Snelheid beperken

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Nostradamus
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2004, 18:12

Hallo ik ben de eigenaar van een Aethra FS4104-AW. Nu ik heb er 2 computers op aangesloten. Het probleem is dat 1 computer altijd alle bandbreedte gebruikt en de andere dus echt heeeel traag gaat. Dit komt omdat op de eene computer veel geupload wordt door een webcam. Nu wat ik wou vragen is of er geen manier is om de snelheden te beperken dat 1 computer op het netwerk kan gebruiken? vooral upload op bvb 5-10kb zou echt bangelijk zijn. Iemand enig idee? software of router instellingen, maakt niet echt uit welke zolang het de job doet :)

Bedankt!
Gebruikersavatar
Robinvv
Pro Member
Pro Member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 jan 2006, 00:10

Netlimiter
Telenet & Belgacom : PROFITEURS!
Dommel 120 GB!! :D
Vergelijk zelf: Excel blad en Site
flt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 755
Lid geworden op: 08 dec 2005, 17:10
Bedankt: 3 keer

netlimiter :)

EDIT: gvd Robinvv :P
Gebruikersavatar
Robinvv
Pro Member
Pro Member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 jan 2006, 00:10

flt schreef:netlimiter :)

EDIT: gvd Robinvv :P


Oké, nog een andere dan :P

Du Super Controller
Telenet & Belgacom : PROFITEURS!
Dommel 120 GB!! :D
Vergelijk zelf: Excel blad en Site
Nostradamus
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2004, 18:12

dan moet ik da natuurlijk op beide pc's installeren en kunnen ze het zelf nog afzetten als ze het willen. isser geen oplossing om het via de router te doen? dan kunnen de mensen het niet merken ^^
Gebruikersavatar
Robinvv
Pro Member
Pro Member
Berichten: 278
Lid geworden op: 15 jan 2006, 00:10

Nostradamus schreef:dan moet ik da natuurlijk op beide pc's installeren en kunnen ze het zelf nog afzetten als ze het willen. isser geen oplossing om het via de router te doen? dan kunnen de mensen het niet merken ^^


Om via een router te beperken zal niet gaan denk ik..
Maar wel als je er een "server" tussenzet

Internet => router/modem
=> Server - pc1 en pc2


Dan heb je bijgevolg 2 netwerkkaarten nodig en een "oudere" computer die als server dient, en dan kan je die 2 netwerkadapters beperkingen opleggen.
Telenet & Belgacom : PROFITEURS!
Dommel 120 GB!! :D
Vergelijk zelf: Excel blad en Site
MRC101
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1538
Lid geworden op: 31 maa 2005, 21:27
Locatie: Gent
Bedankt: 5 keer

Je kan ook een embedded pc met m0n0wall of pfSense gebruiken ipv een Pc er tussen te plaatsen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

qos? meeste routers ondersteunen dit bij mijn weten..
Nostradamus
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2004, 18:12

QoS leek mij een goei plan, maar hoe dat ding werkt op die router verstaan enkel de italianen vrees ik....
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

welk type heb je?
Gebruikersavatar
Koerskemel
Plus Member
Plus Member
Berichten: 137
Lid geworden op: 31 okt 2006, 21:29
Bedankt: 1 keer

Ofloo schreef:welk type heb je?

:???:
Nostradamus schreef:Hallo ik ben de eigenaar van een Aethra FS4104-AW.

:roll:

Overigens begrijp ik wel niet goed waarom je ineens over qos begint terwijl het hier over het limiteren van bandbreedte gaat :eek:

Koerskemel,
Afbeelding
Nostradamus
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08 sep 2004, 18:12

ik dacht dat ge met QoS je bandbreedte enzo kon beinvloeden/bepalen. Hoe is enkel de vraag natuurlijk.
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Ja, de meeste us robotics ondersteunen qos wel, split gewoon de beschikbare bandwidth.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

QoS geeft gewoon bandbreedte aan applicaties die QoS ondersteunen en naar die bandbreedte vragen. Als die applicaties er niet naar vragen is de volledige bandbreedte beschikbaar voor iedereen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
crapiecorn
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2149
Lid geworden op: 01 feb 2003, 11:58
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 12 keer

Is ook wel een klein dilemma. Als je bandwidth gaat verlagen kan het goed zijn dat webcambeelden niet meer zo "smooth" lopen.

Mag ik weten welke functie deze juist heeft ? (bewakings cam ?)
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Ik vrees dat je toch vast zit bij een Linux gateway. Ik heb zelf een project uitgewerkt voor school met een Linux gateway die traffic "shaped". Op die manier kan ik een volledig smalband systeem invoeren zoals bij een provider. Gebruikers die dan binnen het netwerk teveel downloaden, worden individueel op smalband gezet.

Dat moet daarom geen smalband zijn, je kan die snelheden ook gewoon zelf definiëren (zowel op ip adres, als op netwerk alsop poort). Maar het is dus perfect mogelijk om daarmee bandbreedte per ip adres toe te kennen.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Koerskemel schreef:
Ofloo schreef:welk type heb je?

:???:
Nostradamus schreef:Hallo ik ben de eigenaar van een Aethra FS4104-AW.

:roll:

Overigens begrijp ik wel niet goed waarom je ineens over qos begint terwijl het hier over het limiteren van bandbreedte gaat :eek:

Koerskemel,


Daar gaat het helemaal niet over lees het topic hij wenst een pc voorrang te geven, maar een andere pc is constant bandbreedte aan het gebruiken of zo zou je het kunnen stellen, dan is qos de beste oplossing wanneer de andere pc niet actief is krijgt de eerste pc volledige bandbreedte.. maar eens bandbreedte elders vereist wordt, word die voorzien ! Qos is hier de beste oplossing voor bij mijn weten toch.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Nostradamus schreef:ik dacht dat ge met QoS je bandbreedte enzo kon beinvloeden/bepalen. Hoe is enkel de vraag natuurlijk.


Met qos kan je een bepaalde pc aan de hand van mac iprange voorrang geven op de rest wanneer nodig.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”