Dommel vs EDPnet

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Deze week zijn we hier overgeschakeld met telefonie van Telenet naar Belgacom. Nu was ik ISPs aan het vergelijken.
Ik ben geen echte grootverbruiker; met 60Gb per maand zal ik normaal wel toekomen. Snelheid vind ik niet helemaal onbelangrijk maar alleszins ondergesteld aan volume.
Op dit moment lijkt EDPnet voor mij de juiste oplossing:
EDPnet: 6144/640 | 60Gb | 40€
Dommel: 4096/448 | 60Gb | 39€ (boostpack)

Het enige wat me nog doet twijfelen, zijn de toekomstplannen van beide bedrijven. EDPnet komt dit kwartaal nog met ADSL2+. Is er ondertussen al meer info over wat Dommel gaat doen? Of zijn er andere reden waarom ik voor Dommel zou moet kiezen?
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

Dommel zit op het belgacom netwerk en belgacom heeft beslist om adsl2 niet beschikbaar te stellen voor de gewone internetgebruikers.
Belgacom zou op het einde van 2007 overgaan op vdsl2 en dommel zou daar dan wel gebruik van kunnen maken denk ik.
ketter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 907
Lid geworden op: 20 jun 2005, 16:15
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 6 keer

Mantis wie zegt dat je deze snelheid (EDPnet: 6144/640) kan krijgen ?
Denk eraan dat dit maar voor een beperkte groep mensen is die het geluk hebben om niet al te ver van de centrale te zitten.
Dus eerst is beter je afstand van thuis tot centrale navragen.
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Wel een tijd geleden toen je nog via de site van EDPnet je afstand kon nakijken, kreeg ik als antwoord 1702m. De afstand lijkt me dus niet direct probleem.
Op deze afstand halen ADSL2+ en VDSL2 ongeveer dezelfde snelheid, dacht ik? Ben niet echt vertrouwd met WAN-technologieen.
hellsnake
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1107
Lid geworden op: 21 jan 2007, 12:04
Contacteer:

Mantis schreef:Wel een tijd geleden toen je nog via de site van EDPnet je afstand kon nakijken, kreeg ik als antwoord 1702m. De afstand lijkt me dus niet direct probleem.
Op deze afstand halen ADSL2+ en VDSL2 ongeveer dezelfde snelheid, dacht ik? Ben niet echt vertrouwd met WAN-technologieen.

adsl2+ haalt bij die afstand 18 Mbps.
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

Pas vanaf 2km word de snelheid hetzelfde:
Afbeelding

Een bijkomend voordeel van VDSL gaat trouwens zijn dat het VDSL signaal vanuit wijkcentrales vertrekt, en niet de grote centrale. Het kan dus goed zijn dat er een wijkcentrale dichter bij jou komt/is.

En er zijn een paar verschilletjes die je niet meegerekend hebt he.
Bij Dommel is die 60gig effectief 60gig download, ze rekenen de upload niet mee. Bij EDPnet is die 60gig download EN upload bij elkaar.
Dan heb je nog het nachttarief dat bij EDPnet 50% is en bij Dommel 60% ( maar veel langer duurt bij Dommel:12uur lang).

De Nieuwsserver: 10gig/maand bij EDPnet en zolang je op breedband zit bij Dommel (en het is Giganews: 120% retentie,geweldige completion).

Mediumband ipv smallband bij EDPnet.

En die ADSL2+ . . pas op he die is nog (zeer)beperkt beschikbaar op het moment (en misschien word het wel nooit bijna 100% coverage).
Aangezien Dommel op het BGC netwerk zit moeten ze wachten tot BGC met hun nieuwe technologie komt, ze hebben Dommel en andere resellers belooft om tegen het laatste kwartaal van dit jaar ( eind september) VDSL2 beschikbaar te maken (en voor een redelijk gedeelte van de bevolking).

Oh ja, VDSL2 kan meer upload aan dan ADSL2+ (symmetrische up en down volgens de meeste bronnen, wat 100down/100up aan de bron betekend).
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

Hmm newsserver tot je op mediumband staat, is wel een groot voordeel.
Ben al enkele jaren Giganewsklant en als die kost ook zou wegvallen, is dat wel mooi meegenomen. :-)
Coop
Premium Member
Premium Member
Berichten: 696
Lid geworden op: 29 nov 2006, 20:40

Mediumband is ook formidabel vind ik, surfen merk je er niets van, en downen gaat iets langzamer ja, maar je trekt op mediumband toch nog makkelijk een DVD of 2 binnen op een dag.
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

denk wel aan de snelheid van de news server 100KB (druk) tot 500KB (kalm)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

hellsnake schreef:Dommel zit op het belgacom netwerk en belgacom heeft beslist om adsl2 niet beschikbaar te stellen voor de gewone internetgebruikers.
Belgacom zou op het einde van 2007 overgaan op vdsl2 en dommel zou daar dan wel gebruik van kunnen maken denk ik.


Klinkt interessant, maar wat is je bron als ik vragen mag?

Ik kan hier zelfs nog geen VDSL krijgen :roll: dus zoveel goeie hoop heb ik er niet op.

En het EDPnet + ADSL2 verhaaltje gaat nu al zeker anderhalf jaar mee, niet echt de moeite om je nog daarop te fixeren.
Mantis
Member
Member
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 apr 2007, 12:54
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Contacteer:

TomG schreef:
hellsnake schreef:Dommel zit op het belgacom netwerk en belgacom heeft beslist om adsl2 niet beschikbaar te stellen voor de gewone internetgebruikers.
Belgacom zou op het einde van 2007 overgaan op vdsl2 en dommel zou daar dan wel gebruik van kunnen maken denk ik.

En het EDPnet + ADSL2 verhaaltje gaat nu al zeker anderhalf jaar mee, niet echt de moeite om je nog daarop te fixeren.


Kleine update hieromtrent:
http://zdnet.be/news.cfm?id=67713
Gebruikersavatar
deej
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3322
Lid geworden op: 09 dec 2002, 21:14
Locatie: Een boerengat nu met VDSL2!
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Lol die van Telenet vinden de Vlamingen stom zeker? "Wij hebben al langer een 20Mbps abbo waar u de helft trager upload en de helft minder mag downloaden voor 40% meer geld dan bij Scarlet".
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Die reactie van Skynet is ook grappig: "Er is bij onze klanten geen vraag naar ADSL 2, daarom volstaat onze huidige snelheid."

Moesten ze in andere technologie sectoren zo redeneren, dan zaten we nu nog allemaal op 486's te tokkelen, moest je nog steeds je auto met een hendel aan de praat draaien en zaten we nog vrolijk naar LP's te luisteren.

Toegeven, het standpunt van Skynet heeft veel weg van dat van de overheid en belastingen: conservatief ten top!
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

TomG schreef:Die reactie van Skynet is ook grappig: "Er is bij onze klanten geen vraag naar ADSL 2, daarom volstaat onze huidige snelheid."

Moesten ze in andere technologie sectoren zo redeneren, dan zaten we nu nog allemaal op 486's te tokkelen, moest je nog steeds je auto met een hendel aan de praat draaien en zaten we nog vrolijk naar LP's te luisteren.

Toegeven, het standpunt van Skynet heeft veel weg van dat van de overheid en belastingen: conservatief ten top!


Lolz maar feit, alsof er geen vraag is? :?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

ReLoad schreef:
TomG schreef:Die reactie van Skynet is ook grappig: "Er is bij onze klanten geen vraag naar ADSL 2, daarom volstaat onze huidige snelheid."

Moesten ze in andere technologie sectoren zo redeneren, dan zaten we nu nog allemaal op 486's te tokkelen, moest je nog steeds je auto met een hendel aan de praat draaien en zaten we nog vrolijk naar LP's te luisteren.

Toegeven, het standpunt van Skynet heeft veel weg van dat van de overheid en belastingen: conservatief ten top!


Lolz maar feit, alsof er geen vraag is? :?


Als je gans het internet-gebruikend publiek bekijkt zal er inderdaad weinig vraag naar zijn - veel mensen kennen de technologie niet, en zijn tevreden met wat ze hebben.

De populatie van userbase is maar een heel klein stukje van gans België.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Draco888
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: 11 dec 2006, 19:04

devilkin schreef:
ReLoad schreef:
TomG schreef:Die reactie van Skynet is ook grappig: "Er is bij onze klanten geen vraag naar ADSL 2, daarom volstaat onze huidige snelheid."

Moesten ze in andere technologie sectoren zo redeneren, dan zaten we nu nog allemaal op 486's te tokkelen, moest je nog steeds je auto met een hendel aan de praat draaien en zaten we nog vrolijk naar LP's te luisteren.

Toegeven, het standpunt van Skynet heeft veel weg van dat van de overheid en belastingen: conservatief ten top!


Lolz maar feit, alsof er geen vraag is? :?


Als je gans het internet-gebruikend publiek bekijkt zal er inderdaad weinig vraag naar zijn - veel mensen kennen de technologie niet, en zijn tevreden met wat ze hebben.

De populatie van userbase is maar een heel klein stukje van gans België.

Je legt de vinger op de etterende wonde.
Het E-bewustzijn van de gemiddelde Vlaming/Belg lijkt serieus achterop te hinken tov de rest van Europa. En dat de Belgen zo super honkvast zijn en innovaties (zoals andere ISPs) wantrouwen helpt ook niet echt.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”