Met mijn Scarlet One heb ik dus ook telefonie maar ben ik niet gebonden aan Belgacom. Bij een andere provider heb je in negen op de tien gevallen een telefoonaansluiting voor nodig (in geval je niet voor raw copper kiest).
Ik vandaag naar een Belgacom shop om een Discovery-abonnement aan te vragen. Ik had al een slecht voorgevoel toen ik binnenstapte. Hier een weergave van't gesprek tussen mij en een Belgacom verkoopster:
Ik : Goeiedag, ik ben momenteel nog klant bij Scarlet, maar binnen enkele weken loopt mijn contract af en ik wil graag een Discovery-lijn. Kan dat?
Zij : U wil bij ons een Discovery-lijn?
Ik : Euh...ja...Belgacom is toch de enigste die een Discovery-lijn aanbied? Ja toch?

Zij : Waarschijnlijk wel.
Ik : Dus kan ik mijn huidige nummer laten overdragen?
Zij : Jawel mijnheer, dat duurt ongeveer tien dagen.
Ik : Ok. Moet er verder nog iemand langskomen?
Zij : Jawel. Een technieker komt langs om te checken of u al Belgacom-aansluitpunten heeft.
Ik : Natuurlijk heb ik die, want mijn huidige provider maakt daar toch gebruik van? Ze maken uiteindelijk toch allemaal gebruik van "jullie" infrastructuur?
Zij : Ergens wel, maar het gebeurt dikwijls dat de vorige provider de kabels doorknipt bij het opzeggen van een abonnement, vandaar.
Ik :

Zij : Jaja, dat gebeurt meestal, vandaar dat wij een eigen technieker langs sturen om alles te checken.
Dit slaat toch nergens op?
Een technieker laten langskomen betekent weer een dag vakantie opofferen, en voor wat eigenlijk? Alles ligt en werkt toch al? Voor mijn huidig Scarlet abonnement is indertijd al een Belgacom technieker langsgekomen om mijn lijn te activeren.
Nu, die verko(o)p(st)ers in een Belgacomshop moeten van mij echt niet ALLES weten, maar ze moeten potentiële klanten ook niet behandelen als onozele kikkers hé. Als er voor een mij onbekende reden een technieker moet langskomen, ok, dan moet dat maar, maar dat ze daar een duidelijke en eerlijke uitleg over geven.
't Is wat dezer dagen om iets simpel in orde te krijgen.