BIOS probleem?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jive1
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2007, 10:51
Locatie: Blaasveld
Contacteer:

Hey!
Sinds gisteren morgen heb ik plots enkele vertikale blauwe strepen over mijn scherm, samengesteld uit meerdere fijne blauwe streepjes,... Naargelang de helderheid van de achtergrond worden ze soms geel, soms bliven ze blauw, komplementaire kleuren dus...
Maar na beter observatie heb ik ook vastgesteld, dat reeds onmiddellijk na het aanschakelen van mijn pc reeds patroonvormige stippen, vierkantjes op het DOS-scherm op dat moment te zien zijn, voordat Windows opgestart wordt... En als Windows dan zelf ook opstart, komen er allengs die blauwe strepen...
Mijn gedacht gaat dan direkt naar het BIOS-programmaatje op de chip van mijn moederbord.
Kent iemand dit soort verschijnselen, en weet iemand hoe men dat kan verhelpen?
Greetz
Jive1
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Te hete videokaart (maar als het bij het inschakelen reeds is lijkt me dat sterk), aansluiting op de kaart, kabelbreuk, monitor kapot, ...
Gebruikersavatar
Jive1
Starter
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 feb 2007, 10:51
Locatie: Blaasveld
Contacteer:

Hey,

Een te warme videokaart verdenk ik niet direkt, want ook deze morgen, nadat de PC een hele nacht volledig uitgeschakeld was, had ik hetzelde fenomeen....hoewel! Het trad pas op, nadat Windows al .. een klein minuutje aktief was... Maar ik geloof niet dat op die, pak weg, 2 minuten dat mijn PC ingeschakeld was, die videokaart al zo warm kan zijn, dat de fout zich pas daardoor vertoonde... Trouwens, als warmte ermee te maken heeft, omdat bijvoorbeeld de ventilator niet zou funktioneren, dan moest mijn behuizing ook al warm zijn geworden, zoals dat vorige zomer soms gebeurde, bij te hoge kamertemperatuur hier waar ik met mijn PC zit...
Wat ik me afvraag is, of de monitor, na het inschakelen van de PC, en voordat Windows start, gestuurd wordt door BIOS of is dat door wat anders, reeds op dat moment?
Greetz
Jive1
Greetz
Jive1
BasicQ
Plus Member
Plus Member
Berichten: 114
Lid geworden op: 20 jun 2003, 17:46
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 7 keer
Contacteer:

Kast eens open doen en ventilator op videokaart checken?

Als die koeler niet draait kan dat toch vrij snel heet worden denk ik.
Het zou ook kunnen zijn dat ze gewoon kapot is...
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Kapotte RAM-chip op de videokaart waarschijnlijk. Wissel de VGA eens door een andere en kijk of het probleem dan weg is.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Kapotte videoram/videochip idd, die door de warmte alleen nog maar gaat toenemen. Vervangen die hap!
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
weske
Member
Member
Berichten: 87
Lid geworden op: 19 okt 2004, 14:21
Locatie: antwerpen

Heb het ook eens voorgehad , bij mij was het de voeding dat niet genoeg stroom meer kon geven aan mijn videokaart.

Grts
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Idem voorgehad, was kapotte ramchip op videocard.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”