Ik zal proberen de start post aan te passen als er nieuwe problemen en/of oplossingen worden gemeld.
Opmerking: Installeer zeker de laatste versie van de HomeConnect toepassing vooraleer te activeren. Download best de nieuwe setup (http://www.dommel.com/setup.zip) en voer die uit.
Lees dit stukje eerst goed door:
Mini-FAQNadat je je activatiecode hebt ingegeven en de HomeConnect toepassing je modem geconfigureerd heeft, krijg je een inlogscherm. Heel waarschijnlijk krijg je nu met probleem 1 te maken. GEDULD is de sleutel. Je modem wordt nu van op afstand door Dommel geconfigureerd en allerlei instellingen moeten in allerlei databases worden aangepast. Dit kan enkele uren duren of zelfs pas de volgende dag in orde komen. Je hoeft enkel de modem te laten aanstaan. De HomeConnect toepassing hoeft niet te draaien.
Vanaf het moment dat het VoIP ledje op je modem gaat branden, weet je dat je modem correct geconfigureerd is. Dit wil echter nog niet zeggen dat je kan bellen en opgebeld worden. Zie probleem 2. Ook hier moet je opnieuw gewoon GEDULDIG zijn.
(met dank aan o.a. icekiller2k6)
Heb je tips voor het overschakelen van NetConnect naar HomeConnect?
Gebruik een ander e-mailadres en paswoord als je overschakelt van netconnect naar homeconnect. Anders geraak je niet in de homelinksoftware. Heb je dit toch voor, log dan in het met je oude gegevens en pas zelf je e-mail aan. Gebruik een paswoord van maximum 10 karakters!
Kan ik mijn (Telenet/Tele2/...) telefoonnummer overdragen?
Ja, dat kan. In de activatie-wizard wordt gevraagd of je een telefoonnummer hebt. Tijdens die stap geef je je huidige nummer in. Of je meldt het wanneer je naar het activatie-nummer belt.
Moet ik zelf mijn contract(en) opzeggen?
Je telefonie-abonnement bij Belgacom wordt door Dommel opgezegd. ADSL is niet zeker (zie opmerking van Teebee in post nummer 3).
Abonnementen bij andere providers moet je zelf opzeggen.
Let wel: als je voor het einde van de contractueel vastgelegde termijn (bvb 1 jaar) je contract opzegt, moet je mogelijk een vergoeding betalen!
Hoe weet ik hoe ver ik van een centrale zit?
Hiervoor kan je best naar Belgacom bellen (want dat is de infrastructuur die Dommel gebruikt). Belgacom weet best waar hun centrales staan.
Voor CityConnect (dus het eigen netwerk van Dommel dat beschikbaar is in Leuven, Sint Truiden, e.d.) moet je - uiteraard - naar Dommel bellen.
Ik heb geen actieve Belgacom lijn. Wat nu?
Meld dit in de HomeConnect wizard (of wanneer je naar het activatie-nummer belt) en dan zorgt Dommel voor de rest (een zogenoemde 'rawcopper' aansluiting).
Hoe moet ik mijn Siemens router aansluiten?
De Siemens router sluit je aan op de binnenkomende telefoonlijn, liefst zo dicht mogelijk bij de plaats waar de lijn binnenkomt.
Je (analoge) telefoons sluit je aan op de Siemens router (er zijn twee aansluitingen voorzien).
Kan ik een gewone draadloze telefoon aansluiten op de Siemens router?
Ja. Sluit het basisstation van de draadloze telefoon aan op de router net zoals je een vast telefoontoestel zou aansluiten op de router.
Kan ik faxen via HomeConnect?
Ja. Sluit je faxtoestel aan op de router net zoals je een vast telefoontoestel zou aansluiten.
Kan ik mijn eigen router gebruiken?
Je bent sowieso verplicht om het HomeConnect pakket met de Siemens router te kopen. Als je daarna je eigen router wil gebruiken, zal niemand je tegenhouden. Let wel, je SIP gegevens (voor VOIP) zijn niet vrij beschikbaar. Die worden door Dommel rechtstreeks in de Siemens router gedownload waarna dat gedeelte van de modem wordt afgeschermd.
Kan ik een USB harddisk aansluiten op de router?
Ja. Je kan die echter wel enkel via FTP bereiken. Dus het wordt geen NAS (waar je bvb via de Windows verkenner aan zou kunnen). Je kan de router ook gebruiken als webserver. Kijk daarvoor in dit topic.
Komt er een technieker langs om mijn telefoonkabel opnieuw aan te sluiten? (bvb als die doorgeknipt is door Telenet)
Neen. Als de lijn al in huis ligt, komt er geen technieker meer langs. Dan moet je de aansluiting zelf doen.
Als je nog een rawcopper aansluiting moet krijgen (dus als je nog geen Belgacom telefoonlijn in huis had), dan komt er wel een technieker.
Kan ik de instellingen van de router later zelf nog veranderen?
Ja, dat kan. Enkel het VOIP gedeelte (telefonie dus) wordt afgesloten. De rest van de modem blijft toegankelijk.
Kan ik met een soft-phone (zoals bvb X-Lite) vanop mijn PC bellen en gebeld worden?
Ja. Je vindt X-Lite op de site van CounterPath (de makers van het product). Ofwel gebruik je deze rechtstreekse link.
Instellingen zijn als volgt (getest door BBB die de settings hier heeft gevonden):
- User Details
* Display name: *3
* User name: *3
* Password: *3
* Domain: 192.168.2.1
- Domain Proxy
* Register with domain and receive incoming calls: AAN
* Send Outbound via: PROXY: 192.168.2.1
- Dialing plan
Ongewijzigd laten (default = #1\a\a.T;match=1;prestrip=2)
Wat kan ik met de HomeConnect software zoal doen?
Problemen en Oplossingen
1. Als ik via HomeConnect probeer in te loggen met mijn email adres en paswoord, krijg ik de boodschap
of de boodschapu kan niet inloggen alvorens uw adsl signaal geïnstalleerd is
Oplossing: Geduld. Dit komt vanzelf in orde. De HomeConnect software updaten helpt niet. Je '.dat' files wissen ook niet. Op de Dommel server(s) moet worden aangegeven dat jouw ADSL lijn actief is. Pas dan kan je inloggen.u kan momenteel niet inloggen aangezien de configuratie van uw modem en/of; de activatie of overname van uw telefoonnummer nog niet is afgerond
2. Ik kan wel bellen maar niet opgebeld worden
Oplossing: Geduld. Dit komt vanzelf in orde. De meeste telefoonoperatoren hebben hun routerings-tabellen nog niet aangepast om voor jouw nummer door te schakelen naar Dommel. In de loop van de komende dagen zal dit gradueel opgelost geraken - omdat elke operator de nodige wijzigingen moet aanbrengen. Dommel zelf kan hier niets aan doen.
3. Na het ingeven van de activeringscode in de HomeConnect toepassing verschijnt de volgende foutmelding:
Oplossing: rechts-klik op het bestand Dommel.Link.Siemens.dll in de folder "C:\Program Files\dommel.com\dommel.com homelink" (voor Vista 64bit is dit "C:\Program Files (x86)\dommel.com\dommel.com homelink") en verwijder het vinkje bij "alleen lezen" (read-only). Doe hetzelfde voor "dommel.com homelink.exe".
4. Nadat de instellingen van de Siemens router door de HomeConnect toepassing zijn aangepast, verschijnt het volgende scherm:
Oplossing: dit zou volgens de helpdesk van Dommel dmv een automatische update opgelost moeten worden (vanavond 23/6).
Tijdelijke oplossing: in het eerste vak je email adres ingeven en in het tweede vak je wachtwoord. Dan op de blauwe knop klikken om door te gaan. De HomeConnect applicatie zal je nu toestemming vragen om een update te doen (indien nodig).
5. Mijn ADSL snelheid is nog dezelfde als vroeger
Oplossing: de snelheid zal pas verhoogd worden na 1 juli. Belgacom moet hiervoor de nodige aanpassingen aan zijn infrastructuur doen. Dit zal enkele dagen tot weken in beslag nemen. Je hoeft hiervoor echter niets te doen. Let wel: de reële snelheidsverhoging hangt af van de afstand van jouw aansluitpunt tot de centrale waarmee je verbonden bent.
6. Na het ingeven van de activeringscode in de HomeConnect toepassing verschijnt de volgende foutmelding: "Cannot connect to server, please try again later"
Oplossing: Ga via de verkenner naar je homelink folder ("C:\Program Files\dommel.com\dommel.com homelink" of voor Vista 64 bit "C:\Program Files (x86)\dommel.com\dommel.com homelink") en verwijder de volgende twee bestanden: hdf.dat en hds.dat. Start dan de HomeConnect toepassing opnieuw op, kies je taal en selecteer de derde optie.
7. Na het downloaden van een software update via de HomeConnect toepassing, verschijnt de foutmelding dat het te updaten bestand reeds bestaat
Oplossing: Net voor je het downloaden van de update start (door op 'start' te klikken in de HomeConnect toepassing) ga je met je verkenner naar de homelink folder ("C:\Program Files\dommel.com\dommel.com homelink" of voor Vista 64 bit "C:\Program Files (x86)\dommel.com\dommel.com homelink") en geef het bestand "dommel.com homelink.exe" een andere naam (eender wat, bvb "oude dommel.com homelink.exe").
8. De HomeConnect software geeft de volgende foutmelding:
Oplossing: Verander het paswoord van je router niet! Laat het op de standaard waarde staan: "admin".
9. Nadat ik ben aangelogd, ziet mijn scherm er zo uit:
Update: Met de automatische taal-update van 1/7 zou dit probleem niet meer mogen voorkomen.[/url]