Simplistisch SPAM-filter

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Enkele weken geleden kon ik alweer eens een mail niet versturen. Hij werd geblokkeerd door het spam-filter van EDPNET. Het bericht had een HTML-inhoud (rich text) met een .gif afbeelding erin.

Na klacht werd ik aangeraden het bericht te sturen naar '[email protected]'. Dan zou het Spam-filter bijleren en het bericht doorlaten.

Dat hielp geen zier en ik protesteerde nogmaals. Enige dagen later belde men mij op om te zeggen dat het betrokken bericht dezelfde layout had als veel SPAM-mail: weinig tekst en een afbeelding ertussen. De servers van EDPNET zouden overbelast worden door al de SPAM die hun klanten versturen ! De afbeelding moest als bijlage om te kunnen versturen.

Simplistisch SPAM-filter als je 't mij vraagt. In plaats van naar de inhoud te kijken. En dan nog voor uitgaande mail. EDPNET zegt ons nu al welke berichtlayout we wel en niet mogen gebruiken.
Een .bat bestand als bijlage versturen lukt ook niet. Zelfde reden.

Ik heb nog mijn oude modem en Belgacom-account. Ik belde in en trachtte via die weg mijn verboden mails te verzenden. Geen probleem. Voor Belgacom ben ik geen SPAMMER.

Ik lees hier zojuist in een tijdschrift een artikel over de 'Anti-Spam Summit' in Keulen. Daar werd duidelijk gezegd dat "Bepaalde aspecten van filtering (zoals het blokkeren van mails) een inbreuk kan zijn op de Europese richtlijnen en de nationale wetten die er het resultaat zijn".
En nog dit: "In wezen is dat ingrijpen in een vorm van correspondentie en dat is strafbaar".

Ik had alle SPAM-filtering bij EDPNET uitgeschakeld. Ze zijn dus wel degelijk in overtreding als ze mijn mails blokkeren. :-(

Heeft iemand ervaringen met andere (goedkope) providers voor dit aspect ?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

MarkDM schreef:Ik heb nog mijn oude modem en Belgacom-account. Ik belde in en trachtte via die weg mijn verboden mails te verzenden. Geen probleem. Voor Belgacom ben ik geen SPAMMER.
En hoeveel keer zijn de mailservers van Belgacom al niet geblacklist geweest? :P
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

www.gmail.com ? Dan gebruik je hun smtp server gewoon om te versturen.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 48 keer

lithion schreef:
MarkDM schreef:Ik heb nog mijn oude modem en Belgacom-account. Ik belde in en trachtte via die weg mijn verboden mails te verzenden. Geen probleem. Voor Belgacom ben ik geen SPAMMER.
En hoeveel keer zijn de mailservers van Belgacom al niet geblacklist geweest? :P
En die van Telenet ...
Lion
Pro Member
Pro Member

een lege mail wordt soms zelfs door telenet als spam beschouwd
checken daar op domainnaam
persoonlijk ondervonden terwijl mijn eigen domiannaam op geen enkele blacklist staat
FlashBlue
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

MarkDM schreef: Ik had alle SPAM-filtering bij EDPNET uitgeschakeld. Ze zijn dus wel degelijk in overtreding als ze mijn mails blokkeren. :-(
Spamfiltering uitzetten is voor inkomende mails; niet voor hun relayserver, edpnet heeft alle recht om verdachte uitgaande mails daar tegen te houden hoor :)

zijt blij dat ze geen andere acties ondernemen zoals het suspenden van je ip op hun relay server of het blokkeren van outgoing mailverkeer op je account ... Kunnen ze evengoed doen als ze je verdenken van het versturen van spam ...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

En hoeveel keer zijn de mailservers van Belgacom al niet geblacklist geweest?
Vaak is dat rap opgelost, en hoeveel meer mails verwerkt Belgacom denk je?
FlashBlue
Erelid
Erelid

Goendi schreef: Vaak is dat rap opgelost, en hoeveel meer mails verwerkt Belgacom denk je?
En vaak duurt het ook dagen tot zelfs 2 weken vooraleer ze het doorhebben...

Belgacom is hèèl slecht in het opvolgen van abuse mails, vaak is er minstens een aangetekende brief, en soms zelfs inschakeling van een advocaat nodig om zelfs maar een reactie te krijgen van bgc.

De enige manier om meewerking te krijgen van die mannen is ze dwingen, mooiste voorbeeld hiervan is quakenet die een 2tal jaar geleden een hele BGC iprange geblacklist heeft omdat bgc niet reageerde op abuse meldingen, na klachten van de klanten dat ze niet meer op quakenet konden connecte, was er plots wel reactie ...
Goendi
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: goendi
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

En vaak duurt het ook dagen tot zelfs 2 weken vooraleer ze het doorhebben...
Das zever. Da duurt max 4 uur.
Belgacom is hèèl slecht in het opvolgen van abuse mails, vaak is er minstens een aangetekende brief, en soms zelfs inschakeling van een advocaat nodig om zelfs maar een reactie te krijgen van bgc.
Daar is al jaren een aparte dienst bij Skynet voor hoor.
De enige manier om meewerking te krijgen van die mannen is ze dwingen, mooiste voorbeeld hiervan is quakenet die een 2tal jaar geleden een hele BGC iprange geblacklist heeft omdat bgc niet reageerde op abuse meldingen, na klachten van de klanten dat ze niet meer op quakenet konden connecte, was er plots wel reactie ...
IRC is inderdaad prioriteit nummer 1 voor elk ISP... Komaan eh, get real :)
FlashBlue
Erelid
Erelid

Goendi schreef: Das zever. Da duurt max 4 uur.
Over het algemeen genomen ? ja ... maar er zijn ook gevallen waarin het effectief meer als een week duurt voordat ze het doorhebbe/oplossen
Goendi schreef: Daar is al jaren een aparte dienst bij Skynet voor hoor.
En dat is een reactie op welk deel van mijn post precies ? als ik zeg dat reacties op abuse mails bij skynet pas komt na verdere stappen te ondernemen, en jij komt vertellen dat er een aparte dienst voor is, dan is de conclusie dus dat die dienst vierkant draait ...

Goendi schreef: IRC is inderdaad prioriteit nummer 1 voor elk ISP... Komaan eh, get real :)
Elke isp hoort abuse mails serieus te nemen en te behandelen, het feit dat ik hier net quakenet aanhaal hoef jij niet als excuus voor de gebrekkige werking van de zoveelste bgc dienst aan te halen ....

Ik dacht dat bgc fanboys intussen wel waren uitgestorven infeite ;)
Feit is, als het werkt bij bgc werkt het meestal maar goed, en in het algemeen valt hun support ook wel mee hoor, totaal akkoord.

Maar o wee als er eens iets misgaat in de chain bij hun.... dan zit het paard op de wagen en kost het enorm veel tijd om alles terug gecorrigeerd te krijgen... en dat is spijtig genoeg niet alleen zo voor end-users maar zelfs voor hun B2B klanten, die ook aan het lijntje worden gehouden.
rds
Plus Member
Plus Member

MarkDM schreef: Na klacht werd ik aangeraden het bericht te sturen naar '[email protected]'. Dan zou het Spam-filter bijleren en het bericht doorlaten.
Dus als spammer moet je enkel [email protected] in CC zetten en je kan lekker voort spammen? :eek:

Ik kom het ook keer op keer tegen dat ik een gewoon mailtje zonder verdachte woorden wil versturen, met daarin een screenshot. Lukt dus niet. Gelukkig swap ik in outlook express effe de uitgaande account naar hotmail maar het lijkt me onaanvaardbaar voor mensen die enkel een edpnet account hebben. Ik vind dit eigenlijk echt wel niet kunnen...
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
Bedankt: 51 keer

ik kan begrijpen waarom dit geblocked wordt. Het is tegenwoordig echt ongelooflijk welke hoeveelheden aan spam er op een mailserver toekomen :-(

Anderzijds is het niet echt nodig uitgaande mails te blocken om wat voor reden dan ook. Als je zeker bent van de security van je SMTP server lijkt het mij dat je ervan uit kan gaan dat enkel "white" mails naar buiten gaan en een spammer jouw smtp niet kan gebruiken om spam te versturen...

EDIT: natuurlijk bekijk ik dit vanuit het oogpunt van een normaal bedrijf, en niet van een ISP, een ISP kan natuurlijk nooit zeker zijn van zijn clients, die eventueel wel gehacked kunnen zijn en proberen spam te versturen, dus mijn bovenstaande reactie klopt niet helemaal :-)
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”