De man is een kwartierke aan't foefelen geweest en stelde hetvolgende vast:
1) Wanneer de verwarming uit staat, ontsnapt er toch nog gas uit de ketel, zo'n 0,2 liter per 10 minuten
2) Wanneer de thermostaat aanslaat, slaat de gasketel aan, doch de ontsteking gebeurt (enkele seconden) te laat, met als resultaat een gaspluim van meer dan 1 liter (allicht oorsprong van de geur)

Ik ben nogal ne rustige mens, mijn vriendin zo niet en zij dus in alle staten. Ondanks het gesus van de man van Eandis trouwens, die sloot niets af (doen ze pas vanaf continu verlies vanaf 1 liter) en volgens hem mochten we gewoon de ketel blijven gebruiken, edoch zo snel mogelijk laten nakijken.
U raadt het al: vriendin draait alles dicht en we zijn dan maar vroeg gaan slapen...
Volgende dag (vandaag): technieker komt langs om de boel te fiksen. Hij kan plots het lek niet meer simuleren (die 0,2 liter per 10 minuten), maar stelt wel vast dat onze installatie op niets trekt.

We hebben nl. 2 boilers: 1 voor het warm water en 1 voor de verwarming. Dat kon toch allemaal beter en we moesten maar eens denken om de ganse installatie (15 jaar oud) te vervangen door 1 combi-toestel. Want de buizen lagen verkeerd, er was niet genoeg circulatie en bijgevolg ook CO-gevaar.

De vriendin nog meer in alle staten, ze durft zowat niet meer in de nabijheid van de ketel komen. Driewerf helaas: de technieker kan het euvel niet verhelpen. Het betreft nl. een ketel die op de grond staat en hij heeft iets aan zijn miniscus.

Hij vertrekt dan maar weer en belooft iemand anders te laten sturen. Zowat 4 uur leeft mijn teerbeminde in sheer terror tot er zopas een andere technieker langs komt. Groot alarm: onze luchttoevoer trekt op den hond zijn kloten en we moeten dringend 3 (!) CO-melders gaan aankopen, vandaag nog!

Ik weet het niet meer hoor, hoe meer mensen hier passeren, hoe meer wilde verhalen de kop opsteken. Moet je weten dat de ketel zo'n half jaar geleden nagekeken is geweest (d.m.v. een maintenance contract bij Electrabel n.b.!) en dat er vorig weekend OOK nog eens iemand van een dochteronderneming van Suez is komen kijken daar we toen de ketel niet meer aankregen, hij heeft alvast niets gemerkt.
Pfoeh. Sorry voor de langs post.

1) Zo'n gaslek van 0,2 liter per 10 minuten, hoe "serieus" is dat en wat kost me dat eigenlijk?
2) Zo'n "uitgestelde start" van de ketel waarbij er meer dan 1 liter gas "wegwaait", wat is daar gevaarlijk aan?
3) Hoe concreet is het gevaar op CO vergiftiging? De beide boilers staan in een slecht verlucht "kot" naast de keuken, doch steeds met open deur.
4) Zijn 3 (!) CO-melders écht noodzakelijk? Waarom zou 1 niet volstaan en waarom moeten we hem persé vlak bij de ketel plaatsen? Gaan we zo niet vaak een vals alarm krijgen of is het echt de bedoeling dat zelfs vlak naast de ketel er geen CO vrijkomt?
Thanks!

EDIT: vers van de pers... 23%CO gemeten...

EDIT: vals alarm, grmbl... 23ppm is het (anders was iedereen al dood