mijn 2de paar is dus wel degelijk langer dan mijn eerste paar wegens omweggetje via Zulte
Philippe
Waarom zit alle telefonie niet gewoon op het tweede paar? De koperdraden zijn toch degelijk genoeg om de voice wat verder te dragen?
En dan zou het eerste paar volledig vrij zijn voor internet, wat de alternatieve internet-providers ongetwijfeld minder Belgacom interactie oplevert.
De alternatieve ISPs betalen immers toch een serieus stuk van het netwerk, dus waarom krijgen ze dan niet eens een raw copper voor hun geld en moeten ze de Belgacom voice op hetzelfde paar dulden?
En dan zou het eerste paar volledig vrij zijn voor internet, wat de alternatieve internet-providers ongetwijfeld minder Belgacom interactie oplevert.
De alternatieve ISPs betalen immers toch een serieus stuk van het netwerk, dus waarom krijgen ze dan niet eens een raw copper voor hun geld en moeten ze de Belgacom voice op hetzelfde paar dulden?
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
In mijn geval heb ik beide paren nodig voor voice, gezien 2 ISDN lijnen.nogChoco schreef:Waarom zit alle telefonie niet gewoon op het tweede paar? De koperdraden zijn toch degelijk genoeg om de voice wat verder te dragen?
En dan zou het eerste paar volledig vrij zijn voor internet, wat de alternatieve internet-providers ongetwijfeld minder Belgacom interactie oplevert.
Maar inderdaad, in de meeste huisgezinnen komt er een ongebruikt paar binnen, dat als raw copper voor internet zou kunnen gebruikt worden.
Alleen ... of er nu voice op je lijn zit of niet, maakt geen verschil uit voor de bandbreedte die ADSL gebruikt: een Annex A modem gebruikt gewoon deze frekwenties niet.
Hiervoor is een "Annex M" standard ontwikkeld: deze gebruikt de ganse bandbreedte, en heeft daarmee een grotere uploadsnelheid. Nadeel:
a) wordt in Belgie niet gebruikt (wegens vrees voor overspraak op de voice lijnen)
b) zou een nieuwe modem vereisen
Philippe
Ik had jullie beloofd om verslag uit te brengen.
Hawel, deze morgen, rond 8.30 u hadden we opeens geen telefoon en internet meer...
Ik dacht meteen dat dit betekende dat "men" bezig was met onze update naar speed.
2 u later hadden we nog steeds geen internet en/of telefoon.
Maar toen is de technieker wel degelijk gekomen.
Hij heeft een nieuwe contactdoos geplaatst en draadjes verwisseld.
Amper 10 min binnen geweest.
Heeft eerst in de centrale overgeschakeld vooraleer hij bij ons kwam.
Alles is in orde !
Hogere snelheid 12mb/sec én opnieuw telefoon !
Mijn zoon heeft een meting gedaan (via een site) en we schommelen rond 10-12 voorheen was dat 3-4
Alles ok dus
D
Hawel, deze morgen, rond 8.30 u hadden we opeens geen telefoon en internet meer...
Ik dacht meteen dat dit betekende dat "men" bezig was met onze update naar speed.
2 u later hadden we nog steeds geen internet en/of telefoon.
Maar toen is de technieker wel degelijk gekomen.
Hij heeft een nieuwe contactdoos geplaatst en draadjes verwisseld.
Amper 10 min binnen geweest.
Heeft eerst in de centrale overgeschakeld vooraleer hij bij ons kwam.
Alles is in orde !
Hogere snelheid 12mb/sec én opnieuw telefoon !
Mijn zoon heeft een meting gedaan (via een site) en we schommelen rond 10-12 voorheen was dat 3-4
Alles ok dus
D
Neen, ik heb GEEN 50 euro moeten betalen (aan die technieker), MAAR .... ik denk wél dat die 50 euro zal verrekend worden bij de eerstvolgende faktuur !!!
Staat trouwens vermeld in de bevestigingsbrief die ik kreeg van Belgacom toen ik die speed-optie had aangevraagd.
D.
Edit by Weetgraag:
Dubbel post verwijderd
Staat trouwens vermeld in de bevestigingsbrief die ik kreeg van Belgacom toen ik die speed-optie had aangevraagd.
D.
Edit by Weetgraag:
Dubbel post verwijderd