sta me toe even volgend hersenspinsel uit te doeken te doen via een rekensommetje:
Telenet heeft ongeveer 1 000 000 internet- en telefonieklanten. Ik weet niet hoeveel daarvan internetklanten zijn, maar ik doe een berekende gok op 800 000.
Als we aannemen dat 3% van de klanten maandelijks over zijn limiet gaat en 10 volumeblokken kopen, dan komen we op 16 000 klanten die elke maand +-€10 extra betalen, maw een meerbedrag voor telenet van €160 000.
Nu het compromis, wat hier wellicht niet in goede aarde zal vallen, maar toch wil ik er eens wat feedback van hebben
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Stel nu dat Telenet voor alle klanten de abonnementen met €0.5 doet opslaan, dan krijgen ze €400 000 extra per maand. Als ze daar nu tegenover zetten dat ze de datalimieten serieus omhoog trekken, is "iedereen" tevreden. Telenet krijgt meer geld binnen en mensen die met de datalimieten sukkelen zijn tevreden gesteld.
Hoeveel hoger de datalimieten moeten worden laat ik open voor suggestie, maar uitgaande van het duopolie en een portie bedrijfskunde lijkt me 10GB voor Comfortnet, 30GB voor Expressnet en 70GB voor Turbonet realistisch. Daarmee zal Telenet ook ineens een vrij competitief abonnement hebben voor klassieke ADSL-aanbieders met Comfortnet.
Who's with me?
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
ps: uitgaande van mijn berekening zou een algemene prijsverhoging van €0.25 al voldoende zijn, maar mocht dit voorstel ooit voorgedragen worden door TIK, zal €0.5 voor Telenet interessanter zijn
ps2: ik heb natuurlijk de verreiste upgrades van het netwerk niet in rekening gebracht, aangezien ik de impact van extra downloadtraffiek op de netwerkcapaciteit niet kan inschatten aangezien daar weinig of geen gegevens van zijn...