Zoals waarschijnlijk velen overweeg ik een overstap van Telenet naar ADSL. Sinds een tijdje heb ik een low-power PC ineengeknutseld met enkele netwerkkaartjes en een flash disk waar Voyage Linux op draait. In combinatie met dyndns heb ik zo een fijn routertje dat m'n thuisnetwerk veilig afschermt, er draait ook OpenVPN op etc. Heel handig.
Nu, als ik de huidige aanbiedingen van adsl-apparatuur bekijk, dan zie ik bijna uitsluitend adsl-routers (t.t.z. adsl-modem-en-ethernet-router-in-1). Slechts uitzonderingen hebben nog een (extra) usb-aansluiting, en die blijkt dan bovendien geen usb2 te zijn waardoor de snelheid nog veel lager uitvalt.
Om een zinvolle doe-het-zelf router te blijven draaien, moet die echter zelf het publieke IP krijgen, en niet de adsl-router (die dan NAT doet, network address translation). De optie
internet <--> adsl-router <--> eigen router <--> eigen netwerk
vind ik niet interessant, want dan wordt tweemaal NAT toegepast met meer mogelijke problemen tot gevolg (denk aan streaming, msn file transfers, port forwarding voor een eigen servertje e.d.).
Mijn vraagjes:
- zijn er nog bruikbare usb- of pci-based adsl modems te vinden (liefst adsl2+ of iets anders wat een beetje future-proof is)?
- ziet je PC dan echt een modem, of is het nog een hoop miserie met bijvoorbeeld Windows-specifieke custom software?
- als die dingen zowel een USB als een ethernet-aansluiting EN wireless access point geïntegreerd hebben, doet die wireless dan überhaupt nog iets als je het toestel via usb (en dus als modem?) gebruikt?
Ik heb onder andere eens de manual van een Thomson SpeedTouch 780 bekeken en vond niet wat ik zocht.
Je hoeft uiteraard niet op alle vragen te kunnen antwoorden om mij toch al iets wijzer te maken

Bedankt,
JD