Gaslek ?

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

Meh. Gisteren (en vandaag eigenlijk ook) iets voorgehad. Vriendin ligt al de ganse avond te zeggen dat er ne gasgeur hangt bij onze gasketel telkens de chauffage aansloeg... Ik ben stiepverkouden en ruik dus niets. Soit, na een tijdje is ze het beu en belt Electrabel. Half uurtje later komt er een busje van Eandis met flikkerlampen voor ons deur staan, ik zakte eerst zowat door de grond.

De man is een kwartierke aan't foefelen geweest en stelde hetvolgende vast:
1) Wanneer de verwarming uit staat, ontsnapt er toch nog gas uit de ketel, zo'n 0,2 liter per 10 minuten
2) Wanneer de thermostaat aanslaat, slaat de gasketel aan, doch de ontsteking gebeurt (enkele seconden) te laat, met als resultaat een gaspluim van meer dan 1 liter (allicht oorsprong van de geur)

:eek:

Ik ben nogal ne rustige mens, mijn vriendin zo niet en zij dus in alle staten. Ondanks het gesus van de man van Eandis trouwens, die sloot niets af (doen ze pas vanaf continu verlies vanaf 1 liter) en volgens hem mochten we gewoon de ketel blijven gebruiken, edoch zo snel mogelijk laten nakijken.

U raadt het al: vriendin draait alles dicht en we zijn dan maar vroeg gaan slapen...

Volgende dag (vandaag): technieker komt langs om de boel te fiksen. Hij kan plots het lek niet meer simuleren (die 0,2 liter per 10 minuten), maar stelt wel vast dat onze installatie op niets trekt.

We hebben nl. 2 boilers: 1 voor het warm water en 1 voor de verwarming. Dat kon toch allemaal beter en we moesten maar eens denken om de ganse installatie (15 jaar oud) te vervangen door 1 combi-toestel. Want de buizen lagen verkeerd, er was niet genoeg circulatie en bijgevolg ook CO-gevaar.

De vriendin nog meer in alle staten, ze durft zowat niet meer in de nabijheid van de ketel komen. Driewerf helaas: de technieker kan het euvel niet verhelpen. Het betreft nl. een ketel die op de grond staat en hij heeft iets aan zijn miniscus.

Hij vertrekt dan maar weer en belooft iemand anders te laten sturen. Zowat 4 uur leeft mijn teerbeminde in sheer terror tot er zopas een andere technieker langs komt. Groot alarm: onze luchttoevoer trekt op den hond zijn kloten en we moeten dringend 3 (!) CO-melders gaan aankopen, vandaag nog!

Ik weet het niet meer hoor, hoe meer mensen hier passeren, hoe meer wilde verhalen de kop opsteken. Moet je weten dat de ketel zo'n half jaar geleden nagekeken is geweest (d.m.v. een maintenance contract bij Electrabel n.b.!) en dat er vorig weekend OOK nog eens iemand van een dochteronderneming van Suez is komen kijken daar we toen de ketel niet meer aankregen, hij heeft alvast niets gemerkt.

Pfoeh. Sorry voor de langs post. :D Mijn vragen nu:

1) Zo'n gaslek van 0,2 liter per 10 minuten, hoe "serieus" is dat en wat kost me dat eigenlijk?

2) Zo'n "uitgestelde start" van de ketel waarbij er meer dan 1 liter gas "wegwaait", wat is daar gevaarlijk aan?

3) Hoe concreet is het gevaar op CO vergiftiging? De beide boilers staan in een slecht verlucht "kot" naast de keuken, doch steeds met open deur.

4) Zijn 3 (!) CO-melders écht noodzakelijk? Waarom zou 1 niet volstaan en waarom moeten we hem persé vlak bij de ketel plaatsen? Gaan we zo niet vaak een vals alarm krijgen of is het echt de bedoeling dat zelfs vlak naast de ketel er geen CO vrijkomt?

Thanks! ;-)

EDIT: vers van de pers... 23%CO gemeten... :|
EDIT: vals alarm, grmbl... 23ppm is het (anders was iedereen al dood :P ) en dan lijkt het me niet overdreven?
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Sorry maar ik zit hier met een glimlach: mijn vrouw is net hetzelfde! Jammer genoeg kan ik je niet helpen.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Blue-Sky
Erelid
Erelid

De man is een kwartierke aan't foefelen geweest en stelde hetvolgende vast:
1) Wanneer de verwarming uit staat, ontsnapt er toch nog gas uit de ketel, zo'n 0,2 liter per 10 minuten
2) Wanneer de thermostaat aanslaat, slaat de gasketel aan, doch de ontsteking gebeurt (enkele seconden) te laat, met als resultaat een gaspluim van meer dan 1 liter (allicht oorsprong van de geur)
Als je dit serieus wilt nemen, bel die firma terug op en zeg dat ze 'n technieker sturen zonder 'n meniscus letsel, kan toch niet dat men het op de lichte schouders neemt.

Ik vrees die brander moet uitgebouwd worden en bij een herkende service voor dat merk hersteld worden, indien dat type brander niet meer verkrijgbaar is, zal er idd 'n nieuwe moeten geïnstalleerd worden. :think:

Indien je die man kan vertrouwen, die laatst ter plaatse was.... :roll:

Kan het zijn dat sommige dagen dit feller te ruiken is, ik heb al eens horen vertellen dat in het gas 'n reukmiddel is zodat men het feller kan rieken.
En dit mengsel niet altijd dezelfde verhouding heeft.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

Owkay , ik werk wel voor Vaillant zelf (producent toestellen) maar volgende geld voor alle toestellen

Je bezit dus een staande vloerketel (gietijzeren blok wss) met een schoorsteenaansluiting correct ?

Een atmosferisch toestel dus ....

Deze dient een schoorsteentrek te hebben van minstens 0.1 mbar (enkel meetbaar met deprimometer)
Indien je ketel uitgerust is met schoorsteentrekbeveiliging die niet is "overbrugd" hoef jeje hier echter geen zorgen over te maken

De ruimte waarin dit toestel staat moet 2 verluchtingen hebben , niet afsluitbaar en rechtstreeks naar buiten , dit telkens 250 cm2

Dit alles wettelijkheid en zeker aan te raden , zelfs met voorgaande is er nog steds kans op CO , die is er altijd , maar met correct werkende onderhouden zoals het moet ketel met alles voorgaande in orde is de kans klein .

Het te laat ontsteken kan/is waarschijnlijk slijtage op gasblok/aansteekmechanisme , op zich bij de meeste toestellen geen probleem maar resulteerd wel in een explosieve ontsteking meestal door de ophoping .
Durf me er weliswaar niet over uitspreken mits misschien geen toestel vaillant is en de werking ervan dus niet 100 % duidelijk

Wat raad ik je aan :

-Zet waakvlam af , laat gaskraan aan toestel openstaan , sluit voor de rest alles af wat je maar op gas hebt (fornuis etc etc) en neem je tellerstand van de gasmeter op
Ga uurke later terug naar gasmeter , deze moet identieke waarden hebben van ervoor , anders heb je inderdaad een gaslek en moet die opgespoord worden

-Jullie huidige toestel is het meest energieverspillende wat je maar kan hebben (open atmosferisch toestel+gietijzeren blok+hoge stooktemperaturen) , zeer sterk aan te raden indien mogenlijk te vervangen door een gesloten type van toestel en indien financieel mogenlijk, condensatietechniek .
Direct mogenlijkheid om buiten in de open lucht te geraken aangrenzend aan de ruimte waar de ketel nu staat is wel vereist in dat geval .

Welk model/type combi doorstromer of vloerketel met passieve boilerladingschakeling is op afstand zo niet te zeggen

Co melders zijn een moeilijk onderwerp , je kan er best meerdere zetten maar zeker ook verschillende types en fabrikanten !!
Er bestaat namenlijk spijtig genoeg geen regelgeving of testen hiervoor , voor hetzelfde geld koop je dus een melder die bij groot CO gevaar gewoon niets doet :(

23 ppm is al redelijk veel als je weet dat een condensatieketel 15 a 35 ppm uitstoot in de buitenlucht

verse buitenlucht is 1 a 2 , industriezones heb ik al tot 8 gemeten

23 baart me dus zorgen in jouw geval over zeer slechte schoorsteen en verluchtingen en staat van de brander

Moest er nog iets zijn , PM of mail me maar

EDIT : owjah belangrijk , ruik je rotte eieren of gewoon geur ?

echte rotte rotte eieren is puur gas , anders ruik je garanti verbrande gassen , 95 % van "gaslekken" dat ik moet gaan oplossen zijn gewoon slecht werkende schoorstenen en te weinig verluchtingen
The eternal and true pessimist :D
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

a3ke schreef:-Jullie huidige toestel is het meest energieverspillende wat je maar kan hebben (open atmosferisch toestel+gietijzeren blok+hoge stooktemperaturen) , zeer sterk aan te raden indien mogenlijk te vervangen door een gesloten type van toestel en indien financieel mogenlijk, condensatietechniek .
@a3ke
Goed uitgelegd, mooi!

@cloink
Vervangen als het kan. Met een gemiddeld extra rendement van 25% zou een nieuwe installatie wel eens snel terugbetaald kunnen zijn.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Interessant te weten, 'n deskundige onder de UB members voor zo'n zaken :thumbs:
Klopt dit wat ik schreef, over het toevoegen van reukstof om 'n lek beter te kunnen rieken?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Blue-Sky schreef:Klopt dit wat ik schreef, over het toevoegen van reukstof om 'n lek beter te kunnen rieken?
Ja, want gas op zich is reukloos... vandaar de toevoeging van de "rotte eieren".
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Thanks a3ke! Hier kan ik wat mee!

Het is inderdaad een Vaillant en uw bedenkingen kloppen: het is een vloerketel, aangesloten op een schoorsteen. Ik herlees morgen nog eens alles grondig en ik zal u dan nog wel eens lastig vallen. ;-)
faster
Member
Member

a3ke schreef:Owkay , ik werk wel voor Vaillant zelf (producent toestellen) maar volgende geld voor alle toestellen

Je bezit dus een staande vloerketel (gietijzeren blok wss) met een schoorsteenaansluiting correct ?

Deze dient een schoorsteentrek te hebben van minstens 0.1 mbar (enkel meetbaar met deprimometer)
Indien je ketel uitgerust is met schoorsteentrekbeveiliging die niet is "overbrugd" hoef jeje hier echter geen zorgen over te maken

De ruimte waarin dit toestel staat moet 2 verluchtingen hebben , niet afsluitbaar en rechtstreeks naar buiten , dit telkens 250 cm2

Dit alles wettelijkheid en zeker aan te raden , zelfs met voorgaande is er nog steds kans op CO , die is er altijd , maar met correct werkende onderhouden zoals het moet ketel met alles voorgaande in orde is de kans klein .

Het te laat ontsteken kan/is waarschijnlijk slijtage op gasblok/aansteekmechanisme , op zich bij de meeste toestellen geen probleem maar resulteerd wel in een explosieve ontsteking meestal door de ophoping .
Durf me er weliswaar niet over uitspreken mits misschien geen toestel vaillant is en de werking ervan dus niet 100 % duidelijk

Wat raad ik je aan :

-Zet waakvlam af , laat gaskraan aan toestel openstaan , sluit voor de rest alles af wat je maar op gas hebt (fornuis etc etc) en neem je tellerstand van de gasmeter op
Ga uurke later terug naar gasmeter , deze moet identieke waarden hebben van ervoor , anders heb je inderdaad een gaslek en moet die opgespoord worden

-Jullie huidige toestel is het meest energieverspillende wat je maar kan hebben (open atmosferisch toestel+gietijzeren blok+hoge stooktemperaturen) , zeer sterk aan te raden indien mogenlijk te vervangen door een gesloten type van toestel en indien financieel mogenlijk, condensatietechniek .
Direct mogenlijkheid om buiten in de open lucht te geraken aangrenzend aan de ruimte waar de ketel nu staat is wel vereist in dat geval .

Welk model/type combi doorstromer of vloerketel met passieve boilerladingschakeling is op afstand zo niet te zeggen

Co melders zijn een moeilijk onderwerp , je kan er best meerdere zetten maar zeker ook verschillende types en fabrikanten !!
Er bestaat namenlijk spijtig genoeg geen regelgeving of testen hiervoor , voor hetzelfde geld koop je dus een melder die bij groot CO gevaar gewoon niets doet :(

23 ppm is al redelijk veel als je weet dat een condensatieketel 15 a 35 ppm uitstoot in de buitenlucht

23 baart me dus zorgen in jouw geval over zeer slechte schoorsteen en verluchtingen en staat van de brander

echte rotte rotte eieren is puur gas , anders ruik je garanti verbrande gassen , 95 % van "gaslekken" dat ik moet gaan oplossen zijn gewoon slecht werkende schoorstenen en te weinig verluchtingen

mooie uitleg , werk bij een bekende instalateur centrale verwarming in kortenberg .
Als ik het niet verkeerd voor heb krijg je een mooie premie bij instalatie van een nieuwe condensatieketel , dus een investering waard
Laatste maanden hebben we veel reparaties van gasleidingen , oude leidingen zijn nog geplaatst met kemp of teflon en niet met het wettelijke acryl , teflon begint na een tijd te lekken , moest het zo zijn best dat je die leidingen laat vernieuwen
Aurora
Member
Member

faster schreef:
a3ke schreef:Owkay , ik werk wel voor Vaillant zelf (producent toestellen) maar volgende geld voor alle toestellen

Wat raad ik je aan :

mooie uitleg , werk bij een bekende instalateur centrale verwarming in kortenberg .
Als ik het niet verkeerd voor heb krijg je een mooie premie bij instalatie van een nieuwe condensatieketel , dus een investering waard
Laatste maanden hebben we veel reparaties van gasleidingen , oude leidingen zijn nog geplaatst met kemp of teflon en niet met het wettelijke acryl , teflon begint na een tijd te lekken , moest het zo zijn best dat je die leidingen laat vernieuwen
Die premie is sinds dit jaar gedaald naar 125euro, maar goed, lijkt mij toch ook wel het beste, 15jaar is toch al redelijke leeftijd, je zal uiteindelijk ook wel wat gaan betalen voor de herstellingen van je oude ketel en misschien begeeft die het dan volgend jaar... Trouwens, je zal ook wel een merkbaar verschil in verbruik hebben wanneer die condensatieketel er hangt.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Bon, vandaag ook weer niet veel tijd (straks een autorit van 6 uur voor de boeg, zucht), maar misschien toch nog even kort deze vragen:

1) Een nieuwe combiketel, wat kost dat ongeveer (klein rijhuis, verwarming + water op gas, geen kookvuur)? En wat is de winst in rendement? Hoe lang zou het duren eer ik de extra kost kan terugverdienen?

2) We zitten duidelijk met een probleem qua luchttoevoer, de openingen zijn verre van 250cm²... Het "kot" is ook midden in het huis, dus niet meteen een snelle weg naar buiten (rijhuis). Hoe lossen we dit op (maandag komen ze de schouw al eens kuisen, maar afgezien van dat)? Dient de installatie verplaatst te worden (bv. naar zolder)? Gasmeter staat wel ik het eerder vermelde "kot".

3) Verbrande gas, is dat schadelijk? Het zijn inderdaad geen rotte eieren dat we ruiken en dus allicht verbrand gas. Telkens de keten aanschiet is er een piek. We zitten thuis met een dochtertje van 1,5j, dus willen vermijden dat we haar (en ons ook natuurlijk) te veel blootstellen aan gevaarlijke gassen... :?

Alvast hartelijk bedankt, dit helpt ons enorm verder. Want eerlijk gezegd: na zoveel mensen over de vloer te hebben gehad en na zoveel verschillende verhalen weten we eigenlijk echt niet meer wat te doen... :|
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

1)Afhankelijk van welk model/systeem alsook natuurlijk dat de ene meer vraagt dan de andere , kan gaan van 1500 € tot 6000 €
Ja zal , las je het goed wil , zeker meer dan 1500 € gaan hebben want ik blijf erbij , ga voor een gesloten systeem brander (1die de schoorsteen dus niet gebruikt zoals nu simpel uitgelegd)

Er is geen enkel wettelijk in orde andere manier zelfs

Met een gesloten systeem moet jeje nooit geen zorgen meer maken over verluchtingen en is de kans op intoxicatie van verbrande gas en/of CO nihil !

2)Verhuizen naar zolder is voor een gesloten systeem aan te raden maar dat brengt grote kosten en veranderingen met zich mee (alle nutsvoorizeningen en aansluitingen nu in je "kot" moeten integraal en ruim genoeg naar zolder verplaatst worden )

3)Zie deels punt 2 , en natuurlijk het is als voor je plezier aan de uitlaatpijp van je auto gaan hangen is ook niet gezond voor je , zeker niet voor je kleinste die een zeer lage drempel heeft in deze zaken

De situatie vanop afstand bekeken is er een oplossing weliswaar

-Ik zou je aanraden de schoorsteenman zeker af te bellen (nutteloos , een schoorsteen uniek gebruikt voor een gastoestel word niet vuil vuil)

-Indien ik installateur zou zijn bij je zou ik volgende doen en voorstellen

A)Indien budget zeer krap is (en/of plaats) : Een Ecotec VCW 346 met dubbele tubering 80/80 in PP via je schoorsteen naar buiten toe

B)Indien budget krap maar je wenst toch een mate van sanitair comfort (en je hebt de plaats ervoor) : Een Ecotec VC 306 met dubbele tubering 80/80 in PP via je schoorsteen naar buiten toe

In beide gevallen heb je een condensatieketel met gesloten verbranding (uberveilig) , verbruik tot makkelijk , in vergelijking met je VK 40 % lager (word ook mee bepaald door je stooktemperatuur laag te houden EN je effectief aantal gebruikte stookuren die elk jaar wel verschillen)

In geval van A heb je een ingebouwd doorstroomelement voor warm water , dit is het goedkoopste alternatief en meest plaatsbesparend maar ga je , zoals nu waarschijnlijk , moeten oppassen als iemand doucht dat niemand anders water neemt (of je hebt een koude/hete douche ineens)

In geval van B heb je een extern vat met water , ik zou aanraden een VIH 150 Liter , wat wat meer plaats vergt om neer te zetten maar je een enorm sanitair comfort geeft (sneller warm water , douchen zonder dat mevrouw die de afwas wil doen je stoort etc)

Ik ga je men GSM nr eens Pm'n , bel je maar even

Vind zelf ook altijd zo hatelijk situaties tegen te komen die zo gevaarlijk zijn en/of sommige loodgieters/firma's zelfs die alles aan hun laars lappen kwa normen wettelijkheid en veiligheid

De meesten zijn wel niet zo maar toch
Aurora
Member
Member

a3ke schreef:1)Afhankelijk van welk model/systeem alsook natuurlijk dat de ene meer vraagt dan de andere , kan gaan van 1500 € tot 6000 €
Ja zal , las je het goed wil , zeker meer dan 1500 € gaan hebben want ik blijf erbij , ga voor een gesloten systeem brander (1die de schoorsteen dus niet gebruikt zoals nu simpel uitgelegd)

Er is geen enkel wettelijk in orde andere manier zelfs

Met een gesloten systeem moet jeje nooit geen zorgen meer maken over verluchtingen en is de kans op intoxicatie van verbrande gas en/of CO nihil !

2)Verhuizen naar zolder is voor een gesloten systeem aan te raden maar dat brengt grote kosten en veranderingen met zich mee (alle nutsvoorizeningen en aansluitingen nu in je "kot" moeten integraal en ruim genoeg naar zolder verplaatst worden )

3)Zie deels punt 2 , en natuurlijk het is als voor je plezier aan de uitlaatpijp van je auto gaan hangen is ook niet gezond voor je , zeker niet voor je kleinste die een zeer lage drempel heeft in deze zaken

De situatie vanop afstand bekeken is er een oplossing weliswaar

-Ik zou je aanraden de schoorsteenman zeker af te bellen (nutteloos , een schoorsteen uniek gebruikt voor een gastoestel word niet vuil vuil)

-Indien ik installateur zou zijn bij je zou ik volgende doen en voorstellen

A)Indien budget zeer krap is (en/of plaats) : Een Ecotec VCW 346 met dubbele tubering 80/80 in PP via je schoorsteen naar buiten toe

B)Indien budget krap maar je wenst toch een mate van sanitair comfort (en je hebt de plaats ervoor) : Een Ecotec VC 306 met dubbele tubering 80/80 in PP via je schoorsteen naar buiten toe

In beide gevallen heb je een condensatieketel met gesloten verbranding (uberveilig) , verbruik tot makkelijk , in vergelijking met je VK 40 % lager (word ook mee bepaald door je stooktemperatuur laag te houden EN je effectief aantal gebruikte stookuren die elk jaar wel verschillen)

In geval van A heb je een ingebouwd doorstroomelement voor warm water , dit is het goedkoopste alternatief en meest plaatsbesparend maar ga je , zoals nu waarschijnlijk , moeten oppassen als iemand doucht dat niemand anders water neemt (of je hebt een koude/hete douche ineens)

In geval van B heb je een extern vat met water , ik zou aanraden een VIH 150 Liter , wat wat meer plaats vergt om neer te zetten maar je een enorm sanitair comfort geeft (sneller warm water , douchen zonder dat mevrouw die de afwas wil doen je stoort etc)

Ik ga je men GSM nr eens Pm'n , bel je maar even

Vind zelf ook altijd zo hatelijk situaties tegen te komen die zo gevaarlijk zijn en/of sommige loodgieters/firma's zelfs die alles aan hun laars lappen kwa normen wettelijkheid en veiligheid

De meesten zijn wel niet zo maar toch
Lijkt mij idd ook een goede oplossing, wat de afvoerbuis betreft van gassen, dit is een buis voor aan- en afvoer van ongeveer 10cm diameter, de maximum lengte zou afhankelijk zijn van type ketel + horizontale of verticale buis. Maar 10m zou zowieso geen probleem zijn. Dacht zelfs dat sommige ketels tot 30m kunnen gaan.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Neem maar beter 4.5 Meter max in 60/100 excentrisch zoals je voorsteld , zonder bochten eh !

In 80/125 ga je iets van een 10 Meter max kunnen maar is af te raden Vertikaal te gaan

Daarom in men voorstel/voorbeeld een condensatieketel concentrisch 2 x 80 mm in PP in de schouw stoppen

De 306/346 kan tot 25 meter totaal gaan (12.5 m dus afvoer en aanvoer) zonder problemen te kunnen veroorzaken

Ga je naar goedkoper gewoon gesloten type brander ga je condensproblemen gaan krijgen en evacuatieproblemen , beter het beetje extra investeren in condensketel dan !
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”