ik heb anders wel een vraagje voor de forumadvocaat. Ik zie dat er in dat subforum geen activiteit meer is.
Een firma stuurt me een faktuur op een verkeerde naam en adres. Ik vraag een creditnota en een nieuwe faktuur. Als reactie krijg ik dat ik ze maar manueel moet verbeteren dat ze dit niet kunnen doen omdat ze hun boekmaand elke maand afsluiten.
a) kan een firma me een correctie weigeren en iets faktureren die ze niet op dat adres gaan leveren?
b) is het wettelijk om een faktuur manueel aan te passen? Volgens mij en mijn boekhouder niet.
De betaling is via domiciliëring dus ik kan niet weigeren om te betalen want de betaling is al gebeurd voor ik de faktuur zag.
Als iemand me kan zeggen wat nu wettelijk de bepaling is of verwijzing heeft naar een website met wetteksten dan bedank ik u opvoorhand
forum advocaat
toch perfect mogelijk?
je hebt 2 adressen en 2 bedrijven.
je vraagt product X aan voor het eerste bedrijf, maar door admin probs sturen ze alles qua facturen naar bedrijf 2... (andere naam, ander adres).
vermits beide bedrijven van jou zijn leg je de link en snap je de fout.
komen we veel tegen bij onze klanten
je hebt 2 adressen en 2 bedrijven.
je vraagt product X aan voor het eerste bedrijf, maar door admin probs sturen ze alles qua facturen naar bedrijf 2... (andere naam, ander adres).
vermits beide bedrijven van jou zijn leg je de link en snap je de fout.
komen we veel tegen bij onze klanten
There are two types of planes : Fighters and Targets
het is nog eenvoudiger. Ik ben samen gaan wonen met mijn vriendin en 'k heb mijn internet overgezet op haar adres en haar naam omdat ze zelfstandig is. De faktuur voor deze maand hebben ze vorige maand gemaild en stond nog op mijn naam en op mijn vorig adres hoewel dit al weken doorgegeven heb. Als ik argumenteer dat ze in juni de internetdiensten niet gaan leveren op het adres waarop ze faktureren zeggen ze dat ze per maand de boekmaand afsluiten. Ik vraag hen dus een creditnota en een nieuwe correcte faktuur zodat deze kan ingebracht worden maar als antwoord krijg ik dat ik de faktuur maar met een balpen moet aanpassen dat dit wettelijk is. Volgens mij is dit onzin want dan kan ik gewoon elke faktuur van iedereen op mijn naam zetten en inbrengen terwijl het in hun boekhouding op een andere naam en adres staat...
@ margaaas... lees dit eens...hiermargaaas schreef:Sorry, als ik vraag hoe een factuur met een verkeerde naam en adres bij u kan terecht komen en u tot besluit komt dat het voor u bestemd is ? ?
Het gevolg daarvan voor mij is, dat ik de 1e vraag niet kan combineren met de daarop volgende vragen.
Waarvoor mijn grootst mogelijke excuses
En ik heb gedroomd dat ze die forumadvocaat al om het hoekje hebben gebracht.
Als ik me goed herrinner,... was daar geschreven > hier zal streng gemodereerd worden?
@margaas ik zou het waarderen als je niet telkens een post dwarsboomt met onzinnige en lange nutteloze posts en zo heel het doel van de post naar de vaantjes helpt. Als je nuttige inbreng hebt ok maar denk eerst 2 wat zeg ik 16x.
ok ik stel voor nu terug ontopic!
ok ik stel voor nu terug ontopic!
Mij en wat ik post,mag iedereen van mij onpartijdig be(ver)oordelen.
En zeker als het een gerechtvaardigd antwoord is op,:
Blue-Sky schreef:@ margaaas... lees dit eens...hiermargaaas schreef:Sorry, als ik vraag hoe een factuur met een verkeerde naam en adres bij u kan terecht komen en u tot besluit komt dat het voor u bestemd is ? ?
Het gevolg daarvan voor mij is, dat ik de 1e vraag niet kan combineren met de daarop volgende vragen.
Als ik me goed herrinner,... was daar geschreven > hier zal streng gemodereerd worden?
Wie goed doet,goed ontmoet.
Die "De Ombudsman" thread was precies nodig.
Vergeet niet dat er anderen dit forum bekijken en hun oordeel hier niet neerpennen.margaaas schreef:Mij en wat ik post,mag iedereen van mij onpartijdig be(ver)oordelen.
Blue-Sky schreef:@ margaaas... lees dit eens...hiermargaaas schreef:Sorry, als ik vraag hoe een factuur met een verkeerde naam en adres bij u kan terecht komen en u tot besluit komt dat het voor u bestemd is ? ?
Vraag u eens af .
Waarom toch ? ?
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
je neemt me de woorden uit mijn mond...cloink schreef:FOR... F*CKS... SAKE... SHUT... UP... !
don't do that
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ik ben geen advocaat maar heb wel verschillende bedrijven dus voor wat het waard is...
In jouw geval zit je echter met het probleem dat er geen professioneel verband is tussen jou persoonlijk en je vriendin en dat de factuur reeds betaald is (dus als bedrijf NOOIT met domiciliëring werken).
Want als de factuur niet betaald zou geweest zijn dan protesteer je die factuur gewoon en dan moeten ze wel een nieuwe factuur maken of ze krijgen hun geld niet.
Trouwens als je een factuur boekt moet er ergens in de boekhouding ook een betaling zijn en ik neem aan dat het geld van jou rekening is afgegaan en niet van de rekening van je vriendin. Dus ook daar heb je een probleem.
Advies: zo snel mogelijk domiciliëring opzeggen en als de volgende factuur niet in orde is deze protesteren en niet betalen.
Dit is natuurlijk grote onzin. Als de factuur reeds geboekt is dan boek je de creditnota en de nieuwe factuur toch gewoon in de volgende maand, desnoods zelfs in het volgende boekjaar.droopy schreef:Een firma stuurt me een faktuur op een verkeerde naam en adres. Ik vraag een creditnota en een nieuwe faktuur. Als reactie krijg ik dat ik ze maar manueel moet verbeteren dat ze dit niet kunnen doen omdat ze hun boekmaand elke maand afsluiten.
Je kan een afleveringsadres hebben of meerdere vestigingen die verschillen van het adres van de maatschappelijke zetel.droopy schreef:a) kan een firma me een correctie weigeren en iets faktureren die ze niet op dat adres gaan leveren?
In jouw geval zit je echter met het probleem dat er geen professioneel verband is tussen jou persoonlijk en je vriendin en dat de factuur reeds betaald is (dus als bedrijf NOOIT met domiciliëring werken).
Want als de factuur niet betaald zou geweest zijn dan protesteer je die factuur gewoon en dan moeten ze wel een nieuwe factuur maken of ze krijgen hun geld niet.
Dit is vrij duidelijk. Manueel aanpassen van een factuur is onwettelijk.droopy schreef: b) is het wettelijk om een faktuur manueel aan te passen? Volgens mij en mijn boekhouder niet.
Trouwens als je een factuur boekt moet er ergens in de boekhouding ook een betaling zijn en ik neem aan dat het geld van jou rekening is afgegaan en niet van de rekening van je vriendin. Dus ook daar heb je een probleem.
Advies: zo snel mogelijk domiciliëring opzeggen en als de volgende factuur niet in orde is deze protesteren en niet betalen.
a) Ja kunnen ze, maar dan krijgen ze geen geld van je...lijkt me niet slim.droopy schreef:Een firma stuurt me een faktuur op een verkeerde naam en adres. Ik vraag een creditnota en een nieuwe faktuur. Als reactie krijg ik dat ik ze maar manueel moet verbeteren dat ze dit niet kunnen doen omdat ze hun boekmaand elke maand afsluiten.
a) kan een firma me een correctie weigeren en iets faktureren die ze niet op dat adres gaan leveren?
b) is het wettelijk om een faktuur manueel aan te passen? Volgens mij en mijn boekhouder niet.
De betaling is via domiciliëring dus ik kan niet weigeren om te betalen want de betaling is al gebeurd voor ik de faktuur zag.
Als iemand me kan zeggen wat nu wettelijk de bepaling is of verwijzing heeft naar een website met wetteksten dan bedank ik u opvoorhand
Een faktuur op verkeerde naam of adres is een faktuur NIET aan je gericht, dus hoef je hem niet te betalen, moeten ze maar een juiste sturen.
Voorwaarde is wel dat jij bv niet nalatig bent geweest en ze bv tijdens een verhuizing geen bericht hebt gestuurd.
Beste dus altijd klagen bij dat bedrijf via aangetekend schrijven anders heb je geen bewijs van hun fout.
b) Neen, is verboden.
Je kan de domiciliëring op de bank laten terug roepen, staat een bepaalde tijd voor, als je daar niet voorbij bent kunnen ze het geld zo weer terug boeken met of zonder de toestemming van dat bedrijf.
(vraag maar aan je bank, reden hoef je niet eens te geven)
Wet-teksten kan ik je niet geven, maar verkeerd is verkeerd, als je het voor een rechter brengt gaat het bedrijf in kwestie in het ongelijk gesteld worden, moeten ze maar zorgen dat het klopt.
Net antwoord gekregen van Dommel klantendienst waar ik nogmaals een correcte faktuur gevraagd heb. Ik heb hen ook gevraagd een creditnota te maken en de faktuur opnieuw op te maken. En dit was hun antwoord:
Geachte,
Het spijt ons, maar ons - correct wettelijk onderbouwde - systeem laat dit niet toe.
met vriendelijke groeten,
meilleures salutations,
best regards,
dommel.com servicecenter
a schedom nv/sa service
Geachte,
Het spijt ons, maar ons - correct wettelijk onderbouwde - systeem laat dit niet toe.
met vriendelijke groeten,
meilleures salutations,
best regards,
dommel.com servicecenter
a schedom nv/sa service
'k heb hen al zeker 5x hierover gemaild. Ik snap niet waarom ze hierover moeilijk doen. Het is alsof ze niet willen. Ik voel het echt aan als pesten. Ik werk zelf op een fakturatiedienst van een firma die vele malen groter is dan hun firma en elk fakturatieprogramma kan creditnota's maken.
Als ik hun logica volg dan wil dit zeggen dat als ze een verkeerde faktuur maken ze die niet kunnen corrigeren. Dus als er een faktuur uitkomt van enkele duizenden euro's ... oh sorry maar ons correct wettelijk systeem kan dit niet corrigeren...
En dan zijn ze verwonderd dat ze veel mails en klachten krijgen over de service.
Als ik hun logica volg dan wil dit zeggen dat als ze een verkeerde faktuur maken ze die niet kunnen corrigeren. Dus als er een faktuur uitkomt van enkele duizenden euro's ... oh sorry maar ons correct wettelijk systeem kan dit niet corrigeren...
En dan zijn ze verwonderd dat ze veel mails en klachten krijgen over de service.
Is mijn maandelijkse faktuur met domiciliëring die dus ook vlot betaald is dus ze kunnen niet klagen dat ik een wanbetaler ben. Ik heb alles correct betaald. Blijkbaar is dat hun manier om te bedanken.cloink schreef:Zit maar één ding op vrees ik: contesteren d.m.v. een aangetekend schrijven en niet betalen.
Met Ella - Welcome To The Club naar de dommel Fabeltjeskrantdroopy schreef:'k heb hen al zeker 5x hierover gemaild. Ik snap niet waarom ze hierover moeilijk doen. Het is alsof ze niet willen. Ik voel het echt aan als pesten. Ik werk zelf op een fakturatiedienst van een firma die vele malen groter is dan hun firma en elk fakturatieprogramma kan creditnota's maken.
Laatst gewijzigd door margaaas 11 jun 2008, 22:27, in totaal 2 gewijzigd.