FUP of een hoge vaste limiet?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie

Welk systeem vind jij het beste?

Fair Use Policy (FUP)
11
14%
Bekende hoge limiet (>= 100 GB)
43
54%
Bekende gemiddelde limiet (>20 GB <100 GB)
6
8%
Bekende lage limiet (<=20 GB)
1
1%
Ongelimiteerd
18
23%
 
Totaal aantal stemmen: 79
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Met de recente aankondigingen van Dommel en EDPnet vond ik het wel interessant om een discussie te starten onder de UB'ers over de voor- en nadelen van een FUP of een (hoge) vaste limiet.

Eerst en vooral: tracht alsjeblieft dit onderwerp niet te laten verzanden in een discussie over het gebruik van volume (illegale content, servers draaien,..).

Misschien eerst een kleine definitie van een Fair Use Policy is voor degenen die hier niet mee vertrouwd zijn:
Fair Use Policy houdt in dat u als gemiddelde over alle internetgebruikers gebruik mag maken van uw internetverbinding. Dit houdt bijvoorbeeld in dat u gerust af en toe een film of muziek van uw ADSL provider mag downloaden, maar dat het constant downloaden van films vanwege het extreem hoge verkeer door de ADSL provider niet toegelaten wordt.


Argumenten voor en tegen:


(Hoge) Vaste Limiet
Voor
* Zekerheid: je hebt een bindend contract met je ISP waarin duidelijk vermeld staat op hoeveel trafiek je recht hebt. Bij niet-naleving (vb een wijziging van de limiet zowel naar beneden als boven) kan je kosteloos opzeggen en een andere provider zoeken/nemen
* Voorspelbaarheid voor de ISP: doordat de factor volume vast staat is er alvast een variabele die iets voorspelbaarder is bij het opstellen en naleven van hun overbooking
* Uit een en twee zou kan verwacht worden dat de ISP's hun netwerk up to date houden (capaciteit vergroten) naar gelang dit zich opdringt, zoals in het geval dat er meer klanten bijkomen

Tegen
* kan tot immobiliteit leiden als alle of de voornaamste spelers (ISP's) hun aanbod op elkaar afstemmen
* Variabel verbruik, zowel van een gebruiker als tussen gebruikers
- verbruik kan erg verschillen van maand tot maand voor een enkele persoon of gezin
- wat men als "normaal" verbruik beschouwd verschilt erg tussen gebruikers, denk maar aan mensen die enkel hun e-mail raadplegen vs intensieve gebruikers van toepassingen als Youtube en Internet-TV
* nodigt bepaalde gebruikers uit om steeds het onderste uit de kan te halen wat tot overlast in bepaalde centrales kan leiden, met tragere snelheden voor andere gebruikers tot gevolg.
Kan ook de overbookings factor van de ISP in de war sturen met knelpunten in het netwerk of onvoorziene investeringen in extra-capaciteit tot gevolg.(vervolgt in volgend punt)
* kan ISP's op kosten jagen als er in een bepaalde centrale capaciteitsgebrek is dat in theorie niet genoeg zou zijn om bijkomende investeringen (upgrade van de centrale) te rechtvaardigen. Dit is vooral relevant voor beginnende en/of kleinere ISP's.
(in tegenstelling tot VB een FUP waar men in dit geval de lasten en baten, in caso de snelheden en/of gebruik per gebruiker, kan spreiden tot men genoeg klanten heeft om een upgrade financieel te rechtvaardigen)

Fair Use Policy
Voor
* Zoals reeds aangeraakt laat het de ISP toe om de last op hun netwerk beter te spreiden, waardoor kleine gebruikers minder hoeven te lijden door overlast veroorzaakt door enkele grootgebruikers in dezelfde centrale.
* Het voorgaande laat de ISP ook toe om investeringen beter te plannen in het geval van een capaciteitsgebrek. Men kan hun klanten of een deel ervan een kleiner volume opleggen tot men de nodige investeringen kan plannen/uitvoeren en misschien minder snel op de bal moet spelen (gedwongen overhaaste investering in uitbreiding).
* Indien de FUP objectief berekend wordt door een formule in de aard van "Gemiddeld verbruik + x%" is dit een erg duurzame mannier om het verbruik mee te laten groeien met de noden van de gemiddelde gebruiker. ( de FUP zal meegroeien naargelang meer mensen een hoger verbruik hebben, VB naar aanleiding van nieuwe populaire toepassingen)

Nadelen
* Onzekerheid: wat de FUP is die een ISP handhaaft wordt maar zelden openbaar gemaakt. De klant weet dus zelden waar hij aan toe is, is de FUP 20, 60 of 200 gigabyte/maand? Vaak ontdekt men dit pas als men een waarschuwing van zijn ISP ontvangt, of zelfs meteen de sanctie (voorbeelden genoeg uit landen waar FUP's gebruikt worden).
De FUP kan dan ook nog eens veranderen van maand tot maand of gebied tot gebied.
* Een FUP kan een aanslepend capaciteitsgebrek en/of slecht investeringsbeleid verdoezelen van de ISP.
- Voorbeeld: een ISP met een FUP kan louter reactief gaan handelen/investeren en minder/niet echt vooruitplannen.



Dit zijn slechts enkele argumenten, degenen die bij mij leven, ik hoor dan ook graag welke andere argumenten andere UB'ers aanbrengen en hun eigen mening erover.


Eigen mening: alles bij elkaar genomen heb ik liever een grote vaste limiet dan een FUP. Hoewel ik beseft dat er enorm veel genegen is aan de context de laatste tien jaar of zo hebben we zowel een soort FUP (geen vaste/geadverteerde limiet) als (kleine) vaste limieten gekend bij en door de twee dominante spelers in ons land: BGC en TN. Wat dus bewijst dat noch een FUP of een vaste limiet een wondermiddel is.
Maar het verborgen karakter van een FUP nodigt IMO te zeer uit tot willekeurigheid en misschien zelfs misbruik door een ISP.


PS: misschien zou een mod zo vriendelijk willen zijn om hier een poll aan te hangen?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Vaste limiet
voordeel:
Je weet hoeveel je mag downloaden en houd je daar aan
de ISP kan je niet afsluiten omdat je je binnen het afgesproken datavolume houdt

nadeel:
na de vaste limiet moet je meestal bijbetalen of je zit op noband

F.U.P.
voordeel:
heb je geluk en de gemiddelde gebruiker downloadt 125 GB, dan kan jij 140 GB downloaden. Kijk naar Telenet en Belgacom als voorbeeld, gemiddeld downloaden de gebruikers met ExpressNet 3 à 4 GB. Laat ons zeggen dat je 2 keer zo hoog mag zitten, dwz dat je maar 8 GB mag gebruiken, anders sluiten ze je af wegens misbruik en overusage.

nadeel:
heb je geen geluk en de gemiddelde gebruiker downloadt 15 GB, dan kan jij maar 20 GB downloaden.
je moet je houden aan de grillen van de provider
je weet niet hoeveel je verbruikt en bent volledig afhankelijk van je provider

Ik ben duidelijk vóór een hoge, vaste datalimiet.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Ik heb ook liever een hoge vaste limiet. FUP klinkt wel leuk, maar het is veel te vrij voor interpretatie.

Hoge limiet + mediumband systeem van Dommel is imho het beste.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Hoeveel keer moet het toch nog verteld worden. Dommel bied UNLIMITED geen FUP.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Nu heb je me toch verkeerd verstaan hoor L-army.
Ik heb nergens gezegd dat Dommel FUP gebruikt he.

De wijzigingen waar ik naar verwees zijn de recente aankondiging van een FUP bij EDPnet enerzijds en unlimited bij Dommel City- en HomeConnect, Tele2 Unlimited anderzijds en De hoge(re) limieten die DXadsl, Dommel,.. bieden ook nog eens.


Het is een topic waar nu en dan al eens over heb nagedacht, vooral nadat ik met mensen uit landen waar men FUP's toepast in aanraking kwam. En nadat de discussie erover aan de gang kwam in de EDPnet-FUP aankondiging dacht ik "waarom niet eens de discussie over FUP/Vaste limiet openen?".
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Qua aanverwante discussie om eerst even over na te denken, heb ik zonet ook een ideetje gelanceerd op het Tik-forum:

Unlimited volume bij Belgacom of Telenet is nadelig voor de concurrentie. Daarom: aub Belgacom en Telenet, voer géén unlimited/FUP in.

Meer uitleg: http://www.tik.be/forum/viewtopic.php?f=21&t=9823
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Inderdaad, dat Telenet en Belgacom nog lang hun lage limieten behouden :)

Nuja, moesten ze opeens de limieten wegdoen, dan nog zou ik niet blijven/terug overschakelen. Zoals ik op TIK zei, het zit diep en nee, het geraakt er nooit meer uit.
Gebruikersavatar
Robbe
El Robre
El Robre
Berichten: 2861
Lid geworden op: 30 jun 2005, 22:45
Twitter: infocaris
Locatie: Kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Devilzown schreef:Ik heb ook liever een hoge vaste limiet. FUP klinkt wel leuk, maar het is veel te vrij voor interpretatie.

Hoge limiet + mediumband systeem van Dommel is imho het beste.

L-army schreef:Hoeveel keer moet het toch nog verteld worden. Dommel bied UNLIMITED geen FUP.

Draco888 schreef:Nu heb je me toch verkeerd verstaan hoor L-army.
Ik heb nergens gezegd dat Dommel FUP gebruikt he.

... of hij had het op iemand anders.
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

ook liever hoge vaste limiet
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

BGC en TNT gaan altijd duurder blijven dan de anderen. Van mij moeten ze niet unlimited maar 12 gieg is toch echt wel een beetje achterhaald.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
xedion
Plus Member
Plus Member
Berichten: 172
Lid geworden op: 17 feb 2006, 11:34
Locatie: Zichem
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

Vast limiet, dan weet je elke maand hoeveel je kan en mag verbruiken, ipv de hoogst onzekere FUP waarbij je aan de grillen van de isp bent overgelaten.

Greetz
fluppie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3288
Lid geworden op: 18 feb 2008, 17:55
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 60 keer

Ik vind een vaste,en van vooraf gekende limiet het best,met de 100gb van Scarlet kom ik goed door een maand.
Scarlet is dan ook van plan zijn One6 abbo's om te zetten naar One20.
En de limiet van 100gb per maand blijft(voorlopig toch) lijkt mij een goede zet te zijn,op voorwaarde dat iedereen zeker een (redelijke)hogere snelheid krijgt natuurlijk.
Een Fup kan een meevaller zijn,maar ook ferm tegenvallen,vergeet het maar niet!!
Als je eens de post leest van Lord Utopia,u zal maar als grootverbruiker bij een provider terecht komen waar meer dan 80% van de klienten maar een 15gb verbruikt!!dit kan (ALTIJD)gebeuren,als de provider u niet het gemiddeld verbruik per klient vermeld.
Ik vraag mij af wat er dan gebeurd?? kan je dan weg als je wil?? of moet je de termijn van 1 jaar(of soms meer) geduldig uitdoen???
Want ik kan mij goed voorstellen,indien je op de smallband vliegt,en de maand is nog maar half uit,je vlug wil uitkijken naar een andere provider.
Laatst gewijzigd door fluppie 19 jun 2008, 09:19, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Draco888 schreef:PS: misschien zou een mod zo vriendelijk willen zijn om hier een poll aan te hangen?
Ik heb er een poll van gemaakt, waarbij ik de limieten een beetje nuanceer in grootte-orde. Is het zo goed?
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Ik snap niet echt waarom er zo weinig stemmen zijn voor unlimited. Unlimited wil zeggen zonder limiet met andere woorden: 24/7 downloaden zonder dat je ISP er opmerkingen over maakt :)
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1565
Lid geworden op: 24 maa 2006, 11:12
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Geen unlimited omdat : er mensen zijn die het woord 'genoeg' niet kennen en dan gewoon gaan downloaden om te downloaden. Er zijn in het verleden genoeg ISP's die hierdoor in de problemen geraakt zijn.

Geen FUP omdat : dit te vaag is. Zal leiden tot onduidelijkheid, willekeur en uiteindelijk onvrede bij alle partijen.

Hoge vaste limiet omdat : iedereen dan weet waaraan hij zich moet houden. De limiet moet hoog genoeg zijn (bijvoorbeeld 250GB en daarbovenop nachtsurfen) de 'normale zware' gebruiker zonder problemen toekomt.
CuBe
Member
Member
Berichten: 57
Lid geworden op: 20 sep 2007, 10:58
Contacteer:

Ik denk niet dat de 'belg' klaar is om Unlimited tot zijn beschikking te hebben. Een hoge, 350gb range, vaste limiet voor de eerste jaren kan de belg wat doen wennen aan het idee... Wij zijn namelijk het type ras dat telkens opnieuw alles uit de kan 'moet' halen :lol:
Gebruikersavatar
Toxeh
Plus Member
Plus Member
Berichten: 185
Lid geworden op: 15 jun 2005, 23:28
Locatie: Land van Waas

Een hoge limiet als 350GB is in de praktijk toch hetzelfde als FUP of unlimited?
Als ik héééél hard mijn best doe, kom ik nog nauwelijks aan 15GB per maand.

Als je je klanten een limiet geeft van 350GB, en "maar 5% van je klanten" trekt deze volledig dicht (bij voorkeur allemaal 's avonds), dan wil je niet weten wat de impact op je netwerk zal zijn.

Bij FUP kan ernstig misbruik tenminste nog worden afgeblokt, zonder dat er daarom per sé een verborgen limiet moet zijn. Er wordt genoeg aan traffic monitoring gedaan om er de belastende users uit te kunnen halen en ze aan te manen om wat te minderen, of het op de minder belaste uren te doen.
Als je consistent van 3u 's ochtends tot 7u 's ochtends je lijn dicht trekt, gaat daar geen haan naar kraaien.

"FUP" geeft je misschien minder duidelijkheid over trafiek, maar het geeft je wel iets meer zekerheid dat het netwerk leefbaar kan worden gehouden. Die zekerheid heb je niet met unlimited & hoge limieten.
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

L-army schreef:Hoeveel keer moet het toch nog verteld worden. Dommel bied UNLIMITED geen FUP.


dommel heeft geen FUP... ze hebben een AUP.
astublieft: http://www.dommel.com/nl/aup/index.php?cust=home

Soit, ik ben toch ook voor ne limiet. Dan kunnen ze begroten waar ze staan. Echt niet iedereen gaat over de 100 gig. Echter, waar ze onbeperkt aanbieden, daar gaat een verzameling mensen op afkomen die allen onbeperkt nogal letterlijk nemen. Bij belgacom zijn de zware downloaders zwaar in de minderheid, misschien 1%, bij van die bedrijven is de zware downloader misschien 60 of meer %. Om iedereen tegen zichzelf te beschermen is een vaste limiet het beste.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
saffie
Pro Member
Pro Member
Berichten: 390
Lid geworden op: 09 okt 2007, 09:24

Unlimited vind ik overdreven ...

Wij hebben hier nu 75GB, dat trekken, ik, m'n zus m'n pa en 3 werknermers van m'n pa niet vol ...

Dan zit m'n zus nog constant livestream (radio) te draaien, iedere dag, wat goed is voor 8GB per maand ...

Laat ons zeggen dat we maandelijks rond de 60 / 70GB zitten. Weliswaar zit ik tijdens de week op kot, maar 75GB zou dan nog heel goed zijn.

Ik begrijp dat mensen 75GB weinig zouden vinden, maar zeg nu eens 150GB voor grote verbruikers, das toch zeker al heeeel mooi ...

Ik ben tegenstander van unlimited ... dit zal alleen maar voor problemen zorgen ...
Een heel tevreden dxADSL klant!
Afbeelding
Gebruikersavatar
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3515
Lid geworden op: 29 okt 2007, 10:29
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Uzzi schreef:Geen unlimited omdat : er mensen zijn die het woord 'genoeg' niet kennen en dan gewoon gaan downloaden om te downloaden. Er zijn in het verleden genoeg ISP's die hierdoor in de problemen geraakt zijn.

Geen FUP omdat : dit te vaag is. Zal leiden tot onduidelijkheid, willekeur en uiteindelijk onvrede bij alle partijen.

Hoge vaste limiet omdat : iedereen dan weet waaraan hij zich moet houden. De limiet moet hoog genoeg zijn (bijvoorbeeld 250GB en daarbovenop nachtsurfen) de 'normale zware' gebruiker zonder problemen toekomt.

Simpel: ² !
ooh. shiny.
Gebruikersavatar
Teebee
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1558
Lid geworden op: 24 nov 2004, 08:50
Locatie: ROFL - Republic Of FLanders (Limburg)
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb liever een harde limiet van bv max 500GB per maand dan unlimited, maar als het netwerk overbelast wordt zie ik liever een FUP (bv 500gb), zodat de snelheid iet of wat gegarandeerd kunnen worden, indien er mensen zijn die er terrabytes willen doorsleuren.

Code: Selecteer alles

Snelheid   25% verlies   kb/sec    gb/uur   gb/dag   gb/maand
 4600000       3450000     431      1.5       37.2     1117
12000000       9000000    1125      4.0       97.2     2916
24000000      18000000    2250      8.1      194.4     5832


De meesten onder ons zouden met een 4.6Mbit profiel dus in theorie max +- 1000 gb kunnen downloaden.
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Stel er is een internetverbinding die je het volgende biedt:

10 Mbit down, 1 Mbit up, 250 GB limiet, daarna bijkopen of smalband, geen Belgacom lijn nodig en dat voor 29,95€. Zou je die verkiezen boven hetzelfde met FUP?

Persoonlijk ben ik voor unlimited maar da's omdat ik niet een te zwaar download profiel heb waarschijnlijk.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Zelfs al trekt 20% van de klanten van dommel zijn lijn 24/7 open, dan nog zal het netwerk er niet gaan onder leiden.

Ik kan het weten, I've seen some weird sh*it. Mensen met netconnect pro die makkelijk 900GB/maand binnenslurpen is geen uitzondering.

Trouwens, de eerst maanden zijn de gebruikers wel van mening dat ze alles moeten downloaden. Maar dat gaat over. Kijk maar eens naar mijn traffic, ik heb nog 16dagen te gaan...
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

(In het begin betaalde ik iedere maand 20 € extra voor 50 gig bij dommel (50gig basis) + nog aantallen gigs op medium, vb nu heb ik ook nog 16d te gaan voor de reset en iets van een 16 gig verbruikt ;)
Mensen die continu 900 gig/m of zelfs een 400-500 gig binnenslurpen per maand, dat kan voor te fikken en te verkopen zijn mijn gedacht….
misterjo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 670
Lid geworden op: 30 nov 2003, 13:23
Locatie: leuven
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 16 keer

een FUP met mediumband zou anders ook nog wel mooi zijn , goed voor iedereen :)
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kijk een grote + voor FUP is dat als er in bepaalde regio capaciteitsproblemen zijn kan ISP vragen aan 5% gebruikers die 80% volume gebruiken om het te minderen. Terwijl met harde limiet ze dat NIET kunnen en dus zit iedereen in die regio op "smallband"

Persoonlijk ben ik voor harde limiet >=100GB :P
Gebruikersavatar
bke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1008
Lid geworden op: 22 apr 2004, 20:41
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 6 keer

Ik stem ook voor hoge vaste limiet omdat dit inderdaad zekerheid geeft. Unlimited zou ik niet vertrouwen wegens mogelijke overbelasting door groot aantal leechers.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Toxeh schreef:"FUP" geeft je misschien minder duidelijkheid over trafiek, maar het geeft je wel iets meer zekerheid dat het netwerk leefbaar kan worden gehouden. Die zekerheid heb je niet met unlimited & hoge limieten.


Waarom trouwens geen combinatie van een limiet en FUP... ik bedoel een vast minimum cijfer waar je kan overgaan, maar niet noodzakelijk afgestraft wordt.

Maw. stel dat de vaste limiet op 100 GB staat... dan kan je via FUP de ene maand al eens wat meer gaan (hoeveel meer is dan inderdaad niet vast, maar je kent wel het minimum) maar ook niet alle maanden.

Van mij mag die limiet ook liever op een gezond cijfer (en ik denk dat 100 GB daar vandaag de dag ruim voldoende is) staan dan een groot cijfer of unlimited.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

r2504 schreef:
Toxeh schreef:"FUP" geeft je misschien minder duidelijkheid over trafiek, maar het geeft je wel iets meer zekerheid dat het netwerk leefbaar kan worden gehouden. Die zekerheid heb je niet met unlimited & hoge limieten.


Waarom trouwens geen combinatie van een limiet en FUP... ik bedoel een vast minimum cijfer waar je kan overgaan, maar niet noodzakelijk afgestraft wordt.

Maw. stel dat de vaste limiet op 100 GB staat... dan kan je via FUP de ene maand al eens wat meer gaan (hoeveel meer is dan inderdaad niet vast, maar je kent wel het minimum) maar ook niet alle maanden.

Van mij mag die limiet ook liever op een gezond cijfer (en ik denk dat 100 GB daar vandaag de dag ruim voldoende is) staan dan een groot cijfer of unlimited.

Hangt ook natuurlijk af hoe edpnet FUP gaat implementeren
Ze kunnen bv die FUP limiet bekend maken en direct duidelijkheid creeren
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

Als men gewoon bij FUP eens moest vermelden wat men verstaat onder 'fair use', dat zou heel wat ophelderen. Deed RealDSL dit niet? Die hadden ook en FUP, maar daar stond tenminste bij vermeld dat ze 100 GB als 'fair use' aanzien. Zolang je daar niet teveel overgaat zit je dus safe. Eens een keertje 120 GB daar zullen ze dan ook geen drama van maken, zolang dat niet elke maand gebeurt.

Persoonlijk vind ik een ruime vaste limiet dan ook beter. DX-Adsl bijvoorbeeld met hun 175 GB limiet. Aan zo'n hoeveelheid geraak ik toch nooit, dus komt dit voor mij op hetzelfde neer als unlimited. Maar toch is er een limiet, dit om overbelasting door de zware leechers tegen te gaan.

Gewoon het gevoel van vrijheid, en niet telkens met die meter in je achterhoofd moeten zitten als je eens iets groot wil downloaden. Meer moet dat niet zijn :-)
laurens7
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1085
Lid geworden op: 17 apr 2007, 13:54

unlimited als mogelijk is, dat bepaald de provider wel.
Ik zit mss aan 20GB/maand?.
Gebruikersavatar
Pi R²
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 811
Lid geworden op: 03 jan 2003, 17:15
Locatie: Sint-Niklaas
Contacteer:

100 gig adverteren, in werkelijkheid ietske meer toelaten, en als ge der te fameus overgaat, voor een symbolisch bedrag, pakweg 1 à 2 euro, paketten van 50 gig bijgeven. De normale mens zal dan nie boven de 100 gaan, en wie echt wil, kan voor een symbolisch betaalbaar bedrag derover. Het voordeel is dat ge dan bewust al enkele euro's moet betalen en den boel dan niet overbelast omdat te het wilt overbelasten.
Lang Leve Mijn Eigen! Het geheim voor een lang leven: niet stoppen met ademen
Gebruikersavatar
UniCorn
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 47
Lid geworden op: 18 feb 2008, 13:55
Bedankt: 2 keer

FUP zou ik zeker niet willen hebben, de redenen zijn hier al meermaals aan bod gekomen. Je weet niet hoeveel je mag verbruiken.

Ik zou ook liever weten hoeveel je mag verbruiken, dus een hoge limiet zou wel goed zijn.
Maar toch heb ik gevote op ongelimiteerd.

Het beste systeem vind ik ook nog altijd Dommel,
150 GB verbruiken en daarna op Mediumband (wat eigenlijk dezelfde snelheid is, dus ongelimiteerd).
ljd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1933
Lid geworden op: 15 maa 2007, 18:17
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

L-army schreef:Zelfs al trekt 20% van de klanten van dommel zijn lijn 24/7 open, dan nog zal het netwerk er niet gaan onder leiden.

Ik kan het weten, I've seen some weird sh*it. Mensen met netconnect pro die makkelijk 900GB/maand binnenslurpen is geen uitzondering.

Trouwens, de eerst maanden zijn de gebruikers wel van mening dat ze alles moeten downloaden. Maar dat gaat over. Kijk maar eens naar mijn traffic, ik heb nog 16dagen te gaan...


Kan ik alleen maar beamen. De eerste maanden download je als een zot, maar daarna wordt dat wel minder.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

meon schreef:
Draco888 schreef:PS: misschien zou een mod zo vriendelijk willen zijn om hier een poll aan te hangen?
Ik heb er een poll van gemaakt, waarbij ik de limieten een beetje nuanceer in grootte-orde. Is het zo goed?

Zeer zeker, erg bedankt Meon.


En ik volg de meerderheid hier, een hoge limiet met mediumband a la vb Dommel is ideaal. Zouden er wat meer mogen doen trouwens.

Unlimited is in theorie prachtig, maar de provider moet het wel kunnen bolwerken (toch in begin, als er nieuwe klanten bijkomen die voordien met een krap limietje zaten) en er zullen er idd steeds een paar zijn die alles zullen voltrekken en op een wat drukkere centrale dan voor overlast voor de rest zorgen.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”