Taalpurisme

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

roebenofski schreef:Dat is natuurlijk jouw goed recht om dat te vinden, maar of je het nu wil of niet correcte spelling, taalgebruik is zeer belangrijk. Als je solliceert en er staat ook maar 1 spellingsfoutje in je CV vliegt die linea recta in de vuilnisbak. cv niet in orde-->sollicitant niet bewaam.

Ik sluit mij volledig aan bij de post van LaundroMat. Je moet ergens een lijn trekken. Er zijn een aantal - niet altijd logische - regels waar je je nu eenmaal aan moet houden, anders wordt het een totale warboel.

Niet dat ik foutloos schrijf of altijd mooi an spreek, maar ik probeer er toch een beetje op te letten.


We spreken hier dan ook over het taalgebruik op een publiek internetforum bezocht door honderden verschillende mensen per dag (en soms meer zelfs). Uiteraard ligt dit een beetje anders bij het opstellen van een cv, of een brief naar je werk, of ...

Voor mij is het hele forum gebeuren nog altijd een onofficiële manier van communicatie die zeer sterk aanleunt bij de dagelijkse omgang op straat, met collega's of in een café. Hoe je het ook draait of keert, het is en blijft voor 90% prietpraat wat we hier doen, en als we ook dat dan nog eens in 100% correct nederlands moeten gaan voeren, dan vind ik dat we toch wel verkeerd bezig zijn.

Als er mensen zijn, sorry NuKeM, die al een post overslaan omdat er een dt-fout instaat, dan scheelt er toch wel iets meer dan enkel een aanval van taalpurisme.

Nog eens, just my 2 cents.

Mvg,
X

PS: Mijn excuses voor alle mogelijke taalfouten in deze post.
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Gebruikersavatar
stephan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1053
Lid geworden op: 11 jan 2004, 17:06
Locatie: Zürich

x-2 datop schreef:Als er mensen zijn, sorry NuKeM, die al een post overslaan omdat er een dt-fout instaat, dan scheelt er toch wel iets meer dan enkel een aanval van taalpurisme.


Sorry X-2 datop, er scheelt aan deze redenering minder dan je denkt. Het feit dat men een post met taal- en/of spellingsfouten als ongeloofwaardig acht heeft enkel te maken met de interpretatie ervan.

Aan de ene kant heb je de geloofwaardigheid die hierdoor sterk afneemt doordat het niveau van een post snel zal dalen. Mijn indruk is meestal : "Hoe kan iemand die zelfs niet foutloos kan schrijven hulp bieden op veel ingewikkeldere dingen en aspecten van de it-wereld?"
Maar dat is persoonlijk waarschijnlijk...

Aan de andere kant komt, zoals eerder aangehaald, het thema respect...
Dit heeft mijns insziens te maken met opvoeding en wat iemand als norm beschouwt. Iemand die moeite doet een post te structureren en zonder fouten te schrijven heeft volgens mij meer respect naar mij toe en zal ik ook met plezier (proberen te) helpen. Een 2e aspect van respect is eventuele dankwoordjes, wat in de snel en verkeerd geschreven posts regelmatig ontbreekt. Alles moet blijkbaar kort en snel gezegd worden, en het zou niet meer dan normaal zijn hulp te krijgen van een totaal onbekende?

Sorry, somebody seems to have pushed my button...
Bedankt om deze post gelezen te hebben :wink:
There are two types of planes : Fighters and Targets :wink:
Gebruikersavatar
Mahimahi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1192
Lid geworden op: 14 nov 2002, 16:59
Locatie: Derde straatje op de rechterkant
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Wel, Laat ik het zo uitdrukken.

Wanneer er een ernstige discutie gevoerd wordt, waarbij het van het grootste belang is dat iedereen verstaat wat ik wil uitleggen, zal ik nooit naar dialect of naar een of andere vorm van vereenvoudigde taal afglijden.

Wanneer ik onder bekenden ben (zoals hier) vind ik het sappig om een beetje koetervlaams te schrijven en te lezen :-)
:wave: So long, and thanks for all the fish :wave:
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Mahimahi schreef:Wel, Laat ik het zo uitdrukken.

Wanneer er een ernstige discutie gevoerd wordt, waarbij het van het grootste belang is dat iedereen verstaat wat ik wil uitleggen, zal ik nooit naar dialect of naar een of andere vorm van vereenvoudigde taal afglijden.

Wanneer ik onder bekenden ben (zoals hier) vind ik het sappig om een beetje koetervlaams te schrijven en te lezen :-)


Dat was ook meer mijn gedacht hiervan. Er zijn natuurlijk ook gradaties hé, we herinneren ons allemaal wel de posts van Mart0 e.a. waarbij je moeite moest doen om de betekenis van de post te achterhalen. Maar het begin van dit topic gaat duidelijk over een paar dt-fouten, en om nu daarover (en ja, ik doe mee :) ) zo'n boom op te zetten lijkt me overdreven.

Grtz,
X
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Corleone
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 27 jan 2008, 12:02

X-2datop schreef:
Maar het begin van dit topic gaat duidelijk over een paar dt-fouten, en om nu daarover (en ja, ik doe mee :) ) zo'n boom op te zetten lijkt me overdreven.



Dat is nog zacht uitgedrukt imo , het enige wat ik bij sommige van de reacties kon denken was omg get a life...
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
X-2datop
Pro Member
Pro Member
Berichten: 449
Lid geworden op: 21 jun 2005, 21:44
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

stephan schreef:Sorry X-2 datop, er scheelt aan deze redenering minder dan je denkt. Het feit dat men een post met taal- en/of spellingsfouten als ongeloofwaardig acht heeft enkel te maken met de interpretatie ervan.


Volgens moet je nog altijd eerst een post lezen alvorens je die kan interpreteren. En als er iemand mijn post stopt met lezen op het moment dat hij een dt- of spellings foud tegenkomt, man man, waar zijn we dan mee bezig zeg.

Enfin, volgens mij word het voor de mods wel eens tijd hier een slotje op te doen. Denk dat er al wel genoeg over gezeverd is. Ongeacht wat is dit zowiezo mijn laatste post in dit topic.
The best way to hack a digital network is an analogue phonecall !
Peterken
Premium Member
Premium Member
Berichten: 550
Lid geworden op: 26 nov 2004, 15:18
Locatie: Genk

Ik lees hier op het forum net een post met deze zin:
"...weet zowizoo dat ze gaan zeggen da ze da ni weten enz... "

Nu weet ik niet hoe dat bij jullie is maar ik moest toch 2x lezen om die zin te begrijpen en dan nog laat zich dat niet even snel lezen.

My point: dat koeter/gsm/msn vlaams kan wel gemakkelijker zijn om te typen maar ik ben er zeker van dat de verstaanbaarheid achteruit gaat.
Ook daarom zijn er volgens mij regels in gesproken en geschreven taal zodat iedereen mekaar kan begrijpen, niet?
Voor sommigen volstaat het misschein om letters te spuien maar vermits je probeert te communiceren ga je er toch van uit dat anderen u begrijpen.

De kwestie is natuurlijk hoeveel moeite iemand daarvoor wil doen en het zal daar wel aan liggen zoals met meerdere dingen.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

telenet medewerkers en avn subcontractor kunnen telenet internet en telefonie krijgen voor 15€/maand niet 5€ zoals gij zegd.


Ja bolleke, dat is de eerste lijn uit jouw privé bericht dat jij mij stuurde op het TIK-forum. Waar je het haalt om "zegd" te schrijven? Ten eerste: het is zegt, ten tweede: het is zei en niet zegde.
Gebruikersavatar
Blue-Sky
Erelid
Erelid
Berichten: 8554
Lid geworden op: 23 feb 2003, 20:42
Locatie: België - Limburg

Ofloo schreef:'k Vind een spelfout niet irritant, maar door ze constant te maken ga je anderen ook die fout aanleren, neem nu het woord "sowieso", hoeveel mensen dat op dit forum verkeerd schrijven, ..

EDIT: Ik maak ook enorm veel fouten, .. 'k ga zeker niet beweren dat ik alles weet.
Zeg mensen neem 'n voorbeeld aan "Ofloo" hij tracht tenminste de weg aan duiden, door in zijn signature de spelling in het Nederlands aan te bieden, het is hier ook geen kleuterschool die we na-apen?

Zoals X-2datop al voorstelde zet ik hier een slotje op.
Gesloten

Terug naar “Allerlei”