Internet-lijnen bundelen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
margaaas
Plus Member
Plus Member
Berichten: 223
Lid geworden op: 09 apr 2008, 03:44

//mod meon: Dit topic werd afgesplitst van http://www.userbase.be/forum/viewtopic.php?t=19038 (Belgacom blijft vaag over limietverhoging)

BasMSI schreef:<1,6 km 20 Mbps
met 2 abonnementjes mag ik dus op 40 Mbps gaan hopen,
daar denk ik al +/- 1.1/2 jaar aan
Wie goed doet,goed ontmoet.
Die "De Ombudsman" thread was precies nodig.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

margaaas schreef:
BasMSI schreef:<1,6 km 20 Mbps
met 2 abonnementjes mag ik dus op 40 Mbps gaan hopen,
daar denk ik al +/- 1.1/2 jaar aan
Nee, dat is 20 Mb per lijn, dat kun je niet optellen. Op de ene lijn download je aan 20 Mb, op de andere ook.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

margaaas schreef:
BasMSI schreef:<1,6 km 20 Mbps
met 2 abonnementjes mag ik dus op 40 Mbps gaan hopen,
daar denk ik al +/- 1.1/2 jaar aan


Ja dat mag je, want het kan, zal niet makkelijk zijn en ik vrees dat je een Linux-bak met meerdere poorten aan je modems moet hangen.
Maar de techniek heet load-balancing, makkelijk is anders, maar het kan wel.
Echter, de maximale snelheid van 1 pakketje kan nooit de 20MBit overschrijden, maar als je de boel weet te managen kan je wel download snelheden halen van 20MBit per stuk x 2 = 40 Mbit over een totale download, op voorwaarde dat je het weet te routeren.
Internet providers doen het ook zo, die routeren over diverse lijnen, maar ze doen het eigenlijk omwille van uitval te vermijden, dat de snelheid dan normaal hoger ligt is voor hen mooi meegenomen.
Kartouch
Pro Member
Pro Member
Berichten: 415
Lid geworden op: 22 jan 2005, 14:15
Bedankt: 1 keer

Ik heb enkele maanden terug in de CT daarover iets gelezen. 'k geloof dat er zelfs modems bestaan die 2 verbindingen kunnen ondersteunen.
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

Kartouch schreef:Ik heb enkele maanden terug in de CT daarover iets gelezen. 'k geloof dat er zelfs modems bestaan die 2 verbindingen kunnen ondersteunen.


Daar heb ik nog nooit van gehoord, wel modems die 2 verbindingen ondersteunen, maar dat was fail-over-service.
Ergo, als de ene faalt dan nemen we bv de telefoon als inbel, zulks heb ik wel van gehoord.
Maar modems die load-balancing doen, sorry die nog niet.
Managable-routers of Linux-bakken kunnen zulke zaken normaal wel.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3868
Lid geworden op: 20 mar 2004, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

Bestaan wel zo een modems hoor

http://www.dsl-warehouse.co.uk/product. ... VIGOR2820N

Eerste hit op google

Tis niet omdat JIJ er nog niet van hebt gehoord dat het niet bestaat

Trouwens, bij mij weten zijn _alle_ routers managable ( ja ook die huis-tuin-en-keuken dingen ).
icekiller2k6
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 783
Lid geworden op: 08 mei 2008, 13:40
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 12 keer

zoals ditch zegt.. eerst opzoeken voor je iets zegt..


gebruiken ze vb heel vaak voor webservers...
en ook voor bepaalde thuis bedrijven gebruiken ze 2 wan lijnen om trafiek te verdelen...
BasMSI
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1007
Lid geworden op: 17 mei 2008, 16:59

• Dual-WAN ports for ADSL or cable modem or both


JA die modems ken ik, die doen failover service.
Doen die echt load-balacing?

Afbeelding

Iemand die het getest heeft?
Meestal zijn zulke oplossingen dat men fail-over doet in plaats van echte load-balancing.
Tuurlijk ik kan mis zitten, ik gaf nooit aan dat het niet bestond, dat gaf iemand anders aan.
Lezen knakkers, want ik heb altijd gezegd dat het wel kon met een Linux box or managed router.
Er zullen best andere oplossingen bestaan, maar iemand anders in hier zei dat het NIET kon....
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Er zijn inmiddels verschillende aanbieders die dit aanbieden Linksys/cisco is er een van, maar ik geloof dat die vrij duur zijn.
Een goedkopere optie is draytek, hieronder een link naar een zdnet artikel over die router. Er staat ook letterlijk in dat het om load balancing gaat.
http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=66980
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Er bestaan routers die echt lijnen kunnen bundelen, maar dan moet de provider dat ook aan zijn kant zetten. Alle andere oplossingen doen load-balangcing, omdat je immers 2 verschillende IP-adressen hebt, en per communicatiekanaal moet dezelfde ip en retour weg gebruikt worden.
verdickt
Premium Member
Premium Member
Berichten: 647
Lid geworden op: 12 mar 2004, 22:24

dbr schreef:Er zijn inmiddels verschillende aanbieders die dit aanbieden Linksys/cisco is er een van, maar ik geloof dat die vrij duur zijn.
Een goedkopere optie is draytek, hieronder een link naar een zdnet artikel over die router. Er staat ook letterlijk in dat het om load balancing gaat.
http://www.zdnet.nl/reviews.cfm?id=66980


maar je had misschien ook de reactie moet lezen en deze zijn volgens mij correct:

http://www.zdnet.nl/talkback.cfm?id=66980&eid=55651&tbid=120346&inc=subthread
Gebruikersavatar
localhost
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1315
Lid geworden op: 14 mei 2006, 17:23
Twitter: amedee
Locatie: Sint-Niklaas
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer
Contacteer:

Interessante topic; misschien best de dual-WAN-router berichten afsplitsen van de Belgacom-berichten?
Vrijheid van meningsuiting op het internet is de vrijheid om op je eigen blog zoveel onzin te verkopen als je zelf wil.
Er bestaat geen verplichting om naar de vrije meningsuiting van een ander te luisteren.
Gebruikersavatar
trobbelke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 502
Lid geworden op: 17 jul 2004, 00:46
Locatie: Lindale, TX
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

qless schreef:Er bestaan routers die echt lijnen kunnen bundelen, maar dan moet de provider dat ook aan zijn kant zetten. Alle andere oplossingen doen load-balangcing, omdat je immers 2 verschillende IP-adressen hebt, en per communicatiekanaal moet dezelfde ip en retour weg gebruikt worden.


wij hebben op 't werk 3 T1 lijnen die gebundeld zijn (ja, ik woon in de US). Wij hebben daarvoor een Cisco 2610XM.
Voor de volgende uitbreiding denken we aan een 2de provider, en dan zullen we alleen load balancing kunnen doen, geen bundeling.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”