Multimedia network @ home

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 53 keer

Ok, here goes...

Ik heb onlangs een huis gekocht, en nu wil ik daar een soort multimedia domotica systeem in gaan installeren.

Mijn huidige situatie op appartement nu komt in de buurt, maar voldoet niet: ik heb 1 mediacenter draaien waarop alle muziek en mijn films staan. Dit mediacenter gebruik ik ook voor live TV en dingen op te nemen. Via een laptop kijk ik nu draadloos op mijn slaapkamer: opgenomen TV en muziek via een standaard windows share, live TV via ORB (zie wwW.orb.com).

Wat wil ik nu in mijn huis graag zien:
Ik zou graag 1 grote "server" plaatsen waar alle multimedia bewaard wordt: muziek, films, opgenomen TV, ...

Dit alles zou makkelijk moeten kunnen afgespeeld worden op verschillende plaatsen. Ik denk hierbij bv aan een thinclient met een klein touchscreen in de badkamer om muziek te spelen, een groter scherm in de slaapkamer voor muziek+film, een volwaardig scherm in de woonkamer...

Heeft er iemand ervaring met zoiets? Tips, opmerkingen,...? Alles is welkom :-)
Ohja, bekabeling naar kamers is geen probleem, daar heb ik mijn plan al voor, ik ben vooral op zoek naar tips en info over de softwarekant van het verhaal!
gedeco
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

Ik maak gebruik van een Clarkconnect linux internet gateway met mythtv server geinstalleerd.

Op mijn client staat mythbuntu.

Voor thin clients kan de Clarkconnect server als TFTP server geconfigureerd worden, ik geloof dat minimyth hiervoor kan gebruikt worden.

http://www.clarkconnect.com/docs/Howtos ... ing_MythTV

Natuurlijk kun je gewoon een NAS kopen om bestanden op te slaan.

Ik geloof ook dat er een MS home server 2008 op stapel staat, zou ideaal moeten werken met MS media center edition.
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Rogue
Premium Member
Premium Member

NickG schreef: Ik zou graag 1 grote "server" plaatsen waar alle multimedia bewaard wordt: muziek, films, opgenomen TV, ...
deze zin schreeuwt echt NAS :)
Afbeelding
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Ja ok, NAS of een serverke met genoeg storage dus :-)
Maar heeft iemand ervaring met deftige thinclients die muziek/video kunnen afspelen?

//Edit: ik heb net een demo gezien van één of andere kerel van Google over MythTV backend en verschillende frontends. Dat lijkt te doen wat ik nodig heb :-) ALS het allemaal mooi werkt zoals ze voorstellen toch...
Laatst gewijzigd door NickG 01 apr 2008, 21:43, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 84 keer
Bedankt: 46 keer

Ik heb hier een NAS dat Twonky Media draait. Mijn PS3 kan hier zowel muziek als movies van afspelen.

Verder ben ik hier ook nog aant kijken om een squeezebox aan te kopen :)

http://www.slimdevices.com/pi_overview.html?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

NickG schreef:Maar heeft iemand ervaring met deftige thinclients die muziek/video kunnen afspelen?
Ben 200% tevreden van m'n XBOX met XBMC... maar is dat Thin genoeg ?
NickG
Elite Poster
Elite Poster

OK,ik ben er bijna uit.

Qua TV zal het wss een klein serverke worden (mythtv backend, print-, DNS-, WWW-server) en een klein (diskless/solid state) frontend machientje in living, slaapkamer(s) en misschien ook keuken. Voorlopig houdt ik het echter op 1 all-in TV mediacenter in de living en bekijk ik indien nodig wel via orb op laptop in slaapkamer. Kwestie van de budgetten wat in ere te houden en kosten te spreiden :-)

Qua geluid zou ik liefst zo snel mogelijk alles in orde brengen. Mijn gedacht was een NAS met slimserver in combinatie met streambox(en). Heeft er iemand enig idee of er ergens betaalbare luidsprekers te vinden zijn voor onder de douche? En bestaat zoiets wireless? Mijn huis staat nl al enkele jaren maar de badkamer is eigenlijk perfect in orde, dus kabels trekken maakt het moeilijk om de tegels niet te beschadigen... Hoeft niet echt kwaliteit te zijn, als ik maar kan meezingen is't genoeg :-)
Peterken
Premium Member
Premium Member

NickG kijk hier eens naar, mischien kan je daar ideeën opdoen.

Heeft er iemand een idee welke mediacenter software om muziek & films vanaf een share af te spelen de laagste hardware requirements heeft.
Ik gebruik mediaportal op een dedicated systeem aan mijn tv voor alles maar heb een oudere laptop & desktop die niet voldoen (zijn niet full DX9 compatible) voor mediaportal maar vroeg me af of er betere/lichtere altenatieven zijn.
"He who asks a question is a fool for five minutes; he who does not ask a question remains a fool forever"
Coop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Misschien ben je hier iets mee ?
http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... 1285430///
Verder moet je zeker eens X10 bekijken...Home Automation, heel makkelijk te integreren in een bestaande woning.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Nog een vraagje, die squeezebox multiroom controller (standaard bijgeleverd bij de Duet uitvoering), werkt die via infrarood of radiogolf? Op de website of via google vind ik tegenstrijdige info... :-s
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Kijk hier eens naar , gemakkelijke setup en veelzijdig ;-)
TV , audio , foto , werkt als nas enz... de rest lees je hier maar verder ----> http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1264792//
Coop
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Sniffie schreef:Kijk hier eens naar , gemakkelijke setup en veelzijdig ;-)
TV , audio , foto , werkt als nas enz... de rest lees je hier maar verder ----> http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... /1264792//
Alleen jammer dat je niet naar gewone tv kanalen kan kijken, anders zou het perfect zijn.
NickG
Elite Poster
Elite Poster

Coop schreef:
Alleen jammer dat je niet naar gewone tv kanalen kan kijken, anders zou het perfect zijn.
inderdaad, ziet er erg mooi uit, maar zo kan ik niet naar live tV kijken dacht ik. Tenzij ik op één of andere manier van dit ding een mythTV frontend kan maken... Maar zoals ik het begrijp draait dit niet echt een uitgeklede linux distro, maar is het aangepaste firmware, en firmware hacken gaat mijn petje iets te boven vrees ik... Tenzij iemand hier me natuurlijk kan helpen met het draaien van mythTV op zo'n popcorndoos :-)
SniFManS
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

NickG schreef:
Coop schreef:
inderdaad, ziet er erg mooi uit, maar zo kan ik niet naar live tV kijken dacht ik. Tenzij ik op één of andere manier van dit ding een mythTV frontend kan maken... Maar zoals ik het begrijp draait dit niet echt een uitgeklede linux distro, maar is het aangepaste firmware, en firmware hacken gaat mijn petje iets te boven vrees ik... Tenzij iemand hier me natuurlijk kan helpen met het draaien van mythTV op zo'n popcorndoos
:-)
Klopt maar er komt in het kort een nieuwere versie van uit ! Die kerels update dit stukje speelgoed reelijk veel en luisteren naar hun klanten . Ik vind dat ze al aardig mooi op weg zijn . Het zou eigenlijk een mooie oplossing zijn om op de slaapkamer of elders. Je kan er een hd insteken dus de mogelijkheden zijn er wel vind ik . Zeker in het oog houden ;-)
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”