SABAM vragen ?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
Robbe
El Robre
El Robre
Twitter: infocaris
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Contacteer:

Op 1 maart komt er op mijn school een gastspreker van SABAM langs. We mogen daar vragen voor indienen, en ik dacht zo dat sommige UBejers er ook wel een paar zouden willen stellen. Vandaar dus dit threadje. Ik zet ze samen, verstuur ze en probeer jullie haar/zijn antwoord op de al da niet aanvaarde vraag mee te geven.

edit :
  • Verdedig het bestaansrecht van SABAM op basis van cijfers.
  • Vervolgt sabam actief personen die downloaden voor eigen gebruik (en niets commercieel verkopen) zo ja, hoeveel rechtzaken zijn daarvan dan al gekomen en wat zijn de uitspraken?
  • Hoe staat SABAM tegenover DRM?
  • Heeft SABAM dan ook nota genomen van het hele Sony Rootkit Fiasco en de gerechtelijke uitspraken hierover in Canada.
  • SABAM vertegenwoordigt maar een deel van de artiesten. is de vergoeding die ze vragen gebaseerd op een percentage van de totale verkoop van deze artiesten tezamen? en hoe groot is dat percentage? of innen ze vergoeding voor alle artiesten (wat dus niet zou mogen zijn).
  • Hoe zit het met hun plannen om het werken met zelfstandige agenten - die op commissie worden betaald, vandaar dat ze soms zo'n agressieve taktieken gebruiken - te stoppen?
  • Hoe word je lid van Sabam, en hoe zit daar de verdeelsleutel in elkaar?
Laatst gewijzigd door Robbe 21 feb 2007, 15:02, in totaal 2 gewijzigd.

Code: Selecteer alles

filmpjes toevoegen met : [vimeo]code[/vimeo] en [youtube]code[/youtube]
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

"Verdedig het bestaansrecht van SABAM op basis van cijfers." :twisted:
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

-Vervolgt sabam actief personen die downloaden voor eigen gebruik (en niets commercieel verkopen) zo ja, hoeveel rechtzaken zijn daarvan dan al gekomen en wat zijn de uitspraken?

greetz,

Nob
Draco888
Elite Poster
Elite Poster

De laatste Nederlandse Muziekmaatschappij die nog DRM gebruikte op haar producten heeft recent er de brui aan gegeven( geloof dat het EMI was), het was te duur, te inefficiënt en te klant onvriendelijk, Hoe staat SABAM tegenover DRM?
Heeft SBAM dan ook nota genomen van het hele Sony Rootkit Fiasco en de gerechtelijke uitspraken hierover in Canada.

Heb nog een opmerking over hoe ze de basis wetten van de economie vergeten, maar ja das nogal complex . .
BungaMan
Elite Poster
Elite Poster

SABAM vertegenwoordigt maar een deel van de artiesten. is de vergoeding die ze vragen gebaseerd op een percentage van de totale verkoop van deze artiesten tezamen? en hoe groot is dat percentage? of innen ze vergoeding voor alle artiesten (wat dus niet zou mogen zijn).
Please help, looking for a way to get rich and fast
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

Hoe zit het met hun plannen om het werken met zelfstandige agenten - die op commissie worden betaald, vandaar dat ze soms zo'n agressieve taktieken gebruiken - te stoppen?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik zie het al voor mij. Met zo een Ali-g stemmeke zeggen:

- alo geeza, we al know the pirate bay, ftd and bittorrent to download from, but do yous, as a pro, ave any advice fa us kids were we can check illegal playstation shit?

- I am against illegal downloads!

- For real? respect!!
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
UB_removed1963
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 13 keer

Block schreef:
- alo geeza, we al know the pirate bay, ftd and bittorrent to download from, but do yous, as a pro, ave any advice fa us kids were we can check illegal playstation shit?

- I am against illegal downloads!

- For real? respect!!

:lol:
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Nob schreef:-Vervolgt sabam actief personen die downloaden voor eigen gebruik (en niets commercieel verkopen) zo ja, hoeveel rechtzaken zijn daarvan dan al gekomen en wat zijn de uitspraken?

greetz,

Nob

Vind ik een zeer interessante vraag, ik ben benieuwd naar het antwoord.
Blue-Sky
Erelid
Erelid

Misschien goede vraag aan de forum advocaat, daar men een nieuwe gedelegeerd bestuurder SABAM heeft.
Die kan het weten, als producerende kunstenaar. (zanger)
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 25 keer

Is het streamen van zelf gekochte muziek op een online radio station okay of niet. Indien hiervoor iets moet betaald worden, of het is onwettelijk, kan hij dan aangeven waar deze informatie te vinden is.

Ben wel eens geinteresseerd of daar een sluitend antwoord op komt.
Afbeelding
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 48 keer

The_One schreef:Is het streamen van zelf gekochte muziek op een online radio station okay of niet. Indien hiervoor iets moet betaald worden, of het is onwettelijk, kan hij dan aangeven waar deze informatie te vinden is.

Hier is al een sluitend antwoord op ;)

http://www.iradio.be/item/internetradio-en-de-wet
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Block schreef:- For real? respect!!

Restecp!
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 109 keer
Contacteer:

Ik heb er nog eentje:

Nu onlangs gebleken is dat de verkoop van muziek/games/... in België fors gestegen is, gaan ze dan nog alles blijven steken op het "illegaal" downloaden van muziek, of gaan ze eindelijk inzien dat de hoeveelheid die illegaal gedownload wordt niet gelijk staat aan inkomensverlies.

greetz,

Nob
Robbe
El Robre
El Robre
Contacteer:

@ Nob :
Ze gaan eerder komen verkondigen, dat hun acties "gewerkt" hebben.
Die mensen aanschouwen alles op een statistische wijze, wat handig is want zo kunt ge alles verklaren waar ge zin in hebt. Met het vernis van het bewezen te hebben.

Maar ik zal is horen wat die persoon erover te zeggen heeft. :wink:

Zal zelf al iets vragen, over hoe ze tov. AllofMp3 staan.

Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

En voor alle niet Belgische luisteraars in mijn ogen heeft sabam daar geen recht op. Wat als mijn stream server niet in België staat.. ik vind het een beetje kortzichtig.
ubremoved_983
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 48 keer

Ofloo schreef:En voor alle niet Belgische luisteraars in mijn ogen heeft sabam daar geen recht op. Wat als mijn stream server niet in België staat.. ik vind het een beetje kortzichtig.

Als je stream server niet in .be staat ... ontduik je de sabam rechten ;) ( maar moet je natuurlijk wel de locale rechten betalen als er daar zoiets bestaat ).
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Dan zou ik hem in Azië zetten.. :twisted:
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ofloo schreef:Dan zou ik hem in Azië zetten.. :twisted:
Leuk zeg, een 3k stream! 8)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
D3bian
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 25 keer

ditCh schreef:
The_One schreef:Is het streamen van zelf gekochte muziek op een online radio station okay of niet. Indien hiervoor iets moet betaald worden, of het is onwettelijk, kan hij dan aangeven waar deze informatie te vinden is.

Hier is al een sluitend antwoord op ;)

http://www.iradio.be/item/internetradio-en-de-wet

Hartelijk bedankt, was ik naar op zoek :)
Afbeelding
Robbe
El Robre
El Robre
Contacteer:

Heb ook wat vraagjes uiteraard, voorlopig houd ik het op deze ...
  • Als ik in een kopiercentrum mijn zelfgemaakte documenten ga afprinten en hiervoor een vast percentage auteursvergoeding voor betaal, krijg ik die dan ooit uitbetaald, en waarom moet ik dan rechten betalen voor mijn eigen materiaal ? (dito voor opslag op media)
  • Als Europa zegt dat er vrij verkeer is van diensten en goederen, waarom moet ik dan in België extra taksen betalen op media die elders gekocht zijn ?
  • En wat gebeurt er met al die heffingen ? Wie wordt ermee betaalt ?
  • Waarom is een Nederlands systeem waarin mensen beschermd worden niet mogelijk in België ?
  • Als Sabam ook vergoedingen int voor auteurs die ze niet vertegenwoordigt betaalt ze deze dan ook uit, of wat doet ze ermee ?
  • Bestaan er geen Europese regels, of regels in wording, voor het auteursrecht en/of de bescherming van de gebruiker ?
  • Is de evolutie van auteursbescherming naar auteursrechten uitbuiting ooit af te stoppen, of hoe gortig moet het eerst worden ?
  • Waarom worden de prijzen van cd's en hun digitale kopie op een gelijke hoogte gehouden ? (Apple vs Allofmp3 aka 99c vs 10c)
  • Wanneer zullen we de "press on demand" mogen meemaken ?
  • Waarom zijn rechten een goed dat enkel tot de auteur toe behoort, ipv dat die verkoopbaar zijn ? Het gaat toch om de auteurt ?
  • Gebruikt SABAM zijn positie om te lobbyen met de Belgische en Vlaamse overheden ? En zo ja, heeft ze al gehoord van Abramov ? :wink:

fx
Starter
Starter

Voor wat Auvibel betreft...

VRAAG:
Als ik in een kopiercentrum mijn zelfgemaakte documenten ga afprinten en hiervoor een vast percentage auteursvergoeding voor betaal, krijg ik die dan ooit uitbetaald, en waarom moet ik dan rechten betalen voor mijn eigen materiaal ? (dito voor opslag op media)

ANTWOORD:
De wetgever heeft er bewust (en ook om praktische redenen) voor geopteerd om het recht op vergoeding te vestigen op alle dragers die gebruikt kunnen worden voor het reproduceren van geluids- en audiovisuele werken, zelfs indien de dragers worden gebruikt voor het kopiëren van werken die niet auteursrechtelijk beschermd zijn: "het aanwenden van de techniek van het forfait zou weliswaar met zich brengen dat de gevraagde vergoeding voor iedereen zal gelden en dus ook voor de verbruikers die geen sluikopnamen maken (dat is onder meer het geval wanneer de videocassettes alleen dienen om een familiefeestje op beeld vast te leggen). De techniek van het forfait lijkt in de praktijk niettemin de enig mogelijke te zijn" (zie ook de voorbereidende werkzaamheden van de Auteurswet).

VRAAG:
Als Europa zegt dat er vrij verkeer is van diensten en goederen, waarom moet ik dan in België extra taksen betalen op media die elders gekocht zijn ?

ANTWOORD:
In het geval van de heffing is er geen inbreuk op artikel 28 van het EG-verdrag die handelt over de maatregelen van gelijke werking als kwantitatieve beperkingen.
De Raad van State oordeelde in arrest 127.673 dat :
- niet werd aangetoond dat de bestreden vergoeding ruim hoger zou liggen dan de vergoedingen die in andere lidstaten bestaan;
- de vergoeding van toepassing is op het in België op de markt brengen van alle goederen, ingevoerd of niet en dat zij dus zowel rechtens als feitelijk dezelfde invloed heeft op de verhandeling van nationale producten en op die van producten uit andere lidstaten;
- de vergoeding dan ook bezwaarlijk kan worden beschouwd als een maatregel die de handel tussen de lidstaten, al dan niet rechtstreeks, daadwerkelijk of potentieel kan belemmeren in de zin van de rechtspraak van het Hof van Justitie van de Europese Gemeenschap.

Het ging in dit arrest wel om Reprobel, maar Auvibel is op dezelfde wet gebaseerd.

De buitenlandse webshops zijn onderworpen aan de Belgische Auteurswet. Dit komt onder andere door de richtlijn inzake elektronisch handel die bepaalt dat “voor wat betreft auteursrechten en naburige rechten, het recht van de lidstaat waar de verkoper online zijn producten te koop aanbiedt en/of verkoopt van toepassing is en niet het recht van de lidstaat waar de dienstverlener is gevestigd.”

Hieruit volgt dat wanneer zij zich hierbij uitdrukkelijk (maar niet uitsluitend) richten naar Belgische klanten, zij gerichte reclame maken, het initiatief nemen tot en de verantwoordelijkheid dragen voor het binnenkomen van de producten op het Belgisch grondgebied zij moeten beschouwd worden als intracommunautaire aankopers en de vergoeding moeten betalen aan Auvibel wanneer zij verkopen aan Belgische eindgebruikers.

Wanneer jij dus als eindgebruiker dragers aankoopt in het buitenland moet jij normaal gezien de vergoeding betalen aan je leverancier. Wanneer deze de vergoeding niet aanrekent en je houdt alle dragers voor je eigen gebruikt is er geen probleem. Echter wanneer jij de vergoeding niet hebt betaald en je wenst de dragers te verkopen, word jij verantwoordelijk voor de vergoeding en dien je deze dan ook te betalen aan Auvibel.

VRAAG:
En wat gebeurt er met al die heffingen ? Wie wordt ermee betaalt ?

ANTWOORD:
Auvibel int de heffingen en deze worden dan uitgekeerd aan de rechthebbenden op basis van de verdelingsregels die door de Minister van Economie worden goedgekeurd.
De rechthebbenden van Auvibel bestaan uit 3 categorieën (auteurs, producenten en uitvoerende kunstenaars) die samen 6 colleges vormen. Je kunt ze vinden op http://www.auvibel.be/nl/301.html.
Op http://www.auvibel.be/nl/302.html vind je de bedragen die de colleges krijgen.
Ten slotte worden die bedragen dan uitbetaald en gaat Sabam of een andere rechthebbende deze uitkeren aan zijn leden.
LaundroMat
Pro Member
Pro Member

en slotte worden die bedragen dan uitbetaald en gaat Sabam of een andere rechthebbende deze uitkeren aan zijn leden.

Hoe word je lid van Sabam, en hoe zit daar de verdeelsleutel in elkaar?
fx
Starter
Starter

lid kan je worden door een contract bij sabam te ondertekenen, maar dat kan je niet zomaar...
hoe de verdeling bij sabam verloopt weet ik niet sorry
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

LaundroMat schreef:Hoe word je lid van Sabam, en hoe zit daar de verdeelsleutel in elkaar?

De sleutel is voorlopig nog 99% voor SABAM, en 1% voor de artiest.
Robbe
El Robre
El Robre
Contacteer:

• SABAM vertegenwoordigt maar een deel van de artiesten. is de vergoeding die ze vragen gebaseerd op een percentage van de totale verkoop van deze artiesten tezamen? en hoe groot is dat percentage? of innen ze vergoeding voor alle artiesten (wat dus niet zou mogen zijn).
    In principe enkel inning voor auteurs die Sabam vertegenwoordigt. Bv. geen inning voor cd met muziek van componisten die niet bij een auteursvereniging aangesloten zijn. Sommige tarieven zijn forfaitair, bv. voor fuiven. Het is praktisch niet mogelijk om het tarief voor fuiven aan te passen naargelang de dj meer of minder muziek draait van componisten die Sabam vertegenwoordigt.

• Hoe word je lid van Sabam, en hoe zit daar de verdeelsleutel in elkaar?
    zie www.sabam.be, lid worden van Sabam
    De verdeelsleutel wordt afgesproken tussen de verschillende rechthebbenden (bv. tussen componist, auteur tekst en uitgever, maar aandeel uitgever is max. 50%)

• Als ik in een kopiercentrum mijn zelfgemaakte documenten ga afprinten en hiervoor een vast percentage auteursvergoeding voor betaal, krijg ik die dan ooit uitbetaald, en waarom moet ik dan rechten betalen voor mijn eigen materiaal ? (dito voor opslag op media)
    Inning is forfaitair. Indien je aansluit bij een auteursvereniging kan je eventueel rechten ontvangen (zie www.sabam.be, reprografierechten, welke werken komen in aanmerking voor een reprografievergoeding)

• Als Europa zegt dat er vrij verkeer is van diensten en goederen, waarom moet ik dan in België extra taksen betalen op media die elders gekocht zijn ?
    is zo voorzien in de Europese richtlijn Informatiemaatschappij

• Waarom is een Nederlands systeem waarin mensen beschermd worden niet mogelijk in België ?
    Nederlands systeem is in grote lijnen hetzelfde als het Belgische. Ik begrijp de vraag niet.

• Als Sabam ook vergoedingen int voor auteurs die ze niet vertegenwoordigt betaalt ze deze dan ook uit, of wat doet ze ermee ?
    ofwel terugbetaling (bv. cd, niet duidelijk of we componist vertegenwoordigen, toch inning maar terugbetaling indien blijkt dat we de componist niet vertegenwoordigen), ofwel worden de rechten verdeeld onder alle auteurs wiens werken in de loop van hetzelfde jaar uitgevoerd zijn

• Bestaan er geen Europese regels, of regels in wording, voor het auteursrecht en/of de bescherming van de gebruiker ?
    http://eur-lex.europa.eu/nl/index.htm, klikken op eenvoudig zoeken, richtlijnen en trefwoorden aanvinken, zoeken op auteursrecht

• Is de evolutie van auteursbescherming naar auteursrechten uitbuiting ooit af te stoppen, of hoe gortig moet het eerst worden ?
    vraag graag concreter

• Waarom worden de prijzen van cd\'s en hun digitale kopie op een gelijke hoogte gehouden ? (Apple vs Allofmp3 aka 99c vs 10c)
    dit is een vraag voor de producenten of internet providers
    PS: Allofmp3 stort geen cent door aan de auteurs, muzikanten of producenten

• Wanneer zullen we de "press on demand" mogen meemaken ?
    sorry, begrijp ik niet

• Waarom zijn rechten een goed dat enkel tot de auteur toe behoort, ipv dat die verkoopbaar zijn ? Het gaat toch om de auteurt ?
    auteur kan zijn rechten overdragen in toepassing van artikel 3 auteurswet

• Gebruikt SABAM zijn positie om te lobbyen met de Belgische en Vlaamse overheden ? En zo ja, heeft ze al gehoord van Abramov ?
    lobby ja, Abramov ken ik niet

• Heeft SABAM ook een lijst van termen of internet toepassingen die die ze als illegaal bestempelt ?
    neen

Braindamage
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 14 keer

Robbe schreef: [*]Waarom is een Nederlands systeem waarin mensen beschermd worden niet mogelijk in België ?
Nederlands systeem is in grote lijnen hetzelfde als het Belgische. Ik begrijp de vraag niet.

[*] Is de evolutie van auteursbescherming naar auteursrechten uitbuiting ooit af te stoppen, of hoe gortig moet het eerst worden ? [/b]
vraag graag concreter
Hij weet de interessantste vragen te ontwijken blijkbaar.
De vraag van die auteursrechten uitbuiting is toch duidelijk genoeg :roll: hij zal er niet op willen antwoorden :?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”