DVB-T decoder + antenne

Voor alle discussies over streaming, cord cutting, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Wij zijn pas verhuisd en keken op ons vorige adres op een keine tv via de antenne naar TV1 en Canvas.

Nu is die kleine tv op het nieuwe adres naar de slaapkamer verhuisd en staat er een LCD tv in de living. Ik ga geen kabel van Telenet nemen, want 180 euro op een jaar om eens naar het nieuws te kijken om 19u vind ik teveel. TV Vlaanderen is dan ook geen optie wegens de aankoop van schotel + decoder.

DVB-T is voor mij de oplossing. Die dingen zijn blijkbaar heel goedkoop en eens aangeschaft kan je gratis naar TV1 en Canvas kijken (hetgeen wij dus net zoeken). Iemand een idee voor een goedkoop modelletje met antenne?

Weet er ook iemand wat de ontvangst is in het Roeselaarse? Op de site van digitaaltvkijken.be vind ik niet al teveel informatie terug.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 21 aug 2006, 13:02
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

De antenne staat voor ontvangst in Roeselare staat in Egem en is dus redelijk bij de deur.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

goed nieuws voor DVB-T is de afschaffing van analoge tv via de ether eind dit jaar, er gaan zenders bijgeplaatst worden. oa éne in Gent, waar het echt wel nodig is.
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

lithion schreef:De antenne staat voor ontvangst in Roeselare staat in Egem en is dus redelijk bij de deur.


Ik woon eigenlijk in Staden dat is aan de andere kant van Roeselare waar Egem is, maar ik vermoed dat een antenne in Egem ook wel ontvangst in Staden moet geven.

Ik ga anders eens op de postcode van Ieper of Diksmuide gaan zoeken.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

DarthDavy schreef:Ik woon eigenlijk in Staden dat is aan de andere kant van Roeselare waar Egem is, maar ik vermoed dat een antenne in Egem ook wel ontvangst in Staden moet geven.
dat zal wel geen probleem zijn, voorlopig moeten we het in gent ook nog doen met zender Egem. met mijn binnenhuisantenne ontvang ik wel niets, maar met een deftige buitenantenne zou het wel werken. maar als jij maar 25km vd bron zit zou dat weinig problemen mogen geven
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

König-Electronic™ DVB-T FTA reeks is prima en zeker niet te duur. Zoals de naam doet vermoeden is deze wel enkel om free to air te ontvangen, mocht er hier iets als digitenne komen, kan je er geen kaartje insteken.

Antenne is wat uitzoeken eigenlijk(hangt af van bouwmatrialen, type glas...), meestal is een simpele antenne onder het dak prima.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Ik gebruik een dvb-t tunertje van Zehnder dat ik in Duitsland heb gekocht voor 45 Euro.
Op 7 meter hoogte, op dak, heb ik een aktieve, vertikaal gepolariseerde antenne van 29Euro. (Mediamarkt dld gekocht)
Hiermee onvang ik hier in Neerpelt natuurlijk Genk, maar ook Veltem of de veel hogere Sint-Pieters-Leeuw (beiden) op kanaal 22.
voor freq. zie http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-freq ... elgi.C3.AB

Daarnaast ontvang in natuurlijk 4 Nederlandse zenders via Eindhoven,
3 frequenties in Aken met 13 stations die altijd goed doorkomen
en een aantal frequenties in het Ruhrgebied, die niet altijd te ontvangen zijn, met in totaal 40 kanalen waaronder een paar dubbel.
Eerder heb ik een vertikale yagi op dak gehad, met deze had ik altijd een perfecte Duitse ontvangst.
Voor Duitse, in België te onvangen zenders, zie
http://www.nrw.ueberallfernsehen.de/10.html

Je moet wel heel dicht bij de zender zitten wil je zonder problemen een antenne in de kamer kunnen gebruiken.
Mijn notebook bv geeft al flink wat storing.
Ook lopen in de woonkamer laat af en toe het beeld wegvallen.
Wil je serieus naar dvb-t kijken dan moet je de antenne wat hoger zetten, zoals de poster hierboven bv onder de dakpannen, of liever zelfs buiten en wat hoger, dan zijn ook afstanden niet meer zo'n probleem.
Bijlagen
dvbaachen.jpg
(20.97 KiB) 6931 keer gedownload
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Limburg schreef:Ik gebruik een dvb-t tunertje van Zehnder dat ik in Duitsland heb gekocht voor 45 Euro.
Op 7 meter hoogte, op dak, heb ik een aktieve, vertikaal gepolariseerde antenne van 29Euro. (Mediamarkt dld gekocht)


Heh, gisteren liep ik door de Mediamarkt in Roeselare en zag daar ook die aktieve, vertikaal gepolariseerde antenne staan voor 29 euro.

Ik heb die mee naar huis genomen en gisteren gewoon rechtstreeks aan de tv gehangen. De TV heeft enkel VRT en Canvas gevonden wat in feite voldoende is. De antenne had ik eerst gewoon op de kast naast de tv staan en de kwaliteit van de VRT was goed te doen. Een heel klein beetje verticale sneeuwlijntjes, maar valt al bij al mee. De kwaliteit van Canvas was heel wat minder. Daar was heel wat meer sneeuw te zien.

Ik heb de antenne dan op de barkast geplaatst waar ie hoger staat en dichter bij een raam (maar waarbij wel de kabels in de weg hangen). De kwaliteit op VRT verbeterde niet, maar die op canvas wel.

Het wordt nog een beetje zoek en kijken wat ik ga doen. Er valt wel al op te kijken en ik moet nog even afwegen of de werken voor langere kabels naar boven te trekken de moeite wel waard is om de antenne bvb onder het dak te monteren.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

maar de analoge tv signalen verdwijnen eind dit jaar dus definitief uit de lucht, dan zal je toch een dvb-t tunertje moeten aankopen. analoge tv ontvang ik hier ook, maar voor digitale tv heb ik betere antenne nodig. afgaande op Limburg z'n schrijfsel moet je blijkbaar heel dicht bij de zender zitten om binnenhuisantenne te kunnen gebruiken, misschien over paar maanden als de zender in Gent er is
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

@DarthDavy,

ik heb de telestar 3
http://www.telestar.de/Produkte/?pid=421

Denk er om dat die platte dingen een sterk richtingseffect hebben,
een hartvormig stralingsdiagram met een diepe nul aan de achterkant.
Dit heb ik nu bij twee van dit soort antennes gemeten (met milivoltmeter en meetzender/meetantenne.)
Het vreemde is dat je dit niet in de documentatie vindt.
De achterkant (met geen ontvangst) is meestal waar de kabel uitkomt.
Het draaien van de antenne kan al een flink effect geven.

Denk er ook aan dat de huidige analoge uitzendingen horizontaal gepolariseerd plaatsvinden, je kan, wanneer je hem analoog gebruikt, dat ding ook eens op z'n zijkant neerleggen en dan de optimale richting bepalen.
Momenteel zenden sommige Belgische dvb-t zenders horizontaal uit, andere weer vertikaal. (zie mijn link hierboven)
Dit zal op den duur allemaal vertikaal worden, in het buitenland is dit vrijwel alleen vertikaal (behalve sommige lokale steunzenders)
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Ow... ok... Ik heb dus wel een digitale antenne gekocht, maar kijk nog altijd analoog omdat ik geen DVB-T decoder heb.

Sorry voor de onnozele vraag, maar ik ben vrij nieuw in deze technologieën.

Maar als ik dus nog een goedkope decoder koop, die König-Electronic™ DVB-T FTA staat me wel aan. Dan heb ik pas digitale TV? Nu niet dat het mij zo interesseert dat ik analoog of digitaal wil kijken, ik wil basicly gewoon de VRT en Canvas op mijn TV. Al de rest is bonus.

Mocht ik nu al zo'n decoder zoals die König-Electronic™ DVB-T FTA kopen, zou ik dan een beter signaal ontvangen of juist slechter?
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

DarthDavy schreef:Ow... ok... Ik heb dus wel een digitale antenne gekocht, maar kijk nog altijd analoog omdat ik geen DVB-T decoder heb.

dvb-t, dus digitale tv, gebruikt hetzelfde uhf frequentiegebied als de oude analoge TV, dus kunnen ook oude antenne's worden gebruikt voor dvb-t mits opgelet wordt dat de juiste polaristatie wordt gebruikt.
Dus voor verikaal gepolariseerde uitzendingen zal een uhf antenne op z'n kant moeten worden geplaatst.

Een dvb-t antenne lijkt een 'digitale' antenne te zijn maar is niets anders dan een analoge antenne toepgepast met nieuwe techniek.
Niets digitaals aan dus.
Het enige digitale bij dvb-t is de decoder.
Let wel op dat zo'n dvb-t antenne voedingspanning nodig heeft.
Dit kan door de dvb-t ontvanger geleverd worden, maar ook door een voedingsadapter via een 'power inserter'
DarthDavy schreef:Maar als ik dus nog een goedkope decoder koop, die König-Electronic™ DVB-T FTA staat me wel aan. Dan heb ik pas digitale TV? Nu niet dat het mij zo interesseert dat ik analoog of digitaal wil kijken, ik wil basicly gewoon de VRT en Canvas op mijn TV. Al de rest is bonus.

Mocht ik nu al zo'n decoder zoals die König-Electronic™ DVB-T FTA kopen, zou ik dan een beter signaal ontvangen of juist slechter?

Ik weet niet of je nu al binnen het bereik van een dvb-t zender zit, waarschijnlijk wel wanneer de antenne wat hoger staat (zie link boven ), maar met dvb-t is het zo dat wannneer je goede ontvangst hebt, je ook perfect beeld hebt.
Je hebt minder signaal nodig om een goede ontvangst te krijgen.
En één zekerheid heb je: eind van het jaar is het afgelopen met de analoge uitzendingen dus daarna is dvb-t de enige mogelijkheid van ontvangst via de ether.

Wel is het mogelijk dat men kiest voor een systeem zoals in nederland (het is niet te hopen) waar men de commercieelen achter een decoder zet.
Je hebt daardoor een duurdere ontvanger nodig en je moet maandelijks een bedrag betalen om vtm,vt4 enz te ontvangen.
Één en canvas zal wel gratis blijven (plus alle radiouitzendingen zoals nu al Radio 1&2, Klara, StuBrussel, Donna, KlaraContin, SporzaRadio, Nieuws+ en DonnaHitbit)via een goedkope FTA (free-to-air) ontvanger zoals de König http://www.erconline.nl/dvbt-ontvanger- ... rers_id=59 (maar er zijn vele andere)
In Duitsland is alles vrij te ontvangen.
Er is, behalve om wat geld te graaien, ook geen reden voor om de boel achter de decoder te zetten, dvb-t is nauwelijks grensoverschrijdend dus hoef je geen rekening te houden met afdrachten voor rechten zoals bij SAT tv.
Gebruikersavatar
Block
Erelid
Erelid
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

DarthDavy schreef:Mocht ik nu al zo'n decoder zoals die König-Electronic™ DVB-T FTA kopen, zou ik dan een beter signaal ontvangen of juist slechter?


Als je met signaal beeldkwaliteit bedoelt, moet je aan dvb-t niet twijfelen. één en ketnet-canvas is echt goed qua kwaliteit.

Signaalontvangst zelf, wordt er wel eens beweerd dat je nu analoog redelijk ontvangt je dvb-t goed zal ontvangen. Ik denk dat het toch even zoeken is wat het beste ontvangst geeft (wordt meestal uitgedrukt in percentages).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

Limburg schreef:Wel is het mogelijk dat men kiest voor een systeem zoals in nederland (het is niet te hopen) waar men de commercieelen achter een decoder zet.

@ limburg.....ik zou toch als je toekomstgericht bent....een dvb-t ontvanger met CI slot kopen....iets duurder...maar dan kan je evt. eind dit jaar de commerciëlen ontvangen....(als die effectief gaan uitzenden in dvb-t) of een combo-receiver (dvb-t+dvb-s+CI)

Afbeeldinghttp://www.srt-versand.de/dvb-t/dvb-t-receiver/vantage-vt-x221-tsci-combo-receiver-2x-ci-2x-reader.html

Ik heb een yagi besteld gisteren met zeer goede specs (en laagst geprijsd)

Afbeelding

http://www.shop.selection.be/C2S_produc ... f=N2852375
31,15 euro

ANTENNE TERRESTRE DVBT HIGH GAIN 32 ELEMENTS
Gain : 20 dB
Front to back ratio ; >30
Polarization : H/V

"De GT-U3X32 is een "HIGH GAIN" UHF-Antenne voor Annaloge en Digitale Terrestrische (DVB-T) ontvangst. Is onze beste antenne, bestaande uit 96 elementen en met een winst van 20dB !"

39 euro

http://www.flandersdigital.be/product_info.php?cPath=24&products_id=262


Ik zou toch voor de Yagi antenne gaan. Deze levert zonder versterking al 20 dB. Met versterking kan je nog 34 dB toevoegen. Hiermee heb je dan voldoende reserve voor de slechtere weersomstandigheden.

Die actieve antennes zijn trouwens niets anders dan een gewone antenne met ingebouwde versterker. Dus als je niets hebt, kan je het niet versterken.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

satsurfer schreef:
Limburg schreef:Wel is het mogelijk dat men kiest voor een systeem zoals in nederland (het is niet te hopen) waar men de commercieelen achter een decoder zet.

@ limburg.....ik zou toch als je toekomstgericht bent....een dvb-t ontvanger met CI slot kopen....iets duurder...maar dan kan je evt. eind dit jaar de commerciëlen ontvangen....(als die effectief gaan uitzenden in dvb-t) of een combo-receiver (dvb-t+dvb-s+CI)

Afbeeldinghttp://www.srt-versand.de/dvb-t/dvb-t-receiver/vantage-vt-x221-tsci-combo-receiver-2x-ci-2x-reader.html

Je bewijst hiermee mijn stelling dat het erg jammer is wanneer de commerciëlen achter de decoder zouden verdwijnen.
Die ontvanger kost 149 euro, indien achter de decoder moet daar nog een conax ci module van 80 euro in, je moet een smartcard kopen (in nederland 10 euro, laat raden wat je hier zal moeten betalen), los van de maandelijkse kosten, kortom,
vergeleken met een Free-to-Air ontvanger van 39 Euro (vandaag gezien in mediamarkt in Keulen)die nodig is wanneer geen decoding nodig is, is jouw minimaal 240 euro toch wel wat meer. :-(

Die antenne lijkt me een prima keuze.
Ik heb hier een paar maanden een vertikale uhf yagi op dak gehad, draaibaar dmv een houtje-touwtje constructie.
Werkte wel, maar de wind bepaalde grotendeels mijn richting.
Heb inmiddels een echt rotortje en zal het spul binnekort weer op de schoorsteen zetten.
Daarnaast blijft die breedband antenne een nuttig instrument.
Zag wel op mijn spectrumanalyzer dat naast de dvb-t signalen ik hier zeer veel hardere signalen van gsm en vooral DAB binnenkrijg.
Denk dat hier heel dichtbij in Neerpelt er een DAB zender staat.
(edit: inmiddels gelezen dat deze sinds eind vorig jaar op de Belgacom toren van de centrale Overpelt staat, 6km van hier op 223,936 MHz (frequentieblok 12A) http://www.digitaleradio.be/dab/hoeluis ... nders.html )
Hoop dat ik daar geen last (vastlopen in dynamisch bereik) mee krijg.
Gebruikersavatar
DarthDavy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 489
Lid geworden op: 13 apr 2007, 17:01
Locatie: Roeselare
Contacteer:

Dank u wel, ik heb hier al veel bijgeleerd.

Ik heb wel degelijk een DVB-T antenne, want hij moet in het stopcontact zitten voor ie werkt, dus da's het duidelijkste bewijs dat ie het signaal oppakt.

Ik ga mijn ogen eens openhouden voor een goedkope free-to-air decoder, want zelfs al gaan de commerciële via DVB-T uitzenden dan gaat het mij toch niet interesseren (zeker niet als het geld gaat kosten).

Gewoon ne keer 's avonds naar't nieuws kijken, meer is nie nodig.
Intel Core 2 Duo E6600 - 2GB DDR2 SDRAM PC5300 - MSI P965 Platinum - GeForce 7900GTX 512MB DDR3 - Western Digital 150GB 16MB Raptor - Western Digital 250GB 16MB - Zalman Powersupply ZM-460-APS 460W - Thermaltake Soprano VB1000SWS
Andy
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 40
Lid geworden op: 26 maa 2006, 01:10
Locatie: Rijmenam
Contacteer:

Ik verwijs naar deze pagina:

http://users.edpnet.be/detroya/Dreticus ... /dvbt.html

De Philips SBC TT 350 (heb die ook zien staan bij Fnac Leuven) is volgens mij zowat de beste, en is geschikt voor horizontaal en verticaal. Let wel dat je wat geduld moet hebben bij het plaatsen van gelijk welke antenne. Een onvermoede centimeter naar links en plots is alles OK !
Bert Bibber
Starter
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 feb 2008, 14:37

Best wel opletten wat voor antennes je koopt of hoe je ze bevestigt (horizontaal of verticaal). De VRT (Egem) zendt uit met horizontaal gepolariseerde signalen. Dit betekent dus verschillende antennes koppelen of polariseren. Let wel dat hiervoor speciale koppelfilters nodig zijn.

http://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

xenne schreef:analoge tv ontvang ik hier ook, maar voor digitale tv heb ik betere antenne nodig. afgaande op Limburg z'n schrijfsel moet je blijkbaar heel dicht bij de zender zitten om binnenhuisantenne te kunnen gebruiken, misschien over paar maanden als de zender in Gent er is


de nieuwe dvb-t zender in gent (geplaatst op de belgacomtoren) is vorige week in gebruik genomen, ik ontvang nu alle mogelijk zenders (11 kanalen) met mijn laptop in combinatie met simpele binnenhuis dvb-t antenne :-D nu rest mij enkel nog mijn kabelabo op te zeggen bij telenet. met dank aan geert bourgeois
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Bert Bibber schreef:Best wel opletten wat voor antennes je koopt of hoe je ze bevestigt (horizontaal of verticaal). De VRT (Egem) zendt uit met horizontaal gepolariseerde signalen. Dit betekent dus verschillende antennes koppelen of polariseren. Let wel dat hiervoor speciale koppelfilters nodig zijn.


Per zendlocatie gebruikt men slechts één polarisatie... en in tegenstelling tot analoge TV ontvang je ook maar van één zender (welke steeds alle TV-kanalen heeft). Het is dus nutteloos (tenzij je in een grensgebied zou wonen en ook buitenlandse DVB-T zenders zou kunnen ontvangen) meerdere antenne's te plaatsen en/of te koppelen.
warpozio
Pro Member
Pro Member
Berichten: 369
Lid geworden op: 04 sep 2007, 10:23
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 18 keer

xenne schreef:
xenne schreef:analoge tv ontvang ik hier ook, maar voor digitale tv heb ik betere antenne nodig. afgaande op Limburg z'n schrijfsel moet je blijkbaar heel dicht bij de zender zitten om binnenhuisantenne te kunnen gebruiken, misschien over paar maanden als de zender in Gent er is


de nieuwe dvb-t zender in gent (geplaatst op de belgacomtoren) is vorige week in gebruik genomen, ik ontvang nu alle mogelijk zenders (11 kanalen) met mijn laptop in combinatie met simpele binnenhuis dvb-t antenne :-D nu rest mij enkel nog mijn kabelabo op te zeggen bij telenet. met dank aan geert bourgeois


ik ben een komplete dvb-t n00b...
Welke 11 kanalen zijn dat?
Hoe ver rijkt het signaal in Gent? (tot aan de Dampoort? Mediamarkt? Lochristi? ...)
Wat versta je onder simpele binnenhuis dvb-t antenne?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

warpozio schreef:Welke 11 kanalen zijn dat?


Bij DVB-T ontvang je zo-ie-zo alle kanalen aangezien ze allen van dezelfde zender komen. Nu voor zover ik weet is er in Vlaanderen enkel één en Canvas/Ketnet beschikbaar via DVB-T, plus nog een aantal radiokanalen.

warpozio schreef:Hoe ver rijkt het signaal in Gent? (tot aan de Dampoort? Mediamarkt? Lochristi? ...)


Plannetjes hiervan kan je ergens op de VRT website vinden dacht ik, maar dat is louter theoretisch. Omgeving en antenne opstelling/soort bepalen veel.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

warpozio schreef:ik ben een komplete dvb-t n00b...
Welke 11 kanalen zijn dat?


Eén, Canvas/Ketnet, Radio 1, Radio 2, Klara, Klara Continuo, Donna, Donna Hitbits, Studio Brussel, Sporza radio, Nieuws +

Hoe ver rijkt het signaal in Gent? (tot aan de Dampoort? Mediamarkt? Lochristi? ...)
zal van de antenne afhangen, met een goeie buitenantenne kan je vermoedelijk wel tot zo'n 30km gaan

Wat versta je onder simpele binnenhuis dvb-t antenne?

je hebt natuurlijk ook een tuner nodig. ik had zo een tuner liggen en daar zat een heel simpele binnenhuisantenne bij. ik moet wel zeggen dat ik hier in zone 9051 nog afhankelijk ben van opstelling laptop, op sommige plaatsen blijft het beeld al eens haperen. dus een iets betere antenne zou wel aan te raden zijn. het is wel digitale tv, dus geen sprake van ruis, ofwel heel scherp beeld/geluid ofwel heb je niets
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1636
Lid geworden op: 28 okt 2003, 14:40
Locatie: N.O.Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Nieuws

DVB-T in Gent
13/05/2008

belangrijk nieuws voor Gent en omstreken ..

Kanaal 22, in SFN met Sint-Pieters-Leeuw, Veltem en Brussel.

Op 3 november schakelt ook Egem over van kanaal 40 naar kanaal 22.
Dan is er één grote SFN in kanaal 22 in het westen van Vlaanderen

Op het Belgacomgebouw in het centrum van Gent

http://www.digitaaltvkijken.be/dtv/nl/n ... NewsId=492
Plaats reactie

Terug naar “Streaming, TV over internet”