Howto: dedicated server install/config/security?

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ik denk dat het in deze categorie het best thuis hoort, het gaat namelijk over het volgende.
Ik zou mij een rack pc kopen (ga gewoon kast kope en onderdelen uit de toren van mijn ouders er in steke) en dan zou ik co location pakke.
Maar voor de server te beheren moet ik externe toegang hebben tot die pc (via het internet). Mijn vraag is nu wat is makkelijk in gebruik zowel van OS als van software en is toch nog veilig voor zoiets te doen.
Beste OS zal voor server wel een linux zijn of een windows server editie (denk ik).
Voor externe toegang zou ik het heel erg prettig vinde dat ik gelijk echt voor die pc zou kunne zitte terwijl dat eigenlijk toch niet zo is gelijk extern bureablad bij windows XP maar ik heb gehoort dat dit soort mythodes niet veilig zijn, wat is dan wel veilig en toch makkelijk in gebruik.
Modbreak:
The Oddity
Uiterst weingzeggende titel aangepast.
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

yo,

Wat ge zoekt zit standaard in een windows 2000 / 2003 editie. dit is bij Terminal services. ik gebruik dit en 'k zou niet weten wat er gevaarlijk aan is. je moet natuurlijk niet een gemakkelijk paswoord gebruiken om in te loggen op de server en een andere gebruikersnaam aanmaken die nie gelijk is aan Administrator en ge zult al redelijk veilig zitten. wat betreft die tower pc in een rack te steken. Die tower zal redelijk wat hitte veroorzaken en als je dat inbouwd in een rack zul je toch extra ventilatie moeten insteken of je zal je systeem overhitten. weet ook dat een 1u colocation meer kost dan een 2u colocation. denk nie dat uw tower pc in een 1u zal passen.

ps moest je linux gebruiken kun je met putty werken. dit programma connecteerd met je linux systeem a.d.h. van telnet of het veiliger ssh protocol. hiermee krijg je een terminal achtig ding waarmee je je server(linux) kunt beheren.

Good luck

Gimic
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ja ik ben op de hoogte van die ssh (t'is net dat gene dat ik niet wil).
Eum bedoelde 2000 of 2003 de server edities of de gewone want ik heb gehoord van een maat die dat heeft dat server editie kwa stabiliteit veel dichter bij linux komen dan XP enzo, bedoelde dus de server editie of de gewone want het geen is dat ik zelf niet wist dat er een 2003 bestond ik weet enkel van 2003 server editie.
ge zijt bedankt.
En dat van die toren ge snapt et nie ik heb idd te prijzen gehoord voor een toren in een rack te zette veel te duur de bedoeling is dat ik de inhoud moederbord enzo in een kast van een rack pc steek.
Laatst gewijzigd door gamefreak977 14 okt 2003, 22:06, in totaal 1 gewijzigd.
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Waarom zou je ssh niet willen? Dat is zowat het veiligste wat er bestaat kwa verbindingen op afstand.

greetz,

Nob
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Dat weet ik zo wat het veiligste maar niet makkelijk ik hbe geen zin om al die ***** commando's te leren.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 261 keer

Ik kan je volkomen begrijpen gamefreak977...
Het is even doorbijten, maar na een tijdje zal je niet meer zonder kunnen...
Trouwens met die command promt en linux combinatie leer je ook meer dan gewoon next te klikken in (een door bug, gaten en veel te trage updates geplaagde) windows.
NuKeM
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

vnc is ook redelijk veilig, ik denk zelfs dat je deze over ssh kan forcen, dus dit is denk ik wat je wil
(bestaat voor lin en win) ik raad wel ten sterkste linux of bsd aan
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

ja mandrake linux heeft ook zo'n functie zoals extern bureablad bij windows XP maar denk dat het niet zo veilig is lijken mij vrij weinig instel mogelijkheden daarvoor maar ik zou ook wel liefst linux nemen maar de vraag is welke software moet ik allemaal hebben ik zou webserkes verhuren op die dedicated van mij en ik zo volledig moete kunne instellen wat iedereen krijgt aan traffic en diskspace en al
btw als ik linux gebruik en heb server met 4 hdd's in die pc is het dan mogelijk om ze alle 4 te gebruiken.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

tuurlijk is dat mogelijk, al zou ik wel RAID advizeren,

ps, als je al niets van linux kent zou ik zeker geen webspace ervan verhuren :S

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

lol

Gamefreak, jij gaat webspace verhuren op een dedicated server (oude) van je ouders, je kent niks van Linux, vraagt aan ons welke apps je moet installen..ik weet niet, maar ik vrees dat dat toch een beke een probleem gaat worden.
Let trouwens op, dat dat héél wat verantwoordelijkheid en administratie meebrengt: jij hebt x-amount traffic op jouw dedicated.. en als je verhuurt geldt dat ook voor jouw users.. allen samen.. wat ga je doen als er ene over zijn limiet gaat?

Nuja, daarom moet ge dus linux of bsd kennen.. dat kan allemaal geautomatiseerd worden.. eindproducten van zo'n dingen zijn Plesk, Cpanel,...

Welke software op een webserver? apache, php, mysql, gftpd, ....
En qua remote connections: ssh :)

Ik vrees dat je met iets bezig bent dat een beetje te hooggegrepen hebt..
In linux kan je aan al je hdd's: via hda1, hda2,.., maar als het is om daar de accounts op te zetten? Mja: learn linux, cause it's a lot of work and administration.
I love it when a plan comes together!
Nob
Erelid
Erelid
Provider

En ik dacht dat je nog redelijk jong was... Hoe ga je dat allemaal betalen? (want het kost allemaal verschrikkelijk veel geld.)

En als je de pc van je ouders gaat gebruiken is het niet dedicated, maar colocated (of server housing).

Denk eerst nog maar is goed na en werk een financieel plan uit, want volgens mij ga jij dit compleet niet halen.

En mag ik je er nog effe op wijzen dat een server op adsl2fit enkel toegestaan is voor persoonlijk gebruik en dat verkoop/verhuur aan derden van jouw bandbreedte NIET is toegestaan.

greetz,

Nob
Laatst gewijzigd door Nob 15 okt 2003, 17:41, in totaal 1 gewijzigd.
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

is co location voor 20 EUR per maand alles in begrepen behalve je traffic.
Maar ik ken iemand van dat bedrijfzou mij kunnen en willen helpen bij ssh en beheerd daarvan maar ik denk dat ik idd eerst zelf wat linux ga leren en ik denk dat ik toch verlopig gelijk mijn maat XP pro op de server ga zetten hij heeft namelijk een soort van ftp waar ge een hdd kunt late insteken en dan moogde daar oneindig files op dumpen dat doet er natuurlijk niet toe maar alé.
Ik denk dat voor mijn XP pro het gemakkelijkst gaat zijn ook kwa beveiligen lijkt me het makkelijker en software keuze is groter in plaats van bij linux enkel de ingebouwde software en een paar andere die je gratis kan downloaden voor linux.
Ik zal waarschijnlijk ook overschakelen naar een van de server edities van windows (die veel stabieler zijn dan de gewone).
En ja ik kan dat betalen, nee het is niet te hoog gegrepen en dan nog ik neem alles tot de limit en ik weet dat daar veel administratie komt bij kijke net daarmee het makkelijk is nu want nu zit ik nog op school nog veel tijd voor die dinge.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Veel geluk, ge zult het nodig hebben :p

Ik denk dat ge echt niet beseft waar ge aan begint, ma alle. succes.

greetz,

Nob

ps. Zou je niet beter wat opletten in de Nederlandse les ipv je bezig te houden met dedicated servers? :p
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

fouten dat weet ik denkte dat ik daar mij eigenlijk mee bezig houd om dat na te lezen ?? En zou niet beter mote opletten in Nederlands maar in wiskunde heb ik maar 30 % voor :wink: .
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

gamefreak, ik treed Nob bij, winxp pro op nen co-located server zetten? Beter beveiligen? En ge kunt niet met ssh werken? Ge kunt met moeite de schermresolutie in linux veranderen....

Ik vrees dat het toch te hoog gegrepen is.. het is niet omdat je in xp wel de resolutie kan aanpassen dat je van xp nen deftige server kunt maken.. en deftig beveiligen.. met gepaste tools, kan je XP véél makkelijke hacken dan Linux..er zijn immers véél exploits...

Nuja, je doet maar iedereen.. is vrij, maar volgens mij, weet ge toch ook niet vré goed waar ge mee start...

Ik hoop alleen dat uw vriend die u gaat helpen niet diezelfde vriend van in de andere topic is... :? (A2F) 'soort van ftp'?? 'oneindig dumpen'? lol
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

gamefreak,

Jeesus jongen jij bent 13 jaar en je wil al een dedicated server ?? ik treed mijn medemods bij i.p.v u met iets bezig te houden wat jij onmogelijk kan hebben zou je beter wat meer opletten tijdens de les nederlands.Om het even over het topic te hebben.Je bent gek als je een windows server wilt zeker NIET windows xp.Linux is wat moeilijker te leren met al die commands enzo ja maar windows mag nog niet ruiken aan linux als het om servers en beveiliging gaat ... Als heb ik gehoord dat windows 2003 het belange niet slecht doet.Ik wil nu eindelijk ook eens weten wat je precieze bedoelingen zijn.een beetje voor hoster/isp spelen ? looooooool :lol2: :funny:
Registered Linux user #286313
NuKeM
Administrator
Administrator

Erik schreef:gamefreak,

Jeesus jongen jij bent 13 jaar en je wil al een didcated server ?? ik treed mijn medemods bij i.p.v u met iets bezig te houden wat jij onmogelijk kan hebben zou je beter wat meer opletten tijdens de les nederlands.Om het even over het topic te hebben.Je bent gek als je een windows server wilt zeker NIET windows xp.Linux is wat moeilijker te leren met al die commands enzo ja maar windows mag nog niet ruiken aan linux als het om servers en beveiliging gaat ... Als heb ik gehoord dat windows 2003 het belange niet slecht doet.Ik wil nu eindelijk ook eens weten wat je precieze bedoelingen zijn.een beetje voor hoster/isp spelen ? looooooool :lol2: :funny:
Ach waarom zou hij dat niet mogen, proberen kan nooit kwaad en als het niet lukt trek je er je lessen wel uit...
Als hij echt 13 is, is het eerder bewonderenswaardig dat hij zich al met dat soort zaken wil bezich houden :)
NuKeM
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Als hij echt 13 is (wat aan zijn gramatica echt wel op te maken is) dan is het illegaal voor hem om handel te drijven.

Simple as that.

Wie kan betalen als onze jongen het te bont maakt? Juist ja, papa en mama.

Ik zou echt niet graag in de schoenen van zijn ouders staan. Dit kan gewoon niet goed komen.

greetz,

Nob
airzimmy
Erelid
Erelid

gewoon het internet ontzeggen en de hersens nog een beetje laten rijpen
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Nob schreef:Als hij echt 13 is (wat aan zijn gramatica echt wel op te maken is) dan is het illegaal voor hem om handel te drijven.
Simple as that.
Wie kan betalen als onze jongen het te bont maakt? Juist ja, papa en mama.
Hi, gamefreak977
Dont forget, een gewaarschuwde persoon is er tien waard!
Bespaar je ouders financieële moeilijkheden en neem geen vliegles als je nog geen autorijles volgt.
Wat jij van plan bent kan niet, tenzij je ouders dat volledig op hun naam nemen en zij zelf thuis zijn in de Informatica branche.
Of is er iemand met de voeten aan het rammelen van de members van userbase :mrgreen:
Afbeelding
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 13 keer

niet enkel handel drijven is illigaal, welke versies van uw Windows zullen legaal zijn? als je aan hosting doet met windows server zal dit het eerste zijn waarop je gecontrolleerd zult worden.
een soort van ftp waar ge een hdd kunt late insteken en dan moogde daar oneindig files op dumpen
zal ook legaal zijn zeker? die colocation wa wilde daar mee beginnen? een ftp serverke starten en mp3's en films hosten :lol:

Greetz
Gimic
Nob
Erelid
Erelid
Provider

en 20 euro per maand voor colocation? Dat zal al gene vette zijn + dan zullen ze je wel serieus doen betalen voor je data-verkeer.

greetz,

Nob
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Kom laat ons niet té veel afwijken en meningen spuien over de capaciteiten van gamefreak.. ik denk dat gamefreak het ondertussen wel door heeft dat hij niet goed weet met wat hij bezig is... (paar weken geleden nog grote vragen rond a2f) en nu gelijktijdig nen co-located server en problemen met linux...

Gamefreak, ik zou eens zoeken in google wat dat allemaal met zich meebrengt, qua beveiliging, administratie, kosten, traffic, rack voor de server etc etc en eens goed nadenken over hetgeen je van plan bent... je ging dit via A2F ook reeds doen...

Edit: Gamefreak, effe ruwe raming van de kosten:
vb userbase: server: +- €1000
traffic +- 5Gb per maand

Opgelet: dit zonder véél downloads, gameserving, ftp-serving etc etc. Enkel hosting... die server van €1000 kan wel véél meer, maar als em meer doet: meer traffic, meer kosten. Plus het operating system, server software, mailserver, ftp server, etc etc kost redelijk wat geld. Dan heb ge uw maandelijkse premie nog niet om in zo'n datacenter te mogen staan...plus, wat gaat ge doen als uw server uitvalt of vastraakt onder Windows? Wat réél is? Effe bellen om op de reset knop te duwen? --> betalen maar :)
Laatst gewijzigd door The Oddity 15 okt 2003, 23:00, in totaal 1 gewijzigd.
Weetgraag
Erelid
Erelid

De bedoelingen van Gamefreak zullen misschien wel goed zijn en het is lovenswaardig dat iemand leergierig wil zijn.
Maar zoals zoveel van die jonge mensen denkt men niet goed na over wat het eventueel zal/kan kosten om zoiets op poten te zetten.
Legale versies van software, instalkosten, hardwarekosten.... en zo kunnen we nog door gaan hè.
Maar om zo jong al met zo'n plannen te zitten is wel goed als het natuurlijk niet gaat vervelen als je die plannen niet kan waarmaken.

Greetz
Weetgraag :wink:
"Carpe Diem"
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Als ik afga op z'n nick is het misschien om gameservers te draaien?
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

ah na al deze reacties ga ik ook nog eens mijn gedacht zetten ('k heb deze keer goed opgelet ZAAG).
T'is niet voor te zeveren dat ik dertien ben moet ik mijn edentiteits eens inscannen misschien.
En gunder trekt het aan het hoge eindje gedenkt toch niet dat ik gek ben ja gunder misschien 100 EUR met maar 5 gig traffic ik zou zegge zet under servers ergens anders (maar daar ga ik nu niet over discuseren)
En de prijzen van de traffic zijn de volgende:
0 - 10 Gigabyte = € 2 / Gigabyte
10 - 30 Gigabyte = € 1.5 / Gigabyte
30 - 50 Gigabyte = € 1 / Gigabyte
50 - 100 Gigabyte = € 0.65 / Gigabyte
100 - . Gigabyte = word berekend op basis van de hoeveelheid de prijzen kunnen dalen tot € 0.40 per gb
En ik koop pc's bij famillie van mij die doet dan aan een vriendprijsje en hij is zo al goedkoop voor alle duidelijkheid die rack pc zou ook van hem komen.
In de prijs van 20 EUR per maand is volgende inbegrepen;
- Aansluiting op een 100 Mbit connectie
- Stroom
- 2 ip's meer gratis op aanvraag
voor zover de info over hardware en de kosten.
Nu de software ge denkt toch niet dat ik dan ook maar een software ga kopen zeker bij de meeste linuxen zit er dacht ik al redelijk veel ingebouwd en ten tweede ge hebt heel veel freeware.
Nu problemen met linux njah servers en internet sharing zijn totaal anders ze en het geen dat ge niet weet is dat iemand van dat bedrijf mij gaat helpe met de commandos en software die ik nodig heb een broer van mijn vriend is namelijk van dat bedrijf en op het internet kunde genoeg how to's vinde voor bijna alles dus dit is ook al geen probleem.
Stop met zagen over illegaal ik ken er meer dan een die dat doet, maar daar ga ik nu verder eens geen commentaar op geven.
Ik weet dat daar heel veel tijd in krijpt in zo'n server onderhouden of hoe je ook wilt gaan noemen maar die heb ik en de bedoeling is gewoon omdat ik gameservers zelf zo willen en mijn websites (ja ge leest dat goed websiteS) op hosten en omdat die pc normaal dan normaal nog belange niet het max van wat dat maar vraagt van CPU vermogen enzo verbruitk zou ik servers verhuren (geen ftp's) namelijk gameservers en websites zo verdien ik nog een centje enzal ookk maar enkel verhuren aan mensen waar ik mee bevriend ben of zal ze minstens toch moete kennnen dus ga zeker niet verhuren aan mense die ik totaal niet ken toch niet voor dat ik meerderjarig ben (en waarschijnlijk dan nog steeds niet).
En eigenlijk heb ik een goedkopere oplossing uitgedacht op het moment dat ik dit bericht aan het typen ben ik verhuur niets aan andere en gebruik het enkel voor mij zelf, spaart mij idd veel werk uit enzo.
Wrm moet ik dan nog een dedi hebben awel dat zal ik eens zeggen omdat ik zoals ik al zei verschillende websites heb en al zit in bij een relatief goedkoop bedrijf voor webhosting kom ik met 20 EUR na een tijdje veel goedkoper uit dan met verschillende webhostings account.
Voor zo ver mijn reactie op dit hoop gezaag van under en ge denkt toch niet dan ik noob ben die niets van computers kent (mr. The Oddity) in tegendeel ik ga nu geen niveau op mijn kennis plakken (ik ben geen dikke nek).
Het enige dat mij echt intreseert zijn computers en die enkele weken dat jij spreekt zullen samen al langer dan een maand zijn en op die tijd heb ik al heel veel gechat (met dat famillie lid die zo kwa pc's meestal nog meer weet erover dan ik) en weet ik ondertusse al lang dat ik A2F goed telenet en BGC moet beconcureren maar dat ik het op dit moment zeker niet zo moete hebben (en ik heb daar wel degelijk grondige redenen voor).
Ik ga nu ne keer beleefd zijn hé maar ik denk dat de meeste onder jullie wel moge zwijge want denk dat under kennis in totaal van pc's niet zo groot is als bij mij en dit voor mijn leeftijd. Dus dimmen mense.
Oké dat was nu eens de dikke nek uit hangen maar toch ge moet allemaal niet te veel commentaar geven ze ik besef best wel wat er allemaal komt bij kijke en ik weet wel degelijk waar ik mee bezig ben ik ben geen doorsnee tiener ik ga 1. niet over een nacht ijs 2. Ik weet hoe met geld om te gaan 3. nog zoveel meer.
Na dit groot stukje lectuur is mijn post ten einde.
NuKeM
Administrator
Administrator

Gamefreak977 ik twijfel er niet aan dat je erg veel weet voor je leeftijd, maar er zijn nu eenmaal dingen die je nog niet kan weten op die leeftijd.
Puur in theorie is een server zetten niet moeilijk:
- geld nodig
- hardware ineen steken
- software installen (een beetje werk om alles goed te zetten)
- server in datacenter zetten
en bollen maar...
De echte uitdaging ligt echter daar niet, je moet je server aan het bollen kunnen houden, maw de problemen die nadien de kop op steken de baas kunnen... zie niet alles te rooskleurig in.
bvb je moet je server secure maken en ook houden (er zijn mensen die al 20 jaar niks anders doen dan security en toch noch geen 100% zekerheid kunnen bieden, verwacht dus niet dat jij daar even een fool proof systeem zal neerzetten).
Er is zoveel waar je moet mee rekening houden en dan spreken we enkel nog maar over de hardware en zijn onderhoud.
Geld is ook al zo iets, jij zegt dat dat geen probleem is -> kan zijn, maar daar ga je best niet van uit!
Ik zeg het u, het zal u wel lukken ze om zo iets op te zetten, maar de vraag is hoe lang ge het gaat volhouden... (ik ken u niet dus ga ik niet zeggen dat ge geen kans maakt)

Maar kom, ik begrijp uw reactie, sommigen hierboven reageerden nogal spottend en ik geef je geen ongelijk dat je je verdedigt.
Ik kan je nu alleen nog maar geluk toe wensen. Als het nu niet lukt zal het in ieder geval binnen een tien jaar wel lukken, want inzet, wil en doorzettingsvermogen heb je blijkbaar wel (als daar dan nog eens echte kennis bij komt kan je nog een grote meneer worden :) ).

Good Luck
NuKeM
CueBoy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 7 keer

voor eens sta ik open voor "off-topic" kritiek

Ik ga mij niet mengen in het eigenlijke debat, maar omdat mijn maag keerde bij het lezen van dit stukje lectuur...
gamefreak977 schreef:Voor zo ver mijn reactie op dit hoop gezaag van under en ge denkt toch niet dan ik noob ben die niets van computers kent (mr. The Oddity) in tegendeel ik ga nu geen niveau op mijn kennis plakken (ik ben geen dikke nek).
Mijn kennis van het Nederlands is ongetwijfeld beter als die van jou.
gamefreak977 schreef:Ik ga nu ne keer beleefd zijn hé maar ik denk dat de meeste onder jullie wel moge zwijge want denk dat under kennis in totaal van pc's niet zo groot is als bij mij en dit voor mijn leeftijd. Dus dimmen mense.
Geen "dikke nek" maar wel grootheidswaanzin.

gamefreak977 schreef:Na dit groot stukje lectuur is mijn post ten einde.
Lectuur misschien wel, maar literatuur... neen, dat niet.

CueBoy, die zich volledig laat gaan...

Ps - dju, toch nog on-topic :

Beste gamefreak977, je vergeet dat je als minderjarige geen handel mag drijven en dat je dus op zijn minst een meerderjarige zult moeten vinden die zo zot is om voor jou borg te staan.
If you can't beat them, confuse them.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 581 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Gamefreak,

Ik kan je reactie wel begrijpen, al is het waarschijnlijk niet zo bedoeld. Je komt in elk geval té zeker van je eigen stuk over, en we hebben alle reden om te geloven dat je dat beter niet kan zijn. Een server hosten is nu eenmaal niet iets dat je zomaar tussen de spreekwoordelijke soep en de patatten regelt.
Voor dat je begint de server te laten housen zou ik die pc al eens een hele tijd van bij je thuis laten draaien.
Ik dacht wel dat je die als gameserver zou willen gebruiken, maar je moet dan even onthouden dat verschillende spellen enkel servers hebben die draaien onder windows, dus dan ben je bijna verplicht om een server te hebben draaien op het windows platform. Voor de rest ga ik me niet uitspreken over hoe goed of slecht het is om een colo te hebben draaien, in een discussie met andere mods (los van dit onderwerp) was ik immers ook al niet helemaal overtuigd van het nut van het hebben van een eigen server.
Ik zou mezelf namelijk niet wagen aan een colo. Enfin, dat feit op zich misschien nog wel, maar aangezien ik niet kan garanderen dat een site beschikbaar zal blijven op een colo van mijn eigen zal ik een eigen commerciele site niet op een dergelijke server doen draaien. Ik wil geen schadeclaims aan m'n broek van bedrijven die hun site offline zien gaan omdat de server de geest gegeven heeft ...
Let professionals do what they do best zeg ik maar...

Terzijde wil ik even opmerken dat je posts bijzonder warrig overkomen door het slechte Nederlands. Dat is geen persoonlijk verwijt, maar als ik er al last mee heb om te begrijpen wat je bedoelt, wat moeten mensen van 45 dan wel niet denken? Ik ken het taaltje wel een beetje (dankzij m'n 13-jarige zus), maar maak daar geen gewoonte van en probeer in een post net zo netjes te schrijven als in een opstel voor de juf Nederlands ;-)
airzimmy
Erelid
Erelid

GameFreak,

je zegt dat je zelf veel kennis en dergelijke hebt maar denk nu is na waarom je hier hebt gepost. Ik heb zo een vermoeden dat je dat gedaan hebt vanwege de kennis en kunde die op dit forum aanwezig zijn. Als hier heel wat mensen bedenkingen hebben over je plannen zou je eerder die plannen opnieuw moeten evalueren met de opmerkingen die je gegeven zijn ipv je enorm aangevallen te voelen en direct in het offensief (of defensief, afh. van hoe je het opvat) te gaan.

Persoonlijk mijn mening over waarom ik je hele actie zou afraden is dezelfde als die waarom ik iemand zonder virusscanner het internet zou ontzeggen: je bezorgt er anderen heel wat last mee.

Daarnaast kan je misschien nog een knappe toekomst tegemoet gaan als ondernemer, Verhofstadt zal je graag zien ;) maar ga niet te rap van start of het falen zal u snel tegemoet komen. Vergeet ook niet dat als je slechts 13 bent en je nu contracten aangaat en binnen een paar jaar veranderen je interesses je misschien wel eens pay-back zal mogen krijgen.
Anyway good luck maar be carefull.
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

afkortingen zijn nu eenmaal handiger en heb et al uitgelegt enkel aan vrienden dat is zeker maar zal idd best het voor mij zelf houden die server. Nu ik ga nog eens iets zeggen é dat bedrijf waar ik bij ben voor mijn webhosting hebben al eens server hack gehad gelukkig dat ik nog niet veel moeite en werk gestoken had in website want ze waren dus alles kwijt zelf hun eigen website. En die pc draait hier thuis al een jaar en laat ik zeggen het aanstaan ervan zal waarschijnlijk een half jaar bedragen dus dat is het probleem niet maar enkel onder windows wel. Kennis heb ik al een beetje maar eigenlijk niet veel van linux maar hulp kan ik nu wel genoeg krijgen ze. 'k ga er nu niet veel meer over zagen en idd de wil om het te doen en het doorzettingsvermogen heb ik allemaal maar mijn motto is jong geleerd is oud gedaan. Ik zal zeker iets laten weten als ik mijn plan ten uitvoer breng en hoe het verloopt. misschien is de sucurity bij linux wel rekenen op windows heb ik meer ervaring het beveiligen. Maar denk dat ik best van in het begin met linux ge beginnen want dar is wel veel beter dan windows voor servers tenzij je server edition hebt maar normaaal nog steeds zo goed niet als linux.
En nu ga ik ier nog een ding over zeggen ge moet niet direct iemand onderschatten omdat hij in dit geval maar 13 jaar oud is. Ge hebt als maar meer mensen die op mijn leeftijd of klein beetje ouder zelf hun pc's samen steken om een vb. te geven.
Nob
Erelid
Erelid
Provider

Mja, er zijn idd mensen die op hun 13 jaar al ongelofelijk slim zijn, maar ik denk niet dat jij tot die groep behoort. Waarom ik zo'n gevoel heb?

Eerdere vragen die je gesteld hebt (oa met die "vriend" van jou) laten echt wel uitschijnen dat je er NIETS van kent. (niet dat ik het allemaal zo goed weet, integendeel)
En mijn god, jouw taalgebruik... verschrikkelijk slecht. ('t zal nogal prof overkomen naar je klanten toe -> al heb ik hierjuist pogen te verstaan dat je al afgezwakt bent en het alleen maar voor vrienden gaat doen)

En waarom mijn medemods ineens terugkruipen omdat een jongetje van 13 jaar eens van zijn oren maakt is mij een raadsel.
Ik hou voet bij stuk, dit kan gewoon niet goed gaan.
En Nukem, die jongen nog aanmoedigen (doorzettingsvermogen bla bla) keur ik al helemaal niet goed

Maar jij je zin, probeer maar, maar kom achteraf hier niet klagen dat wij jou zoiets hebben aangeraden.

And that's all I've got to say about that.

greetz,

Nob
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

meon, voor bijna elk spel is er een linux dedicated server versie

gamefreak977:
wat voor een cpu ga je daarin steken?
als je van plan bent om meerdere server te draaien, zal je een heel goede cpu nodig hebben, ook zo met het RAM (+1 GB kan je al snel nodig hebben)

aangezien je toch echt een server wil, zou ik zeggen om thuis de pc eens te zetten met de apps die je wil en af en toe eens op de gameservers spelen met 8 bots.
probeer dan ook alleen het scherm er aan te hangen als je linux installed (ook als je windows zou gebruiken) en al de rest via ssh te doen (hierdoor leer je veel, heel veel)

Afbeelding
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Eerlijk gezegt é heb ik geen zin meer om er over zeveren over dit onderwerp ik word misselijk van sommige hun uitspraken ik vind ze gewoon kinder discrimineerend wrm zou een jonge van 13 niet al och jong wete wat laat maar ga er zelfs geen woorde aan vuil make NuKeM is volgens mij hier de enige die echt redelijk is ik heb veel bewondering voor NuKeM durft te minste zeggen dat volwassen niet altijd het beter weten en beter zijn dan kinderen maar van u nob word ik misselijk en wie heeft er ooit gezegt dat ik dat aan andere mensen dan mijn vrienden en kenissen ging verhuren ik heb nooit gezegt dat ik van plan was dat aan iedereen te verhuren ik weet heus wel dat je dan pas problemen krijgt en zeker omdat ik niet officieel webhosting verkoop doe t'is niet gelijk dat ik BTW nummer en al heb hé. Maar kijk wat je mij misschien wel hebt late inzien is dat zelfs aan vriende verhuren problemen met zich mee kan brengen voor zover ik dat nog niet wist. Maar ik zeg als ik 2 webhosting abo's heb met speciticateis van 1 GB disk space en 20 gig traffic en dat mij dat 12-15 EUR er per maan kost als mijn website wat groter zal worden dan zal ik veel goedkoper uitkomen om zelf een server te draaien en dan nog heb ik under mening gevraagd misschien kijk had ik nu geen kind geweest dan zou iedereen mij helpe in plaats van hun mening te geve over een 13 jarige die dedicated server wil (o my god what shocking news a kid from the age of 13 wants a dedicated server is he crazy) en nu nie beginne zevere dat ik beter moet opletten in de les engels en nederlands want dat geleuter ben ik ook beu ik zeg niet dat jullie geen gelijk hebbe daarmee maar komaan ik ken iemand 25 jaar oud gebruikt net de zelfde taal als ik om juist te zijn komt het zo gezegde slecht taal gebruik door hem en die gast é die verkoopt pc's in de week gaat soms nog om 22 u een pc gaan formateren en in het weekend gaat hij gaan werken bij een bedrijf als jullie niet mee willen met te tijd is dat jullie probleem ik zeg afkortingen en hier en daar eens ne letter late wegvalle is ferm handig en wat zevert gunder dat gunder mij niet kunt verstaan ge moet niet zo beginne ze tegen mij wat da's ene hoop zever t'is gewoon dadde mij niet wilt verstaan dat is het hem.
Moet je eens weten hoe mij forum draait op dit moment é dan zulde misschien beginne verstaan wrm ik dedicated server wil.
wat dachte ier van
181 posts
44 topics
33 gebruikers en wanneer is dat gestart 29 Sep 2003 07:07 am
ik denk dat het in dit geval niet als spam zal gezien worde als ik link zet www.jregroup.com/forum
gaat daar ne keer kijke als ge nog een paar jaren geduld hebt zal userbase nog wel iets kunne leren van mij é loserkes
(ojee zo grof van hem, zo onbeleefd awel ja dat krijgde nu als ge mij pissig maakt)
request voor het sluiten van deze topic (THX)
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

gamefreak, een letter af en toe laten wegvallen daar heeft niemand problemen mee, je vorige tekst bijna zonder leestekens daarentegen :S

nu trug on topic, ik zeg niet dat je geen server mag gaan zetten omdat je 13 jaar bent, maar ik zeg dit omdat je nog onvoldoende kennis hebt (linux heb ik het nu vooral over), met howto's alleen kom je er niet, je moet ook field experience hebben.

je vergelijking met een pc in elkaar zetten en een colo server zetten gaat helemaal niet op, als je het boekjee volgt en wat logisch verstand gebruikt kan er bij een pc in elkaar zetten niet veel mis gaan. bij een server ligt het heel anders. want hier zijn geen boekjes voor. ik had hier thuis ook een linux server draaien, ik kende ook niet veel van linux maar na 2 weken er op te werken kon ik er iets van (hierna was de hdd kapot :( ) daarom dat ik ook zeg dat je best die server een maand ofzo laat draaien en er een beetje aan prult. als je server geen 3 weken daarvan draait zonder reboot (en je hem gebruikt en er prgms op installeerd dan draait hij toch al minstens een beetje stabiel)
ik weet niet hoeveel pc's je thuis hebt, maar als je er meer dan 1 hebt, laat er dan eens 1 enkele gigs afhalen en met de andere een spel spelen met 8 bots ofzo, als je dan niets lag hebt, is je server goed afgesteld

als je je server ip ergens op een forum post mag je er zo goed als zeker van zijn dat mensen zullen proberen om die te hacken (zeker als hij echt op 100 mbit hangt), dan zullen ze voor niet veel terugschrkken. dit is voor mij de belangrijkste reden, als 10 jaar zou zijn en je had een redelijke linuxkennis, dan zou ik het minder erg vinden dat je een server draait dan nu, dit heeft dus (in mijn geval) niets met de leeftijd gezien

Afbeelding
NuKeM
Administrator
Administrator

De volgende post viel me op in je forum:
userbase.be is een grote concurent voor dit forum een heel leuk en goed forum ik zou het niet willen zien omzeep zien gaan maar als we under kunnen verslaan zijn we het beste en grootste forum van België maar dat zal waarschijnlijk voor altijd een droom blijven want ge moet maar eens gaan kijke. die hebben het volgende:
De gebruikers hebben in totaal 16858 berichten geplaatst
We hebben 509 geregistreerde gebruikers
Als dit forum ook dan maar een beetje dichtbij zou komen zal het al fantastisch zijnik heb er vertrouwen in dat dit forum snel zal uitgroeien en dat dit een heel leuk forum zal worden enzo.
Ik wil iedereen bedanken die zich hier gerigistreert heeft en vooral de meer actieve en de moderators wil ik nog eens extra bedanken.
http://www.jregroup.com/forum/viewtopic.php?t=68

Wij hebben dit bereikt op één jaar tijd... als jij hetzelfde of beter kan halen doe ik mijn petje af.
Btw, bedankt voor het compliment dat we "het beste en grootste forum van België" zijn (er zijn er nog veel grotere hoor trouwens, maar ik denk idd dat wij het grootste onafhankelijke Nederlandstalig forum zijn in de categorie "breedband algemeen" (ik kan me vergissen, sla me dus niet dood als er iets groter is)).

Wat je taal betreft, de mijne is ook verre van goed (heb er heel wat problemen mee gehad vroeger). Normaal gezien is het niet beleefd om iemand op de vingers te tikken ivm zijn taal, maar jouw zinnen zijn soms wel erg lang en hectisch (tip: let daar in het vervolg wat op, de inhoud zal dan veel beter overkomen).

Maar kom we zijn hier off topic aan het gaan.
NuKeM
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Ik had het niet tegen iedereen van jullie maar commentaar van nob vind ik absoluut ongepast, srry dat ik mij zo liet gaan daarnet maar tegen zo dinge kan ik gewoon niet.
En ik maak geen vergelijking maar ja in pricnipe kune et wel bezien als een vergelijking en als vergelijking gaat het niet op.
Ik heb thuis 2 pc's die de meeste games aan kunne.
Is dus wel degelijk een 100 Mbit lijn maar ja hoe snel het dan preciees gaat dat kunde normaal niet zeggen hé kijk naar de meeste ISP's maximums van zoveel en ze hale er nog geen 3 kwart van soms.
Wat betreft de leestekens die haat ik, weet wel dat ik ze zou moeten zetten maar dat was gelijk ik al zei omdat gunder mij de vorige 3 posts nogal kwaad had gekregen want die commentaar gewoon en eerlijk gezegt ik kon niet type vorig jaar maar toen ik internet kreeg ben ik beginne chatten elke dag zoveel uren chatten op msn messenger ik kan als maar sneller type maar op msn messenger is het enige leesteken dat ik gebruik het ? en soms eens een , daarmee vergeet ik dat vaak ook in posts en moest ik er mij beginne bezig houde met die leestekens dan kost dat allemaal veel te veel tijd. Inderdaad wijze woorden van u wrm denkte dat ik in het begin voor stelde om windows te nemen simpel weg omdat ik hier al meer ervarng mee heb
nu als ik linux wil leren dan kan ik dat het is nu wel zo dat het nogal vervelende zaak is de pc die ik zou gebruiken voor in rack te steke is die waar ik nu op zit en heb andere pc die ik zelf dan nog zou wille houden linux opgezet en heb blijkbaar met dat te doen XP deel verwijderd nu moet die pc nog eens binne bij een maat van mij die beide pc's en ik denk dat ik dan eens linux ga opzette en mij eens heel tijde mee ga bezig houden enkel het geen ik vraag is ik zou liefst mandrake linux gebruiken awel zeg eens welke versie ik het best zou gebruike.
Ik ga eerlijk zijn ik ben het type dat snel bij leerd en dat ook graag doet en als ik wat tijd neem een maand ofzo denk ik dat ik linux ook wel onder de knie zal hebben en kijk ik snap allemaal under punt maar nob die is gewoon walgelijk wrm denkt hij gewoon al dat ik nie bij die klasse heel slimme behoor van 13 kent hij mij persoonlijk misschien. of gaat hij dat opmaken uit mijn leestekens die ik overal vergeet, zou wel eens wille wete wrm dadde nu denkt dat ik niet tot die soort behoord en ik ga al op voorhand eerlijk zijn ik behoor niet bij die heel slimme maar ik ben wel meer dan gij denkt ze nobke gij denkt dat ik gewoon weer zo'n tiener ben met een gek ideee, je denkt veel te primitief tegenwoordig zijn het vaak de ouders die iets van de kinderen kunnen leren niet omgekeerd dus ge moet niet doen ofdat kinderen alles tot een slecht eind brengen om een vb. te geven Bill Gates toen hij mijn leeftijg was zat hij al bezig als debugger of ze dat al noemen hij liet bedrijven betalen daarvoor hé en het unief is hij enkel naar exames geweest op het einde van het jaar en d'er door zij geheim zelf studie dit bewijst 2 dinge volwassen zijn totaal niet slimmer dan kinderen (hangt er natuurlijk vanaf) en zelf studie daar zijde veel meer mee dan wat lesse volge in een klas en die unief brokies zijn in veel gevallen minder waard dan iemand die zelf studie gedaan heeft maar geen diploma heeft en er zijn veel die dit niet beseffen
maar ja dit is allemaal volledig off topic srry daarvoor
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

In een jaar tijd dat is idd een heel goede prestatie maar wat bedoelde dan met "dit" want nu zitte met 500 gerigistreerd ofzo zeker en 1600 posts zeker als ge beweerd dat ge dit in een jaar bereikt hebt dan doe ik 5 petten af voor under.
En ik vind jullie idd het hier een heel goed forum maar alles kan altijd beter en het is ook niet voor te zeveren gunder zult zeker wel ergens bj de top staan zeker om dat gunder bijna 100 % forum zijn hé als het forum van telenet groter is is dat logisch dat is een isp.
s wel jammer dat moderators ier af en toe wel grote menings verschillen hebben ik snap niet hoe dat nooit eens tot problem lijd.
Neem nu een dit nob bind het (k ga nu een verkeerd woord gebruike maar alé ja) krapuleus van u (NuKeM) dat ge mij min of meer aanmoedigd mijn moderators staan denk ik wel op dezelfde golf lengte.
Nog iets waar ik in eens aan denk gunder zijt waarschijnlijk met een ploegje mensen begonne aan dit forum ik ben daar volledig alleenaan begonnen. Het geen ge daar ziet is iets dat ik in die korte periode alleen uit de grond geslagen heb met dank aan de actieve gerigistreerden.
Weet je dat ik op die korte tijd dat het forum bestaat al met een probleem heb moete afhandelen namelijk een vriend van iemand die clan leader wou worde van clan die stekkie heeft op mijn forum heeft 40-60 valse accounts aangemaakt om zo te kunnen stemmen op zijn vriend en geloof het op niet maar die gast ik heb ik zonder hulp van iemand anders buite gewerkt. MOest ik 10 mensen achter mij staan hebben die volop meehelpe met het forum dan zou ik ook rap groot worden.
NuKeM
Administrator
Administrator

Een meningsverschil als dit is niet van de aard dat het voor problemen kan zorgen hoor, het is trouwens niet eens een echt 'meningsverschil' te noemen, dat woord heeft een negatieve naklank vind ik...
Ik zeg gewoon mijn gedacht en Nob het zijne, het is nogal normaal dat niet iedereen over alles hetzelfde denkt of dat er bij het minste verschil van mening al problemen/wrijvingen zouden moeten zijn.. ;)

Dit forum is idd een jaar (en een beetje ondertussen) oud, de speedtest van adslbox zelf bestaat al veel langer.

Gamefreak, ik zou zeggen, doe gewoon je best op school, studeer goed (zowel voor school als voor uw hobby), behaal eventueel een schoon diploma en bekijk dan uw plannen nog eens.
Volgens mij heb je niet echt de tijd (en de kennis waarschijnlijk) om nu een server te onderhouden en nog minder om, zoals je zelf aanhaalde, je diensten aan te bieden aan of te baseren op de onvolwassen vrienden van je die een forum vol flooden om gevote te kunnen worden. Je vrienden zeggen nu misschien wel dat ze lekker zullen meebetalen of betalen voor bepaalde dingen zoals een gameserver enzo, maar eenmaal daar zullen ze hoogst waarschijnlijk wel niet meer mee willen (hun ouders die dat geld niet willen geven ofzo, er is altijd wel iets). En als het al lukt, wat als er plots iemand niet meer mee wil doen na een paar maand (het leuke is eraf bvb), of als er wat ruzie komt en er dingen gebeuren die je extra geld zullen kosten?
Ik zou toch maar voorzichtig zijn. Op jouw leeftijd had ik ook van die ideeën en was ik ook weken bezich met alles errond op te zoeken en uit te rekenen etc... dat is allemaal mooi en daar leer je van, maar het echt gaan uitvoeren op jouw leeftijd is als een grote sprong te willen maken over een diepe en brede kloof, je wacht beter even tot je genoeg hout hebt kunnen bijeen hakken om een brug te bouwen... ;)
NuKeM
gamefreak977
Premium Member
Premium Member

Al doende leer je zeg ik maar sunzei of hoe noemt hij daar heeft idd geen slecht ideee om eerst eens zelf die servers op intranet laten draaien en ik was nog niet van plan dit al direct te doen ik ga nog veel over legen met mensen enzo en oeveel onverwachts zou er nu gaan gebeuren misschien eens een hoop servers die op de mijne valle en dan is't hij misschien naar de klote oeveel gaat die pc die er inzit kosten awel misschien iets van een 250 EUR want in feite zou het et makkelijkst zijn als ik gewoon mijn websites erop zet ik ben van plan om redelijk wat websites te bouwen maar het belangrijkste zal ik vinde als het forum op mijn website een website op zich word zoals userbase hier (btw ik vind het geweldig wat jullie op zo'n korte tijd bereikt zo zie je maar weer wat ge met teamwork allemaal niet kunt bereiken) en het voordeel is dus bij zo'n eigen server (de nadelen hebde onder tusse al voor het grootste del op gesomt) dat ge minder beperkingen hebt ge kunt in principe oneindig webspace hebben ik ga er voor te beginnen 120 gig insteke voor de website op te zetten en iets van een 40 gig voor al de hosting software er op te zetten dat betekent dat ik dus een ferm grote website mag bouwe voor die webspace op gebruikt is en ook dat de traffic als ik een drukbezochte website heb bijna niets meer kost terwijl ik nu 10 gig standaard heb en per gig extra s het 2.5 EUR.
Ik heb dus wel mijn reden dat ik zo'n dedi server wil maar nu ik waarschijnlijk geen hosting verhuur ga doen zal ik waarschijnlijk nog wat wachten maar ondertusse al eens ier een server proberen laten draaien voor mijn netwerk ofzo onder windows en die pc zal dan het geen worden wat kin een rack kast steek
Nu klein vraagje als je een website wilt hosten als userbase maar dan maar voor de helft zo druk bezet door continu bezoekers en al dus de helft van dit ier gewoon +- wat voor pc zou ik daar best voor neme wat betreft CPU en ram enzo.
Gesloten

Terug naar “Netwerken en Security”