Leuke discussie hier, vooral omdat het geschreven woord soms vlijmscherp het niveau van de topic kan naar beneden halen
.
Aangezien ik graag ongevraagd mijn mening geef
: het is de economische realiteit dat als je hogere service levels wil, je meer zal betalen. Een klant die bij ons (IT integratie) een 24x7 contract heeft krijgt voorrang op een best effort klant (en krijgt ook de betere profielen), want op die 24x7 klant maken wij meer marge. Da's gewoon de wet van het geld. Je wijst je resources aan het meest rendabele toe. En je eigen klanten zijn rendabeler dan die van subco's
. En je professionele zijn rendabeler dan consumenten.
Bovendien zijn technische resources vandaag ook schaars: ik herinner mij nog een periode een vier- vijftal jaar geleden dat ze zelfs techniekers die gewend waren grote telefooncentrales bij bedrijven te installeren mee de baan op moesten sturen naar de consumenten.
Kan je dit alles verbeteren? Misschien... Ik weet dat er heel veel opleiding wordt gegeven om mensen in de technische richting te duwen en personeel uit te breiden. Daarnaast hebben sommige statutairen echt wel een rotmentaliteit en je krijgt ze ook niet buiten, dus privatiseren zou misschien daar al helpen. Het netwerk uit handen nemen ook omdat er geen belangenvermenging is tussen een aanbieder van een dienst en de eigenaar van het netwerk.
Maar de regel is en blijft vanuit het standpunt van de klant: wil je meer betaal je meer.