Vragen over Ecopower

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Marauder
Member
Member
Provider

Onder het motto: een gewaarschuwd man is er twee waard tracht ik me eerst wat in te lichten voor ik me eventueel aansluit. De gestelde vragen zijn volledig van toepassing op het Vlaams Gewest. Sommige vragen zijn nogal voor de hand liggend maar het is altijd handig om 100% zeker te zijn.

Here it comes:

Om stroom te mogen afnemen van Ecopower moet je eerst coöptant worden door minstens één aandeel te kopen van 250 euro? Wat als ik na 2 jaar weer zou overschakelen naar een andere leverancier, kan ik dan mijn coöptatie opzeggen en mijn 250 euro terugkrijgen?

Zijn er plannen die aangeven dat Ecopower in de nabije toekomst gaat opgeslorpt worden door een andere leverancier zoals Suez-Electrabel, Luminus…. ?

Kan ik aangeven dat mijn elektriciteit uit windenergie afkomstig moet zijn of is dat niet mogelijk?

Is het mogelijk om de facturatie zes-maandelijks of jaarlijks te laten verlopen ipv drie-maandelijks?

Stel dat ik verhuis naar een adres waar iemand de monopolist als leverancier had. Dan heb ik (tijdelijk) geen stroom (meer) van Ecopower? Hoelang zou het dan duren eer ik weer bij Ecopower zit? Of moet ik weer de wachttijd doorlopen?

Is Ecopower zowel producent (via windturbines) als leverancier (verkoop) van elektriciteit?

Ik veronderstel dat de netbeheerder (Eandis) ook betaald moet worden. Hoe verloopt de facturatie, krijg ik één factuur waarop staat aangegeven hoeveel ik de producent, de leverancier en de netbeheerder moet betalen of krijg ik meerdere facturen van meerderen partijen?

Kloppen volgende voorbeelden:
  • Het huishouden telt 2 personen en heeft een jaarlijks verbruik van 1.000 kWh. De prijs bedraagt:
    (1.000 - 100 - 200) * 0,16 = 112 euro
    Het huishouden telt 2 personen en heeft een jaarlijks verbruik van 80.000 kWh. De prijs bedraagt:
    (80.000 - 100 - 200) * 0,16 = 12.752 euro
Bij beide voorbeelden moet nog het bedrag van de netbeheerder gevoegd worden en de initiële 250 euro voor het aandeel? Klopt dit of zijn er nog kosten [die wegvallen]?

Als er nog dingen zijn die ik zeker moet weten mag het zeker gezegd worden…. Alvast bedankt voor de antwoorden
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Na één jaar kan je je aandeel innen + de rente.

Je kan idd kiezen waarvoor je aandeel moet dienen, in welk project het moet geïnvesteerd worden. Je kan natuurlijk niet kiezen welke stroom je effectief binnenkrijgt, ecopower zet het door uw gebruikte kwh op het net van de netbeheerder.

Monopolie bestaat niet meer in Belgie voor electriciteit, je kan overal in vlaanderen verhuizen en klant blijven bij ecopower. Je moet de wachttijd niet opnieuw doorlopen, de wachttijd is er nu omdat ze niet kunnen volgen met het produceren van groene energie, als er een nieuwe molen opstart kunnen er weer x aantal klanten bij.

Je moet aangeven om de hoeveel maanden je wil betalen op je inschrijvingsformulier.

Uw voorbeelden kloppen, je krijgt geen korting of ander type abonnement omdat je meer verbruikt de prijs per kwh is 0.16 euro

Ecopower zou natuurlijk kunnen overgenomen worden dat kan je niet uitsluiten (de wet die concurrentie bevordert is eigenlijk een dode letter).
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Marauder
Member
Member
Provider

Block schreef:Na één jaar kan je je aandeel innen + de rente.

Je kan idd kiezen waarvoor je aandeel moet dienen, in welk project het moet geïnvesteerd worden. Je kan natuurlijk niet kiezen welke stroom je effectief binnenkrijgt, ecopower zet het door uw gebruikte kwh op het net van de netbeheerder.

Monopolie bestaat niet meer in Belgie voor electriciteit, je kan overal in vlaanderen verhuizen en klant blijven bij ecopower. Je moet de wachttijd niet opnieuw doorlopen, de wachttijd is er nu omdat ze niet kunnen volgen met het produceren van groene energie, als er een nieuwe molen opstart kunnen er weer x aantal klanten bij.

Je moet aangeven om de hoeveel maanden je wil betalen op je inschrijvingsformulier.

Uw voorbeelden kloppen, je krijgt geen korting of ander type abonnement omdat je meer verbruikt de prijs per kwh is 0.16 euro

Ecopower zou natuurlijk kunnen overgenomen worden dat kan je niet uitsluiten (de wet die concurrentie bevordert is eigenlijk een dode letter).
Thanks voor de info!
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

Je bent altijd cooperant voor 6 jaar, ook als je na 2 jaar elders stroom neemt (maar 6 % is geen slecht rendement).

Je kan wel kiezen in welk project je geld geinvesteerd wordt, maar niet van waar je stroom komt (bv. ik wel enkel stroom van de watermolen van Rotselaar).

Buiten de 16 cent is er echt niets anders te betalen.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member
Provider

dietervanb schreef:Je bent altijd cooperant voor 6 jaar, ook als je na 2 jaar elders stroom neemt (maar 6 % is geen slecht rendement).
Die 6% is indicatief, nee?

Nu, dit heeft wel mijn interesse gewekt. Marauder, heb je je beslissing al genomen? Heb je kunnen vergelijken met je huidige leverancier?
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Die is idd indicatief omdat ze geen gegarandeerd rendement mogen vooropstellen. Anders is er geen fiscale vrijstelling, maar de laatste 7 jaar was het telkens 6 %
Block
Erelid
Erelid
Provider

Dus je hebt je aandeel voor minstens zes jaar? Ik laat het gewoon staan omdat het zelf meer opbrengt dan op mijn spaarboekje bij de bank.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Marauder
Member
Member
Provider

LaundroMat schreef:
dietervanb schreef:Je bent altijd cooperant voor 6 jaar, ook als je na 2 jaar elders stroom neemt (maar 6 % is geen slecht rendement).
Die 6% is indicatief, nee?

Nu, dit heeft wel mijn interesse gewekt. Marauder, heb je je beslissing al genomen? Heb je kunnen vergelijken met je huidige leverancier?
Ik heb mijn beslissing nog niet genomen nee. Ik ga eerst ook nog eens Ecopower zelf contacteren om te zien hoe het contacteren zelf verloopt. Hopelijk verloopt dat vrij vlot want als ik ooit met een probleem zit wil ik dat het contact niet te stroef verloopt natuurlijk. (Die lessen heb ik getrokken bij een aantal ISP's die ik in het verleden had.)

Ik ga ook nog eens de rekensom maken om te zien wat het prijzenverschil gaat zijn als ik overstap. Als de prijs die ik zou betalen 50% hoger zou liggen is de kans niet zo groot dat ik zou overstappen maar ik verwacht dat de prijs ietwat hetzelfde zal zijn.

Het ziet er alleszins allemaal veelbelovend uit en ik houd jullie op de hoogte over het wel en wee.
dietervanb
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Contact : absoluut geen zorgen om maken. Je belt direct met een medewerker van Ecopower zelf, niet met een call center.
Altijd correcte informatie gehad. Nooit op een wachtlijn gezeten.
Marauder
Member
Member
Provider

dietervanb schreef:Contact : absoluut geen zorgen om maken. Je belt direct met een medewerker van Ecopower zelf, niet met een call center.
Altijd correcte informatie gehad. Nooit op een wachtlijn gezeten.
Knap, zoals het hoort dus.
Block
Erelid
Erelid
Provider

Stuur maar eens een mailtje naar ecopower. Dikwijls heb je na 5 minuten al een antwoord, daar kunnen veel bedrijven nog niet aan.
Marauder
Member
Member
Provider

Block schreef:Stuur maar eens een mailtje naar ecopower. Dikwijls heb je na 5 minuten al een antwoord, daar kunnen veel bedrijven nog niet aan.
Net gedaan maar het zou me verwonderen dat ik nu reeds antwoord ga krijgen ;-)

Daarnet nog eens de vergelijking gedaan adhv http://www.aanbieders.be tussen Electrabel (Energy Plus dat het meerendeel heeft veronderstel ik) en Ecopower.

...........................Electrabel..........Ecopower
1.000 kWh.............0,1731.............0,1600
3.500 kWh.............0,1697.............0,1600
5.000 kWh.............0,1665.............0,1600
10.000 kWh............0,1654.............0,1600

Aangezien het verbruik hier onder de 5000 kWh ligt ben ik financieel beter af bij Ecopower.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer
Provider

Bij electrabel komt daar dan ook nog eens een abonnement en meterhuur bij.
Laatst gewijzigd door MRC101 15 okt 2007, 13:57, in totaal 1 gewijzigd.
Marauder
Member
Member
Provider

ZMD schreef:Bij electrabel komt daar dan ook nog eens een abonnement en meterhur bij.
Dat zit er al in dacht ik. Ik heb gewoon de algehele prijs genomen en de deling gemaakt omdat er geen éénduidige tarrief vermeld stond.
Marauder
Member
Member
Provider

Antwoorden van Ecopower op mijn vragen:

U kan kiezen tussen overschrijving of domiciliëring, er is geen
prijsverschil.

Drie maanden is het maximum, indien u extreem weinig zou verbruiken kan
er
later nog wel afgesproken worden om enkel een jaarlijkse afrekening te
sturen. Maar anders wordt dit niet toegestaan.

In onze prijs zitten alle vaste kosten inbegrepen, u zal dus ook geen
andere
facturen krijgen (tenzij u uw meter zou laten vervangen of iets
dergelijks).

Indien u zou verhuizen kan u uw contract van Ecopower meenemen. De
persoon
die daar voor u woonde neemt zijn Electrabel contract dan mee naar zijn
nieuwe woonplaats.

U kan kiezen om uw aandeel in een specifiek project te investeren (meer
info
over onze projecten op onze website). Het grootste deel van onze
productie
komt sowieso uit windenergie.

Ecopower is een coöperatieve vennootschap, al onze klanten zijn dus
een
beetje mede-eigenaar van onze productiepark. Wij zullen dus nooit
overgenomen worden tenzij een meerderheid van onze aandeelhouders dit
wil.
En dit lijkt zeer onwaarschijnlijk. (iedere aandeelhouder heeft ook
maar 1
stem, hoeveel aandelen hij ook bezit, zij kunnen zich dus ook niet
inkopen
in ons bedrijf).

Alle vragen to the point beantwoord.
Ik was bereid om tot 10% meer te betalen voor mijn propere stroom maar eigenlijk ben ik zelfs nog beter af want ik betaal 5,7% minder dan met mijn huidig contract bij Electrabel (met maar 8% propere stroom!). Morgen contractje invullen en versturen :-)
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”