Technische vragen EDPnet connectie

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik overweeg om EDPnet in huis te halen, en daarom zit ik met enkele technische, niet alledaagse vragen.

Op dit moment heb ik dus nog een Skynet Go met optie hogere upload (400K). Dit abonnement zou ik graag nog voor een tijd willen behouden, op dezelfde lijn waar EDPNet zou gebruikt moeten worden.

Vandaar deze vragen:
1. Kan ik een EDPNet account gebruiken op m'n bestaande verbinding. Met Dommel werkt dit alleszins (getest en goedgekeurd ;)), zelfs simultaan als 2de PPPoe sessie met daarnaast m'n eigen Skynet sessie.
Aangezien EDPnet Broba II gebruikt weet ik niet zo goed hoe het daarmee zit.

Of moet EDPnet een wijziging doorvoeren waarbij het ofwel Turboline ofwel Broba II wordt? Indien ja, dan worden onderstaande vragen iets minder relevant (en dan moet ik inderdaad overwegen een onmiddelijke opzegging van Skynet te doen nadat EDPnet actief is).

Het handigste zou natuurlijk geweest zijn moest ik persoonlijk iemand met EDPnet gekend hebben zoals ik een Dommel klant ken, dan kon ik dit ook persoonlijk uittesten.

2. Ik zit nu ergens op een 4-tal KM van de centrale, doch sync met Skynet zonder problemen op 4,6 Mbit (stabiele verbinding). Enige kans dat ik de 6000/640 haal, of op zijn minst 4600/640?
Welke verschillende lijnprofielen past EDPnet zoal toe wanneer je het hoogste lijnprofiel niet haalt?

3. Ik woon in de regio Kortrijk waar ADSL2 voor "binnenkort" gepland staat, wat ook vrij interessant zou zijn om tegen de beschikbaarheid ADSL2(+) in huis te halen en nu te starten met een ADSL MAX6 DYN abonnement.
Hoe zit het precies tussen de onderlinge compatibiliteit van ADSL en ADSL2(+)? Kan ik op dezelfde lijn een ADSL verbinding met Skynet gebruiken op 4,6 Mbit en tegelijkertijd (of desnoods niet simultaan) een 24 Mbit (in ideale omstandigheden) ADSL2(+) verbinding met EDPnet hebben?
Ik weet dat een ADSL2(+) modem backwards compatibel is, maar niet als je gebruik wilt maken van meedere PPPoe sessies en dan nog wel mixed ADSL en ADSL2(+).

4. Zijn er bepaalde inkomende poorten (< 1024) die bij EDPnet dichtstaan, zoals bij Skynet (enkele onder 1024) of Telenet (quasi ganse range onder 1024) dicht staan?
Ik heb niet de bedoelingen om web of fileservers te gebruiken (al kan dat er als minder prioritair wel bijkomen), maar wel vooral voor SSH toegang naar mij thuis.

Dat zal het ongeveer zijn, bij deze alvast een een bedanking aan de goede zielen die ze kunnen beantwoorden. :)
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Skynet = Turboline, EDPnet = BRUO.
Dat betekent bijna zoveel als: ze moeten u in de centrale op een ander kastje insteken. Die 2 samen gebruiken is dus onmogelijk.
En dat lost ook je andere vraag op van ADSL2+: Je synchroniseert tegen 1 snelheid; die van je profiel (of lager, afh. van de lijn). Welke snelheid dat je effectief haalt kan nog eens afgeknepen worden op de BAS (bvb bij smallband).
De combinatie upload/download die jij aanhaalt heeft EDPnet volgens mij niet.
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

1. EDPNET login kan je niet gebruiken op een Turboline aansluiting, vermits de realm @EDPNET niet gekend is op een Belgacom BAS. Het wordt dus ofwel je skynet abonnement, ofwel je Edpnet abonnement. Met dommel werkt dit wel omdat Dommel gebruik maakt van het Turboline netwerk.

2. Bij Edpnet is er geen 4.6Mbit profiel.
Je hebt de keuze uit:
1024/256
2048/512
3328/384
4096/512
6144/640

Aangezien dat je op 4km van de LEX woont, vrees ik dat je op een 2048/512 gezet zult worden. Als je nu een goeie lijn hebt en op 4.6Mbit staat, zijn ze misschien wel bereid je 4096/512 of 6144/640 te geven.

3. Hiervoor denk ik dat je best edpnet zelf eens een mail stuurt. In principe zit je vast aan een jaarcontract voor je ADSL MAX6 DYN maar misschien bieden ze wel de mogelijkheid om sneller over te stappen op ADSL 2+ wanneer dit mogelijk is. Zoals bij vraag 1, moet je kiezen. Ofwel Edpnet, ofwel Skynet. ADSL van Skynet en ADSL2+ van Edpnet op dezelfde lijn is niet mogelijk.

4. Bij mijn weten worden er geen poorten afgesloten
TomG
Elite Poster
Elite Poster

meon schreef:Skynet = Turboline, EDPnet = BRUO.
Dat betekent bijna zoveel als: ze moeten u in de centrale op een ander kastje insteken. Die 2 samen gebruiken is dus onmogelijk.
En dat lost ook je andere vraag op van ADSL2+: Je synchroniseert tegen 1 snelheid; die van je profiel (of lager, afh. van de lijn). Welke snelheid dat je effectief haalt kan nog eens afgeknepen worden op de BAS (bvb bij smallband).
De combinatie upload/download die jij aanhaalt heeft EDPnet volgens mij niet.
Zoals ik dus al kon vermoeden gezien de verschillende achterliggende netwerken.
Ik vermoed dat BAS=BRAS (Wikipedia artikel BRAS).
Ik ken op zich niet veel van de apparatuur die op WAN niveau worden gebruikt (zoals bij xDSL), DSLAM is een access concentrator die alle verkeer van de afzonderlijke DSL verbindingen op een high-speed connectie plaatste dacht ik?
Mijn foutief aangehaalde combinatie up/download, wil dus ook altijd zeggen dat deze 2 in verhouding altijd aan elkaar vast zitten?
Mr.T schreef:1. EDPNET login kan je niet gebruiken op een Turboline aansluiting, vermits de realm @EDPNET niet gekend is op een Belgacom BAS. Het wordt dus ofwel je skynet abonnement, ofwel je Edpnet abonnement. Met dommel werkt dit wel omdat Dommel gebruik maakt van het Turboline netwerk.

2. Bij Edpnet is er geen 4.6Mbit profiel.
Je hebt de keuze uit:
1024/256
2048/512
3328/384
4096/512
6144/640

Aangezien dat je op 4km van de LEX woont, vrees ik dat je op een 2048/512 gezet zult worden. Als je nu een goeie lijn hebt en op 4.6Mbit staat, zijn ze misschien wel bereid je 4096/512 of 6144/640 te geven.

3. Hiervoor denk ik dat je best edpnet zelf eens een mail stuurt. In principe zit je vast aan een jaarcontract voor je ADSL MAX6 DYN maar misschien bieden ze wel de mogelijkheid om sneller over te stappen op ADSL 2+ wanneer dit mogelijk is. Zoals bij vraag 1, moet je kiezen. Ofwel Edpnet, ofwel Skynet. ADSL van Skynet en ADSL2+ van Edpnet op dezelfde lijn is niet mogelijk.

4. Bij mijn weten worden er geen poorten afgesloten
Ok, dus samengevat:
1. Skynet en EDPnet zijn op één lijn out-of-the-question
2. Men basseerd zich bij de keuze van het lijnprofiel enkel op de afstand? Ik hoop maar dat ze iets kunnen regelen, het is nu ook niet de bedoeling om een trager profiel te krijgen dan wat nu zonder problemen werkt.

Voor contractuele vragen klop ik dus best eens aan bij EDPNet, maar het zou mij verwonderen mochten ze problemen maken om uw abonnement up te graden bij beschikbaarheid van ADSL2(+) in m'n regio.

Ohja, nog een vraag die net bij me is opgekomen:

5. Worden er door EDPnet geforceerde (bvb iedere 36h) disconnects toegepast, zoals gebruikelijk op het Turboline netwerk?
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

Er zijn geen geforceerde disconnects om de 36h.

Weet je eigenlijk zeker dat je op een 4-tal km van de centrale zit? Een 4.6 profiel op deze afstand is normaal niet meer mogelijk. Vraag dus bij EDPNET wat uw lijnafstand is en welk profiel ze aanbieden.
nogChoco
Premium Member
Premium Member

De activeringskost indachtig (25€ voor ADSL, 50€ voor ADSL2+), wacht je misschien best nog een paar maanden tot je effectief meteen op ADSL2+ kan ipv eerst een ADSL tussenstap te nemen. 't Is wel geen groot bedrag, maar toch iet of wat verloren geld anders.
Mette
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik zit op 4.2KM van de centrale en heb een 3300/384 profiel.
En zoals gezegd, er zijn idd geen geforceerde disconnects bij edpnet.

Voor ADSL2+ lijkt me de 4KM trouwens wat ver, voor zover ik heb kunnen zien zou ik zelfs lagere snelheden halen op ADSL2+ dan nu het geval is op ADSL.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 5 keer

Als je toch beide wil kan je een tweede lijn aanvragen bij Belgacom (eventueel discovery voor 6,5€) of je kan EDPnet over een Raw Copper lijn (11,80€) laten lopen op je huidige telefoonlijn. Het grote nadeel bij deze oplossing is dat je zeker 2 modems nodig heb.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

lithion schreef:Er zijn geen geforceerde disconnects om de 36h.

Weet je eigenlijk zeker dat je op een 4-tal km van de centrale zit? Een 4.6 profiel op deze afstand is normaal niet meer mogelijk. Vraag dus bij EDPNET wat uw lijnafstand is en welk profiel ze aanbieden.
Ik ben het niet zeker, neen maar moet toch ergens tussen de 3 à 4KM zijn. Ik probeer het nog wel eens na te vragen.
nogChoco schreef:De activeringskost indachtig (25€ voor ADSL, 50€ voor ADSL2+), wacht je misschien best nog een paar maanden tot je effectief meteen op ADSL2+ kan ipv eerst een ADSL tussenstap te nemen. 't Is wel geen groot bedrag, maar toch iet of wat verloren geld anders.
Dan wacht ik inderdaad nog af, kzal wel zien hoe het loopt (moest ik nu op een deftige sync kunnen werken bij EDPNet, is die €25 die ik teveel betaal al snel goedgemaakt door de lagere abonnementsprijs).
Mette schreef:Ik zit op 4.2KM van de centrale en heb een 3300/384 profiel.
En zoals gezegd, er zijn idd geen geforceerde disconnects bij edpnet.

Voor ADSL2+ lijkt me de 4KM trouwens wat ver, voor zover ik heb kunnen zien zou ik zelfs lagere snelheden halen op ADSL2+ dan nu het geval is op ADSL.
Ik neem aan dat wanneer men ADSL2 beschikbaar stelt in m'n regio dat er ook wel iets veranderd aan die afstanden.
Men is hier op dit moment ook bezig met nieuwe oranje buizen te leggen in de straat (waarschijnlijk voor glasvezel) en een nieuwe grijze kast op de hoek van de straat.
Hopelijk ten gunste van zo'n nieuwere technologie.

Overigens is Belgacom TV ook hier niet beschikbaar, wat ook via ADSL2 gaat dus kan nog een reden zijn om eens te informeren wanneer ik dit wel kan hebben ;) (zodat ik meteen weet wanneer ik ADSL2 hier kan verkrijgen).
Of zit er hier een fout in mijn redenering?
ZMD schreef:Als je toch beide wil kan je een tweede lijn aanvragen bij Belgacom (eventueel discovery voor 6,5€) of je kan EDPnet over een Raw Copper lijn (11,80€) laten lopen op je huidige telefoonlijn. Het grote nadeel bij deze oplossing is dat je zeker 2 modems nodig heb.
Gaat dit dan over dezelfde fysieke kabel? Ik heb inderdaad al gezien dat die kabel die binnenkomt 2 paren heeft waarvan er maar één gebruikt wordt.

Kan anders wel nog nuttig dienen. Die 2 modems is later of op dit moment niet zo'n probleem, heb nu al sowieso 2 ADSL modems (eentje reserve). Het zou in dat geval perfect mogelijk te zijn om met een Linux gateway/firewall/router en 2 WAN nic's load balancing toe te passen op de 2 internet verbindingen.
Ik was tenandere toch al van zin om m'n huidig Linux servertje voor NAT te laten dienen in de toekomst, dus maakt het niet zoveel uit of er nu één of 2 internetverbindingen zijn.
Dit alles waarschijnlijk wel op een redelijke korte periode, ik wil immers zeker zijn dat ik van EDPNet dezelfde stabiele verbinding en enigszins constante snelheden krijg als met Skynet.
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 64 keer

ADSL2+ bij EDPNET gaat over het DSL netwerk van Scarlet. Er moeten hiervoor geen extra kabels getrokken worden in je straat. Het volstaat dat Scarlet zijn eigen infrastructuur (DSLAM) staat heeft in jouw telefooncentrale.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:
ZMD schreef:Als je toch beide wil kan je een tweede lijn aanvragen bij Belgacom (eventueel discovery voor 6,5€) of je kan EDPnet over een Raw Copper lijn (11,80€) laten lopen op je huidige telefoonlijn. Het grote nadeel bij deze oplossing is dat je zeker 2 modems nodig heb.
Gaat dit dan over dezelfde fysieke kabel? Ik heb inderdaad al gezien dat die kabel die binnenkomt 2 paren heeft waarvan er maar één gebruikt wordt.
Als je Raw copper neemt in ieder geval wel. Ik weet niet of men dit ook zal doen als je er nog een Discover line bij neemt.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Het zal dus een Discovery Line erbij worden. De Skynet verbinding blijft dus voorlopig, mischien valt die op termijn weg of wordt voor iets anders ingeruild (bvb Dommel).

Zijn er soms toevallig EDPnet users in de regio Kortrijk die wat meer kunnen vertellen over stabiliteit van snelheden?

Op papier ziet het er zowieso allemaal beter uit, maar als het in de praktijk trager is dan Dommel (zowel down als upload) schiet ik daar ook niet veel mee op.

Aangezien snelheid met een voor mij acceptabele limiet voldoende is, zou ik EDPNet overwegen (nee, geen Telenet :p).

Daarom heb ik ook even de volgende vergelijking gemaakt tussen EDPNet en Dommel in termen van prijs en volume (rekening houdend met volumeblokken en wijzigingen Dommel vanaf juni).

Aangezien ik bij Dommel toch zowieso boostpackage zou willen en zeker niet aan 56GB per maand zou komen, is EDPNet dus voor mij interessanter.
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

Je kan misschien EDPnet op je huidige telefoonlijn nemen en skynet zonder telefoonlijn. Zo betaal je maar 1 telefoonlijn (al dan niet discovery) en geen raw copper of tweede telefoonlijn.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

ZMD schreef:Je kan misschien EDPnet op je huidige telefoonlijn nemen en skynet zonder telefoonlijn. Zo betaal je maar 1 telefoonlijn (al dan niet discovery) en geen raw copper of tweede telefoonlijn.
Zoals er al eerder werd aangegeven, is het niet mogelijk om op één koperpaar zowel Skynet als EDPNet te gebruiken, omdat ze beide van een verschillend netwerk gebruik maken. :)

Vandaar dus de 2de telefoonlijn en waarschijnlijk komt er dan EDPNet. Maar dat kan nog meer dan een maand duren, want de 2de telefoonlijn zal maar geïnstalleerd worden over een week of 3...
MRC101
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:
ZMD schreef:Je kan misschien EDPnet op je huidige telefoonlijn nemen en skynet zonder telefoonlijn. Zo betaal je maar 1 telefoonlijn (al dan niet discovery) en geen raw copper of tweede telefoonlijn.
Zoals er al eerder werd aangegeven, is het niet mogelijk om op één koperpaar zowel Skynet als EDPNet te gebruiken, omdat ze beide van een verschillend netwerk gebruik maken. :)

Vandaar dus de 2de telefoonlijn en waarschijnlijk komt er dan EDPNet. Maar dat kan nog meer dan een maand duren, want de 2de telefoonlijn zal maar geïnstalleerd worden over een week of 3...
Dat weet ik, maar voor Skynet (Belgacom ADSL) heb je geen telefoonlijn nodig, dus kan je Skynet nemen zonder telefoonlijn (zonder extra kost) en EDPnet met telefoonlijn op een ander koperpaar. 'k Weet alleen niet of Belgacom dit zal willen doen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Heb de knoop doorgehakt.

Sinds gisteren ligt de 2de Belgacom lijn er en heb daarop meteen EDPNet besteld.

Nu is er wel iets wat ik niet zo plezant vind.

Voor Skynet op m'n eerste lijn heb ik een 4,6 mbit down en 448 k up (400K upload optie) profiel.
Ik dacht dat ik zo'n goeie 3 KM van de centrale af zit.

Nu heb ik na mijn bestelling van EDPnet een orderbevestiging gehad waar dit in staat
orderbevestiging EDPnet schreef: ...
xDSL line type 3328/384
...
Afstand 4224
Dat zou dus willen betekeken dat doordat ik op het Broba II netwerk zit ik veel verderaf woon? :s
Mr.T
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 13 keer

Je woont niet verderaf. De afstand blijft hetzelfde. Je wordt op identiek dezelfde LEX aangesloten.
Edpnet kijkt enkel naar de afstand tot de LEX om een profiel te kiezen om je adsl op te leveren. Als je goeie syncwaarden hebt, kunnen ze je achteraf nog steeds op een hoger lijnprofiel zetten.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Ik vind de afwijking dan toch wel vreemd.

Ik had m'n afstand check eens nagevraagd op het Belgacom forum, en daar was het 3 KM (hoeveel meter erbij zei men niet).

Ik zou toch echt wel een 4 mbit down en 512 k up profiel willen anders ga ik er precies alleen maar achteruit (buiten volume en prijs dan ;)).

Zal dit ook maar gelijk bij m'n aangemaakt ticket op m'n EDPnet account bijvoegen.
EDPnet
ISP Official
ISP Official
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:

internet, fiber & telephony
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Voila, de lijn is sinds gisteren geactiveerd. :)

d.m.v iptables en iproute2 heb ik er ondertussen voor gezorgd dat ik beide connecties (m'n bestaande Skynet en nieuwe EDPNet) oa kan load balancen en routeren op basis van ip rules.

Dat terzijde :)

Ze hebben me nu inderdaad op een 3328/384 profiel gezet.

Heb gekeken voor enkele gegevens uit m'n modem, en ook bij dat ticket gestoken.

Mischien dat iemand hier iets mee kan aanvangen (om te weten of 4094/512 mogelijk is)?

Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.0
Attenuation (dB) up/down = 19.0 / 38.0
Noise Margin (dB) up/down = 25.0 / 17.5

Een speedtest:
343.3 KByte/sec down
37.8 KByte/sec up

Ter informatie, op het andere koperpaar op hetzelfde adres (Skynet) heb ik dus:

4640/448 (hogere upload door optie Power)

Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.5
Noise Margin (dB) up/down = 23.0 / 11.5
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Hmmm, op ht eerste zicht hebt ge toch nog wat reserve...maar echt zeker weten kunt ge enkel als ge het probeert.

Is vragen aan EDPnet om u op een hoger profiel te zetten. En dan wachten he, lijnwaarden checken en zien of ge geen disconnects hebt.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Draco888 schreef:Hmmm, op ht eerste zicht hebt ge toch nog wat reserve...
Antwoorden ze vandaag ook bij EDPnet.

Omdat ik maar geactiveerd ben sinds gisteren, gaan ze eerst een week evalueren (op disconnects neem ik aan).

Volgende week eens opnieuw ticket openen dan...
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef: Ik neem aan dat wanneer men ADSL2 beschikbaar stelt in m'n regio dat er ook wel iets veranderd aan die afstanden.
Men is hier op dit moment ook bezig met nieuwe oranje buizen te leggen in de straat (waarschijnlijk voor glasvezel) en een nieuwe grijze kast op de hoek van de straat.
Hopelijk ten gunste van zo'n nieuwere technologie.

Overigens is Belgacom TV ook hier niet beschikbaar, wat ook via ADSL2 gaat dus kan nog een reden zijn om eens te informeren wanneer ik dit wel kan hebben ;) (zodat ik meteen weet wanneer ik ADSL2 hier kan verkrijgen).
Of zit er hier een fout in mijn redenering?
Die grijze kast is waarschijnlijk voor VDSL2, een ROP. Belgacom is die overal aan het uitrollen om zijn netwerk klaar te maken voor High Def TV tegen de Olympische Spelen volgend jaar. En natuurlijk ook internet.
Maar ik denk niet dat ze die ook zullen gebruiken voor ADSL2+ hoor, Belgacom heeft namelijk besloten om ADSL2 opzij te schuiven ten voordele van VDSL2 (hogere snelheden dan ADSL2+).

Belgacom TV heeft niets te maken met Scarley/EDPnet ADSL2+, hiervoor installeert Scarlet zelf ADSL2+ DSALMs in Belgacom centrales (omdat BGC ADSL2+ enkel gebruikt voor zijn digitale TV en niet van plan is dit verder uit te breiden of open te stellen voor andere ISPs).

Dus voor ADSL2+ zult ge moeten wachten tot Scarlet een ADSL2+ DSLAM in uw centrale installeerd..en dat gaat nogal traag, omwille van de grote kost (DSLAM + afhuren van een rack in een BGC centrale) en de moeite die het kost om zo een rack in en BGC centrale te mogen plaatsen.
Bovendien is ADSL2+ verouderd tov VDSL2...dus het is af te wachten wat Scarlet gaat doen wanneer VDSL2 er eindelijk is, gaan ze verder ADSL2 uitrollen, of trachten via Belgacom ook VDSL2 aan te bieden? Toekomst zal het uitwijzen.
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Zoals ik kon vermoeden dus.

Al goed en wel als het er zou komen, maar volgens EDPnet woon ik iets van 4,2 KM van de centrale.
By by ADSL2+?

En dat in tegenstelling tot VDSL2 die er naar alle waarschijnlijkheid dus op de hoek van de straat komt.

Het is in elk geval nog koffiedik kijken voor de toekomst.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Het is inderdaad nogal koffiedik kijken.
VDSL2 komt er waarschijnlijk wel volgend jaar denk ik, BGC lijkt nogal happig om de Spelen in HD te kunnen aanbieden.
Maar wat de condities/voorwaarden zullen zijn voor VDSl2 internet daar hebben we het raden naar.

En op 4.2km is er toch nauwelijks verschil tussen ADSL en ADSL2+ wat betreft downsnelheid, upload misschien wel.
Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Draco888 schreef:VDSL2 komt er waarschijnlijk wel volgend jaar denk ik
Q1 2008. Ze kunnen trouwens technisch gezien enorm veel aanbieden en Telenet een kroket van jewelste geven, maar of ze het gaan willen?

In ieder geval zal Dommel dan ook VDSL2 mogen aanbieden in wholesale en dan ga ik toch mijn opties eens bekijken!
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Deze week heb ik ergens een berichtje gelezen over een nieuwe, super-flexibele glasvezel die 'fiber-naar-huisje' een stuk eenvoudiger gaat maken.

Als ze dan toch al bezig zijn met al die VDSL2+ 'fiber-naar-buurt'... :-)
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

VDSL2...

Maar ik snap niet, moet die draad 'fiber' dan niet naar binnen gelegd worden ? Totaan je contactdoos ?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 27 keer

Fiber is geen koperpaar, dus moet het denk ik tot aan elk huis aangelegt worden voor dat ze over die fiber kunnen surfen.
nogChoco
Premium Member
Premium Member

Hier is een link naar dat berichtje: via Engadget.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

Lord Utopia schreef:VDSL2...

Maar ik snap niet, moet die draad 'fiber' dan niet naar binnen gelegd worden ? Tot aan je contactdoos ?
Nee, toch niet voor VDSL.
VDSL2 is kun je misschien best beschouwen als een mengvorm of compromis tussen fiber to the home en *DSL (ADSL,ADSL2,VDSL,... in dit geval VDSL2).

De fiber waarover we spreken is glasvezel btw, dat veel hogere snelheden toelaat en bijna geen verval kent, ook niet over zeer lange afstanden.

Bij de VDSL2 uitrol in België (zal waarschijnlijk ook elders zo toegepast worden) legt men glasvezel van aan de klassieke centrales tot een soort vooruit geschoven "mini-centrale" ofte ROP. vanuit de centrale en deze ROPs gaat het signaal gewoon verder op het oude koper netwerk. Men verkort dus eigenlijk gewoon de afstand die het signaal over de oude koperen kabels gaat.

Maar..met het oog op de toekomst, maakt dit het wel makkelijker om later fiber to the home te leggen omdat men da kabels niet allemaal naar de grote centrale moet leggen, maar kan beginnen vanaf zowel de grote centrale als de ROPs.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

TomG schreef:Output Power (dBm) up/down = 12.0 / 19.0
Noise Margin (dB) up/down = 25.0 / 17.5
Ik zit ongeveer op het zelfde als jij en ik zit op een 6mbit profiel, ik zit ongeveer 3km van de centrale.

Code: Selecteer alles

Properties
			Attenuation (dB) up/down = 17.0 / 31.0
			Noise Margin (dB) up/down = 19.0 / 15.5
			Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Kan mij iemand zeggen wat het gevolg kan zijn van 'Errored seconds'?

DSL Flavour = ADSL over POTS
Reserved Bandwidth (kbit/s) up/down = 640 / 6144
Uptime = 1d 00:52
kBytes Tx/Rx = 68166 / 276077
Properties
Attenuation (dB) up/down = 14.0 / 28.0
Noise Margin (dB) up/down = 19.0 / 14.0
Vendor Id (local/remote) = ALCB / ALCB
Statistics
Loss of signal (local/remote) = 0 / 0
Loss of power (local/remote) = 0 / 0