Telenet --> Dommel switch

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
broli
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 3 keer
Provider

Wel ik denk dat ik eindelijk ga switchen naar Dommel. Omdat ik me gewoon te blauw betaal bij Telenet. Dus heb ik wat informatie zitten opzoeken en wou ik is een paar conclusies trekken met up-to-date zaken en een paar vragen stellen. De switch houdt zowel telefonie als internet in, analoge TV mag bij Telenet blijven.

Dus here we go...

Stap 1: Vraag een discovery line abo aan bij Belgacom.

Dit moet niet een al te groot probleem zijn, sinds we hier vroeger op Belgacom zaten en ik in hartje Antwerpen woon.

Stap 2: Vraag Dommel internet en telefonie aan.

Als ik het goed begrijp als je bij Dommel telefonie aanvraagt krijg je een modem van hen op waardborg die als modem/router/firewall fungeert. Dus hoef ik geen dsl modem nog te gaan kopen.

Stap 3: Als alles vlotjes werkt op Dommel zeg je Telenet telefonie en internet op.

Hierbij heb ik een paar vragen over, dus op naar de vragen sectie...

Vraag 1:Als ik het niet mis heb is momenteel de installatie van de discovery line abo gratis. Maar wat houd dit juist in? Zal de technicus alles mooi bekabelen hier en naar de gewenste plaats brengen?

Vraag 2:Mensen hebben gezegd dat als je de discovery line besteld je vaste zit voor een jaar tot je kunt opzeggen of anders moet je een boete betalen van de resterende maanden. Nu ging ik door het "Algemene Voorwaarden" brochure in the "Opzegging" sectie wat als volgt eruit ziet...

Afbeelding

Dus ik begrijp niet echt van waar het "boete" vandaan komt, hoewel Telenet de boete duidelijk vermeld. Duuuus ik kan gewoon de discovery line aanvragen en dan wanneer dommel up and running is zonder geen enkele probleem opzeggen?

Vraag 3:Ik herinner me dit nog vaag maar ik las dat als je bij Telenet langer dan een jaar klant bent je kan opzeggen zonder dat boete te betalen van resterende maanden. Nu ben ik ongeveer 4 jaar klant bij Telenet dus opzeggen zou geen probleem moeten zijn?

Vraag 4:Op de Dommel website lees ik dat de switch naar Dommel via een dsl lijn niets kost...

Code: Selecteer alles

Dommel Faqs: 

Zijn er extra kosten voor de overschakeling van mijn adsl?

neen. indien u de opzegvoorwaarden respecteert bij uw huidige provider, zijn er geen extra kosten verbonden aan een overschakeling van uw huidige provider naar ons.
Maar wat is dan dat 20€ activatiekosten dan?

Vraag 5:Zit je bij dommel ook vast met jaar contracten en opzeg boetes als je binnen het jaar opzegt?

Dat zijn voorlopig alle vragen die ik me kan inbeelden, zal het heel hard appreciëren als er feedback word gegeven. Alvast bedankt op voorbaat.

edit : Rode kleurtje is voorbehouden voor de mods, zodat ge snel en gemakkelijke een tussenkomst van één van ons kunt herkennen. (zie forum regels)
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

€ 20 activatie kosten is vast of je nu van tele naar dommel of van belga naar dommel gaat je betaald de eerste keer zowiezo 20 euro
kUmbro
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Provider

broli schreef:Dus ik begrijp niet echt van waar het "boete" vandaan komt, hoewel Telenet de boete duidelijk vermeld. Duuuus ik kan gewoon de discovery line aanvragen en dan wanneer dommel up and running is zonder geen enkele probleem opzeggen?
eumh, zonder discoverylijn geen adslsignaal, zonder adslsignaal geen dommel. waarom zout ge dat afzeggen? die lijn blijft nodig!
broli schreef:Vraag 4: Op de Dommel website lees ik dat de switch naar Dommel via een dsl lijn niets kost...

Dommel Faqs: 
Zijn er extra kosten voor de overschakeling van mijn adsl?
neen. indien u de opzegvoorwaarden respecteert bij uw huidige provider, zijn er geen extra kosten verbonden aan een overschakeling van uw huidige provider naar ons.
Maar wat is dan dat 20€ activatiekosten dan?
hiermee wordt bedoeld of er kosten zijn bij het overschakelen die ge moet betalen aan uw vorige provider. die €20 activatiekosten zijn kosten aan dommel
broli schreef:Vraag 5: Zit je bij dommel ook vast met jaar contracten en opzeg boetes als je binnen het jaar opzegt?
ja
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Ok dus discovery lijn blijft. Goed om te weten. keep em coming!
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:
Provider

4e vraag : aansluitingskosten (20 euro) + discovery lijn (6 euro/maand) + abonnement + aDSL modem + splitters

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Robbe schreef:4e vraag : aansluitingskosten (20 euro) + discovery lijn (6 euro/maand) + abonnement + aDSL modem + splitters
Als ik telefonie ook bij Dommel aanvraag worden de laatse 2 niet meegeleverd nl. het digitelbox wat al een modem is en een splitter?

En als dat niet zo is, hoeveel kost een splitter ongeveer O_o.

Edit: Ik dacht ff een kleine voorlopige berekening erbij te gooien...

netconnect (32,95€+20€) + digitelbox (100€) + discovery line (6,85€)+ eventuele kosten van telenet als ik de maand moet uit betalen ofzo (+- 60€) = 219,8€ zal een dure eerste maand worden :p
Laatst gewijzigd door broli 25 mei 2007, 23:40, in totaal 1 gewijzigd.
Funsize
Member
Member
Provider

een splitter zal je enkel nodig hebbe als je telefonie via belgacom neemt. voor telefonie via dommel zit de "splitter" in de fritzbox/digitelbox (ofhoenoemtdadingjust) modem/router dus.
ps zo'n splitter kost een 5€ denkek
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Oke ik heb meer zitten lezen en ik ben nog meer overtuigd. Ik ga morgen naar een belgacom verkooppunt en een disovery line alvast aanvragen (sinds de ouders betalen moet 1 van hen mee om iets te ondertekenen ofzo?).

Ik zit nog voor DRIE WEKEN op smallband bij telenet en heb hier het turbo express abo (60€) NIET te doen. Ik durf ervoor te wedden dat ik op dommel zal zitten voor ik af smallband geraak :lol:.

Dommel kan op een toekomstig klant rekenen!
bf62
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Provider

Nog even dan en de pret kan beginnen! :)
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:
Provider

Funsize schreef:een splitter zal je enkel nodig hebbe als je telefonie via belgacom neemt. voor telefonie via dommel zit de "splitter" in de fritzbox/digitelbox (ofhoenoemtdadingjust) modem/router dus.
Hoeveel splitters zijn dat ? Je kan er best voor elk toestel dat met de telefoonlijn verbonden is ééntje hebben. Kwestie van uw verbinding niet elke keer weer onderbroken te zien als iemand bvb. een telefoon opneemt.

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
Funsize
Member
Member
Provider

Robbe schreef:
Funsize schreef:een splitter zal je enkel nodig hebbe als je telefonie via belgacom neemt. voor telefonie via dommel zit de "splitter" in de fritzbox/digitelbox (ofhoenoemtdadingjust) modem/router dus.
Hoeveel splitters zijn dat ? Je kan er best voor elk toestel dat met de telefoonlijn verbonden is ééntje hebben. Kwestie van uw verbinding niet elke keer weer onderbroken te zien als iemand bvb. een telefoon opneemt.
voor telefonie van dommel heb je GEEN splitter nodig. de lijn van belgacom en de telefoonlijn waar je telefoontoestellen aanhangen zijn gescheiden via die modem, daarom dat dommel ook maar 1toestel activeert bij een installatie, om de hele binnenhuisinstallatie (alle telefoon aansluitingen) te doen werken is meestal extra werk nodig. Allez zo was het toch bij tele2allin ik veronderstel dat dommel hetzelfde is metdat die ook met VoIP werken.
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Oke heb net een disovery lijn aangevraagd en het moet de 6de mei volledig draaiende zijn. Nog even recappen...

Vraag 1: Kan ik nu al dommel telefonie aanvragen en het instalatie thuis enz allemaal in orde brengen?

Vraag 2: Ik zie dat er extra instalatie kosten aan telefonie hangt (9.95€(promo)), houd dat bedrading enz allemaal in? Of moet je NOG extra betalen als je hier en daar een nieuwe draad wilt aanleggen?

Vraag 3: Bij de discovery lijn hebben ze me een nieuwe nummer gegeven, maar kan ik via dommel men oude behouden?

Edit:Vraag 1 is denk ik nie mogelijk, ik las dat je een netconnect abo moet hebben en dan telefonie als optie erbij neemt. Had graag gewilt dat ze hier de installatie inorde brachten (digitel box en draden er naar toe) en dan ik netconnect kon aanvragen.
S|N
Plus Member
Plus Member
Provider

1 ja en neen, Als Dommel het signaal aanvraagt voordat BGC dit actief in haar systeem heeft staan lukt dit niet, in het andere geval wel.

2 Er wordt verondersteld dat al je binnenbekabeling reeds aanwezig is. Sommige technische diensten weigeren iets op te leveren voordat alles reeds aanwezig is. Daarbij is het bij BGC vrij duur om een binnenbekabeling aan te laten leggen: 3€ per meter kabel, 25€ per begonnen kwartier.
Als je dan nog alles mooi weggewerkt wil zien dan zitten die mannen toch minimaal een halve dag bezig, reken maar uit qua uurloon.

3 Neen, ofwel moet je je telenetnummer laten porteren.
Daarbij, ik dacht niet dat Dommel via een nomadisch nummer werkte???
Dus het nummer dat je krijgt van je disco lijn is je effectief nummer.
Als Telenet je nummer afsluit komt dat in hun centrale terecht en kan geen enkele operator dit nog porteren. Dus als je dit effectief wil dan zou ik een LOA aan BGC vragen om portering van je Telenet nr aan te vragen (kan een maand tot 2 maand duren!).

DUS vraag een simpel disco lijntje aan, met een random nummer dat je behoud je, zie dat al je binnenbekabeling in orde is (eventueel met externe elektricien of kennis).
Vraag zogauw je het nummer al kent Dommel of ze de aanvraag al kunnen doen, zoniet dan moet je wachten. (Kdenk eerlijk gezegd dat je sowieso moet wachten).
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Ok bedankt, en het gaat eigenlijk maar om 1 draad van verdiep 1 naar 2. Belgacom bedrading is al thuis aanwezig maar ik wil de oudere belgacom telefoon contactdoosje verlengen naar verdiep 2 en daar de modem plaatsen (+-20m). Ik zal dommel wel morgen bellen en zien wat ze erover te zeggen hebben, als ze het doen met hoge meerkosten dan doe ik het zelf wel.

Ivm met die portatie kosten, hoeveel kost het nu juist om dat allemaal in orde te brengen? Want heb het niet echt gevonden op de dommel website.
Coop
Premium Member
Premium Member
Provider

broli schreef: Ik zit nog voor DRIE WEKEN op smallband bij telenet en heb hier het turbo express abo (60€) NIET te doen.
Kun jij surfen op smallband ?
Ik in mijn glorieperiode MOEST bellen voor bij te kopen, op smallband was niet te surfen, altijd een time out.

Ik heb de stap die jij maakt ook een paar maanden geleden gedaan, héél tevreden, had dit al jaren geleden moeten doen.
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Ik noem dit niet surfen...eerder een haai die je surfplank heeft opgepeuzelt en je heel paniekerig de kust probeert te halen terwijl een telenet bootje naast je drijft en je weigert te redden tenzij je geld toont.

Edit:NOG een extra vraag. Een beetje voor de toekomst. Sinds dommel met vdsl2 zal vast zitten hoe zit het met de FRITZ!Box modem die dommel aanbiedt. Op de website staat er alleen...

Integriertes Modem, unterstützt DSL und ADSL2+
Dus hoe zit het daarmee dan. Of zal dommel voor een klein meer prijsje je huidige vervangen als vdsl2 aangeboden wordt :roll:
Laatst gewijzigd door broli 28 mei 2007, 19:03, in totaal 3 gewijzigd.
S|N
Plus Member
Plus Member
Provider

Daar zal Dommel jammer genoeg nog niet op kunnen antwoorden, maar ik vrees dat als je kiest voor VDSL of VDSL2 te nemen wanneer het beschikbaar wordt je opnieuw zult moeten investeren in een nieuwe modem/router.
Coop
Premium Member
Premium Member
Provider

broli schreef:Ik noem dit niet surfen...eerder een haai die je surfplank heeft opgepeuzelt en je heel paniekerig de kust probeert te halen terwijl een telenet bootje naast je drijft en je weigert te redden tenzij je geld toont.
:-D

Ik voelde me altijd droog in de **rs gepakt als ik mijn factuur in de bus kreeg.
Gelukkig is dat nu voorbij 8)
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Volgens dommel support zal dommel wel de hoofdkabel van het contactpunt van belgacom naar de fritzbox regelen?...want is wel mss meer dan 20m. Ik probeerde uit te leggen dat de hoofdkabel alleen maar een stuk verlengt moest worden op't zelfde verdiep ipv alles her aan te leggen maar hij begreep het percies niet zo goed en had weinig belwaarde over op men gsm.
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Even een updatje posten van hoe het zit met mijn situatie.
Bijna alles is al inorde gebracht, dommel adsl is al meer dan een week actief en volgend week dinsdag komt de installateur langs met de modem dus ik kan al niet wachten.
Vooral omdat ik al ook bijna een week op smallband zit en het me gewoon verrot heeft geïrriteerd met allerlei zaken die ik moest afhandelen zoals pc banking enz.
Aangetekend brief van opzegging naar telenet werd ook vorige vrijdag verzonden.
broli
Premium Member
Premium Member
Provider

Update 2: (sorry voor het triple posten btw)

Installateur is intussen vertrokken en heeft de fritzbox enz geïnstalleerd. Maar ik heb weer pech :-( . De belgacom kabel komt binnen langs een wit vierkanten doosje in de kelder dat dicht zit met een sleutel! En volgens de installateur is het 9 op de 10 dat dat doosje het signaal filtert en alleen telefonie overhoudt. Dus GEEN internet. Nu zei hij dat ze een ticket gingen aanmaken bij bgc om een andere installateur, van bgc weliswaar, langs te late komen die dat doosje zal moeten open maken en die filter uitzet. Wat een dag of 3 kan duren tot die langs komt. Wat betekent wat een totaal maakt van 22 dagen al te betalen zonder online te gaan.

PS: Ik vroeg hem ook over het limietsverhoging en hij zei dat het normaal gezien al inorde moest zijn (maar ik denk niet dat hij zich veel met dat afdeling bemoeit :wink: )

EDIT: Ja wtf is me dit nou. Net aan de telefoon aan't spreken met het technisch dienst van bgc. En naar't schijnt heeft bgc er totaal niets mee te maken dat er geen adsl signaal binnen komt en ligt het volledig bij dommel :evil: . Wat voor spelletje is dit nou beide wijzen naar elkaar en ik zit dan maar met niets. Erger nog als die bgc technicus langs komt en me hetzelfde verhaal verkoopt zoals nu aan de lijn zal ik moete opdraaien voor de kosten terwijl er niets opgelost wordt. Dit noem ik geen goed begin bij dommel . :-(

Nu kan het ook niet komen door het eigenlijke fysieke instalatie van dommel aangezien de telefoon WEL overging met het fritzbox van dommel in plaats. Dus WHAT IS GOING ON.

Update 3:

Er is progress! Ik heb besloten om het hele fritzbox op een andere telefoon doosje te zetten en guess what...er is een dsl signaal! Gelukkig zit ik met een wireless router dus kon ik migreren, maar er zijn pc's in't huis die niet wireless kunnen. Maar het conclusie is dus dat het door het instalatie komt. Van dommel of belgacom? geen idee :? .

Download speed? Haal hier makkelijk 460kb/s met een twee verdieping verre router, dus ik ben zeer tevreden.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”