Ik ben geen advocaat maar heb wel verschillende bedrijven dus voor wat het waard is...
droopy schreef:Een firma stuurt me een faktuur op een verkeerde naam en adres. Ik vraag een creditnota en een nieuwe faktuur. Als reactie krijg ik dat ik ze maar manueel moet verbeteren dat ze dit niet kunnen doen omdat ze hun boekmaand elke maand afsluiten.
Dit is natuurlijk grote onzin. Als de factuur reeds geboekt is dan boek je de creditnota en de nieuwe factuur toch gewoon in de volgende maand, desnoods zelfs in het volgende boekjaar.
droopy schreef:a) kan een firma me een correctie weigeren en iets faktureren die ze niet op dat adres gaan leveren?
Je kan een afleveringsadres hebben of meerdere vestigingen die verschillen van het adres van de maatschappelijke zetel.
In jouw geval zit je echter met het probleem dat er geen professioneel verband is tussen jou persoonlijk en je vriendin en dat de factuur reeds betaald is (dus als bedrijf NOOIT met domiciliëring werken).
Want als de factuur niet betaald zou geweest zijn dan protesteer je die factuur gewoon en dan moeten ze wel een nieuwe factuur maken of ze krijgen hun geld niet.
droopy schreef:
b) is het wettelijk om een faktuur manueel aan te passen? Volgens mij en mijn boekhouder niet.
Dit is vrij duidelijk. Manueel aanpassen van een factuur is onwettelijk.
Trouwens als je een factuur boekt moet er ergens in de boekhouding ook een betaling zijn en ik neem aan dat het geld van jou rekening is afgegaan en niet van de rekening van je vriendin. Dus ook daar heb je een probleem.
Advies: zo snel mogelijk domiciliëring opzeggen en als de volgende factuur niet in orde is deze protesteren en niet betalen.