VOIP: Hoe begin ik eraan?

MacE501
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 10 keer

Edward Valckx schreef:
MacE501 schreef: De FXO poort is eigenlijk een "bridged" poort die switcht tussen de beide VOIP poorten en je PSTN poort.
Dat vind ik toch nogal een verdraaide uitleg, hoor. De FXO poort is gewoon de fysieke interface naar je vaste lijn toe. Punt. Indien je via VOIP belt wordt de FXO poort niet gebruikt (er wordt dan helemaal niets "gebridged" en zeker niets "geswitched" tussen VOIP poorten...)
Heum... volledig mee akkoord Edward! :oops: Beetje kromme uitleg... :?
Spink
Plus Member
Plus Member

Edward Valckx schreef: Uit uw splitter komen 2 signalen: het ADSL signaal en het telefoonsignaal. Het ADSL signaal verbind je met de ADSL poort, en het telefoonsignaal gaat naar de FXO poort.
Dus ik heb een kabel uit de ADSL-splitter en die gaat in de DSL-poort en op de splitter moet ik dan nog een tweede telefoonstekker steken met een kabel die ik in de PSTN-poort steek. Dat is toch wat je bedoelt?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Spink schreef:
Edward Valckx schreef: Uit uw splitter komen 2 signalen: het ADSL signaal en het telefoonsignaal. Het ADSL signaal verbind je met de ADSL poort, en het telefoonsignaal gaat naar de FXO poort.
Dus ik heb een kabel uit de ADSL-splitter en die gaat in de DSL-poort en op de splitter moet ik dan nog een tweede telefoonstekker steken met een kabel die ik in de PSTN-poort steek. Dat is toch wat je bedoelt?
Juist. De ADSL uitgang van de splitter verbind je met de ADSL ingang van je Fritz!box, en de telefoon uitgang van de splitter verbind je met de telefooningang (=FXO poort) van je Fritz!box.
Spink
Plus Member
Plus Member

Mijn splitter heeft maar één uitgang (voor ADSL). Voor de telefoon zal ik er nog een stekker bovenop moeten steken.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Spink schreef:Mijn splitter heeft maar één uitgang (voor ADSL). Voor de telefoon zal ik er nog een stekker bovenop moeten steken.
Wat jij "erbovenop" noemt, is die tweede uitgang (de telefoonuitgang).
GeertAki
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:

Intussen is mijn Fritz!Box 7140 toegekomen, geconfigureerd en getest en tot hier toe heb ik geen klagen, echter enkel een paar bemerkingen:

1) Als de Fritz!Box gebruikt wordt om via de vaste lijn te telefoneren, is het signaal duidelijk minder goed dan wanneer de Fritz!Box niet tussen muur en telefoontoestel staat. Dit is echter niet echt een probleem, want de bedoeling is om via VOIP te bellen.

2) Via VOIP (voipcheap) kan soms geen verbinding worden gemaakt (of duurt het lang).

3) Mijn eerste testgesprek werd afgebroken na 1 minuut. Terugbellen resulteerde een aantal minuten in een bezettoon, terwijl de tegenpartij mij niet aan het proberen terugbellen was. Enkele minuten later kon ik opnieuw verbinding maken en toen viel de verbinding niet uit. Ik denk dat mijn internetconnectie die eerste keer uitgevallen was, maar dan zou de Fritz!Box op vaste lijn moeten overschakelen bij het terugbellen. (moet nog checken of dat vlagje wel juist ingesteld staat) De kwaliteit van de gesprekken is met de auto-detect functie van adsl-signaal super! (edpnet 6Mbps)

Voor de rest een zalig toestel met zeer veel instelmogelijkheden.

Geert

ps: om mijn classic line van belgacom naar discovery line om te schakelen, heb ik wel even ambras moeten maken in de belgacom-winkel, want de lijn stond op naam van mijn vrouw en dat wilden ze dus niet aanpassen als ik haar identiteitskaart niet bij had, of een volmacht. Ook niet na dreigen met over te schakelen op raw copper van edpnet. Dan maar in een andere bgc-shop gegaan en daar vroegen ze zelfs mijn id niet. 't was direct in orde. Ge ziet: Belgacom heeft niet echt een betere service als ergens anders denk ik.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

GeertAki schreef:1) Als de Fritz!Box gebruikt wordt om via de vaste lijn te telefoneren, is het signaal duidelijk minder goed dan wanneer de Fritz!Box niet tussen muur en telefoontoestel staat. Dit is echter niet echt een probleem, want de bedoeling is om via VOIP te bellen.
Dat is vreemd. Ik heb al met verschillende fritz!boxen gewerkt, en merk geen enkel verschil hierin. Heb je dat met beide FXO poorten? Anders eventueel uw garantie laten werken.
GeertAki schreef:2) Via VOIP (voipcheap) kan soms geen verbinding worden gemaakt (of duurt het lang).
Dat probleem heb ik niet. Heb je dat ook met andere VOIP providers, of enkel met Voipcheap?

PS. Plaats altijd een # achter uw nummer, dan belt hij sneller.
GeertAki schreef:3) Mijn eerste testgesprek werd afgebroken na 1 minuut.
Als je voipcheap nog niet betaald hebt, breken ze het gesprek af na één minuut (enfin, dat was vroeger toch zo). Misschien was dat toen het geval? Het kan natuurlijk ook zijn dat uw Internet verbinding toen net verbroken was; dit kan je nakijken in de log van de Fritz!box.
GeertAki schreef:De kwaliteit van de gesprekken is met de auto-detect functie van adsl-signaal super! (edpnet 6Mbps)
Er is nog een tweede instelling "always use voice coding in fixed-line network quality" die je best kan aanzetten, en "Use Voice Activation Detection (VAD)" zet je best uit.

Normaal gezien zou hij dan de G711 codec moeten verkiezen. Bij de recentere firmware versies van je ook zien welke codec effectief gebruikt werd per gesprek.
Spink
Plus Member
Plus Member

Hoeveel bandbreedte vraagt bellen via VoIP eigenlijk?
Stel ik bel 1 uur naar iemand, hoeveel van mij datalimiet heb ik dan verbruikt?
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster

Spink schreef:Hoeveel bandbreedte vraagt bellen via VoIP eigenlijk?
Stel ik bel 1 uur naar iemand, hoeveel van mij datalimiet heb ik dan verbruikt?
Je zit zeker bij Telenet of Belgacom? ;-)

Dit hangt uiteraard af van de codec die je gebruikt. Stel dat je G.711 instelt (64 kbps) dan is dit dus minder dan 30 MB per uur. Maar er zijn nog andere codecs die meer compressie toepassen.

Meer gedetailleerd: http://www.newport-networks.com/pages/v ... lator.html
Spink
Plus Member
Plus Member

Nee hoor, ik zit momenteel nog nergens bij. :wink:
Ik probeer het nu al allemaal wat uit te stippelen, liefst zo voordelig mogelijk. Vandaar de vele vragen.
Bedankt voor die website, dat is wel handig!
Sandman
Pro Member
Pro Member

idd een leerijk topic se :) ,ik heb er al veel vanopgestoken, en ga ook de stap wagen naar voip wss :).
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Leuke sip voip aanbieding: (let op, in nl, dus voor ub'ers in de buurt van de grens)
http://www.lidl.nl/nl/home.nsf/pages/c. ... T-telefoon

Dit toestel werkt zelfstandig, dus zonder PC en is volledig gelijk aan
http://gigaset.siemens.com/shc/0,1935,h ... A2,00.html

waarvan de normale prijs 135 euro is.

Je discovery lijn er op aangesloten, kabeltje naar je router en je kan zelfs 2 gesprekken tegelijk voeren (met meerdere toestellen)
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”