Instabiliteit

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

AnD schreef:Waarom hebben ze dit gedaan ?
Geen idee.
Misschien omdat het gehele netwerk dan beter functioneerde?
Misschien om BelgacomTV een voordeeltje te geven?
Ik weet het niet.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 179 keer
Bedankt: 79 keer

Limburg schreef:
Patje schreef:ik moet ook zeggen dat uw Line attenuation heel verschillend is 54db/24db dat kan wijzen op een slechte kwaliteit van de kabels en/of slechte binnenbekabeling.
normaal moet die praktisch evenredig zijn aan elkaar, dus 2x 54db of 2x 24db... dat kan of mag wel iets verschillen, maar dit verschil is niet normaal.
Is niet waar.
Upstream zit in het lage gedeelte van het gebruikte frequentiespectrum en zal minder demping ondervinden dan de downstream die het hoge spectrum gebruikt.
Kabels hebben de eigenschap hogere frequenties meer te verzwakken dan de lagere.
Hoe langer de kabel, hoe groter het verschil.
Ik heb het altijd anders gehoord hier op userbase en op forum van BC vd Line attenuation dat dit evenredig moet zijn, aan deze waarden berekenen ze ook de afstand ..... zo dus hoever zit met die dan 54db / 24db.
2.4km of 5.4km .
10 a 12db zou overeen komen met 1 km.
in mijn vorige woning had ik 3db verschil te up&down attenuation, waar ik nu woon slechts 1db verschil.
volgens Belgacom zit ik op 2.2km , wat mijn vermoeden doet kloppen met het lijst hier onder, reken maar uit 26db/25db = een 2.2 km

Code: Selecteer alles

Operation Data 
Upstream - Downstream 

Noise Margin 
 22 dB - 21 dB 

Attenuation 
 26 dB - 25 dB
Edit:
Line attenuation : bijvoorbeeld 43 dB
Lijnverzwakking: deze is recht evenredig met de afstand tot de centrale, hoe lager hoe beter. Foute installatie van splitters, probleem in de bekabeling enz zal de verzwakking verhogen. Mag maximaal 60 dB zijn. Als vuistregeltje geldt trouwens (wanneer er geen probleem met de bekabeling is!):

< 1 km van centrale : 10 dB
1 - 2 km : 20 dB
2 - 3 km: 30 dB
3 - 4 km: 40 dB
4 - 5 km: 50 dB
5 - 6 km: 60 dB

Naar de Link
dus ??? :-)
Laatst gewijzigd door Patje 15 nov 2007, 17:35, in totaal 2 gewijzigd.
Intel® i3-10100 Quad-Core @3,60 GHZ. Ram: 16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung A13 @Proximus FlexPack
AfbeeldingAfbeelding
*B-Box3V+ Speedtest https://www.speedtest.net/nl/result/12841719727
Blue-Sky
Erelid
Erelid

ADSL signalen liggen boven de band van 4,0 KHz tot 1,1 MHz.

Meer info over filters
, Scrol de pagina naar onder...

Ofwel hier, voor Belgacom ADSL Light
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

@Patje
Belgacom heeft vele soorten kabels in gebruik, oude kabels, moderne kabels en dan ook nog met verschillende koperaderdiameters en kwaliteit.
Allemaal geven ze een andere demping over het frequentiespectrum.
Daarom is die tabel maar zeer beperkt bruikbaar.

En nogmaals, hoe verder je bij de centrale weg zit, hoe meer zal upsteam- en downstreamdemping uit elkaar liggen om de reden die ik in mijn bovenstaande posting beschreef.
Pro
Starter
Starter

Rafael schreef:Telefoontoestel zullen we ook eens enkele dagen testen, met enkel de Maestro 2056 dus.
En hoe is deze test afgelopen?
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Pro schreef:En hoe is deze test afgelopen?
Na het verlagen van de snelheid destijds, geen last meer van gehad, en de test niet uitgevoerd. (Vreemd genoeg, ik zie er geen verband tussen) Momenteel is dit euvel niet meer teruggekomen, hoewel de lijn regelmatig kraakt. Ik zal dit binnenkort eens proberen te testen.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Een kleine update, want ik snap er helemaal niets meer van.

M'n broer heeft pas een D-Link DSL 2740 B aangeschaft, en ik wou deze hier eens testen. Op mijn lijn krijg ik dan de volgende resultaten:
SNR Margin (dB) : 21.8 26.0
Attenuation (dB) : 49.0 24.0
Deze zijn bijna het dubbel dan die van mijn SiteCom, de Ovislink van mijn tante, en de Philips die ik daarvoor had.

Toen ik daarnet mijn SiteCom terug inplugde, had ik de volgende waardes:
SNR Margin (dB) : 16.5 24.0
Attenuation (dB) : 49.0 24.0
Nochtans zat de SNR margin altijd rond 10-13 & 22-26.

Heeft dit te maken met de vries of dergelijk? Ik kan er helemaal niet aan uit, en de D-Link is blijkbaar toch nog stukken beter.

De telefoon kraakt soms nog wel, en momenteel is elk toestel los, zit er enkel nog internet ingeplugd, en 1 toestel. (ipv 3) Ik ben benieuwd of dit nu nog voorvalt.

Maar wat met de modem kwestie? De SiteCom is 6 maanden geleden aangekocht, maar blijkbaar geen goede koop geweest als ik nu de resultaten van de D-link bekijk? Ik heb de D-link tot dinsdag om wat te testen.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

Ik haal dit topic hier nog eens op, kwestie om overal raad te vragen, en eventueel ook indirect mensen te waarschuwen voor Belgacom.

Mijn verhaal was vorige keer helaas niet afgelopen. Het hele verhaal is ook te volgen op het Belgacom Forum. Ik zal het hier ook even kort samenvatten, misschien weten er mensen raad.

- Halfweg 2007 een modem op 4-5 meter van mijn eerste aansluitpunt. Zonder enig probleem 3,3 MBit gehaald. Ik vermoed zelfs een tijd 4 Mbit (download van 430 kb/s gehaald, maar Belgacom ontkent dat en zegt dat het maximum 3,3 was. Nu, geen probleem voor mij.
- Daarna problemen. Eerst de reactie dat mijn modem stuk is, nieuwe modems, 2 stuks zelfs.
- Reactie dat mijn telefoontoestel stuk is, nieuw huurtoestel van Belgacom.
- Reactie dat mijn splitter stuk is, splitter vervangen.
- Reactie dat mijn modem te ver van mijn aansluitpunt staat, modem vlak aan het aansluitpunt gezet.
- Reactie dat mijn binnenbekabeling slecht is, enkel de modem en 1 telefoontoestel aangesloten vlak aan het aansluitpunt.
- Reactie dat mijn splitter stuk is, splinternieuw kastje van Belgacom tegen de muur met een ingebouwde splitter.
- Reactie dat mijn modem weer stuk is, dus een B-Box moeten aanschaffen. Technieker ter plaatse garandeerd mij (en 2 getuigen) dat mijn probleem op deze manier opgelost is, en ik NOOIT nog problemen zal ondervinden. Kost: 180 euro, interventie+B-Box)
- Mijn internet stond heden op 3,3 Mbit maar viel vaak uit. Belgacom verlaagt mijn snelheid weer naar 2,2 Mbit
- Belgacom geeft toe dat de fout bij hen ligt, maar het niet zal herstellen.
- Mijn internet staat wéér op het randje van uitvallen, 6 dB Noise Margin down, de kritieke waarde voor een ADSL signaal. Wat is de volgende stap van Belgacom? Mijn snelheid verlagen naar 1,1 Mbit?

Momenteel staat mijn lijn dus op 2,2 Mbit;
Mijn actuele waardes in de modem op 28 november 2009 om 13:55
Operation Data Upstream Downstream
Noise Margin 21 dB 6 dB
Attenuation 46 dB 48 dB

Paar waardes van gisteren:
datum - uur - Noise up - Noise down - Att up - Down
vrijdag 27 november 2009, 17:29:57 21 dB 7 dB 46 dB 48 dB
vrijdag 27 november 2009, 17:29:31 21 dB 3 dB 46 dB 48 dB
vrijdag 27 november 2009, 17:22:36 21 dB 7 dB 46 dB 48 dB
vrijdag 27 november 2009, 17:22:10 21 dB 4 dB 46 dB 48 dB
vrijdag 27 november 2009, 17:21:44 21 dB 3 dB 46 dB 48 dB
vrijdag 27 november 2009, 17:21:19 21 dB 4 dB 46 dB 48 dB

Zo heb ik nog 100den metingen, maar dat boeit Belgacom niet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Rafael schreef:Ik haal dit topic hier nog eens op, kwestie om overal raad te vragen, en eventueel ook indirect mensen te waarschuwen voor Belgacom..
Rafael
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit oude topic weer uit de sloot te halen ?
Moeten we nu deze hele discussie van 2007 herlezen, om de achtergrond te begrijpen ?
Als je echt zo ontevreden bent van Belgacom, waarom ga je er gewoon niet weg ? Niemand bind je aan Belgacom ?
Zonder de hele topic te herlezen, is mijn conclusie dat jij een hele slechte lijn hebt.
Tenzij je wacht tot VDSL bij jou beschikbaar is, zal je op zo'n lage snelheid blijven zitten vrees ik.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Rafael
Starter Plus
Starter Plus

philippe.deleye schreef:
Rafael schreef:Ik haal dit topic hier nog eens op, kwestie om overal raad te vragen, en eventueel ook indirect mensen te waarschuwen voor Belgacom..
Rafael
Wat wil je eigenlijk bereiken met dit oude topic weer uit de sloot te halen ?
Moeten we nu deze hele discussie van 2007 herlezen, om de achtergrond te begrijpen ?
Als je echt zo ontevreden bent van Belgacom, waarom ga je er gewoon niet weg ? Niemand bind je aan Belgacom ?
Philippe, in mijn laatste reactie vat ik het hele verhaal samen in enkele regels. Het hele topic opnieuw doorlezen is daarom niet noodzakelijk nodig. Sorry als dit onduidelijk was.

Hetgeen ik wil bereiken is voorkomen dat anderen dezelfde stommiteit uithalen als ik. Van zodra je problemen hebt, trap het dan af. Belgacom belt regelmatig om je contract te verlengen. Wij hebben dit enkele jaren geweigerd omdat we niet tevree waren. De laatste keer heeft mijn moeder dan toch uiteindelijk toegegeven omdat het internet al een tijdje vlot werkte. Het is dan ook opvallend dat sinds ons contract verlengd is, Belgacom opeens bitter weinig moeite doet om tegemoet te komen naar een klant van reeds +30 jaar. (Voormalig RTT). Dat is dan ook de reden dat ik niet direct weg kan bij Belgacom.

Maar ik ga in ieder geval eens horen bij de concurrentie van de week. Proximus compenseert de boetes ook deels als je contractbreuk pleegt, misschien weet de concurrentie ook een oplossing.

Belgacom gaf daarnet ook nog een reactie dat de ideale snelheid voor mijn lijn 1 Mbit is. Dat dit tijden gewerkt heeft aan 4.4 en 3.3 zonder ook maar enig probleem, doet niet ter zake, en daar stellen ze zich absoluut geen vragen bij.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”