ADSL-modem met USB voor zelfbouw-router

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Hallo,

Zoals waarschijnlijk velen overweeg ik een overstap van Telenet naar ADSL. Sinds een tijdje heb ik een low-power PC ineengeknutseld met enkele netwerkkaartjes en een flash disk waar Voyage Linux op draait. In combinatie met dyndns heb ik zo een fijn routertje dat m'n thuisnetwerk veilig afschermt, er draait ook OpenVPN op etc. Heel handig.

Nu, als ik de huidige aanbiedingen van adsl-apparatuur bekijk, dan zie ik bijna uitsluitend adsl-routers (t.t.z. adsl-modem-en-ethernet-router-in-1). Slechts uitzonderingen hebben nog een (extra) usb-aansluiting, en die blijkt dan bovendien geen usb2 te zijn waardoor de snelheid nog veel lager uitvalt.

Om een zinvolle doe-het-zelf router te blijven draaien, moet die echter zelf het publieke IP krijgen, en niet de adsl-router (die dan NAT doet, network address translation). De optie
internet <--> adsl-router <--> eigen router <--> eigen netwerk
vind ik niet interessant, want dan wordt tweemaal NAT toegepast met meer mogelijke problemen tot gevolg (denk aan streaming, msn file transfers, port forwarding voor een eigen servertje e.d.).

Mijn vraagjes:
- zijn er nog bruikbare usb- of pci-based adsl modems te vinden (liefst adsl2+ of iets anders wat een beetje future-proof is)?
- ziet je PC dan echt een modem, of is het nog een hoop miserie met bijvoorbeeld Windows-specifieke custom software?
- als die dingen zowel een USB als een ethernet-aansluiting EN wireless access point geïntegreerd hebben, doet die wireless dan überhaupt nog iets als je het toestel via usb (en dus als modem?) gebruikt?

Ik heb onder andere eens de manual van een Thomson SpeedTouch 780 bekeken en vond niet wat ik zocht.

Je hoeft uiteraard niet op alle vragen te kunnen antwoorden om mij toch al iets wijzer te maken :-)

Bedankt,

JD
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb nog een oude USB modem liggen bij mijn ouders (die hebben nu geen Internet meer nodig). Interesse?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Bedankt voor je antwoord! Ik zou echter graag iets hebben dat meer future proof is. (lees: 24Mbit downstream en dergelijke)

Ik heb net een leuk PCI-kaartje gevonden: http://www.traverse.com.au/productview.php?product_id=115
ADSL2+, uit Australië... :eek:

Nog niet released... Maar wel met Linux support, dus op zich zeker interessant voor mij. 'k Vraag mij wel af wat shipping tot hier gaat kosten (eens ze te koop zijn).

Toch raar dat PCI-produkten zo zeldzaam zijn. Blijkbaar is er geen markt meer voor sinds al die wlan-enabled "nat firewalls" de shops overspoelen.

Die Thomson dingen hebben een heeeeel uitgebreide command-line interface zie ik nu, bereikbaar via telnet: http://www.thomsontelecompartner.com/getfile.php?id=3264

Misschien valt daar ook wel iets mee aan te vangen. Waarom is adsl altijd zo moeilijk... (ofwel doe ik moeilijk :wink: )
Joris84
Pro Member
Pro Member
Berichten: 281
Lid geworden op: 13 maa 2006, 18:09
Bedankt: 2 keer

Ik denk dat de thomson 536 geen slechte keus is? 50€ bij den belgacom en mss nog wel goedkoper elders :)
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Die vorige generatie ADSL PCI kaartjes van dat Australisch bedrijf worden geïmporteerd en gedistribueerd in Europa door MapleLeaf, en de groothandelsprijs is 80 euro exclusief BTW... Ouch!
http://www.mapleleaf-technologies.com/webstore/traverse_adsl.php
Mijn interesse is nu toch wel wat gezakt.

De 536 ziet er inderdaad interessant uit. Wat meer is, ik denk dat het toch mogelijk is om 'm als modem te gebruiken zonder de trage USB 1.1: nl. door het toestel in "bridge mode" te zetten, en op de via ethernet aangesloten PC dan het PPPoE protocol te draaien (point-to-point protocol over ethernet). Dan zou de PC effectief het externe IP moeten krijgen.

Zie http://forums.whirlpool.net.au/forum-replies-archive.cfm/646538.html

Maar de provider moet dus die PPPoE authenticatiemethode ondersteunen (PPPoA werkt bijvoorbeeld niet).

http://en.wikipedia.org/wiki/Point-to-Point_Protocol_over_Ethernet

Als dat zou werken, dan zou dat de perfecte oplossing zijn voor een eigen thuisrouter (of je dat nu met BSD of Linux of IPCop/Smoothwall/whatever wil gaan doen).

Waarschijnlijk kom ik dan zelfs toe met de Speedtouch 516, want 1 ethernet poort is al genoeg.

Kan je bij de meeste providers PPPoE gebruiken? Mijn ADSL experience is voorlopig nog al limited.

Bedankt!

Groeten,

JD
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Een usb poort op een router is vaak ook niet geschikt voor data-overdracht, als Belgacom geen uitgekleede firmware bij de Philips routers zou leveren zou de usb port daarop alleen geschikt zijn voor data-opslag op een usb stick via het netwerk.
Usb op usb2.0 snelheid ziet men vaak niet omdat het vaak een funktie is die ze er even snel bijrotten, niet omdat er vraag naar is maar omdat ze dan net 1 funktie extra hebben. Usb2.0 vraagt teveel cpu kracht van de router.

Vroeger, ik praat over 2001 denk ik, heb ik weleens een adsl pci kaartje gekocht voor 20 euro bij de computerwinkel op de hoek.


Ik vraag me echter af of je dat nu juist nodig hebt. De meeste router hebben iets van Virtual server dat ook de nat uitschakeld.
Als dat niet toereikend is dan kunnen Thomson modems ook een tunnel/bridge maken. Hij maakt dan gewoon verbinding met pppoe en daar knal je een brug overheen. Dat was juist hoe KPN destijds adsl(toen nog mxstream) introduceerde, je moest je aanmelden op hun dashboard pagina.Oke het is hier een ander land, maar die alcatel/thomson dingen kunnen het bij mij weten nog steeds.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Is Ethernet echt geen oplossing ?

http://www.tones.be/shop_product.php?idx=103060

Met een speedtouch510 heb ik dat al gedaan :
Modem in bridge mode en dan een andere router erachter (Linksys WRT54G) die via PPoE inlogt op de ADSL Lijn.
Floris Bakker for president!
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

dbr schreef:Vroeger, ik praat over 2001 denk ik, heb ik weleens een adsl pci kaartje gekocht voor 20 euro bij de computerwinkel op de hoek.

Ik schrok me ook een hoedje bij het lezen van die 80 euro exclusief, ik herinnerde mij idd serieus lagere prijzen.

dbr schreef:Ik vraag me echter af of je dat nu juist nodig hebt. De meeste router hebben iets van Virtual server dat ook de nat uitschakeld.

Is dat dan niet het zogenaamde "port forwarding" aka DNAT (destination NAT) waarbij je een aantal poorten default automatisch doorstuurt naar 1 op te geven IP?

dbr schreef:Als dat niet toereikend is dan kunnen Thomson modems ook een tunnel/bridge maken. Hij maakt dan gewoon verbinding met pppoe en daar knal je een brug overheen. Dat was juist hoe KPN destijds adsl(toen nog mxstream) introduceerde, je moest je aanmelden op hun dashboard pagina.Oke het is hier een ander land, maar die alcatel/thomson dingen kunnen het bij mij weten nog steeds.

Dat klinkt veelbelovend, precies wat ik nodig heb. Nu alleen nog zekerheid hebben dat pppoe idd werkt bij de provider die ik op het oog heb (dxadsl, fixed ip voor 40 euro => eigen dns en mail draaien wiii :twisted: )

Misschien stuur ik best gewoon een mailtje.

Bedankt voor de informatie!

Groeten,

JD
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

cavecat schreef:Is Ethernet echt geen oplossing ?

http://www.tones.be/shop_product.php?idx=103060

Met een speedtouch510 heb ik dat al gedaan :
Modem in bridge mode en dan een andere router erachter (Linksys WRT54G) die via PPoE inlogt op de ADSL Lijn.

Mooi, dus nu ben ik ook zeker dat dit bridge + pppoe systeem zal werken. Bedankt ook voor de alternatieve modem-suggestie, zal ik zeker eens bekijken!

The future is bright. Nooit gedacht dat ik kabel nog vaarwel zou zeggen.

JD
cavecat
Pro Member
Pro Member
Berichten: 336
Lid geworden op: 05 jan 2004, 18:19
Locatie: Eiverbeu
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

Op een Office ADSL lijn van Belgacom kan je op die Cisco alle poorten forwarden naar 1 adres (waar dan je eigen router ophangt)

Uiteraard werkt dat ook , maar je modem moet het wel kunnen.

Heb er zo eentje draaien met een untangle gateway erachter (ook gratis, vereist meer van de hardware evenwel)
Floris Bakker for president!
Gebruikersavatar
dbr
Premium Member
Premium Member
Berichten: 486
Lid geworden op: 08 aug 2007, 23:10

Joy Division schreef:
dbr schreef:..

Ik schrok me ook een hoedje bij het lezen van die 80 euro exclusief, ik herinnerde mij idd serieus lagere prijzen.

Vind ik inderdaad ook niet normaal/

dbr schreef:..
Joy Division schreef:Is dat dan niet het zogenaamde "port forwarding" aka DNAT (destination NAT) waarbij je een aantal poorten default automatisch doorstuurt naar 1 op te geven IP?
Je hebt een hele rits van die settings maar volgens mij is Dnat vertaald als "adres mapping"

dbr schreef:..
Joy Division schreef:Dat klinkt veelbelovend, precies wat ik nodig heb. Nu alleen nog zekerheid hebben dat pppoe idd werkt bij de provider die ik op het oog heb (dxadsl, fixed ip voor 40 euro => eigen dns en mail draaien wiii :twisted: )
inderdaad, ik weet het antwoord daarop niet, dat heet niet zeker.
- Beter met het mes op tafel, dan met het mes door je lijf -
Joy Division
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 19 dec 2007, 17:37

Okee, ik heb sinds gisteren mijn adsl via pppoe op Linux aan de praat gekregen. Ik had een andere userbase gebruiker beloofd hier nog even binnen te wippen om m'n ervaringen te delen, en ik moet zeggen dat het van een leien dakje is gegaan :-)

De situatie vroeger:
thuisnetwerk - (ethernet) - Linux-router - (ethernet) - Telenet-kabelmodem

De situatie nu:
thuisnetwerk - (ethernet) - Linux-router - (ethernet) - Thomson ST536v6 - splitter

Eerste werk: de Thomson in "bridge" mode zetten; dat ging van een leien dakje via de webinterface.

Stap twee: de Linux-router pppoe doen babbelen via de modem. Easy:
1. "apt-get install pppoe pppoeconf"
2. "pppoeconf" draaien en gewoon de instructies volgen (zoekt zelf naar de juiste ethernet-interface, vraagt om logingegevens, of 'm automatisch moet starten at bootup etc.

En klaar was kees! M'n oude firewall-scriptje (masquerading) werkte nog steeds probleemloos, dus dat was het enige wat ik moest doen. Flawless. De dns-server op de clients moest ik natuurlijk wel manueel aanpassen, maar dat was simpel.

In de instructies van dxadsl stond dat ik pppoa moest instellen op de router (dus als die zelf inbelt); door 'm in bridge mode te zetten kan je dus dezelfde authenticatie doen via een pppoe client op je PC, waarbij die het externe IP krijgt ipv de Thomson modem/router.

Ik ben tevreden :-D

Groeten,

JD

P.S. M'n transfersnelheden zijn wel een beetje gezakt in vergelijking met wat de Thomson zelf routeerde... Maar m'n Linux-routertje is een beetje underpowered, CPU usage van het pppoe proces gaat soms tot 40%.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”