Belgacom ADSL Go

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
karel p
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jul 2008, 23:00

Hallo,

Ik zou mijn ADSL snelheid willen upgraden van 4 Mbps naar 12 Mbps. Aangezien ik niet beschik over Belgacom TV zal ik grapje me 50,00 euro kosten. Helaas stopt het hier niet bij. Mijn ADSL modem kan geen 12 Mbps aan. Ook deze zal ik moeten vervangen wil ik aan 12 Mbps gaan surfen.
Mijn vraag:
Stel ik laat mijn ADSL lijn upgraden naar 12 Mbps en ik koop me een nieuwe modem dan zal ik probleemloos kunnen surfen en downloaden aan 12 Mbps. De “oude” modem zou ik dan een tweede wat oudere pc willen gaan gebruiken om enkel e-mail te raadplegen. Is dit mogelijk? M.a.w. kan ik nadat mijn lijn naar 12 Mbps is gebracht afwisselend (uiteraard niet tesamen) gebruikmaken van een ADSL2+ modem (aan de snelheid van 12 Mbps) en een NIET ADSL2+ modem (aan de snelheid van 4,6 Mbps) op dezelfde lijn?

Groeten
Karel p
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Simpel antwoord: ja.
Ze mogen wel niet samen aan staan! (da's niet hetzelfde als samen verbinding hebben).
Je klassieke modem zal zelfs tegen z'n hoogste snelheid gaan synchroniseren, dus iets van van 7,8 Mbps of zo.
Al denk ik dat dat niet de beste/makkelijkste/stabielste oplossing gaat zijn hoor.
vandenindenove
Starter
Starter
Berichten: 15
Lid geworden op: 12 jun 2008, 18:30

Niet als de snelheidsverhoging enkel mogelijk is via VDSL2.
Dan zal de oude modem niet meer werken, dat is toch wat ze mij verteld hebben in de belgacomwinkel
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Je kan die 2de pc ook via de nieuwe/snellere modem tegelijk met uw eerste pc laten verbinden.
Afhankelijk van de nieuwe modem, en of deze al dan niet een draadloze ontvanger/router heeft, hoef je die 2de pc enkel daarop 'aan te sluiten'

't Is natuurlijk allemaal afhankelijk van de mogelijkheden/middelen/wensen maar om maar te zeggen dat dit technisch mogelijk is.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Insom
Pro Member
Pro Member
Berichten: 241
Lid geworden op: 03 aug 2007, 13:04

Zoals Meon het al aangeeft is het niet mogelijk om op 1 netwerk 2 modems actief te hebben.
Waarschijnlijk is het best om een utpkabel te trekken.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

karel p schreef:Stel ik laat mijn ADSL lijn upgraden naar 12 Mbps en ik koop me een nieuwe modem dan zal ik probleemloos kunnen surfen en downloaden aan 12 Mbps.

Pas op met die 12 Mbps
a) Als je modem synct aan 12 Mbps (= max bij ADSL 2+), wil dit zeggen dat je maximale downloadsnelheid 10.2 Mpbs zal zijn (en niet 12 Mpbs zoals Belgacom laat doorschijnen)
b) Als je de resultaten bekijkt van de Userbase Speedtest, zie je dat er weinig zijn die deze snelheid halen. Ik heb de indruk dat ADSL 2+ nog gevoeliger is voor de lijnkwaliteit dan ADSL (bij mij is de sync 9 Mpbs, ik haal maximaal 7.6 Mpbs)

karel p schreef:De “oude” modem zou ik dan een tweede wat oudere pc willen gaan gebruiken om enkel e-mail te raadplegen. Is dit mogelijk? M.a.w. kan ik nadat mijn lijn naar 12 Mbps is gebracht afwisselend (uiteraard niet tesamen) gebruikmaken van een ADSL2+ modem (aan de snelheid van 12 Mbps) en een NIET ADSL2+ modem (aan de snelheid van 4,6 Mbps) op dezelfde lijn?

Zoals reeds beantwoord door vorige posters: Ja (niet gelijktijdig), en wellicht hoger dan 4.6 Mpbs (op mijn lijn synct ADSL nu aan 6Mpbs)
Philippe.
chrisvdp
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 26 jul 2006, 15:25

Maar wat is een oude modem? Ik heb de Philips modem (Blauwe), kan ik hiermee op 12Mbit surfen na de snelheidsverhoging?
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

chrisvdp schreef:Maar wat is een oude modem? Ik heb de Philips modem (Blauwe), kan ik hiermee op 12Mbit surfen na de snelheidsverhoging?
Jup. Tenminste als je op ADSL2+ wordt gezet en niet VDSL(2)
john_muts
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 jul 2008, 17:59

meon schreef:
chrisvdp schreef:Maar wat is een oude modem? Ik heb de Philips modem (Blauwe), kan ik hiermee op 12Mbit surfen na de snelheidsverhoging?
Jup. Tenminste als je op ADSL2+ wordt gezet en niet VDSL(2)


Als je al een snelheidsverhoging kunt krijgen.
destiny
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2008, 21:09

Ook ik heb een vraagje :!:
Ben ADSL GO klant bij Belgacom en zou graag van die snelheidsverhoging naar 12 mb/sec genieten.
Ben me ervan bewust dat ik hiervoor 50 euro zal moeten ophoesten.
Mijn modem Belkin zou compatibel zijn voor ADSL2+ (volgens verpakking)
Belgacom vertelde me dat een technieker iets moet doen in de centrale en OOK bij mij thuis dient langs te komen...
Nu is mijn vraag : WAT KOMT DIE MAN HIER DOEN !?
Ik wil helemaal geen van die "bakskes" in mijn huis hiervoor !!!
en gepruts aan de modem zie ik ook niet zitten.
Als ik aan Belgacom de vraag stel krijg ik amper antwoord.
Ofwel spreekt men van een "geringe aanpassing" daar waar de aansluiting binnenkomt, ofwel van een jumper (?) ofwel van "draadjes" die moeten verwisseld worden of...
Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
Hij komt volgende week dinsdag al !
bedankt voor uw reakties
D.
morro
Starter
Starter
Berichten: 17
Lid geworden op: 07 mei 2008, 13:43

Ik heb ook adsl2+12Mbit en heb geen 50 euro moeten betalen en er is niemand geweest
ps
heb geen belgacom tv
camille
Starter
Starter
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 okt 2007, 21:02
Locatie: antwerpen

Destiny,

De technieker moet in de VN (verdeler,cross of centrale) en in de KVD (kabelverdeler) jumpers trekken.
En bij u thuis een nieuwe contactdoos plaatsen en testen. Hij komt absoluut niet aan uw modem/router !
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

camille schreef:Destiny,

De technieker moet in de VN (verdeler,cross of centrale) en in de KVD (kabelverdeler) jumpers trekken.
En bij u thuis een nieuwe contactdoos plaatsen en testen. Hij komt absoluut niet aan uw modem/router !

camille hoe verklaar je dan dat ze bij morro niet zijn langs geweest? en toch heeft hij zijn upgrade naar 12Mb al gekregen.
Ik heb al 3 keer die optie aangevraagd en krijg steeds een ander smoesje te horen waarom het nog niet geactiveerd is.
Nu zeggen ze dat ik moet wachten tot 18 augustus, dat het dan automatisch en gratis voor iedereen zal zijn. (ze zijn nog alles aan het testen voor optimale service te geven)
Als ze echt bij iedereen thuis moeten gaan zal dat nogal een soep worden volgens mij ....
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
logion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 134
Lid geworden op: 27 nov 2007, 18:20
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Toen wij hier werden overgezet op ADSL2+ dan moest er zogezegd ook een technieker ter plaatse langs komen.
Nadat hij in de centrale het nodige had gehad,kwam hij thuis langs. Maar iedereen lag nog te slapen, dus niemand heeft de deur open gedaan.
Kwartiertje later belt hij ons om te zeggen dat hij de snelheidsverhoging heeft door gevoerd... Stel u dus niet te veel voor van zijn bezoekje.

Mijn modem syncht trouwens aan 12Mbit.
Maglor
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2048
Lid geworden op: 06 dec 2004, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 139 keer
Bedankt: 56 keer

Komen ze zo geen full rate splitter plaatsen? Of doen ze dat enkel wanneer je op VDSL(2) gezet wordt? Dit hebben ze bij toch komen doen toen ik BTV besteld heb.

Voor de rest sluit ik me bij Patje aan: het zou wat zijn moesten ze bij iedereen moeten langskomen om ze over te zetten naar 12 mbps.
There are 10 types of people in the world: those who understand binary, and those who don't.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

destiny schreef:Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
bedankt voor uw reakties
D.

Bij mij heeft de technieker in de centrale 2 zaken moeten doen: een ADSL2+ poort steken op mijn telefoonlijn, en 2 koperparen verwisselen. Dan heeft hij bij mij thuis, daar waar Belgacom binnenkomt, ook 2 paren gewisseld.
Blijkbaar hadden ze dus mijn lijn uitgemeten, en kwamen erachter dat het 2de paar dat bij mij binnenkomt van betere kwailiteit was (lees: kortere afstand naar de centrale)
Dus in sommige gevallen wel nuttig als iemand voorbij komt !
Gebruikersavatar
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3412
Lid geworden op: 03 sep 2003, 19:18
Locatie: (Ledegem)West vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

philippe.deleye schreef:
destiny schreef:Bij wie van jullie is die technieker reeds langsgeweest en wie kan me dus vertellen wat ik hier kan verwachten ?
bedankt voor uw reakties
D.

Bij mij heeft de technieker in de centrale 2 zaken moeten doen: een ADSL2+ poort steken op mijn telefoonlijn, en 2 koperparen verwisselen. Dan heeft hij bij mij thuis, daar waar Belgacom binnenkomt, ook 2 paren gewisseld.
Blijkbaar hadden ze dus mijn lijn uitgemeten, en kwamen erachter dat het 2de paar dat bij mij binnenkomt van betere kwailiteit was (lees: kortere afstand naar de centrale)
Dus in sommige gevallen wel nuttig als iemand voorbij komt !

Kan verschillende oorzaken zijn dat ze moeten langskomen, is het niet zo dat jij een isdn lijn hebt ?
dat ze daarom de draden hebben moeten switchen.
Kan me niet echt voorstellen dat het 2de koperpaar langer of korter is dan de andere (leg dat eens uit)
mss wel van betere kwaliteit.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
destiny
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2008, 21:09

Bedankt voor de reacties !
Voel me al ietsje beter op mijn gemak :-)
Heb absoluut geen zin om hier vanalles geinstalleerd te krijgen, draden te laten trekken, bakskes te laten plaatsen, routers te laten testen enz...
zal dus blijkbaar allemaal zo'n vaart niet lopen.
In ieder geval, in hou jullie op de hoogte.
Dinsdag 5 aug. ZOU hij moeten langskomen
groet
D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Patje schreef:Kan verschillende oorzaken zijn dat ze moeten langskomen, is het niet zo dat jij een isdn lijn hebt ?
dat ze daarom de draden hebben moeten switchen.
Kan me niet echt voorstellen dat het 2de koperpaar langer of korter is dan de andere (leg dat eens uit)
mss wel van betere kwaliteit.

* Ja, ik heb inderdaad 2 ISDN lijnen: eentje voor prive, eentje voor 't werk. Het ADSL signaal zit op mijn 2de lijn. Blijkbaar is mijn privelijn korter, vandaar dat ze de 2 lijnen omgewisseld hebben, zodat het ADSL2+ signaal op de beste lijn geplaatst wordt.
* Het is wel zo dat in vele gevallen beide koperparen niet even lang zijn. Kan eens properen om het uit te leggen:
Als Belgacom jouw huis aansluit aan het telefoonnet, sluiten ze de kabel die jouw huis binnenkomt (2 paar) aan op de hoofdkabel in de straat (honderden paren). Hiervoor knippen ze één paar door > ze hebben dan 4 eindjes, waar ze de kabel naar jouw huis op aansluiten. Met andere woorden: één paar komt direkt van de centrale (op dit paar sluiten ze jouw telefoon aan), het andere paar gaat terug "de straat in" - in de andere richting. Als je dan later ooit een 2de lijn aanvraagt, dan zetten ze het signaal op dat ander paar (door in de volgende verbindingskast een lus te maken)
Dus in mijn geval komt mijn eerste lijn binnen vanuit Waregem, mijn 2de lijn vanuit Zulte (maar uiteindelijk komen beide van dezelfde centrale in Waregem. Mijn 2de paar is dus wel degelijk langer dan mijn eerste paar wegens omweggetje via Zulte ;)

Philippe
nogChoco
Premium Member
Premium Member
Berichten: 713
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:02

Waarom zit alle telefonie niet gewoon op het tweede paar? De koperdraden zijn toch degelijk genoeg om de voice wat verder te dragen?

En dan zou het eerste paar volledig vrij zijn voor internet, wat de alternatieve internet-providers ongetwijfeld minder Belgacom interactie oplevert.

De alternatieve ISPs betalen immers toch een serieus stuk van het netwerk, dus waarom krijgen ze dan niet eens een raw copper voor hun geld en moeten ze de Belgacom voice op hetzelfde paar dulden?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

nogChoco schreef:Waarom zit alle telefonie niet gewoon op het tweede paar? De koperdraden zijn toch degelijk genoeg om de voice wat verder te dragen?
En dan zou het eerste paar volledig vrij zijn voor internet, wat de alternatieve internet-providers ongetwijfeld minder Belgacom interactie oplevert.

In mijn geval heb ik beide paren nodig voor voice, gezien 2 ISDN lijnen.
Maar inderdaad, in de meeste huisgezinnen komt er een ongebruikt paar binnen, dat als raw copper voor internet zou kunnen gebruikt worden.
Alleen ... of er nu voice op je lijn zit of niet, maakt geen verschil uit voor de bandbreedte die ADSL gebruikt: een Annex A modem gebruikt gewoon deze frekwenties niet.
Hiervoor is een "Annex M" standard ontwikkeld: deze gebruikt de ganse bandbreedte, en heeft daarmee een grotere uploadsnelheid. Nadeel:
a) wordt in Belgie niet gebruikt (wegens vrees voor overspraak op de voice lijnen)
b) zou een nieuwe modem vereisen

Philippe
destiny
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2008, 21:09

Ik had jullie beloofd om verslag uit te brengen.
Hawel, deze morgen, rond 8.30 u hadden we opeens geen telefoon en internet meer...
Ik dacht meteen dat dit betekende dat "men" bezig was met onze update naar speed.
2 u later hadden we nog steeds geen internet en/of telefoon.
Maar toen is de technieker wel degelijk gekomen.
Hij heeft een nieuwe contactdoos geplaatst en draadjes verwisseld.
Amper 10 min binnen geweest.
Heeft eerst in de centrale overgeschakeld vooraleer hij bij ons kwam.
Alles is in orde !
Hogere snelheid 12mb/sec én opnieuw telefoon !
Mijn zoon heeft een meting gedaan (via een site) en we schommelen rond 10-12 voorheen was dat 3-4
Alles ok dus
D
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Heb je nu ook effectief die 50€ moeten betalen?
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
destiny
Starter
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jul 2008, 21:09

Neen, ik heb GEEN 50 euro moeten betalen (aan die technieker), MAAR .... ik denk wél dat die 50 euro zal verrekend worden bij de eerstvolgende faktuur !!!
Staat trouwens vermeld in de bevestigingsbrief die ik kreeg van Belgacom toen ik die speed-optie had aangevraagd.
D.

Edit by Weetgraag:
Dubbel post verwijderd :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”